Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان یک کارشناس برنامه ریزی شهری، پراکنده رویی شهری را قالبی از توسعه خودرو و از اقسام شهر ارگانیک و بدون طرح و برنامه دانست و گفت: توسعه شهری پراکنده یا به اصطلاح پراکنده رویی شهری نمودی از توسعه شهری گسسته است.

عماد مطالبی در گفت وگو با ایسنا، پراکنده رویی شهری را قالبی از توسعه خودرو و از اقسام شهر ارگانیک و بدون طرح و برنامه دانست و اظهار کرد: افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی و جریان مهاجرت سبب شده که توسعه شهرها با مشکلات زیادی روبرو شود؛ از این رو توسعه کالبدی شهری اهمیت و ضرورتی اساسی در توسعه فضایی سکونتگاه ها دارد؛ به گونه ای که برای رسیدن به فرم پایدار شهری باید به ساماندهی پراکنده روی شهری پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به منظور ممانعت از تخریب بیشتر محیط زیست شهری از گسترش و رشد افقی شهر باید جلوگیری کرد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری تصریح کرد: به علت ناپیوستگی های فضایی سرزمین و تمرکزگرایی همه جانبه رشد و گسترش کلانشهری به شیوه ای نامتوازن تحقق می پذیرد و با درهم ریختگی کالبدی - فضایی و اجتماعی - اقتصادی همراه می گردد. بدین ترتیب، کلانشهرها فضاهای عمدتا روستایی پیرامونی را در خود ادغام می کنند و زمینه ساز دگردیسی و نابسامانی فضایی می شوند و لذا در جایی با رواج حومه نشینی و در جای دیگر بیشتر با پدیده اسکان غیررسمی روبرو هستیم.

مطالبی ادامه داد: از زمانی که مبنای گسترش شهرها ماهیتی برون زا گرفت، پدیده موتوریزه شدن شهرها و تزریق درآمدهای نفت در اقتصاد شهری، قرارگیری شهرها در نظام اقتصاد جهانی و بورس بازی زمین به بی استفاده ماندن بخش های وسیعی از اراضی داخل شهری و گسترش حومه های پیرامونی منجر شده است.

وی با بیان اینکه امروزه شهرها با مشکلات فراوانی مانند توسعه بدون برنامه ریزی، افزایش سکونتگاه های غیررسمی، افزایش هزینه زیرساخت ها و خدمات شهری، به زیر ساخت و ساز رفتن اراضی کشاورزی، مصرف بیشتر انرژی و آلودگی های محیط زیستی مواجه شده اند، گفت: در دهه های اخیر رشد فزاینده شهرها چالش های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و زیست محیطی را در پی داشته که پیامد افزایش طبیعی جمعیت از سویی و مهاجرت و جابجایی آن از سوی دیگر است؛ در این میان چگونگی رشد و توسعه کالبدی شهرها ارزش فراوانی دارد.

این پژوهشگر اضافه کرد: شهرها به گونه هایی از جمله در شکل توسعه میان افزا، توسعه شهری پیوسته و توسعه شهری گسسته رشد کرده اند.

مطالبی، توسعه شهری پراکنده یا به اصطلاح پراکنده روی شهری را نمودی از توسعه شهری گسسته و در مواردی بسیار بیرون از ضوابط و مقررات شهری و به گونه ای خودرو و برنامه ریزی نشده دانست و عنوان کرد: این پدیده سبب دشواری ها، پیامدهای منفی و ناپایداری شهری می شود.

وی پراکنده روی شهری را فرم یا قالبی از گسترش شهری دانست که تمرکز آن بر تاثیرات منفی است و تصریح کرد: انتقادات وارده بر پراکنده روی پیوندی عمیق با تاثیرات منفی این پدیده بر محیط زیست و ناپایدار شدن شهرها دارد.

این کارشناس محیط زیست شهری، با بیان اینکه ساماندهی پراکنده روی شهری باید تاکید بر آن داشته باشد که از رشد اسپیرال در پهنه شهری به طور موردی جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: باید سکونتگاه ها با به کارگیری الگوهای آمایشی نوین سامان گیرد و یک توسعه فضایی مبتنی بر اختلاط کاربری ها و در راستای رعایت ملاحظات زیست محیطی و جلوگیری از بلعیده شدن زمین های کشاورزی پیرامونی صورت پذیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی توسعه شهری کلان شهر توسعه شهری محیط زیست روی شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۱۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه

ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسه علنی مجلس دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 192 تن از نمایندگان آغاز شد که روح الله متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس، دستور کار وکلای ملت در این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1403 کل کشور بخش دوم جداول
-گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از شورای نگهبان
-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در برابر سوء رفتار
-گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده (48) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(1)
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح استفساریه جز (1) بند (الف) ماده (9) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
-گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه‌های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان،گردشگری و رسانه های جمعی.
-گزارش کمیسیون انرژی در مورد اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده از سوخت مازاد توسط نیروگاه‌ها
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد نقض و استنکاف در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی./

در ادامه جلسه سید محسن دهنوی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی غایبان و متاخران این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

1-حسین بامیری
2-حسن شجاعی
3-محمد صفری
4-محمود عباس زاده
5-اردشیر مطهری
6-فاطمه مقصودی
7-عادل نجف‌زاده

عضو هیئت رئیسه در پایان عنوان کرد که روز گذشته نام آقای مبلغی در اسامی غایبان و متاخران قرائت شد که وی در جلسه حضور داشتند بنابراین اصلاح می‌شود.

بنابراین گزارش، نمایندگان از روز گذشته در 2 شیفت کاری وارد بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 شدند و و بهارستان‌نشینان در جلسه نوبت صبح دیروز، جدول شماره 5 مربوط  «درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی»،  جدول شماره 7 با عنوان «اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاستگذار در سال 1403» و جدول شماره 9 با عنوان  «برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال1403» به تصویب رسید.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی