Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@05:31:31 GMT

تجارت به حاشیه رفته است

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۸۵۲۶

تجارت به حاشیه رفته است

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی آل‌اسحاق وزیر سابق بازرگانی و رئیس فعلی اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق روز چهارشنبه (۲۱ مهر) در نشستی با محوریت «اولویت های اقتصادی و تجاری دولت سیزدهم با نگاه به شرق» درباره اینکه منابع و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کشور تا چه اندازه آماده است که بتواند کشور را در زمینه دیپلماسی اقتصادی و گرایش به شرق کمک کند گفت: قبل از ورود به این سوال باید در چند نکته به تفاهم برسیم؛ نگاه به شرق یا غرب یا هر دو مسائلی است که باید در جای خود دقیقاً بحث شود ولی به اعتقاد بنده یک مسئله‌ای مقدم بر این صحبت‌هاست و آن این است که اساساً نگاه و جایگاه تجارت و روابط اقتصادی جهانی، منطقه‌ای و داخلی نسبت به امر تجارت و روابط اقتصادی چیست؟

وی افزود: تا زمانی که این رویکرد حل نشود این موارد بر جای خود باقی خواهد ماند، متأسفانه بعد از انقلاب یک رویکردی برعلیه تجارت و روابط اقتصادی شکل‌گرفته که حالت تابو پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آل اسحاق افزود: بعضاً به‌صراحت گفته می‌شود که مقوله تجارت غیر مولد و مانع خودکفایی و رشد و توسعه کشور است. هرکسی از نگاه خود به مقوله تجارت نگاه می‌کند اما کف بحث این است که موضوع تجارت در حاشیه است؛ یعنی هر تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیری که بخواهد تصمیم‌گیری کند اولین فدایی است که می‌شود در هر تصمیمی فدایی شود تجارت، روش‌ها، مصادیق، قوانین و حضور و عدم حضور آن است.

وزیر سابق بازرگانی خاطرنشان کرد: از مصادیقی که می‌شود به در حاشیه بودن تجارت به آن اشاره کرد این است باید دید سفارت‌خانه‌های ما به چه میزان اقتصادی است و چقدر از سفرای ما اقتصادی بوده و هستند و به چه میزان شاخص‌های اقتصادی ملاک تصمیم‌گیری آن‌ها بوده است.

وی افزود: در کل جهان ۵ رایزن اقتصادی داریم؛ با پنج رایزن اقتصادی ممکن است دیپلماسی اقتصادی جز اولویت اقتصاد ما باشد؟

رئیس فعلی اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که رویکرد ما به روابط اقتصادی و مسئله تجارت از اول در ریل دیگری بوده و از این بابت خسارت‌ها فراوانی دیده و می‌بینیم.

آل اسحاق ادامه داد: اگر رویکرد اقتصادی و تمام سعی ما این باشد که صادرات محور باشیم، باید بدانیم که تجارت از باب تعامل و طرفینی است. یکی از افتخاراتی که در این دوره به سرانجام رسید بحث عضویت ایران در پیمان شانگهای است، اگر ما بخواهیم دستاوردهای این عضویت عملیاتی شود، باید با تک‌تک این کشورها، روابط اقتصادی و تجاری‌مان را به نتیجه برسانیم و سپس بگوییم که شانگهای مثبت بوده یا خیر.

کد خبر 5327039

منبع: مهر

کلیدواژه: یحیی آل اسحاق اتاق بازرگانی ایران و عراق رایزن بازرگانی دیپلماسی اقتصادی قیمت دلار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار وزارت جهاد کشاورزی لوازم خانگی شاخص کل بورس قیمت یورو گمرک ایران ویروس کرونا اقتصاد آمریکا قیمت سکه بهار آزادی قیمت گاز انحصارزدایی قیمت طلا قیمت جهانی نفت روابط اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۸۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران

به گزارش صدای ایران از ایسنا، اخیرا کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی پیشنهادی را مصوب کرد که طی آن روز‌های تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روز‌های کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین شود، اما برخی فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع انتقاد داشتند. آنها معتقدند ایران در حال حاضر هم چهار روز کاری مشترک با دنیا دارد و اگر یک روز دیگر هم کم شود، ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم که عدد کمی در محاسبات اقتصادی نیست. البته این موضوع هنوز قطعی نیست و باید منتظر بررسی نهایی این قانون در صحن علنی مجلس باشیم.

در این رابطه شهاب جوانمردی اظهار کرد: در اصل فقط بحث ارتباط دو سازمان مطرح نیست، بلکه با توجه تفاوت‌های زمانی و برنامه‌های کاری، در موارد زیادی حتی تنظیم زمان جلسات مشترک هم دشوار است؛ به ویژه به این دلیل که معمولا کارمندان در سایر کشور‌ها در روز‌های تعطیل خود کار نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه اثرگذاری منفی تعطیل شدن روز پنجشنبه بر بحث تجارت بدیهی است، تصریح کرد: این اثرگذاری حتی در ارتباط با کشور‌های همسایه هم وجود دارد.

به گفته این عضو حتی اگر بانک‌ها در روز دوم تعطیلات فعال باشند باز هم بر تجارت خارجی اثر منفی دارد، گفت: در آن صورت یک روز به تعطیلات کشور اضافه شده، اما بانک‌ها و شرکت‌هایی که باید به آنها خدمات دهند باید فعالیت کنند و به کارمندان اضافه کاری پرداخت کنند که این خود یک هزینه اضافه است.

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا 
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران