Web Analytics Made Easy - Statcounter

آری نتایج تحقیقات کنونی از واکسیناسیون به عنوان مطمئن‌ترین راه برای مقابله با ویروس کرونا حکایت دارد و همه‌ تلاش مسوولان هم برای واکسینه کردن مردم در برابر این بیماری است، بنابراین برای حفظ سلامت خود و عزیزانمان باید عاقلانه‌ترین راه را انتخاب کنیم.

رسانه های اعتدال گرا

تنها در بازی با کرونا

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: «تنهایی» ازجمله تبعات بیماری کرونا برای ۲۴ میلیون کودک ایرانی بود ؛ عارضه ای که کودکان را طی ۲۰ ماه سخت کرونایی با مشکلاتی مواجه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسأله چالش‌برانگیز در هفته کودک نیز مورد توجه فعالان حوزه کودک و خانواده‌ها قرار گرفت. اگرچه بیماری کرونا کل زندگی کودکان را زیرورو کرد و این تغییر زندگی هم بزرگ و کوچک نشناخته اما آن‌طور که کارشناسان حوزه کودک می‌گویند، کودکان به خاطر آسیب‌پذیری شرایط تلخ‌تری را پشت‌سر گذاشته‌اند. در کنار تنهایی، نگرانی، اضطراب و بی‌حوصلگی پیامدهای دیگر روزهای کرونایی برای کودکان بوده است؛ کودکانی که به دلیل اشتغال پدر و مادر مجبورند ساعت‌ها در خانه بمانند و شرایط سخت تنهایی را تحمل کنند. انزوایی که در نتیجه تعطیلی مهدهای کودک و مدارس به آنها تحمیل شده و شرایط زندگی را برای آنها سخت‌تر کرده است. کودکان یک سال و نیم است که رنگ مدرسه و بازی با همسن و سالان خود را ندیده‌اند. موضوعی که مادر فاطمه ۷ ساله برایمان توضیح می‌دهد: «حدود دو سالی است که دخترم در خانه است. بیماری کرونا که آمد مهدها تعطیل شد. قبل کرونا مهدکودک می‌رفت و حدود دو یا سه ساعت با همسن و سالانش بازی می‌کرد. خیلی مهدکودک را دوست داشت. خیلی هم برای ارتباطات اجتماعی‌اش خوب بود اما حالا حدود یک سال و نیم است که در خانه مانده. پیش دبستانی هم نرفت. در این مدت، نه مسافرتی رفتیم و نه رفت و آمدی با خانواده پدری و مادریش داشتیم. وقتی رفتارش را می‌بینم به این نتیجه می‌رسم خیلی گوشه‌گیر شده است. حتی حوصله درس خواندن هم ندارد. امسال کلاس اول است. فقط یک روز در هفته یک ساعت به مدرسه می‌رود. وقتی در مدرسه حاضر می‌شود خیلی غریبی می‌کند. قبل کرونا خودش دوست داشت به مهدکودک برود اما حالا نه. البته این فقط وضعیت دختر من نیست. تقریباً هر ۱۰ دانش‌آموزی که در کلاس حاضرند با هم زیاد حرف نمی‌زنند. معلمش خیلی سعی می‌کند این حس بی‌حوصلگی را از بین ببرد اما یک ساعت می‌رود و بعدش هم یک هفته در خانه است. بچه‌ها در این سن نیاز دارند که هر روز با همسالانشان در ارتباط باشند.»

رسانه های اصولگرا

ویتامین «دی»، مکمل واکسن کرونا؟

روزنامه خراسان با انتخاب این موضوع نوشت: از زمان شروع همه‌گیری کرونا درباره اهمیت مصرف کافی ویتامین «دی» از منابع علمی مطالب زیادی نوشته‌ایم اما این بار اعلام نتایج بالینی تاثیر مصرف کافی این ویتامین و مهار بیماری کرونا، تاکید بیشتری بر ضرورت مصرف کافی ویتامین «دی» دارد و البته باید مراقب مصرف بی‌رویه آن هم باشیم. «تمام کسانی که در «آی سی یو»  بستری بوده و ویتامین «دی» زیر ۲۰ داشته‌اند، فوت کرده‌اند. در حالی که این میزان اگر بین ۲۵ تا ۴۰ باشد شدت بیماری کمتر و هرچه به سمت ۴۰ نزدیک‌تر می‌شویم وضعیت بیمار بهتر است. «در واقع باید گفت کار واکسن را ویتامین دی انجام می‌دهد. ویتامین دی یک هورمون است و گلبول‌های سفید برای این‌که سیتوکین ترشح کنند باید ویتامین دی به میزان لازم در بدن باشد، اهمیت این ویتامین برای بیماری‌های عفونی و انعقاد خون وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم ویتامین «دی» تا به اندازه کافی به گلبول‌های سفید نچسبد، گلبول نمی‌داند تا چه اندازه سیتوکین ترشح کند.» «در بیماری‌های تنفسی، سیتوکین شروع به ترشح می‌کند و وقتی ویتامین دی پایین باشد گلبول سفید نمی‌داند کجا باید از ترشح سیتوکین دست بردارد و آن‌قدر سیتوکین ترشح می‌کند که توفان سیتوکین راه می‌اندازد و ریه درگیر می‌شود و بیمار فوت می‌کند.» «بنابراین می‌توان گفت کسی از ویروس کووید ۱۹ نمی‌میرد، بلکه گلبول‌های سفید بدن خود ماست که ما را می‌کشد. دو علت مرگ در کرونا ،توفان سیتوکین‌ها و انعقاد خون است. لخته خونی که در مغز و قلب پیش می‌آید یا توفان سیتوکین‌ها در ریه به علت کمبود ویتامین دی است.»

