Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@22:41:42 GMT

آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل بازگشت

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۰۵۷۶

آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل بازگشت

مجمع عمومی سازمان ملل مجددا رای به انتخاب آمریکا در کرسی عضویت در شورای حقوق بشر این سازمان که مقرش در شهر ژنو سوئیس است، داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این رخداد سه سال بعد از آن که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به بهانه غرض ورزی شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی و فقدان اصلاحات در آن، آمریکا را از این شورا بیرون کشید رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا بدون مواجهه با مخالفتی طی یک رای گیری محرمانه از سوی مجمع عمومی سازمان ملل که ۱۹۳ عضو دارد، ۱۶۸ رای مثبت برای بازگشت به شورای حقوق بشر سازمان ملل دریافت کرد.

دوره عضویت سه ساله واشنگتن در این شورا اول ژانویه شروع می‌شود در حالی که دوره های عضویت پکن و مسکو در این شورا از سال جاری میلادی شروع شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که از ژانویه امسال ریاست جمهوری اش را شروع کرد وعده داده که حقوق بشر جزو محورهای سیاست خارجی‌اش بوده و دولتش نیز اقدام به انتقاد از چین از بابت مسائل هنگ کنگ، سین کیانگ و تایوان کرده و روسیه  را هم مورد انتقاد قرار داده است.

با این حال یک بررسی خبرگزاری رویترز از سوابق دولت بایدن نشان داد که این دولت تا کنون در قبال یک سری کشورهای دیگر نگرانی‌های حقوق بشری را به نفع اولویت‌های مربوط به امنیت ملی و تعامل با قدرت‌های خارجی کنار گذاشته است.

لوئیس شاربونو، مدیر دیده‌بان حقوق بشر گفت:‌ به این ترتیب آمریکا فرصت دارد تا جدیت دولت بایدن درباره محور قرار دادن حقوق بشر در سیاست‌های خارجی و داخلی را به نمایش بگذارد. آنها که تاکنون اقدامات اشتباه زیادی مرتکب شده‌اند باید از زمان عضویتشان در شورای حقوق بشر سازمان ملل به منظور حمایت از حقوق بشر هم در میان دوستان و هم دشمنان استفاده کنند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در مقر سازمان ملل در نیویورک اظهار کرد، واشنگتن باید روی آنچه که می‌تواند در قبال وضعیت‌های حاد در قبال کشورهایی نظیر افغانستان،‌ برمه (میانمار)، چین، اتیوپی، سوریه و یمن رقم بزند تمرکز کند.

او گفت:‌ اهداف ما روشن است؛ ایستادن در کنار مدافعان حقوق بشر و اعتراض به سواستفاده‌ها و نقض‌های حقوق بشری. او اضافه کرد که آمریکا همچنین "با توجه نامتناسب شورا بر اسرائیل مخالفت می‌کند".

جیم ریش، سناتور جمهوریخواه آمریکایی و عضو کمیته روابط خارجی سنا تصمیم دولت بایدن برای پیوستن مجدد به آنچه او یک "نهاد مخدوش" خواند را محکوم کرده و به تمرکز این نهاد بر اسرائیل استناد کرد.

او گفت:‌ آمریکا نباید به نهادی که شامل مسببان نقض های حقوق بشری نظیر چین، ونزوئلا و کوبا می شود مشروعیت ببخشد.

کاندیداهای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل در گروه‌های جغرافیایی با هدف تضمین نمایندگی برابر انتخاب می شوند. روز پنجشنبه رقابتی برای انتخاب ۱۳ عضو جدید و انتخاب مجدد پنج عضو قبلی در این شورا وجود نداشت. اعضا نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی عضو شوند. مجمع عمومی با رای خود قزاقستان، گامبیا، بنین، قطر، امارات متحده عربی، مالزی،‌پاراگوئه، هندوراس، لوگزامبورگ، فنلاند، مونته نگرو و لیتوانی را به عضویت در شورای حقوق بشر برگزید و به انتخاب مجدد کامرون، اریتره، سومالی، هند و آرژانتین در کرسی این شورا رای داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا مجمع عمومی سازمان ملل شورای حقوق بشر شورای حقوق بشر سازمان ملل شورای حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲

آفتاب‌‌نیوز :

میرمحمد غراوی صبح امروز، یکشنبه، در همایش بزرگداشت روز ملی شورا‌های اسلامی که در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، در جمع شورا‌های اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت: در طول سال گذشته، در شورای حل اختلاف استان تهران، ۱۲ جلسه تشکیل شده و ۱۴۲ مصوبه را در پی داشته است که از این تعداد، ۱۰۲ مصوبه مورد تأیید نظرات شورا‌های اسلامی شهر بوده است.

وی افزود: انتخاب شهرداران و تعیین اولویت‌های توسعه‌ای از وظایف اصلی شوراهاست که بر این اساس در سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌های استان تهران واریز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران یادآور شد: در سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه در شهرداری‌های استان تهران محقق شده است که رشد ۵۷ درصدی بودجه و اعتبارات را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد.

غراوی با اشاره به اینکه سهم هزینه‌های جاری شهرداری‌ها ۶۰ درصد و سهم اعتبارات عمرانی ۴۰ درصد تعیین شده است، عنوان کرد: این در حالی است که طی سال گذشته در شهرداری‌های استان تهران ۳۹ درصد اعتبارات صرف هزینه‌های جاری و ۶۱ درصد صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

وی تأکید کرد: برآیند عملکرد شهرداری‌های استان تهران در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد با کاهش هزینه‌های جاری، تخصیص اعتبارات و منابع بودجه‌ای به پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای با رشد بسیار خوبی همراه بوده است.

بخشودگی عوارض نوسازی و افزایش تقاضای شهروندان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، کمک به اجرای سیاست‌های دولت را از وظایف شورا‌ها برشمرد و گفت: در این راستا موضوع بخشودگی عوارض در احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از اقدامات صورت‌گرفته در سال گذشته است، به‌طوری‌که در برخی از شهرداری‌ها این بخشودگی به ۱۰۰ درصد رسیده است.

غراوی تصریح کرد: بخشودگی عوارض نوسازی بافت‌های فرسوده موجب افزایش تقاضای شهروندان در شهرستان‌های استان به احیای بافت‌های فرسوده شده است.

وی در ادامه به عضویت ۲۵۱ نفر در شورا‌های اسلامی شهر‌های استان تهران اشاره و بیان کرد: سال گذشته تعدادی از اعضای شورا به‌واسطه برخی تخلفات تحت پیگرد قرار گرفتند و ۳۷ عضو شورای شهر و روستا بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید
بازداشت عضو شورای شهر و رئیس یکی از ادارات شهرداری سردشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران خاطرنشان کرد: در شورای حل اختلاف برخی پرونده‌ها به سلب عضویت اعضا منجر شده است و در این بین ۱۸ عضو شورای شهر و روستا سلب عضویت شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ایران رئیس کمیته کشاورزی «اسمیک» شد
  • بازگشت ۱۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال
  • نگرانی گزارشگر سازمان ملل درباره تعلیق دانشجویان معترض در آمریکا
  • انتقاد دیده‌بان‌ حقوق بشر از سرکوب حامیان فلسطین در آمریکا
  • وجود تناقضات و استانداردهای دوگانه در سازوکارهای حقوق بشری
  • خبر جدید سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش مستمری بازنشستگان/ حقوق‌ها قرار است چه تغییری کند؟
  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • ساز و کار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل چگونه است؟
  • «محمد حسن عاقل منش» عضو جدید شورای شهر رشت شد