آیا منتظر «پایتخت 7» در نوروز باشیم یا نه؟
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۰۴۲۳
سریال «پایتخت» یکی از گزینه های نوروز 1401 است که ساخت آن منوط به چند فاکتور از جمله نظر مدیران، جمع شدن بازیگران این سریال و آمادگی سیروس مقدم اتفاقی که قطعا این روز ها به راحتی رخ نمی دهد. در گفت و گو با کارشناسان از زوایای مختلف ساخت این سریال را در فصل جدید بررسی کردیم.
به گزارش برنا؛ سریل «پایتخت» یکی از ناجیان رسانه ملی در سال های اخیر بوده است که با حواشی بسیار در بحث تولید چه از سوی تلویزیون و چه از سوی عوامل تولید هربار که ساخته شده است و روی آنتن رفته است با اقبال مواجه شده است .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در گزارشی با کارشناسان رسانه ملی موضوع را بررسی کردیم.
کیوان امجدیان: آیا «پایتخت» گزینه احتمالی نوروز 1401 است؟/ منتقد سینما و تلویزیون درخصوص ساخت فصل هفتم این سریال چه می گوید؟
این روزها خبر از ساخت سریال «پایتخت» و حتی «نون. خ» در میان است و شایعههای مختلفی به گوش میرسد از اینکه آیا این سریال میتواند در فصل جدید هم تولید و روی آنتن برود.
طبیعتا این مجموعه تلویزیونی پرطرفدار در هر حالت میتواند به عنوان یکی از آثار موفق تلویزیون در جلب نظر مخاطب و افزایش مخاطبان تلویزیون موثر باشد اما برای موفقیت این سریال فاکتور هایی وجود دارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. با کارشناسان رسانه موضوع را بررسی می کنیم.
کیوان امجدیان، منتقد سینما و تلویزیون، در پاسخ به این سوال خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا که اگر شنیده ها از ساخت فصل هفتم سریال «پایتخت» درست باشد چه توصیه ای به تولید کنندگان این سریال دارید؟ گفت: به نظر من «پایتخت» یکی از سریال هایی است که توانست مخاطب عام را درگیر کند و تقریبا گونههایی مانند این سریال که بتواند چندین فصل مخاطب را با خود همراه کند کمتر در رسانه ملی داشتهایم و نباید چنین ظرفیتی را هدر و به همین راحتی از دست داد چراکه زمان زیادی طول میکشد تا شاید مانند این اثر در تلویزیون روی کار بیاید.
او افزود: در واقع خبر ساخت این سریال از طرفی بسیار خبر خوب و از طرفی نیز خوشایند نیست. به هرحال درحال حاضر توقع و انتظارات از یک سریال بسیار بالا رفته و طبیعتا ساختن فصل جدید سریال «پایتخت» بسیار سخت از فصول قبل خواهد بود. افرادی که سریال را صرفا جهت سرگرمی و لذت بردن میبینند توقعشان بالاتر رفته و خواستار آن هستند در سریال تغییر اساسی صورت گرفته باشد و شخصیتها حساب کتاب شده باشند.
امجدیان ادامه داد: بخش اصلی ماجرا به نویسندگی کار و فیلمنامه ربط دارد. در سه فصل پیش مردم پای این سریال مینشستند و آن را تماشا میکردند و لذت میبردند اما بعد از گذشت 6 فصل تمام شوخیها و تکه کلامهای استفاده شده در سریال نمیتواند اکنون مردم را به خودی خود بخنداند و آنها را نگه دارد چراکه تکرار ادبیات و سبک سریال به شیوه گذشته تیشه به ریشه خود میزند. به نظر من باید تغییری به اصل قضیه داد و باید علاوه بر همان شخصیت های قدیمی بازیگران و کاراکتر های جدیدی به اثر اضافه شوند و قصه باید با دقت نظر بالا نوشته و شکل بگیرد. نظر من بیشتر بر این است که انرژی زیادی روی نگارش بر خلاف روش مرسوم روی سریال گذاشته شود.
جبار آذین: آیا فصل جدید سریال «پایتخت» ساخته میشود؟
جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون، در پاسخ به این سوال که اگر شنیدهها از ساخت فصل هفتم سریال «پایتخت» درست باشد چه توصیهای به تولید کنندگان این سریال دارید؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: واقعیت سریالهایی مانند «پایتخت» این است که از منظر تاریخی عمر مصرف آنها تمام شده است. در واقع اگر مجموعههایی مانند «پایتخت» که به دلیل نوعی نوآوری و حرکت معنوی در فرهنگ مردم با موفقیتهایی در قسمتها یا فصول آغازین روبهرو شدند، در ادامه نتوانستند به مضامین تازه، ساختار قویتر و حرفهای جدید برای گفتن دست پیدا کنند از همینرو در فصول بعدی، بهطور مشخص از فصل سوم به بعد، «پایتخت» نتوانست مخاطبان انبوه فصول گذشته را با خود همراه کند. به همین دلیل سریالی مانند «پایتخت» به جای آنکه یک نوع مرکز، مرحله یا الگویی برای تولید آثار خوب مردمی شود به علت توجه بیش از اندازه به مسائل مادی و استفاده از انواع اسپانسرها در جای جای سریال از اهداف نخستین فرهنگی، مردمی و ملی خود فاصله گرفت. به همین دلیل است که سازندگان آن به جای توجه بیشتر به علاقه و سلایق مخاطبان و با توجه به فرهنگ جامعه هر بار با ایجاد یکسری ماجراهای فرعی دامنه تولید فصلی این سریال را ادامه میدهند یا جایگاه شاخصی برای تداوم این نوع تولیدات به وجود میآورند.
این منتقد ادامه داد: اگرچه بازیگران و هنرمندان شناخته شدهای در این سریال فعال هستند اما آنچه که بخشی از مخاطبان را همچنان با این سریال همراه کرده همان شخصیتهای آشنا هستند که متاسفانه به دلیل تکرار بسیاری از موقعیتها، دیالوگها و روابط دیگر جذابیت سابق را ندارد از همین رو اگر قرار باشد فصل دیگری برای این سریال ساخته شود به طور قطع توفیقی مانند فصول قبل به دنبال نخواهد داشت چراکه مردم انتظار تماشای آثار قویتر و غنیتر به لحاظ ساختار هنری و محتوا دارند که متاسفانه سریال «پایتخت» از این مسیر دور افتاده است.
آذین در ادامه و در این خصوص که آیا ورود بازیگران و شخصیت های جدید به داستان کمک حال خواهند بود یا خیر؟ چنین اظهار کرد: اینها در واقع کمکی به روند داستان نمیکند و ترفندهایی هستند که سازندگان این نوع سریالها به کار میبرند تا به نوعی سریال را سرپا نگه دارند در غیر این صورت بستر اصلی داستان سریالی مانند «پایتخت» باید «پایتخت» باشد نه اینکه عنوان با ماجرا فرق داشته باشد. «پایتخت» بسیار از فرهنگ و مناسبات جامعه ما فاصله گرفته است و ترفند های تعویض بازیگر و ورود شخصیت های جدید به داستان سریال را جذاب نمی کند آنچه که باعث جذابیت سریال می شود مضامین نو، پرداخت مناسب، پردازش مناسب و استاندارد هنری و ارائه پیام های منطبق با فرهنگ جامعه و زندگی امروز ایرانیان است.
با این اوصاف باید گفت اگرچه سریال «پایتخت» طرفداران خودش را دارد اما با این حال باید تولید کنندگان این مجموعه پر طرفدار بدانند برای در اوج ماندن این مجموعه قطعا رعایت نکاتی که در بالا به آن پرداختیم می تواند مد نظر قرار گیرد.
بدیهی است که این سریال پر طرفدار با توجه به اقبال و خاطره سازی برای مخاطبان به جایگاهی رسیده است که کسی حاضر نیست به کوچک ترین نقصی درباره این سریال چه به لحاظ داستان و چه به لحاظ رنگ آمیزی شخصیت های دوست داشتنی اش تن دهد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: رسانه ملی تلویزیون پایتخت رسانه نوروز سینما و تلویزیون تلویزیون تلویزیون رسانه فرهنگ و هنر برنا رسانه ملی ادبیات انرژی فرهنگ و هنر برنا جامعه جامعه استاندارد جامعه مد رنگ آمیزی استاندارد پایتخت تلویزیون رسانه نوروز سریال منتقد جبار آذین کیوان امجدیان فصل جدید ساخت فصل شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۰۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همکاریهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوج همیشه جذاب
هفته گذشته خبری منتشر شد درباره اینکه تولید «پایتخت ۷» به جریان افتاده و قرار است بازیگران اصلی بار دیگر کنار هم جمع شوند.
به گزارش فیلم نیوز، به بهانه این اتفاق مهم، نگاهی داریم به بازیهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر در کنار هم.
استشهادی برای خدا | علیرضا امینی | ۱۳۸۶اولین همکاری مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر سال ۱۳۸۶ در فیلم «استشهادی برای خدا» ساخته علیرضا امینی اتفاق افتاد. تنابنده در این فیلم نقش روحانی به نام شیخمحمد را داشت و با گریمی متفاوت، بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت. او در در کنار شخصیت رحمت، کارمند مخابرات روستا که احمد مهرانفر نقش او را بازی میکرد، موقعیتهای بامزهای را در فیلم رقم میزدند. ماجرا از این قرار بود که فردی به نام فتحی پس از سالها به آبادیاش بازمیگشت تا قبل از مرگ، از همه مردم ده بخواهد روی کفناش را به نشانه رضایت از او امضا کنند تا در آرامش از دنیا برود.
مردم ده معتقدند بودند که تا همسرش از او رضای نباشد و امضا نکند، فایدهای ندارد. او باید هرطور شده رضایت همسرش را به دست میآورد و در این مسیر شیخ محمد و رحمت هم او را همراهی میکردند. محسن تنابنده علاوه بر بازی در این نقش، در نگارش فیلمنامه «استشهادی برای خدا» هم نقش داشت و از این جهت کاملا به ابعاد مختلف شخصیت شیخمحمد احاطه داشت.
شیخمحمد روحانی مهربانی بود که به واسطه لهجه مشهدی و سادگی و طنز جالبی که در گفتارش بود، حالوهوای فیلم را عوض میکرد. دیالوگهای میان او با شخصیت رحمت بسیار جذاب از آب درآمده و میتوان گفت مقدمهای برای شکلگیری شخصیتهای نقی و ارسطو در «پایتخت» بود. تنابنده برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره بیستوششم فیلم فجر شد.
پایتخت | سیروس مقدم | ۱۴۰۲ تا ۱۳۹۰مهمترین بازی تنابنده و مهرانفر بدون شک در «پایتخت» اتفاق افتاد و این زوج هنری توانستند وجوه دیگری از بازیشان را درقالب یک زوج کمدی به نمایش بگذارند. موتور محرک سریال «پایتخت»، محسن تنابنده بود. نه فقط به عنوان بازیگر که در جایگاه نویسنده و مشاور کارگردان بخش مهمی از بار جذابیت سریال را به دوش میکشید.
با اینحال آنچه بیشتر در ذهنها مانده، بازی او در نقش نقی معمولی است. شخصیتی ساده که در هر فصل خودش را عقل کل میبیند، اما مدام با تصمیمهای اشتباه و رفتارهای عجیبش باعث ایجاد موقعیتهای جالبی میشود. نقی در همان فصل اول «پایتخت» به عنوان شخصیت اصلی شکل گرفت، اما رفتهرفته در فصلهای بعدی تکامل پیدا کرد و مدام بر بار جذابیتش اضافه شد. احمد مهرانفر تا قبل از سال ۱۳۹۰ که با نقش ارسطو در سریال «پایتخت» شناخته شود، در تئاتر و سینما و تلویزیون آثار زیادی از خود به جا گذاشته بود. «درباره الی»، «اقلیما»، «یک عاشقانه ساده»، «استشهادی برای خدا» و … آثار مهم برجا مانده از او بودند.
با این حال، اما نقش ارسطو در «پایتخت»، نقطه عطف کار تصویری او به حساب آمد. زوج نقی و ارسطو با بازی محسن تنابنده و احمد مهرانفر در این سریال به قدری مورد توجه قرار گرفتند که حتی نمیتوانیم تصور کنیم «پایتخت» را بدون حضور یکیشان تصور کنیم. ارسطو پسرخاله نقی بود که از همان فصل اول روی کامیون کار میکرد و به عنوان شخصیتی عاشقپیشه و علاقهمند به ازدواج معرفی میشد.
او روی هر دختری دست میگذاشت ناکام میماند و وضعیت طوری پیش میرفت که دست آخر بازهم تنها بماند. از این رو بخش مهمی از داستان هر فصل پیرامون زندگی او و جدالهایی که با نقی داشت پیش میرفت. نقش ارسطو به قدری در کارنامه مهرانفر اهمیت دارد که خیلیها او را با نام ارسطو میشناسند.
ایران برگر | مسعود جعفری جوزانی | ۱۳۹۳محسن تنابنده و احمد مهرانفر بعد از درخشش به عنوان یک زوج در «پایتخت»، در فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم همکاری مشترک داشتند. ماجرای فیلم درباره دو خان به نامهای امراللهخان و فتحاللهخان بود که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا رقابت میکردند.
تنابنده نقش فتحالله خان را داشت و با گریمی بسیار متفاوت توانسته بود شمایلی از یک خان را ترسیم کند. علی نصیریان نقش امراللهخان را بازی میکرد و احمد مهرانفر در نقش رهام، یک جورهایی مشاور امراللهخان بود. نقشش در این فیلم چندان زیاد نبود و در چند سکانس بازی داشت. گرچه مهرانفر با ظاهری متفاوت به میدان آمده بود و جنس بازیاش فرق میکرد، اما آن زمان خیلیها معتقد بودند شمایل رهام به ارسطو نزدیک است.
علی البدل | سیروس مقدم | ۱۳۹۶سیروس مقدم بعد از درخشش پایتخت در چند فصل، تصمیم گرفت سال ۱۳۹۶ تغییر رویه دهد و به جای ساخت فصل جدید پایتخت سریال کمدی روستایی دیگری به نام «علیالبدل» بسازد. او برای این سریال تعدادی از بازیگران اصلی پایتخت را درکنار بازیگران دیگر قرار داد. ماجرا درباره روستایی بود که دو خان آن با هم اختلاف داشتند و حالا باید برای رسیدگی به امور، یک علیالبدل انتخاب میکردند.
محسن تنابنده در این سریال نقش فردی به نام آقاسی را داشت که در قامت مشاور به میدان میآمد و به هر دو خان مشاوره میداد. احمد مهرانفر هم در این سریال نقش عضو علیالبدل را داشت. آن دو با گریمهایی کاملا متفاوت با «پایتخت» حضور پیدا کردند و شیوه بازیشان هم کاملا با آنچه که در سریال قبلی شاهدش بودیم تفاوت داشت.
«علیالبدل» سریال موفقی نبود. با اینکه مخاطبان زیادی آن را دنبال میکردند، اما نتوانست جای خودش را نزد مخاطبان باز کند و اتفاق مهمی در کارنامه سیروس مقدم رقم بزند. به همین دلیل هم وارد فصلهای بعدی نشد و مقدم مجددا سراغ ساخت «پایتخت» رفت.