Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحقیقات نشان می‌دهد ماموریت‌های فضایی طولانی مدت ممکن است به آسیب مغزی منجر شوند.

خبرگزاری میزان _ مهر به نقل از دیلی میل نوشت: محققان دانشگاه گوتنبرگ، ۵ فضانورد مرد روس را رصد کردند که به طور متوسط ۱۶۹ روز در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت داشتند.

نمونه‌های خون این افراد قبل از سفر و پس از بازگشت به زمین به محققان کمک کرد تا ۵ نشانگر زیستی آسیب مغزی را اندازه گیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج نشان داد ۳ نشانگر پس از اقامت‌های طولانی فضانوردان در فضا افزایش می‌یابد.
هنریک زتربرگ استاد عصب شناسی و یکی از محققان ارشد این پژوهش در بیانیه‌ای می‌گوید: این نخستین باری است که محلی از آسیب سلول مغزی در آزمایش خون افراد پس از سفر‌های فضایی رصد شده است. باید تحقیقات بیشتری در این باره انجام دهیم و اگر قرار باشد در آینده سفر‌های فضایی بیشتری انجام شود، باید از چنین آسیب‌هایی جلوگیری شود.

نمونه‌های خون دریافت شده از فضانوردان روسیه قبل از سفر به ایستگاه فضایی بین المللی و در ماموریت‌هایی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی انجام شده بود. به طور متوسط هیچیک از فضانوردان کمتر از ۱۶۹ روز در فضا اقامت نداشتند.

نخستین نمونه‌ها ۲۰ روز قبل از سفر جمع آوری شد. پس از بازگشت از سفر فضایی نیز ۳ نمونه خون (هفته نخست، ۲۱ و ۲۵ روز پس از فرود روی زمین) جمع آوری شد.

البته محققان اشاره می‌کنند روند تغییر نشانگر‌ها طی زمان به میزان زیادی با استاندارد‌ها تطابق دارد. طبق گزارشی که در نشریه JAMA Neurology منتشر شده، هنگامیکه این مردان در فضا اقامت داشتند تغییری در مایع مغزشان رخ داده که احتمالاً روی سد خونی مغزی تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: پرهزینه‌ترین ماموریت‌های فضایی کدامند؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: ماموریت فضایی فضا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ماموریت فضایی فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۶۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید

پانته‌آ رمضانی‌نژاد اظهار داشت:  علی خلیل طهماسبی که به سبب تصادف دچار مرگ مغزی و در بیمارستان لردگان بستری بود، با رضایت خانواده نیکوکار عمل جداسازی اعضا وی صبح امروز انجام شد.

وی ادامه داد: کبد و کلیه‌های این نوجوان لردگانی جداسازی و برای اهدا به بیماران در صف انتظار به شیراز ارسال شد.

بیشتر بخوانید

اولین اهدای عضو چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۳ همزمان با شب قدر رقم خورد

وی تصریح کرد: این چهارمین عمل اهدای عضو در سالجاری است.

رمضان‌نژاد از خانواده‌های ایثارگر اهدا کننده عضو بیماران مرگ مغزی قدردانی کرد و گفت: به منظور ترویج فرهنگ خداپسندانه اهدای عضو، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وبگاه skums.ac.ir نسبت به تکمیل "فرم عضویت در خانواده بزرگ اهداکنندگان عضو" اقدام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند