Web Analytics Made Easy - Statcounter

از یک سو برخی سیاستمداران همچون جوسپ بورل و انریکه مورا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونش، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و مقامات روسی در تلاش و رایزنی میان تهران و غرب به ویژه واشنگتن هستند تا هر چه سریعتر دور دیگری از مذاکرات وین برگزار و از تنش ها میان طرفین کاسته شود و در سوی دیگر حامیان تنش زایی در منطقه و جهان با سفرهای مختلف در تقلا برای تحقق رویاهای پوشالی خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاستمداران آمریکایی نیز از رابرت مالی که دوره تازه سفر منطقه ای خود را به امارات، قطر و عربستان از روز جمعه آغاز می کند تا ویکتوریا نولاند که به مسکو، بیروت و لندن سفر کرده و همزمان سایر دیپلمات های آمریکایی که در منطقه به سر می برند، هر یک در مسیر ترسیم شده سیاست خارجی دولت بایدن در تحرکند.

در این میان، رژیم صهیونیستی و سرمداران و حامیانش  با طرح ها و نقشه های انحرافی خود در تقلا هستند دولتمردان دموکرات کاخ سفید را برای اتخاذ موضعی سخت تر و آماده شدن برای آنچه صهیونیست ها "نقشه و برنامه B  " می خوانند، تحت فشار قرار دهند.

به گفته تحلیلگران، مقامات رژیم صهیونیستی در واقع اکنون عناصری از چنین طرحی را اجرا می کنند اما فقط به طور ظاهری مسئولیت حملات پنهان علیه دانشمندان و تاسیسات هسته ای ایران را رد می کنند.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، اختلافات بین واشنگتن و تل آویو را بر سر این موضوع تایید کرده و می گوید دولت جدید نفتالی بنت  برخلاف بنیامین نتانیاهو نخست وزیر قبلی این رژیم می خواهد این اختلافات را تا حد ممکن پشت درهای بسته نگه دارد.

اما بر خلاف اظهارات رابرت مالی، هنوز هم کارزار نتانیاهو برای شکل دادن به افکار عمومی در این زمینه درتل آویو و واشنگتن پابرجاست.

نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس سالانه روزنامه جروزالم‌پست در سخنانی از رویای دوباره این رژیم مبنی بر بردن پرونده ایران به شورای امنیت می گوید و وزیر خارجه اش در واشنگتن درباره دیگر رویای پوشالی این رژیم با مقامات کاخ سفید رایزنی می کند.

نشست های آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با یائیر لاپید  وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی  و عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی روز چهارشنبه در واشنگتن برای گرامیداشت سالگرد توافق ۲۰۲۰ ابراهیم، مشهور به توافق سازش در میان کشورهای عربی و منطقه برگزار شد اما به هیاهو و فضاسازی علیه ایران و برجام ختم شد.

بلینکن پس از برگزاری یک نشست سه جانبه با بازی در زمین رژیم صهیونیستی و در ادامه همسویی واشنگتن با این رژیم در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد فرصت باقیمانده برای اتخاذ اقدامات هر لحظه کوتاه و کوتاهتر می شود و ما مراقب نظرات و موضع ایران هستیم و اگر ایران مسیر خود را تغییر ندهد، آماده ایم به گزینه های دیگر روی آوریم.

او در عین حال اعلام کرد دولت بایدن همچنان امیدوار است که راه حلی قابل مذاکره پیدا شود همچنانکه جن ساکی سخنگوی کاخ سفید یک روز پس از این اظهارات در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقشه B  گفت: در نهایت تمرکز ما بر دیپلماسی است. ما مشتاق هستیم  به وین برگردیم و گفتگوها را ادامه دهیم.  

این موضع در اظهارات روزچهارشنبه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن نیز در دیدار با این مقام صهیونیستی انعکاس یافت و او هم  گزینه های دیگر را نجوا کرد.

رابرت مالی مذاکره کننده ارشد هسته ای دولت بایدن نیز در سخنانی در اندیشکده کارنگی مدعی شد ما برای انطباق یافتن با واقعیتی آماده خواهیم شد که در آن باید برای همه گزینه ها آمادگی داشته باشیم.

مذاکره کننده ارشد هسته ای دولت آمریکا در عین حال از تعیین مهلت برای از سرگیری مذاکرات خودداری و مدعی شد بازگشت ایران با "دیدگاه واقع بینانه در مورد نحوه بازگشت به تعهدات" در واقع مهم تر از زمان و تاریخ است. در غیر این صورت، ما را مجبور به اتخاذ برخی تصمیمات خواهد کرد.

رابرت مالی در عین اذعان کرد ایران تا زمانی که آمریکا از توافق برجام خارج نشده بود، به تعهدات خود در برجام عمل می کرد و اگر دولت پیشین آمریکا از برجام خارج نشده بود ما در این نقطه نبودیم.

بحث " برنامه B  " یا "طرح جایگزین برجام" را نخستین بار  مقامات صهیونیستی مطرح کردند که برخی تحلیلگران مسائل بین المللی معتقدند واشنگتن در تلاش برای تنظیم مناسبات خود با تل‌آویو با احتیاط آن را این روزها نجوا می‌کند اما مقامات آمریکایی که چنین رویاهای پوشالی را نجوا می کنند بخوبی می دانند که در صورت هرگونه محاسبه اشتباه و خطای احتمالی در این زمینه با پاسخ کوبنده تهران مواجه خواهند شد.
 

خط بطلان بر فضاسازی های رژیم صهیونیستی به روایت مقاماتش  

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم در کنار بلینکن و وزیر خارجه امارات با تکرار ادعاهای این رژیم علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد: اگر دیپلماسی شکست بخورد، گزینه های دیگر نیز روی میز خواهد بود.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گستاخانه و آشکارا و در راستای سیاست های شکست خورده این رژیم مدعی شد: من فکر می کنم همه در اینجا، در اسرائیل، در امارات و در تهران متوجه منظور ما هستند.

این در حالی است که مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت اظهار داشت: ما نسبت به هرگونه محاسبه اشتباه و ماجراجویی احتمالی نظامی رژیم اسرائیل علیه ایران از جمله برنامه هسته ای مان هشدار می دهیم.

در این نامه آمده است: طی ماه های گذشته، تعداد و شدت تهدیدات تحریک آمیز و ماجراجویانه رژیم اسرائیل به طور مداوم افزایش یافته و به سطح هشداردهنده ای رسیده است.

در نامه ایران به رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل همچنین آمده است: این واقعیت که رژیم اسرائیل  به تداوم"از بین بردن قابلیت های ایران" ادامه می دهد، بدون هیچ شک و شبهه ای ثابت می کند که این رژیم مسئول حملات تروریستی علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ما در گذشته بوده است.

این بار، حتی سناریوهای نخ نمای رژیم صهیونیستی از سوی مقامات این رژیم نیز به صراحت رد می شود. "افرایم هالیوی" رئیس سابق موساد در گفت وگو با روزنامه صهیونیستی "هآرتص" گفته است: سیاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق برای فشار به دونالد ترامپ جهت خروج از توافق هسته‌ای اشتباه بود.  

این مقام صهیونیستی که در دوران نتانیاهو رئیس دستگاه اطلاعاتی این رژیم بود، اضافه کرده است: اسرائیل می‌گوید، ایران هرگز به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک نبوده و این نشان دهنده آن است که کل سیاست کابینه قبلی [رژیم صهیونیستی] یک شکست بزرگ و تاسف‌آور بود و ممکن است یک شکست تاریخی باشد.  

روزنامه صهیونیستی جروزالم پُست نیز به نقل از "یوسی کوهن" رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد تصریح کرده است که ایران همچنان از دست‌یابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد.
رئیس اطلاعات نظامی این رژیم ۱۰ مهر امسال برخلاف مواضع مقام‌های دیگر این رژیم تاکید کرده بود که ایران به سمت ساخت بمب اتمی حرکت نمی‌کند.
"تامر هایمن" رئیس اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل در این باره گفته بود که بر اساس اطلاعات ما، آنها (جمهوری اسلامی ایران) در حال حاضر به دنبال یک بمب [هسته ای] نیستند.

تداوم رایزنی های ایران و اروپا در بروکسل ماحصل سفر انریکه مورا به تهران

در همین حال، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و زمان بازگشت به مذاکرات وین گفته است: فرض من بر این است زمان بازگشت به مذاکرات کمتر از زمان بازگشت آمریکا به مذاکرات است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرده است جمع بندی درباره مذاکرات وین شبانه روزی است. حتی یک ساعت بعد از جمع بندی و بررسی داخلی، زمان برای مذاکره را از دست نمی‌دهیم تا تاریخ را جمع بندی کنیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روسی خود گفت و گو با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا (که در مراسم تحلیف آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری جدید ایران شرکت کرده بود) را مثبت توصیف کرده است.

امیرعبداللهیان گفته است: گفت و گوهای جاری با انریکه مورا متمرکز بر یافتن راه‌حل‌های عملی برای رفع مشکلات و بن‌بست کنونی در وین است که به دلیل مواضع و رویکرد تعهدگریز واشنگتن در رفع کامل و موثر تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی این کشور بوجود آمده است.

وی تاکید کرده است: دو طرف در پایان گفت و گوهای امروز توافق کردند رایزنی‌ها طی دو هفته آینده در بروکسل میان معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مورا ادامه پیدا کند.

از این رو، گرچه همواره سازگاری ها و هماهنگی هایی میان واشنگتن و تل آویو وجود داشته اما دولت بایدن که از زمان در دست گرفتن قدرت در کاخ سفید همواره مدعی است مسیر دیپلماسی را ترجیح می دهد؛ به رغم آنکه در شش دور مذاکرات وین، هیچ اقدام جدی برای جبران نقض اشتباه برجامی واشنگتن انجام نداده است، اکنون باید بیش از گذشته بداند که بازی در زمین تل آویو و نجوای نقشه های شوم این رژیم منجر به تحقق خواسته هایش نخواهد شد.

کاخ سفید و غرب باید بدانند سخت شدن مواضع، مذاکرات وین را پیچیده می کند و از این رو، در آستانه از سرگیری مذاکرات بجای تشدید لحن خود و سخن گفتن از رویاهای پوشالی رژیمی که خود دارای صدها کلاهک هسته ای بوده  و به هیچ قاعده و قانون بین المللی در این زمینه پایبند نیست، برای تحت فشار قرار دادن ایران و به زعم خود گرفتن امتیاز بیشتر، باید به راهکارهایی برای تامین حقوق از دست رفته ملت ایران بر اثر نقض برجامی دولتمردان سابق خود بیندیشند.

برچسب‌ها کمیسیون مشترک برجام ایالات متحده آمریکا دولت بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کمیسیون مشترک برجام ایالات متحده آمریکا دولت بایدن کمیسیون مشترک برجام ایالات متحده آمریکا دولت بایدن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی رژیم اسرائیل مذاکرات وین انریکه مورا دولت بایدن وزیر خارجه رابرت مالی گزینه ها کاخ سفید هسته ای مدعی شد تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۹۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گزارش داد که بعد از نشست روز جمعه مقامات دفاعی ایران و روسیه در آستانه پایتخت قزاقستان و تاکید دو طرف بر تقویت همکاری‌های نظامی، رژیم صهیونیستی از تبعات گسترش روابط دفاعی میان مسکو و تهران در هراس است.

در این گزارش به نقل از شای هار تزیوی مسئول سابق وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی آمده است: به نظر می‌رسد روسیه قصد دارد جنگنده‌های سوخو س و-۳۵ و سیستم دفاع هوایی اس ۴۰۰ به ایران تحویل دهد. مسکو در زمینه‌های جنگ الکترونیک و تبادل اطلاعات نیز با تهران همکاری دارد.

وی اضافه کرد: روسیه دشمن تل آویو است چرا که از محوری که بر علیه ما می‌جنگد حمایت می‌کند. اهمیت نقش روسیه با افزایش این درگیری‌ها بیش از گذشته مشخص می‌شود.

عاموس گلعاد یکی از مسئولان سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز گفت: روسیه و ایران بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده اند. روس‌ها می‌توانند به ایرانی‌ها تکنولوژی‌های مهمی ارائه دهند که توان آنها را افزایش می‌دهد.

پیش از این مقامات روسیه و چین در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های شانگهای در قزاقستان بر آمادگی خود برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران تاکید کرده بودند.

کد خبر 6089642

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تعلیق در حمله زمینی به رفح
  • تل آویو: به یک شرط حمله خود را عقب می اندازیم
  • اسرائیل : در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا، عملیات رفح را به تعویق می‌اندازیم
  • تل‌آویو: در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا، عملیات رفح را به تعویق می‌اندازیم
  • نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
  • مقام صهیونیست: اگر نتانیاهو نبود ظرف چند روز به توافق می‌رسیدیم
  • نتانیاهو مانع از انعقاد توافق درباره جنگ غزه می‌شود