Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۹ درصد از برنامه کشور در طرح جهش تولید در دیمزارها به لرستان اختصاص یافته، ۲۳۵ هزار هکتار تعهدات امسال لرستان در این طرح است.

اسفندیار حسنی مقدم امروز ۲۲ مهرماه، با بیان اینکه طرح جهش تولید دیمزار ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی لرستان را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: این محصولات شامل گندم ۱۳۲ هزار هکتار، جو ۴۹ هزار هکتار، نخود ۱۹ هزار هکتار، عدس ۵ هزار هکتار، گلرنگ ۹ هزار هکتار، کلزا ۱۱ هزار هکتار و علوفه ۹ هزار هکتار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در این طرح بعد از شناسایی کشاورز کمک‌هایی از جمله بخشی از بیمه توسط فرمان اجرایی حضرت امام (ره) پرداخت می‌شود، افزود: همچنین از بذرهای اصلاح شده کیلویی ۵۰۰ تومان یارانه در نظر گرفته می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای لرستان ۱۹ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ ۴ درصد سود با باز پرداخت ۳ تا ۵ سال به عاملیت بانک ملی در نظر گرفته می‌شود که این هم شامل کمک‌هایی است که در این طرح به کشاورزان شناسایی شده پرداخت می‌شود.

حسنی‌مقدم با تأکید بر اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها یکی از طرح‌های اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی است، بیان کرد: به‌راحتی می‌توان در این طرح ۲۵ درصد افزایش تولید داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت طرح جهش تولید در دیمزارها خاطرنشان کرد: این طرح باعث پیشبرد افزایش ضریب امنیت محصولات غذایی و بهبود وضعیت معیشتی خانواده‌های روستایی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در لرستان ۷۷ درصد اراضی به‌صورت دیم و تنها ۲۳ درصد به‌صورت آبی کشت می‌شود لذا یکی از مطالبات ما این است که میزان اراضی آبی را افزایش بدهیم، اضافه کرد: اما تحقق این مهم مستلزم تخصیص آب از وزارت نیرو، احداث سد و سایر موارد و یک مقداری زمان‌بر است و از طرفی نمی‌توانیم کل اراضی دیم را آبی کنیم.

حسنی مقدم با اشاره به اینکه مطالبه به‌حق لرستان این است که اراضی آبی حداقل به نرم کشور یعنی همان ۴۶ درصد برسیم. بیان کرد: این یعنی تبدیل ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم به آبی که تحقق این مهم همت مدیران استانی و کشوری را می‌طلبد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۲۰ درصد محصول از اراضی دیم و ۸۰ درصد محصولات از اراضی آبی برداشت می‌شود، اما در جهان وضعیت به شکل دیگری است و حدود ۹۰ درصد از دیمزارها برداشت می‌کنند اما در کشور ما چون میزان بارندگی کم است حدود ۱۰ درصد از اراضی دیم برداشت می‌کنیم درحالی‌که ۵۰ درصد از اراضی دیم زیر کشت هستند بنابراین بایستی از وضع موجود استفاده کرد و طرح جهش تولید در دیمزارها را در اولویت قرار بدهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی بانک ملی وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی طرح جهش تولید دیم کشاورز طرح جهش تولید در دیمزارها جهاد کشاورزی اراضی دیم هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۴۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد

رئیس جهاد کشاورزی مازندران از اجرای تجهیز و نوسازی ۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی این استان بین ۲۱۰ هزار هکتار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بابک مؤمنی عصر امروز_یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در برنامه زنده رادیویی «رادیو سراسری گفت‌وگو» با اشاره به اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری این استان اظهار کرد: بزرگترین طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری مازندران در شهرستان آمل در حال اجراست.

وی با بیان اینکه تجهیز اراضی با محوریت اراضی شالیزاری در حال اجراست و متوسط مالکیت اراضی شالیزاری ۰.۷ هکتار است، تاکید کرد: تجهیزات و امکانات در اختیار این مزارع قرار ندارد و ابعاد قطعات مهندسی شده و هندسی نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه با توجه به حرکت کشاورزی به سمت اقتصادی و هوشمندانه، باید اراضی کشاورزی ما اقتصادی و مهندسی شده باشد، اظهار داشت: این طرح با الگوگیری از کشور ژاپن در ایران اجرا شد و یک نظام تحویل و مدیریت آب با محوریت آب و آبیاری و زهکشی اراضی در هر یک از قطعات اجرایی شد که مصرف نهاده‌ها را مدیریت بهینه می‌کند و انقلابی در مدیریت مزارع به‌وجود می‌آورد.

مؤمنی این طرح را زیرساختی و مهم دانست و گفت: از ۲۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان ۶۰ هزار هکتار تاکنون تجهیز و نوسازی شد و سرعت اجرای این پروژه با توجه به محدودیت منابع کند است و باید با جدیت و شتاب بیشتری دنبال شود.

وی با بیان اینکه به دنبال توسعه و ارتقا این طرح هستیم که بتوانیم سامانه‌های کم فشار آبیاری و انتقال آب با لوله را هم در این طرح اجرا کنیم، تصریح کرد: آب‌بندان را در بالادست مزارع و در پایین دست مزارع نیز بازچرخانی آب را داریم تا منجر به کاهش تلفات آب را داشته باشیم.

این مسؤول با اشاره به اینکه با توجه به اینکه انتقال آب و زهکشی اراضی در مزارع سنتی اراضی شالیزاری وجود نداشت طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری به صورت کامل و با همه ملحقات طرح در روستای نوایی محله فریدون‌کنار اجرایی شد، خاطرنشان کرد: این طرح به عنوان یک پایلوت ملی است تا در جایگاه یک کار ترویجی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 750896

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۲۱۹۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • ۱۱۶ هکتار از اراضی ملی استان اردبیل رفع تصرف شد
  • ۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی بخش قلعه‌نو آزادسازی شد
  • رگبارهای بهاری از امروز دوباره آسمان فارس را در برمی‌گیرد
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور / موج جدید بارش‌ها کدام مناطق را در برمی‌گیرد؟