Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حسن ملکی مسیر برنامه‌ریزی درسی و تولید محتوای پیش‌دبستان را مهم، حساس و تعیین‌کننده دانست و افزود: برخی ثابتات و اصول کلی وجود دارد که این کمیته باید آنها را رعایت کند؛ از جمله اینکه رویکرد اصلی در تولید محتواهای پیش‌دبستان و مهد کودک، فطرت‌گرایی توحیدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: البته این به معنای بستن دست‌ها و محدود کردن امور نیست، ولی به هر حال باید به یک رویکرد پایبند باشیم. این رویکرد تحولی برنامه‌های درسی است که تصویب شده و در برنامه‌ درسی ملی آمده است و اکنون تحولات برنامه‌ درسی را بر این اساس پیش می‌بریم.

ملکی اظهار داشت: اصل دیگر این است که تولید بسته‌های تربیت و یادگیری به‌وسیله‌ این کمیته انجام نخواهد شد و اصرار هم نداریم انجام شود، بلکه شاخص‌هایی در این کمیته تهیه شده که اگر لازم باشد اصلاح خواهند شد.

وی تصریح کرد: بر اساس این شاخص‌ها اعلام کرده‌ایم در سطح ملی هر گروه و تیم علاقه‌مندی مایل است مطابق با این شاخص‌ها، بسته تربیت و یادگیری تولید کند، اقدام کند و آن را به این کمیته بفرستد تا کارشناسان مربوط در این سازمان بررسی کنند و اگر تأیید کردند مهر تأیید بزنند. البته در سازگاری با این شاخص‌ها بسته عمل نمی‌کنیم، اما باید از این بابت خیال‌ راحت شود که اگر این بسته‌ها در کشور جمهوری اسلامی ایران اجرا شد، کودک معصوم را خوب تربیت کنند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: تنها مرجع بررسی‌کننده و تعیین‌کننده‌ محتواها این کمیته است که مسئولش با ابلاغ وزیر منصوب شده و تحت نظر ریاست سازمان ملی تربیت کودک اداره می‌شود.

بسته تربیت و یادگیری دوره پیش دبستان تعریف شود

ملکی اظهار داشت: بسته تربیت و یادگیری در دوره‌ پیش‌دبستان باید تعریف شود که به اعتقاد من هنوز در این زمینه احتیاج به کار داریم. بنده نیز هنوز در مورد تعریف بسته‌ تربیت و یادگیری دوره‌ پیش‌دبستان تردید دارم؛ چه بسا که بسته‌ تربیت و یادگیری دوره‌ پیش‌دبستان با دوره‌ ابتدایی هم تفاوت‌هایی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: اصل دیگر این است که نظارت بر اجرای برنامه‌های درسی تولید و تدوین شده یک ضرورت است و این کار مهم توسط معاونت‌های آموزشی انجام می‌شود و این کمیته هم همکاری خواهد کرد. اجرا با معاونت‌های آموزشی است و ما هم در کنارشان خواهیم بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یک بسته‌ تربیت و یادگیری نمونه با این هدف که رویکرد فطرت‌گرایی توحیدی نمود پیدا کند، با راهبری این کمیته تهیه خواهد شد تا نشان دهیم بر محوریت این رویکرد می‌توان تولید محتوا کرد. این کار صرفاً از بابت کمک به عملیاتی کردن این رویکرد انجام می‌شود و الزامی هم در آن نیست، اما ترجیح این است که یک نمونه تولید شود.

ملکی تأکید کرد: کارگروه برنامه‌ریزی درسی ذیل این کمیته هیچ‌گاه نباید تعطیل شود. در این شورا نمی‌شود کارهای زیادی کرد و این کار را باید کارگروه انجام دهد. این را باید به‌عنوان یک امر ثابت در نظر گیریم چون کارگروه تعطیل شود، کارها تعطیل خواهد شد.

بسته تربیتی مهدهای کودک بر محوریت خانواده باشد

وی خاطرنشان کرد: مهدهای کودک بسته‌ تربیتی خاص خود را می‌طلبند که این بسته باید بر محوریت خانواده باشد. این را هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم که در مهدکودک نقش اصلی را والدین ایفا می‌کنند. هنوز مشخص نکرده‌ایم قرار است چه چیزی در اختیار والدین قرار دهیم. این موضوع حساس را باید مشخص کنیم. آخرین امرثابت که باید به آن متعهد باشیم، این است که ارتباط محتوایی دوره‌ پیش‌دبستان با دوره‌ ابتدایی، بسیار محکم و قوی لحاظ شود. این از کارهایی است که مراقبت می‌خواهد چون گسستگی تربیتی از عوامل مخل تربیت سالم است.

عرصه‌ تولید بسته‌ها را محدود نمی‌کنیم
علیرضا حاجیان‌زاده، رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز گفت: جنبه‌ مثبت کار که قابل حمایت و جزو نقاط اثرگذار است، نفس صدور چنین بخشنامه‌ای است، به‌خصوص در شرایطی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در آغاز کار است و خیلی انتظارات را نمی‌شود توقع داشت که پشت صدور چنین بخشنامه‌ای یک کار مطالعاتی انجام گرفته که جزو نیازهای مخاطبین در مهدهای کودک‌ و پیش دبستانی‌ها است، این نکته بسیار مثبت بوده است.

وی ادامه داد: نقطه‌ نقد و آسیبی که به ما منعکس می‌شود این است که گرایش این بسته‌ها بیشتر گرایش پیش دبستانی است تا مهد کودک. البته پاسخی که داریم این است که زمان زیادی نداشته‌ایم و در حد زمان توانسته‌ایم کار را آماده کنیم. در حال حاضر مسئله‌ این است که مهد کودک‌ها از سازمان بهزیستی گرفته شده و به آموزش و پرورش داده شده است و این دغدغه درونی در ما و مخاطبان وجود دارد که با این تغییرات آیا وضعیت بهتر از قبل خواهد شد یا خیر؟ وقتی ۲۲ بسته تولید شده را مرور می‌کنیم در می‌یابیم اصل بسته‌ها مربوط به دوره کودکی دوم و دوره پیش دبستانی است و انتظار دوره مهد کودک را تأمین نمی‌کند.

رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک بیان کرد: مهدهای کودک که با ما مرتبط هستند می‌گویند یک محتوایی را درست یا غلط از قبل داشته‌ایم و اکنون شما با این بسته‌هایی که معرفی کرده‌اید دست ما را بسته‌اید، زیرا در نهایت دو یا سه بسته از حدود ۲۰ بسته‌ای که معرفی شده است به مهدهای کودک مربوط می‌شود و قابل استفاده است. این یکی از نقدها است که زیاد به ما منعکس می‌شود و تعبیر روان‌ترش این است که کار جدیدی در اینجا صورت نگرفته است.

او افزود: کار ما برنامه‌ریزی درسی و نظارت بر تحقق برنامه‌ریزی درسی است؛ کار را محدود نمی‌کنیم و عرصه را باز می‌گذاریم تا بسته‌های دیگر تولید و ارائه شود.

حاجیان‌زاده تاکید کرد: انتظارم این است که با توجه به فشردگی زمان و انجام کار با سرعت ویژه، یک تحلیل و ارزیابی خوب از وضع موجود داشته باشیم و این پایه‌ای برای انتقال به وضع مطلوب شود. از الآن جهت‌گیری کنیم که برنامه سال آینده را با تفکیک دوره اول و دوره دوم کودکی، تنظیم کنیم. انتظار این است که برای سال آینده بتوانیم بسته‌های کامل‌تر و جامع‌تر بیشتری معرفی کنیم.  

برچسب‌ها پیش دبستانی مدارس بازگشایی مدارس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش مهدکودک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیش دبستانی مدارس بازگشایی مدارس پیش دبستانی مدارس بازگشایی مدارس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش مهدکودک بسته تربیت و یادگیری تربیت و یادگیری دوره برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش مهدهای کودک پیش دبستانی پیش دبستان تربیت کودک خواهد شد مهد کودک شاخص ها بسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۵۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده تربیت نیروی فیزیوتراپی در دوره‌های کوتاه مدت

به گزارش خبرگزاری مهر، پرهام پارسانژاد، نسبت به تبلیغ دروغ دانشگاه آزاد و عوام فریبی و سوءاستفاده از تقاضای بسیار زیاد جوانان جویای کار انتقاد کرد و گفت: در حالی که فیزیوتراپی یکی از رشته‌های علوم پزشکی است و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور فقط از طریق کنکور سراسری در این رشته دانشجو می‌پذیرند، دانشگاه آزاد در اقدامی کاملاً تجاری و عوام فریبانه با سوءاستفاده از تقاضای بالای تحصیل و کار جوانان در این رشته و به رغم اعلام معاونت فرهنگی و اجتماعی ریاست جمهوری، معاونت حقوقی وزارت بهداشت و معاونت فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور مبنی بر غیرقانونی بودن آن، طی دوره‌های کوتاه مدت در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای تابعه خود، فیزیوتراپیست تربیت می‌کند.

دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: مدارک صادره هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارند و به هیچ وجه مجوزی برای اشتغال افراد صاحب مدرک در امر درمان بیماران نیستند و تنها میلیون‌ها تومان سرمایه جوانان بیکار و خانواده‌های آنها را به جیب دانشگاه آزاد سرازیر می‌کند.

کد خبر 6088839 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • صفر تا صد آرایشگری مردانه را در کمترین زمان ممکن یاد بگیرید /درآمد و مزیت
  • آموزش اتوماسیون صنعتی به صورتی تخصصی و عملی
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • ساخت مدارس شبانه روزی در دستور کار
  • اتصال دوباره واحد شماره ۲ بخاری نیروگاه شهید رجایی به شبکه سراسری
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد
  • پشت پرده تربیت فیزیوتراپیست در دوره‌های کوتاه مدت
  • پشت پرده تربیت نیروی فیزیوتراپی در دوره‌های کوتاه مدت