Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدرضا دیانی مدیرعامل گروه توسعه انتخاب در نشست خبری روز دوشنبه با اصحاب رسانه، گفت: امروز در بهترین حالت فروش نفت کشور سال گذشته نزدیک به ۳۶ میلیارد دلار بوده است. در حال حاضر حتی اگر بتوانیم ۳۶ میلیارد دلار که ظرفیت تولید نفت کشور است را بفروشیم، باز هم مشکلات اقتصادی کشور  و مشکلات نخبگانی که امروز از کشور خارج شده‌اند حل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: طبق آمار، طی سه سال گذشته مهاجرت نخبگان دو برابر شده است. این خلا با فروش نفت قطعا قابل جبران نخواهد بود. تفکر جامعه باید به سمت حمایت از صنایع پیشران برود. اگر  تفکر جامعه اینگونه نشود، حتی اگر ده‌ها دولت نیز عوض شود و بتوانیم میلیاردها دلار نفت بفروشیم،  باز هم مشکلاتمان حل نخواهد شد. 

دیانی در ادامه بیان کرد: کشور ترکیه در حوزه تولید لوازم خانگی در سال گذشته معادل ۴۵ میلیارد دلار، یعنی دو برابر فروش نفت ما بوده است.مسولان و تولیدکنندگان ما باید روند رشد ترکیه را بررسی کنند که چطور به این جایگاه رسیده است و بتوانیم الگوبرداری کنیم. 

وی ادامه داد: براساس آماری که موسسه GFK که یک موسسه آلمانی است و فعال در حوزه مارکتینگ است، سهم شرکت‌های سامسونگ و ال جی در بازار ایران در سال ۲۰۱۷ در محصول یخچال ۸۲ و ۸۳ درصد، در لباسشویی ۸۸.۵ درصد و در تلویزیون ۸۷ درصد بوده است. چرا آن زمان هیچکس به انحصار این شرکت‌ها اعتراض نکرد؟ سهم اسنوا و انتخاب الکترونیک از بازار لوازم خانگی ۲۵درصد است، چطور می‌شود که سهم ۲۵درصدی ما انحصار تلقی  می‌شود و هجمه‌های سنگینی علیه  ما شکل می‌گیرد؟

دیانی تاکید کرد: شرکت‌های سامسونگ و ال جی، خود کشور ما را ترک کردند ودر حال حاضر هم خودشان نمی‌خواهند مجددا به بازار کشور ما برگردند.این دو برند بعد از تحریم‎ها، زمانی که تولیدکنندگان داخلی نیاز به قطعه و خدمات داشتند، یکدفعه بازار را خالی کردند و در چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی بودند که توانستند این خلا را پر کنند.  

رییس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی اظهار داشت: در حال حاضر هر کسی که مجوز تولید لوازم خانگی بخواهد می‌تواند ظرف ۴۸ ساعت این مجوز را بگیرد و طی یک هفته کارت بازرگانی بگیرد و اقدام به تولید کند. براساس امار منتشر شده از سوی آژانس انرژی، ایران ۲۹.۷ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد اما از این رقم چه میزان به صنعت لوازم خانگی رسیده است؟ 

وی به افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد و گفت: قیمت ورق فولادی که از فولاد مبارکه در بورس می‌خریم از قیمت بازار آزاد بیشتر است و اگر همین ورق را وارد کنیم ۵ تا ۸ درصد ارزان‌تر تمام می‌شود. همچنین صنایع پلیمری کشور محصول خود را به نرخ روز ارز در بورس عرضه می‌کنند. بنابراین در هیچ حوزه‌ای برای فعالان این صنعت رانتی وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته که به علت تحریم، واردات لوازم خانگی ممنوع شد شاهد افزایش تولید و اشتغال در صنعت لوازم خانگی بودیم اما  امروز جریانی پیش آمده که تولید ، صنعت و کارآفرین را محکوم می‌کنند. 

دیانی با اشاره به حضور کالاهای خارجی در بازار تصریح کرد: در حال حاضر که واردات محصولات خارجی ممنوع است، سهم ال جی در بازار تلویزیون ایران ۱۶، سامسونگ ۱۷ و سهم سونی ۸ درصد است. قبلا کالای پیله‌وری به صورت تکی وارد کشور می‌شد اما قانونی را مصوب کردند که بر اساس آن، پیله وری تجمیعی شد. بنابراین واردکنندگان با خرید کارت پیله‌وری مرزنشینان اقدام به واردات می‌کنند.

رییس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی بیان کرد: دولت اگر واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد صرفا برای کاهش مصرف ارز بود. مافیای واردات که امروز منافع خود را در خطر می‌بیند، شروع به جریان‌سازی علیه جریان صنعتی کشور کرده و سعی می‌کنند که صنایع موفق را زمین بزنند.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنعت لوازم خانگی انجام شده است. علت نامه‌نگاری ما با رهبری، نگرانی‌مان در مورد امنیت سرمایه‌ سرمایه‌گذاران بوده است. کسانی که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اگر ناگهان با درهای باز مواجه می‌شوند، ورشکست می‌شوند. کره‌ای ها قصد داشتند پول‌های مسدود شده ایران را با لوازم خانگی تهاتر کنند آنهم در شرایطی که کشور نیاز شدید به ارز دارد.

دیانی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم واردات لوازم خانگی به طور کلی ممنوع شود بلکه برای یک مدت ۵ ساله واردات در این حوزه با‌ برنامه و هدفمند کنترل شود و در همین حین نیز سطح استاندارد کیفی ملی ما نیز افزایش یابد و انجمن‌های مصرف‌کنندگان وارد عمل شوند. ما معتقد هستیم که ورود کالاهای خارجی باید با استراتژی و هدفمند باشد.

مدیر عامل گروه توسعه سرمایه گذاری اسنوا گفت: کیفیت لوازم خانگی اسنوا ملموس نشده است اما در یک طرح تحقیقاتی بالای ۹۰ درصد شاهد رضایت مردم از کیفیت این شرکت بودیم.

دیانی میزان ارزآوری صادرات لوازم خانگی در یکسال گذشته را  ۱۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ما به سمت توسعه صادرات قطعات و صادرات پلیمر به کشورهای سوئد و انگلیس رفتیم تا وابستگی ارزی کشور را قطع کنیم و در این حوزه خودکفا شویم. حدود ۵۰ درصد از قطعات بکار رفته در ساخت محصولات این کارخانه تولید ایران است.

مدیرعامل گروه توسعه انتخاب در پاسخ به اقتصادآنلاین در خصوص افزایش قاچاق با ممنوعیت واردات و کاهش نرخ ارز، گفت: قاچاقی که الان در کشور وجود دارد تحت عنوان پیله‌وری شکل قانونی به آن داده‌اند. بخشی از قاچاقی که وارد می‌شود، قاچاق دوسر است یعنی نرخ ارز برای کالای یارانه‌ای مثل سوخت که از کشور خارج می‌شود را باید به صورت ریال وارد کشور کنند؛ بهترین روشی که می‌توانند پول را شست‌وشو دهند این است که کالا به کشور بفرستند. گر بحث یارانه‌های که به برخی کالاها داده می‌شود، قطعا بسیاری از مشکلات و مسائل حل می‌شود. 

وی تاکید کرد: اینکه نرخ ارز قاچاقچی از نرخ ارز پایین‌تر است، برای این است که جریان پولشویی برقرار است و بهترین کالایی که می‌توانند با آن پولشویی رو انجام دهند، لوازم خانگی است.

دیانی تصریح کرد: مسیر محدودیت را از نظر هیچکس خوب نیست اما کسانی که طرفدار اقتصاد آزاد هستند باید بدانند که اقتصاد آزاد، یک ارتباط دو طرفه است. اقتصاد آزاد این است که تولید کننده ایرانی هم بتواند با بانک‌های دنیا کار کند نه اینکه سه مرحله بارنامه را جابه جا کند تا بتواند کالایی را به خارج بفرستد. کشورهای دیگر به خاطر شرایط تحریم به ما قطعه و تجهیزات نمی‌دهند تا بتوانم تولید کنم یا کالایی که تولید می‌کنیم را نمی‌توانیم با برند ایرانی بفروش برسانیم. 

به گفته رییس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی؛ تصورم این است که دوستانی که طرفدار اقتصاد آزاد هستند یا به موضوعات خیلی توجهی نمی‌کنند یا قصدشان این است که به نظام فشار آورند تا تحریم‌ها برداشته شود. این گروه بیشتر حرفشان سیاسی است و ما نمی خواهیم وارد جریانات سیاسی شویم. 

دیانی در پایان صحبت‎‌های خود خبر خوشی را به مصرف کننده نهایی داد و گفت: امروز نوبت به اطمینان دادن صنعت به مردم رسیده است.  همان‌طور که مردم به ما، صنعت و تولید داخل اعتماد کردند، الان هم نوبت صنعت است که جواب این اعتماد را بدهد. لذا ما تصمیم گرفتیم که به مردم فقط محصول نفروشیم بلکه تعهد به آنها بفروشیم.  امروز برای اولین بار برنامه ای را که ماه‌ها است روی آن کار کرده‌ایم را رونمایی میکنیم که یک قرار داد تعهد و اطمینان به مشتری است. بند اول این قرارداد این است که از امروز هرکس هرکالایی از برندهای گروه انتخاب خرید کند، تا یک ماه بدون قید و شرط و به هردلیلی می‌تواند کالا را پس دهد و پول خود را پس بگیرد. نکته دوم این است که اگر طی سه ماه محصولی از محصولات ما خراب شد، حق تعویض رایگان وجود دارد. همچنین گارانتی ما روی بسیاری از محصولات اصلی تا ۱۲۴ماه است  و همچنین پشتیبانی مادام العمر محصولات برای مصرف کنندگان قدیمی و جدید داریم.

پربیننده ترین همه‌ پرسی از خریداران پوشاک در مورد انتخاب پوشاک ایرانی و خارجی / مردم چقدر کالای ایرانی را ترجیح می‌ دهند؟ دوئل تولیدکنندگان با قاچاقچیان در بازار پوشاک / سیاست‌ های اشتباه دولت چطور زمین بازی را تغیر داد؟ امیرسامان اسفندیاری با اکثریت آراء حائز رتبه دوم هیات رییسه سندیکا تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران شد واکنش‌‌ها به طرح «جرم انگاری وارد نکردن ارز حاصل از صادرات» واردات بیش از ۹۲میلیون دز واکسن کرونا به کشور

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اسنوا میلیارد دلار لوازم خانگی اقتصاد آزاد حال حاضر سال گذشته پیله وری نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۲۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید

عباس علی‌آبادی در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: اجلاس آفریقا را داشتیم و بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های کشور برای معرفی به بیش از ۲ هزار بازرگان و تاجر بین‌المللی برگزار خواهد شد و می‌تواند تبعات خوبی داشته باشد. اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به خوبی برگزار شد که می‌تواند تاثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد.

او افزود: آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ما است. از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقا است. البته آفریقایی‌ها به صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و در این برنامه فرصت‌های برای تجار ما وجود دارد. برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود. خیلی از کالا‌هایی که تولید می‌کنیم به جهت اینکه بازار صادراتی ندارد، مجبور هستیم تولید را محدود کنیم. به عنوان مثال در لوازم خانگی رشد خوبی در کیفیت و کمیت داشتیم، اما همچنان در تهدید کالا‌های قاچاق هستیم.

وزیر صمت ادامه داد: از جمله چالش‌هایی که در آفریقا داریم، نبود زیرساخت است که البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل و نقل داریم یک فرصت محسوب می‌شود. نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است و این به معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشور‌های آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالا‌های ایرانی را فراهم کنیم و همچنین به آفریقایی‌ها فرصت دهیم که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است و رویکرد ما این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می‌رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

او در خصوص چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا گفت: مهم‌ترین چالش‌ها رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزار‌های مختلفی مانند تحریم جلوی این موضوع را بگیرند. برنامه وزارت صمت این است که میزان تجارت ایران اعم از صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی دو برابر شود.

علی‌آبادی افزود: باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعی که در مسیر صادرات است را برداریم. ما به شرکت‌هایی اولویت می‌دهیم که صادرات محور و دانش‌بنیان هستند. شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. مشارکت مردم زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم.

او افزود: در حال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آنها بتوانیم صندوق‌های پروژه را تأسیس کنیم که مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند. به زودی اطلاعیه‌ها در این باره منتشر خواهد شد. اگر بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به معنای واقعی و الگوی تازه محقق کنیم.

علی‌آبادی گفت: رقبای ایران حتما برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد. یکی از کار‌های مهمی که باید انجام دهیم ابزار تجارت را فراهم کنیم که مهمترین آن حمل و نقل است. برای شرق و شمال آفریقا نسبت خوبی داریم و طبق دستور رئیس‌جمهور برای غرب و جنوبی آفریقا هم از لحاظ حمل‌ونقل پوشش دهیم که کار‌های سختی است و حتماً انجام خواهیم داد.

وزیر صمت افزود: آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است و کشور‌های آفریقایی هم در حوزه آموزش هدف‌گذاری کرده‌اند و ایران باید از این فرصت استفاده کند. همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ایران هم می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشور‌های آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودرو‌های روز استفاده کنند و این فرصتی برای ایران است.

وی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد به کسانی در اولویت ارز، ارز بدهیم که به سمت تجارت و صادرات بروند به‌ویژه به مقاصد صادراتی ایران از جمله آفریقا.

علی آبادی همچنین درباره برنامه‌های وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو گفت: ما برنامه گسترده داریم و امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. ما به ظرفیت تولید ۵ هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.

وی افزود: در بحث واردات خودرو باید گفت این موضوع را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را واردات کرده ایم و مردم می‌توانند ثبت نام کرده و بخرند.

منبع: خبرآنلاین

tags # خودرو سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • پروژه‌های فعال مسکن ملی کشور از مرز ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد گذشت
  • 5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی
  • احتکار ۳۵ میلیاردی لوازم خانگی قاچاق در اصفهان