Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@18:38:32 GMT

کمبود ویتامین C باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۸۳۰۴۶

کمبود ویتامین C باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

کمبود ویتامین C باعث بروز بیماری‌هایی مانند اسکوروی، پرکاری تیروئید، کم خونی، خونریزی لثه و بیماری‌های پوستی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مواد مغذی و مواد معدنی نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کنند؛ بنابراین افراد باید از رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنند. ویتامین C یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی است که به بهبود عملکرد بدن کمک شایانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده نه تنها مسئول تشکیل کلاژن در بدن است، بلکه باعث رشد استخوان، بهبود سلامت رگ‌های خونی و ترمیم زخم نیز می‌شود. مرکبات و سبزیجات سرشار از ویتامین C است؛ برخی افراد نیز به تجویز پزشک از مکمل‌های ویتامین C استفاده می‌کنند. کمبود ویتامین C باعث بروز بیماری‌های زیادی می‌شود که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

اسکوروی

اسکوروی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مربوط به کمبود ویتامین C است که منجر به کم خونی، خستگی، خونریزی خود به خودی، درد در اندام‌ها به خصوص پاها، ورم در برخی از قسمت‌های بدن و گاهی اوقات زخم لثه و از بین رفتن دندان‌ها می‌شود. علائم هشداردهنده اولیه این بیماری شامل خستگی بی دلیل، کاهش اشتها و درد مفاصل می‌شود که در صورت عدم درمان باعث بروز کم خونی، التهاب لثه و خونریزی‌های پوستی می‌شود.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید هورمون‌های اضافی ترشح کند، ویتامین C به همراه سایر مواد مغذی به حفظ سلامت غده تیروئید کمک شایانی می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کمبود ویتامین C باعث می‌شود غده تیروئید هورمون‌های بیش از حدی تولید کند و منجر به پرکاری تیروئید شود. علائم پرکاری تیروئید شامل کاهش وزن ناخواسته، تپش قلب، افزایش اشتها، عصبی شدن، لرزش اندام‌های بدن، تغییر در الگوی قاعدگی زنان و غیره می‌شود.

کم خونی

گنجاندن ویتامین C در رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد زیرا به جذب آهن در بدن بسیار کمک می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند کم خونی که به دلیل کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون رخ می‌دهد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. علائم کم خونی شامل خستگی، رنگ پریدگی، تنگی نفس، کاهش وزن و غیره می‌شود.

خونریزی لثه

ویتامین C به بهبود سلامت دهان و دندان کمک شایانی می‌کند، این ماده مغذی نه تنها دندان‌های شما را تقویت می‌کند؛ بلکه از لثه نیز محافظت می‌کند. بنابراین کمبود ویتامین C در بدن باعث بروز خونریزی لثه و بیماری‌های لثه می‌شود.

بیماری‌های پوستی

ویتامین C نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد، این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی است و نقش کلیدی در تولید کلاژن دارد، کلاژن پروتئینی است که در بافت‌های همبند مانند پوست، مو، مفاصل و… به میزان زیادی وجود دارد. کمبود ویتامین C ممکن است باعث بروز ضایعات پوستی شود، یکی از علائم آن نیز خونریزی زیرپوستی است.

کد خبر 528713

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویتامین ها ویتامین C کمبود ویتامین ها ویتامین سی تیروئید پر کاری تیروئید بیماری پوستی بیماری لثه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کمبود ویتامین C باعث پرکاری تیروئید باعث بروز کم خونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۳۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 20 چند روزی است که ابتلای ترانه علیدوستی، بازیگر مشهور کشورمان به «سندرم DREES» که برای اکثر افراد شناخته شده نیست، خبر ساز شده است. دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله به این بهانه درباره این بیماری و درمان آن می‌گوید: DREES یک بیماری حساسیتی تاخیری است که با تغییرات پوستی، تغییرات احشاء داخلی و تغییرات سلول های خونی خود را نشان می دهد، شایع ترین علت بروز این بیماری حساسیت های دارویی به داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها هستند. واکنش های دارویی با تاخیر ٢ تا ٨ هفته ای اتفاق می افتد و علایم بالینی ناشی از آن با ضایعات پوستی کهیر مانند و یا شبیه آبله مرغان بروز کند. همچنین ممکن است درگیری مخاط دهان بروز می کند اما از آن مهم تر، گرفتاری غدد لنفاوی به شکل گسترده ممکن است بروز کند و درگیری مخاط داخلی بدن نیز ممکن است با علایمی شبیه به هپاتیت حاد بروز کند. مهم ترین اقدام در درمان این بیماری قطع مصرف داروهای مشکوک و استفاده از کورتون‌های سیستمیک و یا سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی است. در موارد خفیف ببماری بهبود یابنده است. تشخیص زودرس بیماری در درمان آن بسیار موثر است. جزئیات را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن