Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@23:19:43 GMT

وب‌گردی علمی چطور ممکن است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۳۹۸۸

وب‌گردی علمی چطور ممکن است؟

پژوهشگر و مدرس سینما ضمن تاکید بر اهمیت پژوهش به عنوان نخستین گام هر نوشتار دانشگاهی، راه‌های یافتن مقالات و نوشتار معتبر را در فضای مجازی توضیح داد و چند سامانه ایرانی و بین‌المللی گردآورنده مقالات را برشمرد.

محمدحسین تمجیدی در نخستین وبینار آموزشی با موضوع از وب‌گردی علمی تا متن آکادمیک گفت: وب‌گردی/ web surfing را می توان با یک نگاه استعاری همانند اقیانوس نوردی دانست که به اندازه‌ اقیانوسی بی‌کران، داده‌ها و اطلاعات پیش روی مخاطب قرار می‌دهد و این اهداف در فضای وب سه دسته؛ اجتماعی، آکادمیک و تخصصی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نخستین روش در زمینه وب‌گردی آکادمیک خاطر نشان کرد: نخستین قدم برای ورود به فضای وب‌گردی آکادمیک؛ دسترسی به کلیدواژه‌ها است. همچنین جست‌وجوی بهینه شده از طریق کلیدواژه‌ها میسر می‌شود که در واقع همان (SEO) است. اطمینان از صحت مطالب نیز امری مهم بوده که اگر این اطمینان حاصل نشود به طور قطع نتایج منفی در پی خواهد داشت.

تمجیدی گفت: در وب‌گردی آکادمیک باید سه نوع پرسش را مد نظر قرار داد؛ نخست، چرا در وب جست‌وجو می‌کنیم؟ دوم، به دنبال چه چیزی هستیم؟ و سوم،از این جست‌وجو چه بهره‌ای می‌بریم.

وی افزود: پژوهش نخستین گام و پشتیبان هر نوشتار دانشگاهی است. همچنین برخی مقالات و کتاب‌ها به صورت الکترونیکی در فضای وب وجود دارد که با متن آکادمیک به طور فرآیندی ارتباط دارد؛ زیرا از روش‌های پژوهشی و علمی جمع‌آوری شده است. پس به تولید علم نیز منجر خواهد شد.

تمجیدی با طرح این پرسش که چگونه یک مقاله معتبر را تشخیص دهیم گفت: ابتدا باید دید مقاله از کدام سامانه در وب برداشته می‌شود و خود مقاله دارای چه ویژگی و شاخصه‌هایی است. به علاوه نوع مقاله و اساس اعتبارسنجی آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی به سامانه‌هایی جهت دسترسی به مقاله‌ها  شامل Open Access ، doi و isi اشاره کرد و گفت: این موارد در حاشیه صفحات مقالات نوشته شده است. تمجیدی در این باره تأکید کرد: سامانه SAGE OPEN از معتبرترین سامانه‌ها در امر پژوهش است.

تمجیدی در خصوص اعتبار مقالات اظهار داشت: تاریخ دریافت مقاله و تاریخ پذیرش نهایی؛ دو کلیدواژه مهم در بخش ابتدایی مقالات بوده که به نوعی به آن اعتبار می‌بخشد. معیار دیگری برای سنجش ارزش و اعتبار مقالات وجود دارد که آن داوری همتا به معنای انسان‌های هم‌دانش در نشریه و ژورنال است.

تمجیدی یادآور شد: اگر عبارت proceedings در نشریه‌ای وجود داشت به این معناست که آن مقاله از یک کنفرانس و همایش علمی و تخصصی برداشت و ارائه شده است. وجود حروف اختصاری CFP یعنی آن نشریه از طریق فراخوان عمل می‌کند.

وی به معرفی و شرح سامانه بارگذاری و جست‌وجوی مقاله به شیوه رایگان پرداخت و گفت: سامانه بسیار معتبر Academia.edu را بدون پرداخت هزینه می‌توان استفاده کرد. این سامانه دارای ۱۶۴ میلیون کاربر ثبت شده، ۲۲ میلیون مورد بارگذاری مقالات و ۳۱ میلیون نفر بازدیدکننده ماهانه بوده و از نظامی هوشمند پیروی و بر اساس علایق فرد مقاله ارسال می‌کند. همچنین، می‌توان از طریق ایمیل به آن متصل و در این فضا، وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرد. سامانه دیگری به نام Researchgate با ۲۰ میلیون کاربر، امکان پرسش و پاسخ را نیز میان پژوهشگران فراهم آورده است.

تمجیدی در پایان، ضمن اشاره به سامانه‌های ایرانی شامل ایرانداک، نورمگز، پرتال نشریات علمی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و magiran؛ مجله cinephilia & beyond را از مجلات بسیار کاربردی برای دانشجویان سینما دانست.

نخستین وبینار از سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی سینما، با عنوان «از وب‌گردی علمی تا متن آکادمیک» به کوشش گروه سینما دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری انجمن علمی سینما و کانون فیلم سوره؛ سه‌شنبه (۲۰ مهر) ساعت ۱۹ تا ۲۱ با ارائه و سخنرانی استاد محمدحسین تمجیدی پژوهشگر، فیلم‌ساز و مدرس سینما و حضور رامتین شهبازی مدیر گروه سینما دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وب گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۳۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی در اردبیل مساعد نیست

به گزارش قدس آنلاین بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد جو استان اردبیل تا روز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) نسبتا پایدار است؛ هر چند با توجه به شرایط فصلی و محلی رگبار پراکنده باران در برخی نواحی کوهپایه‌ای مرکز به ویژه جنوب استان دور از انتظار نیست.

از روز جمعه (۱۴ اردیبهشت) سامانه بارشی فعالی به استان اردبیل نفوذ خواهد کرد که موجب ابرناکی، وزش تندبادهای موقتی، کاهش نسبی دمای هوا و رگبار و رعد و برق (در نواحی مستعد با بارش تگرگ و اصابت صاعقه) خواهد شد.

با توجه به رخداد بارش‌های رگباری آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها نیز انتظار می‌رود.

این سامانه تا اواخر وقت شنبه (۱۵ اردیبهشت) در بیشتر مناطق استان اردبیل فعال خواهد بود.

اردبیل و شهرستان‌های این استان از شرایط هوایی و اقلیمی متغیری برخوردار هستند و مشاهده جلوه‌هایی از هوای فصول گوناگون در یک دوره زمانی کوتاه از جاذبه‌های طبیعی برای گردشگران علاقه‌مند در این استان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان
  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی مساعد نیست
  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی در اردبیل مساعد نیست
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • تشدید نگرانی صهیونیست‌ها از بایکوت علمی اسرائیل در جهان
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه «فقه و فقاهت» منتشر شد
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند