شیوه بودجهریزی در کشور مانع اصلی تحقق عدالت است
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۸۳۹۲۹
ایسنا/چهارمحال و بختیاری استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امروز کشور با مسائل و مشکلات بسیاری از جمله کمبود اعتبارات، اجرایی نشدن مصوبات، پروژههای نیمهتمام، مشکلات اقتصادی و ... مواجه است، گفت: مباحث بودجهریزی در کشور مانع اصلی در تحقق عدالت در مناطق مختلف کشور است.
اقبال عباسی ۲۲ مهرماه در شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با حضور اعضای هیات رئیسه کمیسیون فرهنکی مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسائل و مشکلات استان در حوزه فرهنگی در قالب یک دفترچه جمعآوری شده است، اظهار کرد: این دفترچه در اختیار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و قطعا این مسائل در جلسات تخصصی با حضور اعضا پیگیری میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه توسعه استان در بخش دامداری، کشاورزی، گردشگری و صنعت دنبال میشود، اظهار کرد: این استان رتبه اول در تولید شیلات و آبزیان، رتبه اول تولید بادام، رتبه ۱۷ گوشت قرمز، رتبه شش تولید هلو و رتبه هشت تولید هلو را در کشور به خود اختصاص داده است.
وی با تاکید بر اینکه طی سه دهه گذشته از اهداف اولیه انقلاب اسلامی دور شدیم، گفت: انقلاب اسلامی با شعار احیای فرهنگ، کاهش محرومیت و اجرای عدالت در کشور بر سر کار آمد، در دوران دفاعمقدس شاهد ایثارگری و جانفشانی ایثارگران در دفاع از مال، ناموس، جان و خاک ایران اسلامی بودیم، اما امروز این فرهنگ مورد غفلت واقع شده است.
عباسی با بیان اینکه امروز کشور با مسائل و مشکلات بسیاری از جمله کمبود اعتبارات، اجرایی نشدن مصوبات، پروژههای نیمهتمام، مشکلات اقتصادی و ... مواجه است، خاطرنشان کرد: مباحث بودجهریزی در کشور مانع اصلی در تحقق عدالت در مناطق مختلف کشور است، امروزه تنها ۳۰ درصو بودجه کشور در استانها توزیع میشود و ۷۰ درصد اعتبار به پروژههای ملی بزرگ اختصاص پبدا میکند.
استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: عموما پروژههای بزرگ در کشور در استانهای توسعهیافته و بزرگ قرار دارند و این استانها با لابی بودجه بیشتری را به خود اختصاص میدهند و در نهایت استانهای محروم نیازمند باقی میمانند، نمیتوان از استاندار انتظار داشت که تمام مشکلات کشور را با این بودجه اندک حل کند.
وی با تاکید بر اینکه باید نگرش در بودجهریزی تغییر کند، عنوان کرد: این نگرش در موضوعات فرهنگی نیز وجود دارد، اگر روند بودجهریزی تغییر نکند توسعه واقعی در استانهای محروم رخ نمیدهد.
عباسی با بیان اینکه برای ورود سرمایهگذار به استانهای محروم باید شرایط تسهیل شود، تصریح کرد: شرکت شهرکهای صنعتی به سرمایهگذاران زمین برای اجرای طرح پرداخت میکند، اما باید به این نکته توجه کرد که هزینه آمادهسازی زیرساخت در مناطق محروم دو برابر استانهای توسعه یافته است و قوانین بیمه، مالیات و ... نیز یکسان بوده، بنابراین سرمایهگذاران تمایلی برای سرمایهگذاری در استانهای محروم ندارند.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری معضلات و آسیبهای اجتماعی را تشدید میکند، گفت: اگر مسئله فرهنگ در کشور حل شود، قطعا بهدنبال آن شاهد حل مشکلات در حوزههای سیاست، اقتصاد و امنیت خواهیم بود، در طول چهار دهه گذشته به زیرساختهای فرهنگی توجه جدی صورت نگرفته است.
وی در پایان بیان کرد: باید قبل از دعوت مردم برای بازگشت به روستا، مشکل شغل و درآمد مردم را حل کنیم، اگر روستا حفظ نشود قطعا شاهد کوچ روستائیان به شهرها خواهیم بود.
طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» از سوی مجلس ابلاغ میشود
احمد راستینه- نماینده مردم شهرستانهای شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از سال گذشته اولویتهای کاری خود را مشخص کرد که خوشبختانه اتفاقات مطلوبی در این مدت رخ داده که یکی از کارهای فاخر فرهنگی طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» بوده که طی روزهای آتی از سوی مجلس ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نظارت میدانی از ماموریتهای مجلس شورای اسلامی است، ادامه داد: سفر اعضای این کمیسیون به چهارمحال و بختیاری دومین سفر بعد از خراسان رضوی است که امید است این حرکت فرهنگی موجبات شناخت ظرفیتهای چهارمحال و بختیاری، زمینه رفع مشکلات و کمبودهای استان فراهم و براساس توان این کمیسیون، مصوباتی عملیاتی و اقدامات لازم به منظور پیگیری آنها صورت گیرد.
راستینه با اشاره به برنامه طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبههزدایی دینی در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: این کار بزرگ ارزشمند از سوی نماینده ولیفقیه در خدمت چندین ساله در استان، صورت گرفته که تاثیرات فراوانی در میان جامعه جوان استان داشته است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری بودجه مناطق محروم توسعه استاندار چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری مجلس شورای اسلامی استان های محروم بودجه ریزی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۳۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهمترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-مصطفی شاکری گرکانی: تحقق عدالت، آرمانی است که سابقهای به قدمت عمر بشر دارد و از سپیده دم آفرینش، بشر این عنصر حیاتی را به عنوان یک گرایش باطنی شناخته، به آن روی آورده، درصدد دستیابی به آن تلاش کرده و آن را مبنای قوانین و قضاوت قرار داده است. به واقع که هیچ چیز به اندازه پایمال شدن حق ضعیف و مظلوم برای فطرت بشر زجرآور و نفرت انگیز نیست و هیچ چیز به اندازه بی عدالتی، کینه و دشمنی را در قلبها پدید نمیآورد. وقتی به تاریخ مینگریم، علت بسیاری از دگرگونی ها، فقدان عدالت اجتماعی در جامعه بوده است و به همین رو تمام مصلحان بشری و انسانهای آزاده تاریخ با اندیشه و شعار عدالت، حرکتهای اصلاحی خود را آغاز نموده و یکی از اهداف اصلی انقلاب و تحرکات اجتماعی خود را رفع تبعیض و برقراری عدالت اجتماعی قرار داده اند. انسانهایی که مخاطب این حکیمان و مصلحان واقع شده اند، در واقع تشنگان عدالت بودند که سراپاگوش به فرمان و چشم به راه تحقق این بالاترین فضیلت انسانی و گمشده فطرت خود بوده اند.
فراتر از این، عدالت آرمانی دینی و الهی است که تمام پیامبران برای تحقق آن رسالت یافته و بسیاری نیز در راه عدالت جان خود را فدا کردهاند. از منظر دین اسلام، قوام حقیقت حیات انسانی به اصل عدالت است و دادگری همانند اصل توحید ریشه در نظام تکوین دارد. بر این اساس پیامبر اکرم (ع) فرمودند: «بِالْعدْلِ قامتِ السّماواتُ و الارْض» یعنی آسمانها و زمین، با عدالت، پا برجا میمانند. بنابراین نادیده انگاشتن قسط و عدل، نه تنها با طبیعت بشر مخالفت و مغایرت دارد، بلکه مخالفت با نظام طبیعت است و در مقابل، اهتمام به آن هماهنگی با نظام هستی است.
اندیشه در حقیقت و ماهیت عدل و عدالت ما را به این نکته واقف میسازد که عدل دارای جاذبهای فطری است و نزد وجدان عمومی بشریت، ارزش گرانقدر دارد زیرا در سایه عدل، هر کسی به حق خویش میرسد، تعدّی و تجاوز از جامعه رخت بر میبندد و امنیت و آرامش بر همه جا حاکم میشود. به همین جهت مردم، بیعدالتی را نکوهش میکنند و عدالت را میستایند. این نکته مورد تأیید و توجه پیشوایان دین نیز قرار گرفته است. امام صادق (ع) درباره این حقیقت که بیعدالتی عیب و عدالت خوشایند همگان است فرموده است: «از خداوند پروا کنید و به عدالت رفتار کنید، چرا که شما به قومی که عدالت نکند خرده میگیرید». به همین سبب است که از آغاز زندگی بشر، همواره ظلم و بی عدالتی روح بشر را آزرده و او را تشنه جهانی عاری از هر تبعیض و تعدی ساخته است. در طول تاریخ، همه افراد و اقشار و جوامع اعم از کوچک و بزرگ، مؤمن و کافر، مرد و زن، حتی ستمکار و ستمدیده، دانا و نادان خواهان اجرای عدالت، این صفت انسانی بوده و از نقض آن متنفر بوده و میباشند.
