Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@14:04:21 GMT

پیشکسوت و میراث‌بان کول فرح ایذه درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۰۶۴۷

پیشکسوت و میراث‌بان کول فرح ایذه درگذشت

ایسنا/خوزستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از درگذشت میراث‌بان کول فرح ایذه در استان خوزستان خبر داد.

سید حکمت‌الله موسوی ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم اسدی و مردم شریف و فرهنگ دوست شهرستان ایذه گفت: عبدالرحیم اسدپور پیشکسوت دلسوز و میراث‌بان خوزستانی بود که سال‌ها در راه مراقبت و حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی کشور، عمر و جوانی خود را صرف خدمت به فرهنگ کشور کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، وی گفت: وجود افراد فرهنگ دوستی مانند زنده یاد اسدی باعث غنای فرهنگی کشور می شود و فقدان این گنجینه های میراث دوست بدون تردید ضایعه ای تلخ، برای خانواده بزرگ میراث فرهنگی و همچنین  علاقمندان میراث فرهنگی خواهد بود.

موسوی افزود: زنده‌یاد اسدی را تمامی میراث دوستان، اصحاب رسانه و مردمی که از نزدیک با او ارتباط داشتند با نام «عمو بَلِیطی» می‌شناختند؛ میراث‌بانی فرهیخته که از دوران کودکی و نوجوانی به واسطه زندگی در کنار آثار تاریخی کول فرح و شناخت کافی از این داشته‌های ارزشمند فرهنگی  با علاقه، متانت، آرامش  و کاملا دلسوزانه و دلنشین بازدیدکنندگان و پژوهشگران را با فرهنگ و میراث ایرانی اسلامی آشنا و توصیه به مراقبت از آثار می‌کرد و با توجه به علاقه‌ای که در نگاهبانی از این آثار از خود نشان می‌داد در سال ۱۳۸۰ به عنوان میراث‌بان به استخدام اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ایذه درآمد.

وی گفت: مرحوم عبدالرحیم اسدی در سال ۱۳۳۰ در شهرستان ایذه دیده به جهان گشود و سال‌ها در خانه پدری خود در دره باستانی کول فرح به مراقبت، صیانت و حفاظت از آثار تاریخی می‌پرداخت. متاسفانه این مرد و همکار ایران‌دوست و دوست داشتنی پس از یک دوره بیماری سرانجام صبح پنجشنبه (۲۲ مهر ۱۴۰۰) در ۷۰ سالگی در بیمارستان شهدای شهرستان ایذه دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استانها شهرستانها ايذه میراث فرهنگی خوزستان میراث فرهنگی شهرستان ایذه میراث بان کول فرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۰۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محمدرضا زارعی عصر یکشنبه در گفت‌وگوبا خبرنگاران اظهار کرد: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج مبنی بر حفاری غیرمجاز در منزل شخصی یکی از روستاهای شهرستان قروه بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: با همراهی فرماندهی انتظامی بخش سریش‌آباد قروه، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی قروه و یگان شهرستان و پس از بازدید از منزل شخصی، ٣ نفر با هویت بومی شناسایی و دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه خودرو کشف و ضبط شد، افزود: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض ٢ متر و عمق ١٥ متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

سرهنگ زارعی عنوان کرد: پرونده قضائی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان فرماندهی یگان حفاظت شماره تلفن ٠٨٧٣٣١٧٨٨٥٥ گزارش و ما را در حفاظت از این سرمایه ملی یاری نمایند.

کد خبر 6097611

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • دستگیری ۳ حفار غیر مجاز در شهرستان آمل
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • کدام نمایش‌ها در مونودرام خوزستان به صحنه می‌آیند؟
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