Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@03:59:23 GMT

فسیل؛ دریچه‌ای به گذشته‌های دور

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۰۷۰۵

فسیل؛ دریچه‌ای به گذشته‌های دور

«ما در دنیا کسانی را داریم که مجموعه دار هستند و می‌توان فسیل‌ها را جمع و به کسانی که در خارج یا داخل کشور هستند فروخت، اما زمانی مشکل پیش می‌آید که ما یک ایستگاه یا مجموعه فسیل را نابود کنیم یعنی اگر که ما فسیل بیابیم و در معرض فروش قراردهیم مشکلی ندارد، اما اگر این فروش باعث نابودی یک نوع فسیل خاص

به گزارش خبرنگار ایمنا، شواهد مربوط به تاریخ حیات در سنگ‌ها و رسوب‌های اطراف و زیر پاهای ما نهفته است که بخش مهمی از آن‌ها را شواهد دیرینه شناسی تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فسیل‌های گیاهی و جانوری، نشانه‌هایی بی همتا، بسیار حساس و شکننده از شرایط جغرافیایی و زمین شناسی گذشته است. مکان‌های دارای فسیل، به خاطر فرسایش عادی و فعالیت‌های انسانی، مانند ساخت و ساز، معدنکاری و جاده سازی، در معرض نابودی قرار دارد و در صورت تخریب و یا نابودی، قابل احیا نخواهند بود.

حفاظت از میراث مشترک دیرینه شناسی، وظیفه تمامی افراد جامعه است؛ تا علاوه بر متخصصان، نسل‌های آینده و عموم مردم هم بتوانند از این منابع طبیعی با ارزش بهره برداری کنند. در همین رابطه با علی‌خان نصراصفهانی، دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

فسیل چیست؟

فسیل بقایای موجودات زنده در داخل سنگ‌ها و محیط‌های حفظ کننده است؛ این بقایا می‌تواند گیاهی یا جانوری باشد. درواقع بقایای موجود زنده بعد از مرگ در محیط‌های دریایی و خشکی دفن شده و در اعماق زمین طی فرایند سنگ‌شدگی و جایگزینی مواد آلی با مواد سنگ‌ساز مانند کلسیم و سیلیس به یک جسم سنگی که شکل کامل و تمامی ویژگی‌های موجود زنده را در خود دارد، تبدیل می‌شود؛ البته گاهی ممکن است موجود زنده‌ای که از مواد آلی تشکیل شده به طور کامل از بین برود و فقط قالب آن باقی بماند که توسط ترکیباتی حاوی سیلیس و کلسیم پر شده و ما آن را به صورت فسیل مشاهده می‌کنیم.

چه موجوداتی و تحت چه شرایطی فسیل می‌شود؟

تقریباً رنج وسیعی از موجودات فسیل می‌شوند، اما در محیط‌هایی که مدفون شدن آن‌ها با سرعت بیشتری انجام شود مقدار فسیل شدن بیشتر خواهد بود. در این محیط‌های دریایی موجودات زنده پس از مرگ به کف دریا رفته، توسط رسوبات پوشیده می‌شود و از فرایند هوازدگی، واپاشی و فساد موجودات دور می‌مانند، بدین صورت ما شاهد تبدیل موجود زنده به فسیل خواهیم بود.

رشته فسیل شناسی چیست و چه کاربردی دارد؟

فسیل شناسی یک مبحث بین رشته‌ای محسوب می‌شود و میان دو رشته زیست‌شناسی و زمین‌شناسی قراردارد. در این رشته افراد می‌توانند در رابطه با محیط زندگی، سن، تکامل و طبقه بندی زیستی فسیل‌ها مطالعه کنند و متوجه این که چه موجوداتی با چه ویژگی‌هایی در زمان‌های خاص زندگی می‌کردند، شوند.

چه محیطی برای تشکیل فسیل مناسب است؟

محیط تشکیل فسیل محیط‌های دریایی و اقیانوسی است. "اربیتولینا" که یک فسیل خاص است و درصورت مشاهده نشان دهنده محیطی نسبتاً دریایی است. این فسیل‌ها در اطراف اصفهان نیز وجود دارد و نشان دهنده این است که در اصفهان یک دریای نسبتاً عمیق حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ متر و حتی بیشتر وجود داشته که از روی دریا عقب نشینی کرده و ما آثار آن را به صورت فسیل در آب مشاهده می‌کنیم؛ البته این این موضوع به این معنای این نیست که فسیل فقط در محیط دریایی تشکیل شود بلکه محیط‌های دیگری نیز وجود دارد. ماموت‌ها در مجموعه یخ‌های قطب شمال گیر افتادند؛ این جانوران سرد و منجمد شده و اکنون ما فسیل ماموت‌ها را مشاهده می‌کنیم. علاوه بر آن در محیط‌های صحرایی نیز فسیل تشکیل می‌شود.

آیا خرید و فروش فسیل مشکلی دارد؟

خیر؛ از نظر کلی مشکلی ندارد، اما مشکل زمانی پیش می‌آید که ما یک ایستگاه یا مجموعه فسیل را نابود کنیم؛ اگر که ما فسیلی بیابیم و در معرض فروش قرار دهیم مشکلی ندارد، اما اگر این فروش باعث نابودی یک نوع فسیل خاص و منحصر به فرد بشود مطمئناً کار اشتباهی صورت گرفته است. فسیلی تحت عنوان کلیپاستر که یک فسیل دریایی منحصر به فرد و زیبا است در مناطق "زفره اصفهان" وجود داشت، اما متأسفانه حضور دستگاه‌های مکانیزه در این مناطق باعث از بین رفتن یک سرمایه تاریخی و میراث فرهنگی شد. به نظر من باید مقابل این اتفاقات ایستاد و در مورد حفظ ایستگاه‌های فسیلی نیز مانند محیط زیست فعالیت کرد.

سخن آخر...

ما نباید فسیل‌ها را از بین ببریم بلکه باید حافظ آن‌ها باشیم و به عنوان یک میراث فرهنگی و تاریخی کشور از آن حمایت کنیم. کوه‌هایی که دارای فسیل و جذابیت فسیلی است تفاوتی با بناهای تاریخی مانند سی‌وسه پل ندارد. شهر اصفهان میزبان تنها یک موزه تاریخ طبیعی بود که متأسفانه پس از مرگ پروفسور جعفری که از اساتید بزرگ زمین شناسی بود آن موزه نیز تعطیل شد. امیدواریم که استاندار و مسئولین محترم این موضوع را جدی گرفته و یک موزه تاریخی، زمین شناسی و حتی گیاه شناسی ایجاد کنند تا نشان دهنده تاریخ و طبیعت این استان شده و اصفهان را به عنوان الگویی برای سایر استان‌ها معرفی کند.

کد خبر 528475

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فسیل انسان فسیل دایناسور شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق موجود زنده زمین شناسی فسیل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۰۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در ایران بی‌نظیر بوده است و هیچ فردی نمی‌تواند دستاوردهای آن را نادیده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد فرامرزی امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در مراسم گرامیداشت روز استاد و معلم اظهار کرد: بدون تردید آموزش باکیفیت رکن اصلی تمام دانشگاه‌ها است و مهمترین محصول و تولید این آموزش باکیفیت، فارغ‌التحصیلانی کارآفرین و اشتغال‌آفرین است و اساتید دانشگاه در خط مقدم این نقش‌آفرینی قرار دارند.

وی با اشاره به دهه سرآمدی آموزش افزود: دانشگاه اصفهان بنا بر مأموریت تعریف شده، شعار اختصاصی خود در خصوص این دهه را مبنی بر «آموزش الهام‌بخش، نیاز محور و اشتغال‌پذیر» اعلام کرد و توسط وزارت علوم، امروز تحت عنوان روز سرآمدی و آمایش آموزش عالی نام‌گذاری شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در ایران بی‌نظیر بوده است و هیچ فردی نمی‌تواند دستاوردهای آن را نادیده بگیرد، اما نقاط ضعفی وجود دارد که باید رفع و نقاط قوت تقویت شود، از ابتدای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای تحت عنوان تحول آموزش عالی مدون و عملیاتی شدن آن مبتنی بر نیازهای جامعه آغاز شد.

فرامرزی با اشاره به فرایند انتخاب سرامدان آموزشی ادامه داد: سرآمدان آموزشی بر اساس شیوه نامه ۱۴۰۱ در سطح دانشگاه و سطح کشوری انتخاب می‌شوند و معیارهای متعددی برای انتخاب آنها مد نظر قرار می‌گیرد، در این خصوص پرونده نفرات برتر در کمیته انتخاب سرآمدان بررسی و ۲۴ نفر برگزیده شدند.

وی با اشاره به برنامه های انجام شده در هفته سرآمدی گفت: با همکاری دانشکده‌ها به صورت فعال، در سطح دانشگاه اصفهان حدود ۱۷ برنامه و مراسم ویژه به مناسبت روز معلم، ۱۲ کارگاه تخصصی با محوریت شعار این دوره، ۱۳ مورد نشست تخصصی در دانشکده‌ها و برگزاری ۳۰ عنوان سخنرانی اساتید برگزار شده است که جای خدا قوت دارد.

کد خبر 749475

دیگر خبرها

  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب و تجزیه می‌کند
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب می‌کند
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • دیدار پرسپولیس و سپاهان از دریچه دوربین ایسنا
  • همسطح سازی و نصب ۳۰ دریچه منهول فاضلاب در بندر امام خمینی
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • رکورد فروش اکران برخط فیلم‌های سینمایی جابه‌جا شد
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی