Web Analytics Made Easy - Statcounter

در صورتی که مسئولان لبنانی چشم خود را به روی بازی‌های آمریکا با پرونده انفجار بیروت و سیاسی کاری در آن ببندند، حقیقت این پرونده برای همیشه پنهان خواهد ماند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که انتظار می‌رفت بعد از تشکیل دولت جدید در لبنان، این کشور به زودی در مسیر اصلاحات در زمینه‌های مختلف قرار بگیرد، اما با وجود گذشت بیش از یک ماه هنوز تکلیف هیچ یک از پرونده‌های حساس این کشور که در بیانیه شورای وزیران نیز به آن اشاره شده بود، روشن نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از پرونده‌هایی که دولت جدید لبنان به ریاست «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور وعده رسیدگی به آن را داده بود، پرونده انفجار بندر بیروت است که در 4 آگوست 2020 اتفاق افتاد. البته منظور از رسیدگی در اینجا اقدام برای روشن شدن حقیقت انفجار و معرفی مجرمان اصلی آن است.

تحقیقات پرونده انفجار بیروت به کجا رسید؟

رسیدگی به پرونده انفجار بیروت و انجام تحقیقات درباره آن از سال گذشته آغاز شد اما این پرونده نیز همانند سایر رخدادهای جنایی در لبنان تحت مداخله مستقیم طرف‌های خارجی و بین المللی قرار گرفت؛ یعنی اتفاقی که در پرونده ترور «رفیق حریری» نخست وزیر فقید لبنان افتاد و بعد از بین المللی شدن تحقیقات، حقیقت این پرونده و عاملان اصلی این جنایت هرگز فاش نشد.

حتی با نگاهی سطحی نیز می‌توان متوجه شباهت پرونده ترور رفیق حریری و انفجار بیروت از جنبه های مختلف شد؛ به ویژه با توجه به هدفی که برخی طرفها قصد دارند از خلال تحقیقات بین المللی به آن برسند.

در جریان ترور رفیق حریری در فوریه 2005 ورود تیم تحقیقاتی سازمان ملل به پرونده موجب شد تا در وهله نخست تکمیل این پرونده 15 سال طول بکشد و علاوه بر آن نتیجه پرونده نیز آنگونه که آمریکا و رژیم صهیونیستی و موسسات بین‌المللی می‌خواستند رقم بخورد و صحبتی از مقصران اصلی ماجرا به میان نیاید.

در پرونده ترور رفیق حریری هدف محکوم کردن سوریه و حزب‌الله بود و در نهایت سال گذشته دادگاه بین المللی ویژه لبنان حکم 5 بار حبس ابد را برای «سلیم عیاش» عضو حزب‌الله لبنان را که هیچ یک از اتهامات علیه او درباره ترور رفیق حریری ثابت نشده بود صادر کرد.

در کشوری که حتی ترورها و بمبگذاری‌های سطح بالا بدون مجازات باقی ماندند، بسیاری نگران هستند که تحقیقات درباره انفجار هم در روشن کردن حقیقت شکست بخورد. درحال حاضر نیز اگر پرونده انفجار بیروت به شکل کامل به طرف‌های غربی و بین‌المللی سپرده شود همان سناریو پرونده ترور رفیق حریری تکرار شده و روی یک واقعیت دیگر و عاملان یک جنایت دیگر سرپوش گذاشته می‌شود.

وزیر سابق لبنانی: اقدام دستگاه قضایی در پرونده انفجار بیروت کشور را به‌سمت فتنه می‌کشانددستور بازداشت وزیر سابق لبنانی در پرونده انفجار بیروتهشدار حزب‌الله درباره مداخلات مستمر آمریکا در تحقیقات انفجار بیروت

هشدارهای سیدحسن نصرالله درباره سیاسی کاری در تحقیقات انفجار بیروت

تحرکات خطرناکی که اخیرا از جانب مسئولان مربوطه در دستگاه قضایی لبنان در پرونده انفجار بیروت مشاهده می شود نگرانی مردم این کشور به ویژه خانواده‌های قربانیان انفجار را درباره پنهان ماندن حقیقت بیشتر می‌کند.

در همین راستا سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله دوشنبه شب بخش مفصلی از سخنان خود را به پرونده انفجار بیروت اختصاص داده و بر لزوم اجرای عدالت و مجازات عاملان اصلی این جنایت تاکید کرد.

این مواضع سید حسن نصرالله بعد از ظهور شاخص‌هایی درباره سیاست زدگی پرونده انفجار بیروت و مداخلات پی در پی آمریکا در روند تحقیقات این پرونده مطرح می‌شود. پیش از این «فادی صوان» اولین قاضی پرونده انفجار بیروت به اتهام سیاسی کاری در این پرونده و عملکرد غیرقانونی برکنار شده بود و بعد از او «طارق بیطار» به عنوان قاضی جدید پرونده انفجار بیروت انتخاب شد.

اما اقداماتی که قاضی بیطار از زمان بر عهده گرفتن مسئولیت این پرونده انجام داده نیز جدا از مسیر سیاسی کاری نبوده و به نظر می‌رسد قصد دارد روش قاضی قبلی را دنبال کند.

به همین دلیل بود که دبیر کل حزب الله ضمن انتقاد شدید از قاضی بیطار اعلام کرد که احتمالا او از اشتباهات قاضی قبلی پرونده انفجار بیروت درس نگرفته است. سید حسن نصرالله تاکید کرد که حتی اگر خانواده‌های شهدا و سایر قربانیان انفجار بیروت نیز قصد پیگیری این تحقیقات را نداشته باشند حزب‌الله تا روشن شدن حقیقت دست بردار نخواهد بود.

یکی از مهمترین نکاتی که در سخنان سیدحسن نصرالله مشاهده می‌شود، مربوط به مهره‌هایی میشود که بازپرس قضایی پرونده، آنها را برای محاکمه و مجازات انتخاب کرده است؛ افرادی مانند «حسان دیاب» نخست وزیر پیشین لبنان.

انتقاد اصلی دبیر کل حزب الله از قاضی بیطار در خصوص محاکمه حسان دیاب؛ همانطور که خود او (سید نصرالله) نیز گفت، به منظور حمایت از شخص خاصی نبود؛ بلکه تاکید وی بر این بود که چرا باید مهره ضعیفی مانند حسان دیاب که تنها چند ماه قبل از انفجار بیروت وارد دولت لبنان شد، به عنوان یکی از نخستین متهمان این پرونده معرفی گردد.

سید حسن نصرالله همچنین با طرح سوالاتی مانند اینکه چرا هیچ یک از مسئولان لبنانی در سال 2013 یعنی زمانی که کشتی حامل نیترات آمونیوم وارد بندر بیروت شد در پرونده انفجار این بندر محاکمه نمی‌شوند و نامی از آنها به میان نمی آید؟

قربانیان بازی آمریکا با پرونده انفجار بیروت

روشن است که در آن زمان مسئولان اصلی لبنان و دولت این کشور عمدتا از وابستگان به جریان غربگرای 14 مارس که تحت هدایت آمریکا و عربستان سعودی فعالیت می‌کند بودند. به عنوان مثال 2750 تن نیترات آمونیوم که فاجعه بندر بیروت را رقم زد در دوره نخست وزیری «سعد حریری» رهبر جریان 14 مارس در این بندر انبار شده بود اما قاضی پرونده، حسان دیاب را که چند ماه قبل از انفجار روی کار آمد محاکمه میکند.

بر این اساس محتمل ترین نتیجه‌ای که حاصل می‌شود تلاش طرفهای ذینفع برای یافتن یک یا چند قربانی در پرونده انفجار بیروت است تا اهداف اصلی خود را محقق کنند. از سالها قبل و به ویژه از زمان اعتراضات اکتبر 2019 در لبنان، آمریکایی‌ها پروژه‌های متعددی برای ضربه زدن به مقاومت در لبنان و خلع سلاح آن راه اندازی کرده اند که معروفترین آنها طرح 5 مرحله ای «مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت «دونالدترامپ» رئیس جمهوری سابق ایالات متحده است.

به عبارت ساده تر هر اتفاقی که طی 2 سال گذشته در راستای نابودی لبنان رخ داد، از خلاء سیاسی گرفته تا فروپاشی مالی و اقتصادی و سپس مقدمه چینی برای انفجار اوضاع امنیتی همگی به این طرح آمریکایی برمی‌گردد و هدف نهایی آن نابودی حزب الله یا دست کم حذف این حزب از صحنه سیاسی لبنان و خلع سلاح آن بود. واشنگتن و متحدان آن از جمله عربستان و رژیم صهیونیستی از هیچ حادثه ریز و درشتی در لبنان برای ضربه زدن به مقاومت دریغ نکردند؛ ضمن اینکه ردپای محور آمریکایی در هریک از آشوبهای لبنان طی این 2 سال به وضوح دیده میشود.

انفجار بیروت؛ آخرین تیر واشنگتن مقابل مقاومت

اما حزب الله در این مدت گرفتار هیچ یک از دامهای آمریکا نشد و حتی زمانی که طرح واشنگتن به مرحله چهارم آن یعنی انفجار اوضاع امنیتی رسیده بود، با ابتکار خود در واردات سوخت از ایران و شکست محاصره آمریکا، تاثیرات مرحله اول این طرح یعنی خلاء سیاسی را نیز خنثی کرده و با بازکردن راه تشکیل دولت در لبنان مقدمات گام بزرگی برای حل چالشها برداشت.

پرواضح است که آمریکا این برنامه ریزی طولانی را برای انتخابات پارلمالنی لبنان انجام داده و امید داشت به کمک ابزارهای داخلی خود در لبنان با تضعیف جایگاه مردمی مقاومت، شانس نمایندگان حزب الله در انتخابات پارلمانی آینده لبنان را کاهش داده و مهره های خود را به پیروزی برساند؛ درحالی که این تلاشها نتیجه عکس داد.

اما اکنون کمتر از 6 مانده به انتخابات پارلمانی لبنان، پرونده انفجار بیروت و تحقیقات در آن تبدیل به دستاویزی برای آمریکاییها شده تا آخرین شانس خود را نیز مقابل مقاومت امتحان کنند. در تاریخ 4 آگوست 2020 و تنها چند ساعت بعد از انفجار بیروت رسانه‌های وابسته به عربستان و ایالات متحده بدون هیچ مدرکی شروع به اتهام زنی ضد حزب الله کردند و بعد از اینکه ثابت شد مقاومت هیچ ارتباطی به انفجار بندر بیروت نداشت، اکنون همین طرفها، تحقیقات را ابزار اجرای طرح خود ضد مقاومت می‌دانند.

حتی شهروندان ساده لبنانی نیز جدا از اقداماتی که حزب الله برای نجات آنها انجام داده، به سادگی می‌توانند متوجه شوند که چه کسانی نمی‌خواهند حقیقت انفجار بیروت روشن شود. مقام‌های لبنانی اواخر شهریورماه سال جاری از کشف 20 تن ماده خطرناک شیمیایی «نیترات آمونیوم» در منطقه «بلعبک»؛ یعنی ماده‌ای که باعث انفجار مهیب سال گذشته در بندر بیروت شد، خبر دادند.بعد از آن مشخص شد صاحب کامیون حامل این مواد، دارای ارتباط با ابراهیم و مارون الصقر که از نزدیکان «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی و از اعضای اصلی جریان 14 مارس هستند، است.

درحالی که همین مورد می‌تواند شاهد اصلی بر احتمال ارتباط انفجار بیروت با مهره های آمریکا باشد، اما هیچ اقدام قضایی در این زمینه صورت نگرفته و نشان می‌دهد که هشدارهای دبیرکل حزب الله درباره سیاست زدگی پرونده انفجار بیروت کاملا جدی است.

در صورتی که مسئولان لبنانی همانند سال 2005 ضعف و ناتوانی از خود نشان داده یا با طرفهای خارجی در تحقیقات انفجار بیروت همراه شوند، روشن است که حقیقت این پرونده نیز همانند پرونده ترور رفیق حریری پنهان خواهد ماند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پرونده انفجار بیروت پرونده ترور رفیق حریری پرونده انفجار بیروت حسن نصرالله حزب الله بین المللی سیاسی کاری بندر بیروت نخست وزیر حسان دیاب سال گذشته هیچ یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۷۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت‌های گسترده دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه+تصاویر

دانشجویان لبنانی با پیوستن به جنبش عظیم دانشجویی در حمایت از مردم فلسطین تاکید کردند که این جنبش‌ها سلاح مهمی در برابر جنایات اشغالگران بوده و همه مسئولیت دارند در مقاومت مقابل دشمن غاصب صهیونیستی شرکت کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، دانشجویان لبنانی که از روز گذشته به جنبش بزرگ دانشجویی که در جهان برای حمایت از مردم فلسطین به راه افتاده است و منشا آن دانشگاه کلمبیا در آمریکا بود و سپس به سایر دانشگاه‌های این کشور و نیز سراسر جهان رسید، پیوسته‌اند، خواستار افزایش توجهات و تمرکزهای مراکز علمی بر مسئله فلسطین در کلاس درس شدند.

دانشجویان لبنانی تحت شعار واحد «دانشجویان علیه اشغالگری» اعتراض گسترده خود را به جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه مردم غزه نشان دادند و با برافراشتن پرچم‌ها و بنرهای حمایت از فلسطین و سر دادن شعارهایی در حمایت از مقاومت و قدس خواستار پایان دادن به تجاوزات اشغالگران علیه غزه شدند.

سلاح دانشجویان در برابر جنایات صهیونیست‌ها

«هبه دهینی» دانشجوی دانشکده ارتباطات جمعی دانشگاه علوم و هنر لبنان در این زمینه به خبرنگار الجزیره گفت که اعلام همبستگی ما با مردم غزه امروز کمترین کاری است که می‌توانیم برای فلسطین انجام دهیم. ممکن است برخی از خود بپرسند که این جنبش‌های دانشجویی چه سودی دارد اما ما تاکید می‌کنیم که این جنبش‌ها یک نوع سلاح در برابر اشغالگری محسوب می‌شود.

وی افزود که در عصر دیجیتال حتی یک جمله هم می‌تواند تاثیرگذار باشد و ما بر موضع خود در حمایت از مردم فلسطین استوار هستیم و همبستگی خود را با این مردم به ویژه در غزه اعلام می‌کنیم و موضع آنها را در مشارکت در نبرد طوفان الاقصی می‌ستاییم و به امید خداوند پیروزی و آزادی فلسطین نزدیک است.

«جواد صبرا» از دیگر دانشجویان لبنانی همین دانشگاه نیز به نوبه خود گفت که تنها خواسته ما توقف جنایت‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است و پیامی که امروز ما داریم تنها محدود به مردم عرب نیست بلکه جهانی شده و این همان اتفاقی است که در تظاهرات‌ها در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم. ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا پیام خود را به مردم غزه برسانیم و بگوییم که کنارشان هستیم.

در دانشگاه آمریکایی بیروت دانشجویان لبنانی از مدیریت دانشگاه خواستند تا همه شرکت‌های تولید کننده رایانه و تجهیزات مختلف که به هر نحوی با رژیم صهیونیستی مرتبط هستند را تحریم کنند و برای مقابله با جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به میدان بیایند.

دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستندیک خیزش و 10 پیام

مقاومت متعلق به همه است

«میس طفیلی» دانشجوی رشته خبرنگاری در دانشگاه آمریکایی بیروت در دانشکده علوم و فنون نیز اظهار داشت که امروز همه ما برای همبستگی با مردم فلسطین و همچنین حمایت از دانشجویان معترض و آزاده آمریکایی به میدان آمده‌ایم. باید اشاره کنیم که بسیار جای تاسف دارد که دانشجویان آمریکایی در آن سر دنیا از دانشجویان عرب پیشی گرفتند و ابتدا آنها برای حمایت از مردم فلسطین به میدان آمدند.

این دانشجوی لبنانی تاکید کرد که ما نمی‌توانیم سلاح حمل کنیم و یا به جنگ در جنوب لبنان با رژیم صهیونیستی برویم اما می‌توانیم در این جنبش‌ها شرکت کنیم و این کمترین کاری است که از دست ما برمی‌آید و باید هر کاری که می‌توانیم برای مبارزه با ظلم و جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین انجام دهیم.

«محمد ابوسمهدانه» دانشجوی اهل غزه و مقیم لبنان که در این اعتراضات شرکت کرده بود نیز گفت ما اینجا هستیم تا موضع خود را در برابر جنایت اشغالگران اعلام کنیم و این موضع ما در زمان کنونی همانند یک سلاح است. ما همبستگی خود را با مردممان در غزه اعلام می‌کنیم و صدای ما اکنون تنها سلاحی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

«نورهان حسینیه» از دانشجویان دانشگاه آمریکایی بیروت اظهار داشت که ما در اینجاییم تا بگوییم مقاومت تنها محدود به یک طرف نیست بلکه مسئولیتی مشترک است و همه می‌توانند در آن شرکت و علیه اشغالگری اقدام کنند.

«مریم فارِس» دانشجوی دانشگاه هایکازیان لبنان در دانشکده علوم سیاسی به نوبه خود اعلام کرد که ما برای همبستگی با مردم غزه و همچنین مردم خود در جنوب لبنان که در معرض بمباران‌ها و تجاوزات مستمر دشمن صهیونیستی قرار دارند اینجا جمع شده‌ایم.

این تظاهرات‌ها و اعتصابات در دانشگاه آمریکایی در بیروت، دانشگاه لبنان- شعبه بیروت، دانشگاه عربی بیروت در همه شعبه‌های آن، دانشگاه بین المللی لبنان- شعبه بیروت و البقاع، دانشگاه حدث لبنان، دانشگاه قدیس یوسف در بیروت، دانشگاه هایکازیان و دانشگاه روح القدس الکسلیک برگزار شد.

موج تظاهرات‌ها و تجمعات دانشجویان آمریکایی در راستای حمایت از مردم فلسطین در محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا بعد از سرایت به اکثر دانشگاه‌های این کشور در حال گسترش به دانشگاه‌های سایر کشورهای دنیاست.

این اعتراضات از دانشگاه کلمبیا در نیویورک از 9 روز پیش (17 آوریل) آغاز شد و دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه این دانشگاه با نهادهای رژیم صهیونیستی که در جنگ غزه نقش دارند شدند.

معترضان در دانشگاه‌های دیگر نیز خواسته‌های مشابهی دارند. اردوگاه‌های دانشگاهی که در سراسر آمریکا ایجاد شده‌اند، دانشجویانی را از پیشینه‌های مختلف ـ از جمله فلسطینی‌ها، عرب‌ها، یهودیان و مسلمانان ـ گرد هم آورده‌اند تا بمباران غزه توسط اسرائیل را محکوم کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش حزب‌الله به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای لبنانی
  • اظهارات بودار سمیر جعجع علیه مقاومت با حمایت تلویحی از اشغالگران!
  • شهادت رزمنده حزب الله در راه قدس
  • فعالیت‌های گسترده دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه+تصاویر
  • دیدار دوم شهرداری گرگان و الریاضی لبنان؛ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • حزب‌الله لبنان نظامیان صهیونیست و یک تانک مرکاوا را هدف قرار داد
  • عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها
  • ببینید | مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • شلیک ۱۵ موشک از لبنان به الجلیل غربی