بر این اساس با اندک تأملی در کلمات و بیانات امیرالمومنین (ع) به روشنی این نکته به دست میآید که مساله «عدالت و حکومت»، جایگاه خاص و اهمیت ویژهای نزد آن امام بزرگوار داشته است. این دو مقوله به حدی مهم است که اگر تمام تلاشها و مجاهدات علی (ع) را در راه تحقق آن بدانیم سخنی به گزاف نگفته ایم. در همین رابطه و با محوریت نشان دادن ارزش و اهمیت عدالت در حکمرانی بر پایه اندیشه علوی (ع) با حجتالاسلام و المسلمین نجف لکزایی استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفتوگو کردیم که حاصل آن را در ادامه میخوانید؛
* عدالت در اندیشه امیرالمومنین (ع) یک فضیلتی است که اگر حکومت آن را داشته باشد برایش یک امتیاز و ارزش محسوب میشود یا اصلاً اساس و ارزش حکومت به برقراری عدالت است و حکومتی که در راه عدالت گام ننهد فاقد ارزش ذاتی است؟
در نهجالبلاغه و سیره عملی امیرالمومنین (ع) به عدالت توجه بسیار زیادی شده به گونهای که جرج جرداق مسیحی اسم کتابش را این گذاشته که امام علی (ع) صدای عدالت انسانی است. همچنین گفته شده «قتل فی محراب عبادته لشده عدله» یعنی ایشان به خاطر شدت عملش نسبت به عدالت به شهادت رسید لذا در جای جای نهجالبلاغه میتوانیم فرمایشات حضرت درباره عدالت را ببینیم ولی من به یک موردش اشاره میکنم و آن نامه ۳۱ نهجالبلاغه است. امام علی (ع) نامه ۳۱ را برای امام حسن مجتبی (ع) نوشتند و چون این نامه از منظر یک پدر برای تمام فرزندان معنوی آن حضرت نوشته شده است با این تعبیر شروع میشود که «من الوالد الی المولود» یعنی نامه پدری به فرزند. اگر ما خودمان را فرزند معنوی آن حضرت میدانیم مخاطب این نامه هستیم.
*نامه ۳۱ نهجالبلاغه عدالت را چگونه معرفی میکند؟
آنجا حضرت یکسری سیاستهای کلان و راهبردهای کلان را ابلاغ فرمودند از جمله اینکه میفرمایند فرزندم تو خودت را در ارتباط با دیگران میزان قرار بده، هرچه برای خودت میپسندی برای دیگران هم بپسند. بعد یکسری مصادیق را ذکر کردند مثلاً فرمودند اگر دوست نداری به تو ظلم شود به دیگران هم ظلم نکن، اگر دوست داری به تو احسان شود به دیگران احسان کن و همینطور موارد دیگری را برشمردند. به همین خاطر عدالت در اندیشه امام علی (ع) یک میزان کلیدی و اساسی و مهم است که مبنای تنظیم روابط ما با دیگران، روابط ما با خودمان، روابط ما با محیط زیست و روابطمان با خدای متعال است.
خدای متعال در ارتباط با ما به عدالت عمل میکند، ما هم در ارتباط با خودمان و دیگران و خدا و طبیعت باید به عدالت رفتار کنیم. در حدیث نبوی میخوانیم که با عدالت است که آسمانها و زمین بر پا شده است. در قرآن کریم خداوند به پیامبر (ص) دستور میدهد «قل امر ربی بالقسط» یعنی بگو پروردگار من مرا فرمان داده به قسط عمل کنم. باز در سوره حدید میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» یعنی ما پیامبران را به سوی مردم فرستادیم تا آنها مردم را تربیت کنند، تزکیه کنند و مردم بر پادارنده قسط شوند. از این جهت امیرالمومنین (ع) به عنوان تربیت شده رسول اکرم (ص) کسی است که همان مسیر را دنبال میکند و همچون رسول مکرم اسلام بر پا دارنده عدل و قسط است. لذا اگر ما عدالت را در ردیف فضائل هم ذکر کنیم بالاترین فضائل است و اگر به عنوان رکن در نظر بگیریم میبینیم عدل در اندیشه و مذهب امامیه جز اصول مذهب و جز ارکان تلقی شده است بنابراین از هر منظری نگاه کنیم، چه از منظر فقهی، چه از منظر اخلاقی، چه از منظر اعتقادی، چه از منظر فلسفی و … میبینیم عدالت عنصر کلیدی است و باید مورد توجه رهبران و کارگزاران حکومتی و آحاد مردم قرار بگیرد.
*همه مردم به ارزش و اهمیت مساله عدالت اقرار دارند ولی میبینیم جوامع بشری و حکومتها در محقق کردن عدالت با مشکلاتی روبرو هستند. به نظر شما مهمترین موانعی که نمیگذارد مساله عدالت در یک جامعه محقق شود با توجه به منویات حضرت امیر (ع)، چیست؟
امیرالمومنین (ع) مهمترین مانع اجرای عدالت را در همین نامه ۳۱ دنیاطلبی و دنیاگرایی میداند. حضرت میفرماید آنچه باعث شده انسانها از صراط مستقیم عدالت منحرف شوند و به ظلم دست بزنند این است که فکر میکنند برای دنیا آفریده شدند در حالی که آن حضرت میفرمایند فرزندم بدان که تو برای آخرت آفریده شدی. دنیا قرار است مقدمهای باشد و مزرعهای باشد که ما از زندگی کوتاهی که در دنیا داریم برای آخرت خودمان زاد و توشه برداریم و اگر هر کسی اندکی تأملی در زندگی خودش و زندگی امروز در دنیا بکند، اهمیت این فرمایش امیرالمومنین (ع) را متوجه میشود که واقعاً هر جا ظلم و بیعدالتی صورت میگیرد ناشی از این است که آن افراد خیال میکنند برای دنیا آمدند و بعد از دنیا آخرتی نیست و الا اگر انسانها به یاد مرگ باشند یاد آخرت و قیامت باشند متوجه میشوند اصالت را باید به آخرت بدهند. قاعدتاً کسی که یاد مرگ و قیامت هست دست به ظلم نمیزند چون میداند یک ایستگاهی هست که باید در آنجا پاسخگو باشد.
*گاهی بین عدالت و مسائل دیگری تزاحم برقرار میشود؛ مثل تزاحم بین برقراری عدالت و رعایت مصلحت. به نظر شما در این موارد باید جانب کدام را گرفت و کدام اهمیت بیشتری دارد؟
ببینید، مصلحت یعنی عدالت. اصلاً مصلحت جایی مطرح میشود که اگر ما به یک قانونی یا دستوری عمل کنیم موجب ظلم میشود لذا میگوئیم مصلحت ایجاب میکند آن کار را انجام ندهیم. در اینجا تمرین و امتحان مصلحت باید با مساله عدالت انجام شود؛ یعنی هر جا میگوئیم مصلحت اقتضا میکند باید بتوانیم به جایش کلمه عدالت را بگذاریم و بگوییم عدالت اقتضا میکند. لذا نمیشود مصلحت مخالف عدالت باشد چون فرض ما فرض تزاحمات است یعنی دو چیز با هم متزاحم میشوند و ما آنی که عادلانهتر است را بر آنی که مطابق عدالت نیست اولویت میدهیم. بنابراین هر جا گفتند مصلحت ایجاب میکند، شما باید به جایش کلمه عدالت را بگذارید. اگر باز هم جمله شما درست بود، آن از نظر اسلام مورد قبول است ولی اگر جمله درست نبود آن مطلب مورد قبول اسلام نیست. در واقع مصلحت نیامده است که منافع را توجیه کند و الا منتهی به ظلم میشود.
کد خبر 6086156