ضرورت غافل نشدن از واکسیناسیون عمومی

روزنامه رسالت به نقل از کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر نوشت: با همکاری ثمربخش وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و مدیریت جهادی معاون اول رئیس جمهور توانستیم در یک هفته اخیر ۱۸ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور کنیم که با احتساب این محموله در مجموع، ۷۰ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن توسط جمعیت هلال احمر به کشور وارد شده است. علاوه بر پایش و غربالگری مسافران در مرزهای زمینی، هوایی، ریلی و دریایی کشور به طور روزانه و مستمر و همچنین اجرای طرح های بهداشتی سازمان جوانان در سطح جامعه، جمعیت هلال احمر فعالیت های درمانی خود را هم به شکل گسترده ادامه می دهد. این داروخانه ها نسبت به تامین داروهای حیاتی و استراتژیک که از طریق شبکه مطمئن کشوری باید به دست مردم برسد، اقدام کرده است، همچنین با توجه به اینکه بنا شده تا داروهای بیمارستانی کرونا به لحاظ شرایط کنونی کشور علاوه بر بیمارستان ها در داروخانه های منتخب هم موجود باشند، عمدتا داروهای کرونا در داروخانه های هلال احمر سراسر کشور هم تامین شده است. تزریق واکسن‌های مقابله با ویروس کرونا در مناطق صعب العبور و زلزله‌زده اندیکا با همکاری تیم های شبکه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خوزستان در حال اجرا است.

وزارت بهداشت اطلاعات شفاف کرونا را در اختیار کارشناسان قرار نمی‌دهد

مسعود یونسیان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره احتمال وقوع پیک ششم کرونا به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌ها گفت: متأسفانه وزارت بهداشت هیچ اطلاعات و داده‌ای درخصوص وضعیت شیوع بیماری کرونا، کنترل بیماری و تشخیص آن را با متخصصان به اشتراک نمی‌گذارد و در نتیجه ما مجبور هستیم به حدس و گمان متوسل شویم و قدری نیز از اطلاعاتی که در سازمان جهانی بهداشت وجود دارد استفاده کنیم. برای اینکه بخواهیم درباره روند بیماری نظر بدهیم باید ببینیم روزانه تعداد موارد تست‌مثبت به تفکیک استان و همچنین موارد روزانه ابتلا که به صورت سرپایی تشخیص داده می‌شود، چقدر است. ‌متأسفانه وزارت بهداشت آمارها را در اختیار کارشناسان قرار نمی‌دهد لذا از وزارت بهداشت انتظار داریم که کارشناسان‌شان مسائل مربوطه را تحلیل کنند و آمار و اطلاعات در اختیار سایر متخصصان قرار دهند. بنابراین بنده فقط می‌توانم بر اساس حدس و گمان موضوع‌ها را بیان کنم و همچنین نتوانم مانند سایر نقاط دنیا که کارشناسان وزارت بهداشت‌ بر اساس آمار تحلیل ارائه می‌کنند و اطلاعات شفاف نه تنها در اختیار کارشناسان بلکه در اختیار توده مردم قرار می‌دهد تحلیل ارایه دهم. در سایر کشورهای دنیا مردم از آمار و اطلاعات دقیق کنترل و درمان بیماری خبر هستند ولی متأسفانه کمیته‌های علمی و کارشناسان نیز از این آمارها خبری ندارند. علیرغم اینکه تلاش بسیاری کردیم تا اطلاعات و آمارها از سوی وزارت بهداشت در اختیار کمیته‌های علمی و متخصصان آن رشته قرار گیرد، ولی هیچ چیزی تا کنون در اختیار ما نگرفته است و بنده از تنها موضوعی که باخبر هستم مصاحبه مسؤولان استان مازندران و خوزستان بود که به تعداد بالای مبتلایان اشاره کردند ولی اینکه بگویند این افزایش آمار در بیماران سرپایی از چه تعداد به چه تعدادی رسیده وجود نداشته است. و اینکه افزایش آمار به دلیل افزایش تست‌ها بوده است یا خیر؟ با این سیر صعودی واکسیناسیون ما از حال به بعد باید انتظار کاهش تعداد بیماران را داشته باشیم. به نظر بنده اگر تا به حال انتظار کاهش موارد ابتلا وجود داشته، انتظار اشتباهی بوده است چون در یک ماه اخیر سرعت واکسیناسیون افزایش داشته و بین دز اول تا دز دوم حدود سه هفته فاصله زمانی لازم است تا شاهد ایجاد ایمنی باشیم. هنوز در کشور افرادی که دو دز واکسن دریافت کرده باشند و دو هفته نیز از تزریق دز دوم به آنان گذشته باشد، به تعداد زیادی نمی‌رسد لذا اولین موضوع مهمی که مردم باید در نظر داشته باشند این است که واکسن خلق‌الساعه اثر نمی‌گذارد و ۵ هفته پس از اولین دز انتظار مشاهده نتایج مثبت را داریم. واکسن و هر اقدام پیشگیرانه در تقابل با شیوع بیماری است و به نظر می‌رسد افزایش سرعت واکسیناسیون با کاهش نزولی موج پنجم همراه بوده است اما ممکن است موج ششم کرونا در کشور به وقوع بپیوندد.

بین بیماری آلزایمر و شدت کووید ۱۹ ارتباط وجود دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است، سندرمی که در آن عملکرد شناختی به تدریج در طول زمان کاهش می‌یابد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند و پزشکان سالانه ۱۰ میلیون مورد جدید را تشخیص می‌دهند. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از این موارد آلزایمر هستند. «در حالی که آلزایمر در درجه اول با تجمع مضر پروتئین آمیلوئید و گره خوردگی در مغز مشخص می‌شود، اما التهاب گسترده‌ای هم در مغز وجود دارد که اهمیت سیستم ایمنی بدن در آلزایمر را برجسته می‌کند.» مطالعات ژنتیکی قبلی نشان داد که ژن‌های مختلف می‌توانند خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را تغییر دهند. این "ژن‌های پرخطر" نحوه واکنش میکروگلیا یا سلول‌های ایمنی مغز به پروتئین آمیلوئید و درهم پیچیدگی را تغییر می‌دهد. در این مطالعه، دانشمندان بر زیرگروهی از سلول‌های میکروگلیا معروف به «میکروگلیای پاسخ اینترفرون» (IRM) متمرکز شدند که با افزایش سن و در پاسخ به پروتئین‌های آمیلوئید افزایش می‌یابد. سلول‌های IRM به پروتئین‌های اینترفرون که بدن برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی مانند کروناویروس آزاد می‌کند پاسخ می‌دهند. محققان در این مطالعه، گونه‌ای از ژن اولیگوآدنیلات سنتتاز ۱ (OAS۱) تحریک شده توسط اینترفرون را شناسایی کردند که می‌تواند خطر ابتلاء به آلزایمر را ۱۱ تا ۲۲ درصد افزایش دهد. دانشمندان همچنین نشان داده اند که OAS۱، که پروتئین‌های التهابی را تنظیم می‌کند، با ریسک ژنتیکی مرتبط با عوارض شدید کووید ۱۹ مرتبط است. این تحقیق نشان می‌دهد که بدن برای کاهش میزان پروتئین‌های ایجاد کننده التهاب به OAS۱ نیاز دارد. این یافته‌ها همچنین اهمیت التهاب را در ابتلاء به بیماری آلزایمر و شدت کووید ۱۹ نشان می‌دهد.

بهبودیافتگان کرونا چه مدت پس از بهبودی می‌توانند واکسن کرونا بزنند؟

شروین شکوهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا در پاسخ به این پرسش که «افراد بهبود یافته از کرونا چه مدت بعد از بهبودی می‌توانند واکسن کرونا تزریق کنند؟» اظهار داشت: بهبودیافتگان کرونا نیز باید واکسن کرونا تزریق کنند. اگر فرد بهبودیافته در دوران ابتلا به بیماری، بستری نشده باشد حدود ۲۰ روز پس از بهبودی و یک ماه پس از ابتلا می‌تواند واکسن کرونا تزریق کند و اگر در زمان ابتلا به بیماری بستری شده باشد نیز کمی دیرتر یعنی ۱.۵ تا دو ماه پس از بهبودی می‌تواند واکسن کرونا دریافت کند. افراد پس از تزریق واکسن کرونا نیز ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شوند و ناقل این بیماری باشند اما خطر مرگ و میر در افراد واکسینه شده تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از آنجا که هیچ یک از انواع واکسن‌های کرونا، حاوی ویروس فعال نیست، افراد در پی تزریق واکسن به بیماری مبتلا نمی‌شوند. بهترین ایمنی ناشی از واکسن کرونا، دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن ایجاد می‌شود. اگرچه واکسن کرونا باعث جلوگیری از مرگ و میر می‌شود اما واکسن به هیچ وجه باعث مصونیت صد درصدی مقابل بیماری کرونا نمی‌شود و نباید مردم فکر کنند که پس از تزریق واکسن کرونا می‌توانند بدون ماسک در سطح جامعه یا محیط‌های بسته و بدون تهویه حضور داشته باشند یا به مسافرت بروند.

پوشش دُز نخست واکسیناسیون کرونا در کشور به ۷۵ درصد رسید

روزنامه کیهان به نقل از جعفر صادق تبریزی رییس‌مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت نوشت: هدف اصلی ما در واکسیناسیون کاهش مرگ و میر و هدف نهایی‌مان قطع گردش ویروس و پایان همه گیری است. برای آنکه مردم در دریافت خدمات روزانه در واحدهای ارائه خدمات بهداشتی با مشکل مواجه نشوند، پایگاه‌های تجمیعی طراحی شدند؛ پایگاه‌هایی که حداقل باید چهار ایستگاه داشته باشند. اگر بخواهیم آمار واکسن‌های تزریق شده را در جمعیت هدف ۶۱ میلیون نفری محاسبه کنیم می‌توان گفت که اکنون شاهد پوشش ۷۵ درصدی نوبت اول و ۳۳ درصدی واکسیناسیون کامل (دریافت هر دو نوبت) هستیم. به گفته تبریزی، درحال حاضر بیش از ۵۰درصد تزریق‌ها برای نوبت دومی‌ها بوده است چرا که در یک ماه گذشته بیشتر افراد دُز اول را دریافت کرده بودند. وی اظهار داشت: علی‌رغم اینکه نوبت‌دهی انجام و پیامک هم ارسال می‌شود اما مراجعه مردم در روزهای تعطیل و جمعه‌ها کاهش پیدا می‌کند. در فاز دوم که مربوط به جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال بود و ۸ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر را شامل می‌شد پوشش دُز اول حدود ۹۲ درصد و دو دُز ۸۳ درصد ثبت شده است. در فاز چهارم که به گروه سنی ۱۸ تا ۵۹ سال (۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر) مربوط می‌شود، ۳۳ میلیون و ۷۷۶ هزار نفر دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. اگر به دنبال وقوع یک اتفاق خوب در حوزه واکسن هستیم باید از طریق اصناف، ادارات و کارخانجات اقدام کنیم. این جمعیت؛ جمعیت فعال ما هستند که تسهیلات را برای آنها باید بیشتر کنیم چراکه اگر این جمعیت را پوشش دهیم به عمده هدف خود دست پیدا خواهیم کرد. همین امر به ما کمک می‌کند به ایمنی جمعی نزدیک‌تر شویم. تبریزی درخصوص واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال که هفت میلیون و ۱۱۸ هزار نفر را شامل می‌شود، گفت: اگر از این تعداد، ۷ میلیون را دانش‌آموز در نظر بگیریم، سه میلیون و ۶۳۳ هزار نفر واکسینه شده‌اند که ۵۱ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند. اکنون هزار و ۳۷۶ پایگاه در کشور و ۲۸۷ پایگاه تجمیعی در استان تهران داریم. اگر روند راه‌اندازی پایگاه‌ها را از فروردین تا مهرماه بررسی کنیم، سیر افزایشی متناسب با میزان تامین واکسن را مشاهده خواهیم کرد؛ در کل به طور متوسط هر پایگاه تجمیعی ۵.۲ ایستگاه داشته و درحال خدمت‌رسانی است.

رسانه های اصلاح طلب

مدارس و سلامت روان

محمد داوری با درج یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: شاید این سال‌ها سلامت از همه ‌چیز بیشتر اهمیت و اولویت خود را نمایان ساخته باشد و یکی از شوک‌های کرونا این باشد که همه باید مراقب سلامتی خود باشند هر چند کرونا تهدیدکننده سلامت جسمی بوده و هست اما تبعات ناشی از آن به ویژه خانه‌نشینی سلامت روان را تهدید و بیماری‌های روانی را تشدید کرده است. در این میان بیش از همه، کودکان و نوجوانان یا به عبارتی دانش‌آموزان آسیب‌های روانی بیشتر دیده‌اند، چراکه اگر بزرگ‌ترها به هر دلیل و بهانه‌ای امکان خارج شدن از خانه را داشتند، اما فرزندان این امکان را کمتر داشتند، کلاس‌ها که مجازی بود و بهانه‌ای نداشتند برای خروج و والدین هم به آنها اجازه خروج نمی‌دادند. هر چند مدارس حتی در دوره پیش از کرونا هم چندان نقشی برای تامین بهداشت و سلامت دانش‌آموزان نداشتند، اما همان حداقل‌ها نیز حالا مشخص شده که برای بهداشت و سلامت دانش‌آموزان مفید بوده است. رفت و آمد دانش‌آموزان و خروج از خانه و ارتباط با دوستان و همکلاسی و هم‌مدرسه‌ای‌ها و خوش و بش‌های مسیر خانه و مدرسه و حتی شیطنت‌های مورد اعتراض خانواده و مدرسه نیز مفیدتر از این انزوا و خانه‌نشینی است، به همین دلیل است که حتی دانش‌آموزان متنفر از مدرسه هم الان خواستار حضوری شدن کلاس‌ها و بازگشایی مدارس هستند. خیلی جای خرسندی است که در کشور ما به روز جهانی سلامت روان بر خلاف روز جهانی معلم بها داده می‌شود و هفته‌ای به نام هفته بهداشت روان نامگذاری شده است و از مدارس به ویژه مدیران و مشاوران خواسته می‌شود فعالیت‌هایی را به این منظور انجام بدهند، هفته‌ای که همه ساله در مهر ماه می‌تواند آغاز خوبی برای سال تحصیلی باشد و مدارس تامین بهداشت روان و تحقق سلامت روان دانش‌آموزان را در دستور کار خود قرار دهند. به‌رغم این ابراز خرسندی باید با تاسف گفت مدارس چندان در تحقق این هدف چه قبل و چه بعد از کرونا موفق نبوده‌اند و این نگرانی وجود دارد که با حضوری شدن آموزش، مدارس علاوه بر آسیب‌های گذشته با آسیب‌های متعدد و متنوع جدیدتری هم مواجه شوند که برخی متاثر از زندگی کرونایی کودکان و نوجوانان بوده است.حدود سی شاخصی که برای سلامت روان منظور شده است را برخی در دو فاکتور مهم یعنی (شادی و نشاط) و (رضایت و خشنودی از عملکرد) خلاصه می‌کنند به این معنا که اگر فردی از شادی و نشاط نسبتا خوبی برخوردار باشد و از عملکرد خود هم رضایت داشته باشد تا حد زیادی می‌شود گفت فرد از سطح قابل قبولی از سلامت روان برخوردار است.

بازگشایی مدارس تابع واکسیناسیون محصلان نیست

به گزارش ایلنا، علیرضا کمره‌ای معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌ها و محورهای مورد نظر جهت بازگشایی حضوری مدارس اظهار کرد: از ابتدای مهرماه فعالیت‌های آموزشی در آموزش و پرورش آغاز شده است، فعالیت‌های آموزشی هم به صورت حضوری، غیرحضوری یا روش‌های ترکیبی خواهد بود. بنابراین هیچ مدرسه‌ای نباید بدون فعالیت آموزشی باشد و هرگز چنین مجوزی برای مدارس وجود ندارد. اگر جایی مدرسه‌ای باشد که هنوز فعالیت آموزشی را شروع نکرده مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. رویه ما در الگوی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰ این است که به تدریج، با حوصله و با آرامش به سمت بازگشایی حضوری مدارس برویم. از این رو برای این کار اولویت‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. به عنوان مثال مدارس روستایی در کشور در اولویت بازگشایی قرار دارند. مدارس روستایی جمعیت کمی دارند و امکان رعایت مفاد شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آن‌ها وجود دارد. همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از شاخصه‌های اصلی برای بازگشایی حضوری مدارس بوده و این قانون در مدارس روستایی به راحتی قابل اجراست. مدارس روستایی و عشایری درصورتی‌که کلاس‌های زیر ۱۵ نفر دارند، می‌توانستند در همان ابتدایی مهر آموزش حضوری را شروع کنند. در نهایت اگر همین مدارس روستایی و عشایری کلاس های‌شان کمتر از ۳۰ نفر جمعیت داشته باشد می‌توانستند از نیمه دوم مهر ماه بازگشایی خود را شروع کنند که خوشبختانه از ۱۵ مهرماه وارد فرایند بازگشایی شده‌اند. در واقع از مهرماه همه مدارس عشایری و روستایی مجاز بودند از ۱۵ مهرماه وارد فرایند بازگشایی شده و آموزش حضوری را شروع کنند بنابراین در مهرماه همه مدارس روستایی و عشایری که حدود سه و نیم میلیون نفر دانش آموز دارند آموزش خود را شروع کردند. وی درخصوص سایر گروه‌هایی که می‌توانند به شکل حضوری در مهرماه در مدارس باشند، گفت: گروه دیگری که می‌توانند در مهر ماه به شکل حضوری در مدارس حضور داشته باشند، دانش آموزان شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای هستند که برای گذراندن دروس مهارتی به مدت دو روز در هفته می‌توانند در فضای کارگاهی مدرسه حضور داشته باشند. این موضوع فقط برای دروس مهارتی است و دروس تئوری از طریق تلویزیون و فضای مجازی ارائه می‌شود.گروه دیگری که در مهرماه مجاز به آموزش حضوری هستند دانش آموزان کلاس اول ابتدایی در شهرها و روستاها هستند که می‌توانستند به صورت مدیریت شده با هماهنگی اولیا، معلمان و مدیران در مدرسه حضور پیدا کنند تا با مدرسه و معلم خود آشنا شوند، این ارتباط می‌توانست یک روز در هفته انجام شود.

عوارض جانبی واکسن کرونا و نحوه مراقبت‌های بعد از آن

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عوارض بعد از تزریق واکسن کرونا شامل عوارض خفیف جانبی شایع است که درد، تورم و قرمزی در ناحیه تزریق، خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، تب، حالت تهوع را در بر می‌گیرد. بر این اساس توصیه می‌شود بعد از تزریق واکسن، برای کاهش درد و تورم محل تزریق، بازو را به آرامی حرکت دهید. محل تزریق را با پارچه خنک سرد کنید. در صورتی که درد کاهش نیافت، استامینوفن مصرف کنید. برای کاهش تب، استامینوفن مصرف کنید، مایعات به میزان زیاد بنوشید و لباس نخی بپوشید. البته در صورت داشتن تب بالای ۳۸ درجه با سامانه ۴۰۳۰ جهت مشاوره تماس بگیرید.  در عین حال در صورت داشتن تهوع، مواد غذایی و مایعات کم شیرین، کم چرب و بدون کافئین مصرف کنید و مقدار کمی مایعات و مواد غذایی مصرف کنید. 

صدای پای پیک ششم کرونا می‌آید

روزنامه آرمان ملی با انتخاب یادداشتی به قلم محمدرضا محبوب‌فر کارشناس حوزه سلامت، نوشت: در حالی‌که معاون درمان ستاد کرونای استان تهران خبر از شیب نزولی بیماری در پایتخت داده است، صدای پای پیک ششم بیماری این‌بار از استان‌های غربی و شمالی کشور شنیده می‌شود. رشد ۲۰ درصدی ابتلا به کرونا در روزهای اخیر و افزایش رقم جانباختگان کرونا به تغییر ناگهانی روند همه‌گیری در کشور منجر شده است و می‌رود تا پیک پنجم که به آتش زیرخاکستری بدل شده بود را با عادی‌انگاری در جامعه شعله‌ور سازد. به گفته نادر توکلی، روزانه نزدیک به هزار بیمار جدید کرونا در بیمارستان‌های تهران بستری می‌شوند. افزایش آمار کرونا در کشور به‌گونه‌ای در حال افزایش است که طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، نرخ ابتلا به کرونا و موارد بستری بر اثر این بیماری به ترتیب ٢٠ و ١٣.۵‌ درصد افزایش داشته است که این امر دلالت از ورود به پیک ششم بیماری است.

ترکش‌های روحی کرونا

روزنامه جهان صنعت در گزارشی نوشت: حدود ۲۰‌ماهی از پاندمی کرونا در کشور می‌گذرد، این بیماری علاوه بر آثار مخرب جسمی از بسیاری جهات بر سلامت روان ما هم تاثیر گذاشته و عده زیادی را تنها، افسرده، مضطرب و حتی پریشان کرده که حتی برای برخی از بهبودیافتگان غلبه بر عوارض روانی آن به مراتب سخت‌تر از عوارض جسمانی بوده است. حال آنکه به گفته کارشناس‌ها این آثار روانی آزاردهنده ممکن است سال‌ها ادامه پیدا کنند. با این حال روانپزشکان معتقدند بروز مشکلات روحی بین افراد و مبتلایان به ویروس کرونا، نیاز به بررسی و ریشه‌یابی دارد و قابل درمان است. اما برای گریز از این بحران باید نهادهای دولتی دست به کار شوند تا بعد از کنترل کرونا شاهد شیوع بیماری‌های روانی در کشور نباشیم. برهمین اساس محمد حاتمی رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز می‌گوید با شیوع این بیماری، ستاد ملی مقابله با کرونا باید یک کمیته ویژه برای سلامت روان تشکیل می‌داد و از عوارض روانی آن را جلوگیری می‌کرد. در همین حال دکتر فربد فدایی، متخصص روانپزشکی از تبعات خانه‌نشینی اجباری در دوران کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: محدودیت‌ها باعث احساس ملال و خستگی و عدم تحرک و گاه اصطکاک و پرخاشگری بین افراد خانواده می‌شود. انسان یک موجود اجتماعی است و بخش عمده‌ای از پرورش ذهنی و روانی‌اش وابسته به تعامل با دیگران است. کودکان و نوجوان در ارتباط با همسالان خود و یا بزرگسالان به جز والدین به پدیده اجتماعی‌شدن دست می‌یابند و از خودمحوری پا را فراتر می‌گذارند. آنان در رابطه با دیگران می‌آموزند که همه مانند آنان نمی‌اندیشند و یا سلیقه یکسانی ندارند، بلکه از طریق تعامل و گفت‌وگو با دیگران می‌توانند به نیت دیگران پی ببرند و به آن احترام بگذارند. دوری از اجتماع سبب تاخیر در پدیده اجتماعی‌شدن می‌شود و این کودکان از توانایی هم‌حسی و همدلی با دیگران بی‌بهره می‌مانند و زمانی که در جمع حضور می‌یابند، رفتارهای غیراجتماعی یا ضداجتماعی از آنان دیده می‌شود؛ مانند گوشه‌گیری و ترس، یا پرخاشگری و بیقراری. کودکانی که در دوران کرونا بخش عمده‌ای از وقت خود را به بازی در فضای مجازی می‌گذرانند ممکن است در ارتباط با انسان‌های دیگر آنان نیز خودشان را چون قهرمانان مثبت و منفی این بازی‌ها ببینند و از عواطف انسانی ناتوان باشند. باید به این کودکان عشق و دوستی نسبت به انسان‌های دیگر و موجودات زنده از جمله جانوران را آموخت تا در بزرگسالی با شخصیت‌هایی بی‌عاطفه روبه‌رو نشویم.

افزایش حس تنهایی و گوشه‌گیری در دوران کرونا

روزنامه همشهری نوشت: «عصر انزوا و تنهایی است؛ کرونا با شیوع گسترده و افسارگسیخته‌اش، مرزهای ارتباطات اجتماعی را لرزاند و تعریف جدیدی از روابط اجتماعی را بر مردم جهان تحمیل کرد. پیش از آن با گسترش فعالیت شبکه‌های اجتماعی مجازی، فعالان حوزه روان و جامعه‌شناسان بر افزایش ارتباطات اجتماعی حضوری و دورشدن افراد از فضای مجازی تاکید می‌کردند اما کرونا، با سرایتش به تمام کشورها خط بطلانی شد بر تمام توصیه‌ها و پیشنهادهای قبلی و افراد را به در خانه ماندن و قطع ارتباطات اجتماعی دعوت کرد. از ۱۹ ماه گذشته تاکنون، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ترجیع‌بند پروتکل‌های بهداشتی است و هر زمان این فاصله‌گذاری رعایت نشد، پیک جدیدی از شیوع در کشور رخ داد. سفرها، تجمع‌ها، دورهمی‌ها و حضور در مراکز خرید و ... نقطه عطف لشکرکشی کرونا شناخته شد. دورکاری، آموزش از راه دور، خریدهای آنلاین، ویزیت‌های غیرحضوری و ... در این مدت گسترش قابل توجهی پیدا کرد. مردم در خانه‌هایشان در گوشه اتاق‌هایشان، پشت میزهایشان در تنهایی، خرید می‌کردند، آموزش می‌دیدند، با دوستانشان گفت‌وگوهای محدودی در فضای مجازی داشتند و حتی از سوی پزشک ویزیت می‌شدند. سبک زندگی که به مذاق خیلی‌ها خوش آمد و گروهی را هم منزوی‌تر کرد؛ اتفاقی که از نظر روانشناسان و جامعه‌شناسان آسیب‌ جدی به روابط سالم وارد کرده و با این که حالا میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم شده و مردم ارتباطات بیشتری دارند اما همچنان می‌توان نشانه‌های زندگی با سبک دیگری در دوران کرونا را در رفتارها و تعاملاتشان شاهد بود. افزایش استرس و اضطراب، افسردگی و حتی اقدام به خودکشی از پیامدهای همین انزوا و احساس تنهایی است. مریم رسولیان، متخصص اعصاب و روان و دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، به موضوع انزوا در دوران پاندمی کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: «تحقیقات متعدد نشان داده افراد در کنار همدیگر حتی وقتی علایق و مباحث مشترکی برای گفت‌وگو نداشته باشند، حال بهتری را تجربه می‌کنند تا زمانی‌ که در انزوا و تنهایی به‌ سر می‌برند. در نتیجه همین در کنار هم‌ بودن می‌تواند باعث کاهش تنش در افراد شود. تحقیقات دیگری هم نشان داده که تعاملات و ارتباطات اجتماعی افراد با یکدیگر به سلامت روان آنها کمک می‌کند، ایمنی بدن‌شان را بالاتر می‌برد و احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را کمتر می‌کند.»

برچسب‌ها ویروس کرونا ستاد ملی خبرگزاری فارس خبرگزاری ایسنا روزنامه خراسان واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ستاد ملی خبرگزاری فارس ویروس کرونا ستاد ملی خبرگزاری فارس خبرگزاری ایسنا روزنامه خراسان واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارتباطات اجتماعی بیماری آلزایمر دوران کرونا تزریق واکسن مدارس روستایی کرونا در کشور بیماری کرونا وزارت بهداشت دانش آموزان ویروس کرونا داشته باشند واکسن کرونا ویتامین دی فضای مجازی سلامت روان هلال احمر مصرف کنید کووید ۱۹ هزار نفر پیک ششم ز واکسن گفت وگو کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۵۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: بروز عوارض نادر با تزریق واکسن آسترازنکا شامگاه دوشنبه (10 اردیبهشت 1403) مورد تایید شرکت سازنده آن هم قرار گرفت. عوارضی که پیشتر از سوی کشورهای مصرف‌کننده به ویژه‌ اروپایی‌ها مطرح و حتی در کوران واکسیناسیون جهانی علیه پاندمی کرونا، تزریق آن را متوقف هم کرده بودند. حالا شرکت آسترازنکا گفته که این واکسن می‌تواند باعث بروز عوارض نادر جانبی از جمله لختگی خون یا کاهش پلاکت‌های خونی (TTS) شود. آنها گفته‌اند که خطر مرگ ناشی از TTS با ترزیق واکسن آسترازنکا یک در یک میلیون نفر است.

این در حالی است که تقریبا 12درصد واکسن‌های وارداتی به ایران هم آسترازنکا بود، چیزی حدود 25 میلیون دوز، به همین دلیل یک نگرانی جدید از تزریق این واکسن در اذهان عمومی شکل گرفته. نگرانی‌ای که البته به گفته متخصصان تنها در صورت بروز عوارض در همان روزها و هفته‌های ابتدایی تزریق واکسن جدی است اما با گذشت دو سال از زمان تزریق و نبود علائم، دیگر خطری وجود ندارد.

به جز این نگرانی، پیگیری همشهری آنلاین از چند متخصص حوزه واکسن‌ها عیان‌کننده یک وضعیت عجیب دیگر هم هست، این‌که انتشار این خبر باعث شده که بسیاری از دریافت‌کنندگان آسترازنکا، اکنون سایر مشکلات جسمانی‌شان را هم با این واکسن مرتبط بدانند، اما کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند که چنین چیزی مورد تایید نیست و در حال حاضر یک عارضه درباره این واکسن مورد تایید قرار گرفته؛ لختگی خون یا کاهش پلاکت‌های خونی. هر چند که فواید تزریق واکسن‌ها نسبت به عوارض آن آنقدر بالاست که در بحران پاندمی‌ها نادیده گرفته می‌شوند. صبج امروز هم بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در پاسخ به خبرنگاران درباره عوارض واکسن‌های کرونا گفته «واکسن‌ها از روش‌های مختلف تامین شد و از عمده‌ترین واکسن‌ها سینوفارم چینی بود که نزدیک به 155 میلیون دوز در کشور تزریق شد و کم‌عارضه‌ترین هم بود. کمیته واکسن هم عوارض را رصد می‌کند و حداقل ضایعات را در کشور داشتیم.»‌

اولین مرگ‌های آسترازنکایی

موج توقف تزریق واکسن‌های آسترازنکا در اروپا از اسفند 99 آغاز شد، ابتلا نروژ، ایسلند، بلغارستان، اتریش، هلند،‌ دانمارک و ایرلند و پس از آنها، فرانسه، آلمان و بریتانیا، استونیا، لیتوانی، لوکزامبورگ، رومانی و لاتویا دستور توقف واکسیناسیون با این واکسن را دادند.

همان زمان اتریشی‌ها از مرگ یک پرستار به دلیل اختلال انعقاد خون بعد از تزریق آسترازنکا خبر دادند، پس از آن هم مصرف‌کننده دیگری در این کشور دچار آمبولی ریه شد. همزمان در دانمارک هم یک مرگ و بروز خونریزی مغزی در بیمار دیگر ناشی از تزریق واکسن ثبت شد. مرگ‌هایی که به صورت موردی در دیگر کشورها هم گزارش می‌شد و توقف واکسیناسیون با آسترازنکا.

آکادمی علمی استرازنکا البته از همان زمان که بحث عوارض قلبی و مرگ‌های ناشی از ترزیق واکسن آسترازنکا مطرح شد، اعلام کرد خطر مرگ ناشی از TTS (ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون) یک در یک میلیون نفر است و خطر ریسک ابتلا به TTS هم در کل جهان کمتر از 30 در یک میلیون نفر.

این در حالی است که تا پاییز 1402 و بر اساس آمارهای جهانی ۱۳ میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۳۳۲ واکسن کرونا در کشورهای مختلف تزریق شده که بخش زیادی از آنها را سینوفارم چین و رتبه دوم هم به آسترازنکا تعلق دارد. البته آسترازنکا رتبه‌دار توزیع واکسن در کشورهای مختلف (185 کشور) است و پس از آن فایزر، مدرنا، جانسون‌جانسون و سینوفارم قرار دارند.

هشدار تزریق واکسن در ایران

در ایران هم در ماه‌های نخست شروع واکسیناسیون و ارزیابی‌های اولیه توصیه‌هایی به عدم تزریق واکسن آسترازنکا برای گروه‌های سنی خاص -افراد زیر 40 تا 50 سال به ویژه زنان مطرح شد. البته که با توجه به واردات قابل توجه واکسن چینی (سینوفارم) و بدقولی سازمان جهانی بهداشت در اعطای واکسن‌های سبد کووکس (عمده آنها واکسن‌ آسترازنکا بود) به ایران باعث شد که نزدیک به 70 درصد مردم ایران واکسن‌ چینی را تزریق کنند و آسترازنکا در رتبه دوم قرار بگیرد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت در این باره به همشهری توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: شرکت آسترازنکا به بروز عوارض نادر جانبی از جمله لختگی خون یا کاهش پلاکت‌های خونی با تزریق این واکسن اشاره کرده که مساله جدیدی هم نیست. این موضوع در ماه‌های نخست شروع واکسیناسیون و ارزیابی‌های اولیه در برخی افراد به ویژه در گروه‌های سنی و جنسیتی خاص مطرح شد.

او ادامه می‌دهد: اساسا مجوز تلقیح این واکسن و سایر واکسن‌های کرونا در بدو امر تا ماه‌ها چه در بریتانیا چه اروپا و آمریکا، حتی سایر کشورها مجوز مصرف اضطراری بود که شرایط خود را دارد. همان زمان هم کمیته ملی وقت واکسیناسیون علیه کووید19 در ایران هشدارهایی به ویژه برای افراد زیر 40 سال را مطرح کرد. چون واکسن آسترازنکا به دلیل همین عوارض ولو نادر در همان ماه‌های نخست در کشورهای اروپایی نیز با فراز و نشیب‌هایی روبرو شد و در بسباری از کشورها برای گروه‌های سنی زیر 40 بعضا 50 سال هشدار داده شده بود.

آثار یک سیاست‌ اشتباه

جهانپور در این باره به یک سیاست‌گذاری اشتباه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: فضای غبارآلود رسانه‌ای و تلاش برخی افراد برای وارونه‌نمایی موضوع، برخی سوء‌برداشت‌ها را در پی داشت. چنان که حتی برخی افراد را به سمت تزریق این واکسن در کشورهای همجوار با صرف هزینه بالا کشاند. از سوی دیگر برخی افراد برای این‌که آسترازنکا تقریبا در فهرست مورد تایید اغلب کشورها برای مسافرت قرار داشت، حتی در گروه‌های سنی زیر 50 یا 40 سال داوطلبانه و مصرانه مبادرت به تهیه این واکسن و تلقیح آن کردند.

