Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمان عشقی رئیس سازمان انتقال خون کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با بیان باور‌های غلط برخی از افراد برای اهدای خون در دوران کرونایی، گفت: یکی از این باور‌های اشتباه این است که برخی افراد فکر می‌کنند با اهدای خون در مراکز انتقال خون به کرونا مبتلا می‌شوند.

او افزود:ایران شاید کمتر از مابقی کشور‌ها دچار کمبود ذخایر خونی شده باشد و آن هم به دلیل برخی باور‌های غلطی است که در دنیا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عشقی با بیان اینکه یکی از امن‌ترین جا‌ها در کشور از لحاظ کرونا پایگاه‌های انتقال خون است، گفت:در این مراکز جدا از رعایت فاصله اجتماعی، مواد ضدعفونی کننده، ماسک وبقیه موارد رعایت می‌شود.

او افزود: جدا از کارکنان این مراکز که خود سالم هستند افرادی که برای اهدای خون انتخاب می‌شوند هم کاملا سالم می‌باشند.

رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت:فردی که در یک ماه گذشته تب داشته اصلا خونی از او دریافت نمی‌شود.

او با بیان اینکه بیماری کرونا بیماری تنفسی است و از راه خون وارد بدن نمی‌شود، افزود:همانطور که بیماری ایدز از طریق تنفس منتقل نمی‌شود کرونا هم از طریق تزریق خون منتقل نمی‌شود.

وضعیت ذخایر خونی در کشور چگونه است؟

رئیس سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه به دنبال همه گیری کرونا ،در تمام دنیا افت اهدای خون اتفاق افتاده است، گفت:در ایران هم افت داشته ایم، اما کمتر از بقیه جا‌های دنیا بوده است.

او افزود:اهدای خون در کشور پارسال در مقایسه با سال قبل آن ۱۰ درصد کاهش داشت ،اما امسال مقدار زیادی جبران شده است.

عشقی گفت: علی رغم اینکه موج پنجم کرونا فشار زیادی را بر سازمان انتقال خون وارد کرد، ولی به دلیل باور‌های انسان دوستانه و روحیه خاص ایثار در مردم که واقعا مثال زدنی است این کمبود تا حدی جبران شد.

او افزود: مردم فراموش نکنند که بیماری‌هایی مانند تالاسمی، سرطان، شیمی درمانی، بانوان باردار، جراحی‌های اورژانسی و غیره، منتظر نمی‌نشینند تا کرونا به‌طور کامل از بین برود.

عشقی گفت: بعد از خیز کرونا هم خیز مصرف خون به خاطر جراحی‌هایی که عقب افتاده ناگهان بالا می‌رود که نیازمند اهدا هستیم.

افراد چه زمانی بعد از تزریق واکسن می‌توانند خون اهدا کنند؟

رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت:افراد بعد از تزریق واکسن‌هایی که غیر فعال هستند مانند سینوفارم و برکت به شرط  نداشتن تب و درد می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند.

عشقی با بیان اینکه در مورد بعضی از واکسن‌های دیگر  مانند آسترازنکا تا دو هفته صبر نیاز است که دلایلی خاص خود را دارد، افزود:، واکسن‌های نوترکیب دیگر مانند پاستوکووک نیاز به زمان ۲ هفته نیست.
انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان انتقال خون کشور اهدای خون ویروس کرونا رئیس سازمان انتقال خون کشور اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۰۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد

مصطفی مهدوی ارفع گفت: ۲۱۱ هزار و ۱۸۴ داوطلب پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند، ادامه داد: اهدا کننده مستمر خون به کسی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا کند و این تعداد در سال گذشته بیش از ۸۵ هزار و ۸۱۸ نفر در استان گزارش شده است.

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۲۹ درصد اهدا کنندگان خون استان در این بازه زمانی «با سابقه» و حدود ۱۸ درصد اهداکننده «بار اولی» هستند.

وی با بیان اینکه در کشور‌های توسعه یافته زنان نیمی از اهداکنندگان خون را شامل می‌شوند، افزود: بانوان سال گذشته ۵.۳۵ درصد معادل هشت هزار و ۶۱۵ نفر از اهداکنندگان خون استان را تشکیل داده اند.

مهدوی ارفع افزود: شاخص اهدای خون ۲۷.۲۸ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است.

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهر‌های سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • ورود مجمع نمایندگان استان تهران به مشکلات اداره کل انتقال خون
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند