Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@15:53:08 GMT

روابط فرهنگی ایران و بلاروس گسترش پیدا می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۰۳۴۸

روابط فرهنگی ایران و بلاروس گسترش پیدا می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم روز بزرگداشت حافظ و شاعر و غزل‌سرای ایرانی در دانشگاه دولتی فرهنگ و هنر بلاروس که با استقبال دانشجویان این دانشگاه همراه بود،به همت سفارت کشورمان در مینسک برگزار شد.

دراین مراسم، سعید یاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس طی سخنانی ضمن معرفی خواجه حافظ شیرازی و جایگاه این شاعر بزرگ در سپهر ادبیات ایران و جهان بخصوص ادبیات روس، وی را نامدارترین و پرآوازه ترین غزل سرای ایرانی دانست و تاکید کرد: اشعار و افکار حافظ تاثیری بس شگرف بر ادبیات جهان از جمله شعرا و ادبا و نویسندگان روس زبان مانند پوشکین، محبوب ترین شاعر روس، تولستوی نویسنده بزرگ(متاثراز حافظ در خلق رمان آناکارنینا)، آفاناسی فت (مترجم اشعار حافظ درسال1820 میلادی)، می یف ( معرف حافظ به عنوان الماس درخشان شعر و ادب فارسی)، کیوخل بکر ( معرف حافظ بعنوان شاعری موثر بر رشد وارتقای ادبیات روسیه) و کیلیویف بزرگ ترین شاعر دوره ادبیات نقره ای روسیه ( که از حافظ به عنوان مسیح پارسی یادکرده ) داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه مراسم، دو نفر از علاقمندان به حافظ، غزلیاتی از دیوان این شاعر را به زبانهای فارسی و روسی قرائت کردند که با استقبال پرشور دانشجویان دانشگاه فرهنگ و هنر بلاروس همراه بود.

در پایان مراسم،سفیر ایران به سئوالات برخی از دانشجویان بلاروسی پاسخ داد.

یاری در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص برنامه های همکاری میان دانشگاه های هنر دوکشور، اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی های که انجام شده‌است ، شاهد رشد و گسترش مناسبات فرهنگی بین دو کشور از طریق انجام پروژه های علمی و فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو خواهیم بود.

وی همچنین در پاسخ به سئوال یکی دیگر از دانشجویان بلاروسی درخصوص مناطق دیدنی و گردشگری کشورمان از جمله شیراز، اصفهان، تبریز و تهران توضیحاتی ارائه داد که با واکنش و استقبال دانشجویان حاضر در مراسم مواجه شد.

همچنین سفیر کشورمان ابراز امیدواری کرد: انجام این مناسبت های فرهنگی، زمینه را برای تقویت انگیزه دانشجویان بلاروسی برای تحقیق و مطالعه بیشتر پیرامون فرهنگ و هنر درخشان ایران را فراهم آورد.

کد خبر 5327928

منبع: مهر

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران روسیه بلاروس مینسک مجلس شورای اسلامی صحن مجلس حسین امیرعبداللهیان محمد باقر قالیباف وزارت امور خارجه ایران دولت سیزدهم حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی برجام رزمایش محمد مخبر نیروی هوافضای سپاه تفریغ بودجه ارتش جمهوری اسلامی ایران افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۰۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد رودکی به همراه امیرعباس ستایشگر معاون آفرینش‌های فرهنگی هنری و اردوان جعفریان مشاور امور بین‌الملل این بنیاد دوشنبه دهم اردیبهشت ماه با لیلیا ووتینوا دبیر اول و رایزن فرهنگی و ایوان ریازانوف وابسته فرهنگی سفارت روسیه در ایران پیرامون گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری با محوریت بنیاد رودکی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار محمد اله‌یاری فومنی ضمن خوش‌آمدگویی، با برشمردن ظرفیت‌های هنری کشور روسیه، به توانمندی‌های بنیاد رودکی اشاره کرد و گفت: این مجموعه با توجه به جایگاه فرهنگی هنری خود در کشور و با توجه به دارا بودن زیرساخت‌ها، تالارهای مختلف و برج آزادی، می‌تواند محل مناسبی جهت تبادلات فرهنگی هنری بین ۲ کشور باشد.

مدیرعامل بنیاد رودکی به تجربیات برگزاری برنامه‌های بین‌المللی مشترک با روسیه از جمله حضور ارکستر سمفونیک در جام جهانی ۲۰۱۸، اجرای ارکستر ملی در هفته فرهنگی ایران در روسیه اشاره کرد و توضیح داد: باتوجه به ظرفیت‌های بسیار در حوزه‌های مختلف موسیقایی و هنری در ایران و روسیه، با ایجاد پل ارتباطی و معرفی بنیادهای فرهنگی هنری این کشور که در نوع فعالیت، با بنیاد رودکی همسو هستند می‌توان قدم‌های مهمی را در عرصه توسعه دیپلماسی فرهنگی و برقراری بیشتر تعاملات فرهنگی هنری برداشت.

لیلیا ووتینوا رایزن فرهنگی روسیه نیز با استقبال از این دیدار و ابراز خرسندی از ظرفیت‌های بنیاد رودکی ضمن تشکر از رویکرد این بنیاد و اعلام آمادگی خویش برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف هنری و ابراز تمایل برگزاری برنامه‌های مشترک، از بررسی و ایجاد راهکارهای گسترش همکاری‌ها در قالب امضای تفاهم نامه‌ها و اجرایی شدن آن خبر داد و افزود که تلاش خود را خواهد کرد که ارگان‌های هنری این کشور به جهت همکاری و تبادلات فرهنگی هنری ۲ طرفه اقدام کنند.

ایجاد ارتباط و تبادل فرهنگی با بنیادهای هنری روسیه، حضور گروه‌های طرفین در جشنواره‌های معتبر ایران و روسیه، امکان اجرای برنامه برای ارکسترهای سمفونی ۲ طرف، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری در عرصه تجسمی و دعوت از رهبران مهمان برای ارکستر سمفونیک تهران و برگزاری هفته‌های مشترک فرهنگی از دیگر پیشنهادهای اله‌یاری به رایزن فرهنگی روسیه بود.

کد خبر 6092908 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • گسترش موج اعتراضات دانشجویان حامی غزه در آمریکا و جهان
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه با محوریت بنیاد رودکی
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • گسترش خیزش جهانی دانشجویان حامی فلسطین / پلیس آمریکا دانشگاه کلمبیا را محاصره کرده است + فیلم
  • گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسه
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است