او درباره میزان تزریق این واکسن در کشور هم بیان می‌کند: حدود 10درصد واکسن‌های تزریق شده در کشور به آسترازنکا تعلق داشت. مبدا این واکسن شرکت آسترازنکا در بریتانیا بود و به نوعی ابتدا تحت عنوان آکسفورد-آسترازنکا مشهور بود. در کشورهای مختلف بیش از یک میلیارد دوز از این واکسن تولید و ترزیق شده. کشورهای اروپای شرقی و جنوبی حتی جنوب شرقی آسیا هم این واکسن تولید کرده‌اند. سهمیه ایران از کووکس هم عمدتا آسترازنکا بود که محموله‌های آن از ایتالیا و مجارستان و ژاپن و کره‌جنوبی وارد ایران شد.

فواید واکسن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت

این پزشک تاکید می‌کند: نباید از نظر دور داشت که هر واکسنی می‌تواند، عوارضی جانبی داشته باشد اما در عین حال باید بپذیریم، همین واکسن‌ها بسیاری از اپیدمی‌های مزمن را نابود کرده‌اند، این عوارض نه چندان شایع، خاص این واکسن نبوده چنانکه در مورد واکسن آمریکایی جانسون و جانسون هم بروز عوارض بیشتری مطرح شد و این واکسن عملا در خود ایالات متحده محدود و متوقف شد. تبعا مجوز مصرف اضطراری در شرایط خاص و اضطراری پاندمی و همه‌گیری کرونا صادر شده و این قابل قیاس با وضعیت عادی یا مطالعات پسینی در مورد یک واکسن نیست.

جهانپور با بیان این که مقایسه میزان حفاظت ایجاد شده از این واکسن‌ها با عوارض احتمالی آن همچنان برای استفاده از این واکسن‌ها ولو مشروط، گریزناپذیر است و باید آن را با اطلاعات و یافته‌های آن زمان باید سنجید، ادامه می‌دهد: اما همین اطلاعات هم حکایت از آن داشت و دارد که اولا واکسن آسترازنکا و جانسون و جانسون به ویژه برای گروه‌های سنی زیر 40 سال پرعارضه‌تر از واکسن‌های ایرانی ارزیابی می‌شدند، چنانکه شواهد و یافته‌های بعدی واکسیناسیون با این واکسن و واکسن‌های ایرانی مانند کووایران برکت، پاستوکووک، فخرا، اسپایکوژن و... که با فناوری‌های متفاوتی تهیه شده بودند نشان از آن داشت و دارد که واکسن‌های ایرانی به مراتب کم عارضه‌تر و چه بسا با قبلیت مصون‌سازی بالاتری بودند.

او البته تاکید می‌کند که هنوز هم واکسن آسترازنکا به رغم عوارض جانبی نادر آن یکی از موثرترین واکسن‌ها در محافظت از جان میلیون‌ها نفر به‌شمار می‌رود و با توجه به گستره تولید و توزیع انبوه آن در 5قاره نقش موثری در مهار همه‌گیری کرونا در بسیاری از کشورها داشته است.

آسترازنکا رتبه‌دار توزیع واکسن در 185 کشور جهان است و پس از آن فایزر، مدرنا، جانسون و جانسون و سینوفارم قرار دارند نگران باشیم؟

جهانپور به یک نکته دیگر درباره بروز نگرانی در تزریق‌کنندگان این واکسن‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ عمده عوارض نادر آسترازنکا محدود به ساعات، روزها و هفته‌های نزدیک به تلقیح بروز کرده و تقریبا برای عموم افرادی که دچار عوارض احتمالی نشده‌اند بعد از ماه‌ها و نزدیک دو سال از زمان تزریق جای نگرانی وجود ندارد. اگر کسی این واکسن را ترزیق کرده و طی ماه‌های گذشته عوارضی نداشته، انتظار بروز عوارض خاص نمی‌رود. معدود موارد عوارض که در ایران به ویژه در جوانان مشاهده شده هم مانع از آن نیست که کماکان این واکسن را واکسنی موفق در پیشگیری از کرونا و مقابله با کوید19 ندانیم.

البته به گفته این پزشک در حال حاضر واکسن‌های مؤثر، بروزرسانی شده و با عوارض کمتری مثل برکت پلاس در ایران داریم که می‌تواند رافع ایمن‌تر و مؤثرتری برای مشکلات بعدی و احتمالی ناشی از سویه‌های جدید کرونا داشته باشد. در عین اینکه باید این روند بروزرسانی و حمایت از استمرار توسعه و تحقیق واکسن‌های ایرانی کرونا حمایت شود و ادامه داشته باشد.

او درباره این که گفته می‌شود، برخی کشورها این واکسن را برای مردم خودشان استفاده نکردند و به ایران هدیه دادند هم می‌گوید: به هیچ عنوان درست نیست، آسترازنکا بعد از سینوفارم چین، دومین واکسنی بود که در بسیاری از کشورها تولید و مصرف شد. سایت‌های متعدد تولید این واکسن در کشورهای مختلف وجود داشت، از جمله ژاپن، کره جنوبی و حتی هند. در اروپا هم علاوه بر بریتانیا در کشورهایی از جمله ایتالیا، مجارستان و آلمان هم تولید این واکسن صورت گرفت. در آمریکای شمالی و لاتین هم به شدت مورد استفاده بود و آمار تزریق آن در هند هم بالا بود.

بیشتر بخوانید

حالا وقت پاسخ به ابهامات کروناست سکته‌های مغزی و قلبی این روزها به واکسن‌های کرونا ربط دارد؟ حذف ۲ واکسن کرونا در ایران خداحافظی با آسترازنکا در ایران

کد خبر 848793 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها واکسن آسترازنکا خبر مهم كرونا در ايران سازمان جهانی بهداشت واکسن کرونا

دیگر خبرها

  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان