Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:41:03 GMT

امسال ۲۶۵۴ هکتار از مراتع کردستان طعمه حریق شد

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۸۳۴۳۸

ایسنا/کردستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال ۱۵۳ فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان رخ داده که بر اثر آن ۲ هزار و ۶۵۴ هکتار از مراتع کردستان درگیر حریق شده است.   

سعدی نقشبندی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طبق بررسی‌های به عمل آمده بیشتر آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان در خارج از ساعات کاری اداری و روزهای پایانی هفته و ایام تعطیلات روی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی با بیان اینکه بیشترین سطح آتش‌سوزی در جنگل‌های طبیعی استان با ۲ هزار و ۹۴ هکتار روی داده است، افزود: از این میزان یک‌ هزار و ۷۱۸ هکتار طی ۶۸ فقره در جنگل‌های مریوان بوده و ۱۹ فقره در بانه با ۵۹.۶ هکتار و ۱۸ فقره با ۳۱۶ هکتار در سروآباد به ثبت رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، کامیاران را رکورددار آتش‌سوزی مراتع اعلام و اضافه کرد: از ۴۰ فقره آتش‌سوزی با وسعت ۴۳۲.۶ هکتار در مراتع استان، ۱۵۳ هکتار در مراتع کامیاران بوده و بعد از آن سروآباد با ۸۲، بیجار با ۸۱، سقز با ۶۰، سنندج با ۳۶، قروه با ۱۹ بانه با ۱۱ هکتار در رده های بعدی قرار دارند.

نقشبندی به وقوع یک فقره آتش‌سوزی در جنگلهای دست‌کاشت با ۰.۳۵ هکتار و هفت فقره در اراضی جنگلی با ۱۲۷.۷ هکتار اشاره کرد و گفت: مریوان در مجموع با ۷۱ فقره و یک هزار و ۷۳۱ هکتار بیشترین وسعت درگیر حریق را داشته است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که بعدازظهرها وزش باد شدت می یابد مردم باید توجه کنند که در این زمان به هیچ عنوان آتش روشن نکنند، چون با کوچکترین بی احتیاطی، به علت وزش باد سطح وسیعی از جنگل و یا مرتع در آتش خواهد سوخت و غیر فابل کنترل خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: برای پخت و پز و تهیه غذا از لوازم گاز سوز قابل حمل استفاده کنند و در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستند حتماً از درختان اطراف فاصله گرفته، گیاهان علوفه ای خشک شده را از محل استقرار آتش دور کرده و حتما در پایان استفاده از آتش با اطمینان از خاموش شدن آتش توسط آب و یا خاک ، محل را ترک کنند.

   مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: پیشگیری و مدیریت اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی نیاز به مشارکت همگانی دارد و مردم، همیاران و دوستداران طبیعت با مشاهده کمترین دود یا آتش سوزی بلافاصله با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از طریق شماره تلفن شبانه روزی ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

  نقشبندی بیان کرد: با توجه به اینکه اغلب آتش سوزیها در عرصه های منابع طبیعی در مناطق دور دست شهر و روستا اتفاق می‌افتد، مردم تا رسیدن گروههای اطفای حریق با رعایت کامل نکات ایمنی از گسترش حریق جلوگیری کنند.

وی گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده قریب ۲۵ درصد عرصه های منابع طبیعی که تخریب و یا تصرف شده، سالهای قبل درگیر حریق شده بوده که این مهم در تشکیل پرونده های تخریب و تصرف و اعلام به مقام قضایی لحاظ شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: برخی از کشاورزان به اشتباه بقایای گیاهان در مزارع را آتش می زنند که این اقدام تاثیری بر اهداف مدنظر ندارد و فقط باعث سوختن و از بین رفتن گیاهان می‌شود و همچنین به همراه آن بافت خاک نیز آسیب میبیند و در برابر باران و باد بسیار سست شده و با کمترین باران ، شاهد فرسایش خاک و بروز سیل خواهیم بود .

نقشبندی اضافه کرد: تعداد بسیار زیادی از گونه‌های جانوری موجود نیز در اثر آتش و حرارت آن از بین خواهند رفت، لذا از همه شهروندان به‌ویژه بهره برداران و گردشگران می‌خواهیم تا به طور بسیارجدی نسبت به رعایت موضوع اقدام کنند. 

   وی اظهار داشت: برابر ماده ۲۰ "قانون هوای پاک" مرتکبین، به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد علاوه بر این ماده قانونی در خصوص آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات بر اساس ماده ۶۷۵ و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ و ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن در جنگل و مرتع جرم محسوب می‌شود .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: اطلاع رسانی، آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی، آموزش، توانمندسازی و گسترش مشارکت مردم در طرح‌های منابع‌طبیعی در تمام برنامه‌ها مورد تاکید است به طوری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با حمایت و همکاری خانه مطبوعات و رسانه های استان کردستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری کردستان و صدا و سیمای مرکز استان، نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه را با هدف اشاعه، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت، احیای توسعه، اصلاح و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و رشد و تعالی سواد رسانه‌های استان ، مردم و بهره برداران در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری را برگزار می‌کند.

نقشبندی افزود: در ضمن تولید و پخش انیمیشن های آموزشی نمایشهای طنز و گزارشهای خبری در شبکه های اجتماعی، رسانه‌ها و صدا و سیما، تولید اینفوگرافی‌های آموزشی پیشگیری از حریق و رفع تصرف، توزیع تراکت و انتشار پیام در اماکن عمومی و فضای مجازی و نقاط بحرانی و نصب پوستر و بنر از دیگر اقدامات این اداره‌کل در راستای فرهنگ‌سازی بوده است.

از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان است.

   از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

   یک میلیون و ۴۱۴ هزار هکتار از عرصه های طبیعی کردستان را مراتع تشکیل می دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حریق جنگلی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان عرصه های منابع طبیعی آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۳۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار گفت: ۲ فروند شناور صیادی لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار طعمه حریق شدند و در این حادثه یک نفر فوت و یک لنج طعمه حریق شده و یک لنج دیگر خسارات وارد شده است.

به گزارش ایرنا، سرپرست شیلات شهرستان چابهار گفت: انفجار گاز اکسیژن جوشکاری باعث آتش سوزی لنج صیادی در اسکله هفت تیر شهرستان چابهار شد.

سعیدی، در تشریح جزئیات این حادثه افزود: ظهر امروز حوالی ساعت ۱۵ بر اثر تعمیرات و جوشکاری لنج صیادی و انفجار گاز اکسیژن در شهرستان چابهار یک لنج صیادی کاملا طعمه حریق شد.

tags # اخبار حوادث سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد