Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@02:45:45 GMT

تولید گردوی تویسرکان مانع واردات شد

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۱۹۱۶

تولید گردوی تویسرکان مانع واردات شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی برومندی در جشن شکرانه گردو در تویسرکان اظهار کرد: اگر تویسرکان گردو تولید نمی‌کرد مبالغ بسیار زیادی برای واردات این محصول به کشور صرف می‌شد همچنین سال گذشته از ۲۶۰ هزار تن گردوی تولید شده در کشور کمتر از هزار تن صادر شده است و مابقی به مصرف داخلی رسیده است.

وی در ادامه بابیان اینکه در شرایط سخت تحریم‌ها تنها بخشی که مقتدرانه مقاومت کرد و حتی رشد اقتصادی مثبت داشت بخش کشاورزی بود افزود: کشاورزان در شرایط سخت علاوه بر تأمین امنیت غذایی، موجبات تولید مازاد محصولات را تولید کردند و از طریق صادرات موجبات ارزآوری شدند و با همت باغداران و کشاورزان به رغم وجود مشکلات و گرفتاری‌های متعدد کشور توانست در بخش کشاورزی ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی پیدا کند به طوری که محصول پسته به تنهایی توانست معادل ۲۰ درصد درآمد نفتی کشور درآمد ارزی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه هر چقدر به بخش کشاورزی اعتبار تخصیص بگیرد یک سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام شده است، ادامه داد: همانگونه که می‌دانیم استقلال کشور، اشتغال و امنیت غذایی به بخش کشاورزی وابسته است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه امنیت غذایی مهمترین مؤلفه قدرت است متذکر شد: سال گذشته از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی در بخش کشاورزی، بیش از سه میلیارد دلار در حوزه باغبانی بوده است اما باغداران ما با محدودیت‌های جدی نسبت به سایر بخش‌ها روبرو هستند.

خروج ۱۵ میلیارد ارز از کشور برای واردات میوه

برومندی با بیان اینکه ما چهار محصول باغبانی را وارد کشور می‌کنیم که این محصولات شامل موز، انبه، نارگیل و آناناس است و این چهار محصول سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از کشور خارج می‌کند خاطرنشان کرد: موز به تنهایی باعث خروج ۴۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن سیب در کشور تولید شده که از این میزان ۸۸۰ هزار تن صادر شده از این رو این اعداد نشانگر زحمات باغداران در تأمین امنیت غذایی کشور است که از ۲۴ میلیون تن محصولی که در کشور در حوزه باغبانی تولید می‌شود بخش قابل توجهی در مسیر صادرات قرار دارد.

وی در ادامه افزود: بر اساس برآوردهای برنامه تدوین شده می‌توان طی سالهای آینده (حدود ۴ تا ۵ سال) درآمد ارزی ۳/۲ میلیارد دلاری کشور را به حدود بیش از ۱۰ میلیارد دلار رساند یعنی معادل درآمدی که امروز در پتروشیمی‌ها داریم ضمن اینکه باغبانی به تلطیف هوا، توسعه پایدار، توسعه روستاها و تکمیل صنایع تبدیلی کمک شایانی خواهد کرد.

برومندی تاکید کرد: نهال یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای یک باغبانی توسعه یافته است و ما در این مورد دچار عقب ماندگی‌های جدی بودیم اما امروزه ارقام بسیار مرغوبی در گردو تولید و در دست تحقیق داریم و تولید ارقام تجاری را باید در دستور کار و در راستای دیپلماسی اقتصادی قرار دهیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه همانگونه که می‌دانیم یک ردیف در قانون بودجه وجود دارد بنام اصلاح و احیا باغات کشور که این ردیف چندسالی است در ردیف صفر قرار گرفته است و در سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان تعلق گرفت اما این ردیف تکاپوی باغات م ارا نمی‌دهد و آگاهیم که یک میلیون از باغات کشور فرسوده است و با وجود صرف منابع آب، خاک و منابع انسانی، برداشت متناسب را نداریم.

وی ادامه داد: متوسط تولید گردو در کشور یک تن و ۹۰۰ کیلو است اما در صورت سرشاخه‌کاری علاوه بر کمک به تجاری سازی و انجام عملیات به‌باغی با روش‌های بهتر انجام می‌گیرد و حداقل نزدیک یک و نیم تن در هکتار تولید گردو وکشاورز و بار مازاد اضافه خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه ۴۳۰۰ هکتار در کشور طرح سرشاخه کاری انجام گرفته است که از مجموع باغات ۱۷ هزار هکتار طرح سرشاخه در استان همدان بوده است که از این مقدار ۶ هزار هکتار در تویسرکان که ۱۳۰۰ هکتار سرشاخه کاری انجام گرفته است که خوشبختانه میانگین ۸۰ درصد این رقم در تویسرکان انجام شده است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تویسرکان ظرفیت گیاهان دارویی را دارد و دراین زمینه تسهیلات خوبی از صندوق کار آفرینی امید داده خواهد شد، همچنین تسهیلات ۸ درصدی برای گلخانه‌های زیر ۳ هزار متر برای فارغ التحصیلان بیکار، زنان سرپرست خانواده و افراد واجد شرایط داده خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه گردو محصول بسیار مهمی برای کشور ما است و با توجه به اینکه ۱۶۵ هزار هکتار زمین زیر کشت گردو در کشور داریم و در جهان هم یک میلیون و۴۰۰ هزار هکتار زیر کشت گردو وجود دارد و ما بعد از چین و آمریکا رتبه سوم را به خود اختصاص داده ایم افزود: باید با توجه به ظرفیت‌ها و مشکلات موجود از این محصول که یک محصول استراتژیکی است حداقل استفاده را نمائیم و راههای توسعه این محصول را مرتع نمائیم.

کد خبر 5326354

منبع: مهر

کلیدواژه: تویسرکان وزارت جهاد کشاورزی گردو بوشهر ویروس کرونا آمار کرونا واکسن کرونا هفته ناجا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه گرگان نیروی انتظامی شیوع کرونا هفته نیروی انتظامی عکس استانها ایلام شیراز میلیارد دلار امنیت غذایی بخش کشاورزی درآمد ارزی هزار هکتار سال گذشته هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۱۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره بر مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی بر اجرای کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، علیرضا مهاجر، امروز_چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جلسه جهش تولید در دیمزارهای این استان میانگین سرانه زمین در کشور را ۳.۲ هکتار دانست و اظهار کرد: اگر به کمتر از این میزان برسیم قطعاً با کاهش بهره‌وری در اراضی مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه واردات دانه‌های روغنی توسط واردات‌کنندگان در ازای خرید محصولات داخلی با قیمت مصوب از کشاورزان است، افزود: پس از پرداخت وجه به کشاورزان و تأیید آن اجازه واردات به این شرکت‌ها داده می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بلوک‌بندی اراضی کشاورزی یکی از راهکارهای مقابله با کوچک شدن اراضی است که به صورت پهن‌بندی مدیریت می‌شوند، اظهار داشت: مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی باعث افزایش بهره‌وری مزارع می‌شود.

مهاجر در مازندران باید کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی انجام شود، خاطرنشان کرد: شرکت خدمات حمایتی و تعاون روستایی وظیفه اصلی تأمین نهاده‌های کشاورزی نظیر کود و سم را برعهده دارند و باید بر اساس رسالت اصلی خودشان عمل کنند.

بابک مؤمنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه رسالت جهاد کشاورزی را در امر تولید دانست و گفت: تولید بذر محصولات کشاورزی در مازندران با جدیت دنبال می‌شود و در سال‌جاری این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: تلاش این سازمان بر تأمین و تولید بذر محصولات کشاورزی استان با مباشرت شرکت خدمات حمایتی است.

کد خبر 749731

دیگر خبرها

  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