Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:08:53 GMT

رشته نوپای اسکواش، نیازمند معرفی و حمایت

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۶۱۰۷

رشته نوپای اسکواش، نیازمند معرفی و حمایت

به گزارش ایرنا، اسکواش از رشته های جدید و مدرن ورزشی است که با حضور دو یا چهار بازیکن در یک سالن شیشه ای طبق مقررات خاص ورزشی بازی می شود.

فعالیت جدی رشته اسکواش در استان قزوین به تازگی از حدود یکسال و نیم گذشته آغاز و یک کورت استاندارد برای توسعه این رشته در شهر قزوین احداث شده است.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان این رشته ورزشی، کمبود مربی، مهمترین چالش توسعه این رشته محسوب می شود که متولیان ورزش استان به منظور رفع این کمبود، میزبانی دوره مربیگری سطح یک ملی اسکواش زنان و مردان را در شهر قزوین پذیرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دوره مربیگری که با حضور ۲۱ شرکت کننده از استان های البرز، تهران، گیلان، کرمانشاه و قزوین با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد تا روز جمعه ۲۳ مهرماه در قزوین ادامه داشت.

خبرنگار ایرنا برای آشنایی با آخرین وضعیت رشته اسکواش در کشور و قزوین به این دوره سر زده و با مدرسان، ورزشکاران و مسوولان ورزش استان گفت و گو کرده است.

معرفی بیشتر اسکواش، بستر و زیرساخت فعالیت آن را فراهم‌تر می کند

فرزاد ولی ها مربی و مدرس سطح یک جهانی فدراسیون اسکواش جمهوری اسلامی و مربی فعال هیات اسکواش استان قزوین است و در حال حاضر ریاست هیات اسکواش شهرستان قزوین را برعهده دارد.

او که در دوره های مربیگری اسکواش در استان و سطح یک کشور، افتخار مدرسی این رشته را داشته،قبل از ورود به این رشته بدمینتون بازی می کرده است ولی اکنون ۱۱ سال سابقه فعالیت در این رشته را دارد.

ولی ها می گوید از زمانی که وارد این رشته شده، امکانات و زیرساخت های اسکواش شهر قزوین بسیار محدود بوده و تنها یک مینی کورت در داخل یکی از مدارس استان، فضای تمرینی آنها بوده است.

مربی و مدرس سطح یک اسکواش به خبرنگار ایرنا می گوید: شرکت کنندگان در این دوره برای مربیگری و جذب بازیکنان جدید به اسکواش هدفگذاری شده اند و امیدواریم از پتانسیل این عزیزان برای ارتقا و معرفی اسکواش در سطح کشور استفاده کنیم.

وی گفت: هرچقدر بیشتر بتوانیم این رشته را معرفی کنیم قطعا بستر فعالیت آن فراهم تر می شود و زیرساخت های بیشتری ایجاد می شود که بهتر می توانیم پاسخگوی مراجعه کنندگان باشیم.

اسکواش جزو ورزش های مفرح و بانشاط است

این مربی در تعریف این رشته می گوید: اسکواش جزو ورزش های راکتی است که به صورت دونفره و چهارنفره در یک کورت شیشه ای یا دیواره محصور شده با یک توپ و دو بازیکن بازی می شود.

 ولی ها اضافه کرد: بازی های اسکواش به این صورت است که ضربات به صورت نوبتی زده می شود و باید بازیکنان از یکسری خطوط ترسیم شده بر روی دیوار و زمین شامل خط اوت و سرویس لاین تجاوز نکنند.

مربی سطح یک اسکواش:به این ورزش شطرنج متحرک گفته می شود و یک نوع سبک برای زندگی متفکرانه است.این مربی گفت: اسکواش جزو ورزش های مفرح و بانشاط است چون بازیکن یک پارتنر در داخل زمین دارد و با آن درگیر امتیازگیری است و ضمن تحرک بالا و فعالیت بالای جسمانی، هوش و ذهن بازیکن را به شدت درگیر می کند و به آن شطرنج متحرک گفته می شود و یک نوع سبک برای زندگی متفکرانه است.

اسکواش ایران در سطح جهان حرفی برای گفتن دارد

مربی و مدرس سطح یک اسکواش گفت:در داخل کشور، ملی پوشان خیلی قویی داریم که در سطح آسیا مقام هایی کسب کرده اند، مربیان برجسته از جمله علیرضا سنایی را داریم که الان در خارج از کشور به کار گرفته شده اند؛ همچنین مسعود ضیاء الدینی از بزرگان اسکواش ایران هستند که پیش از این سرمربی تیم ملی بودند و الان به تیم قطر دعوت شده اند.

ولی ها گفت: به لطف کمیته آموزش فدراسیون اسکواش و پیگیری مربیان و مدرسان این رشته، سطح اسکواش به شدت و سرعت ارتقا پیدا می کند و اطلاعات و دانش مربیان به روز می شود که پاسخگوی نیازهای شرکت کنندگان این رشته است.

وی اضافه کرد: در استان قزوین هم ورزشکاران و مربیان خوبی در بخش مردان و زنان داریم و دو دوره کارگاه، یک دوره مربیگری عمومی و یک دوره مربیگری سطح یک با تدریس من برگزار شده است.

این مربی گفت: رتبه هیات استان در سطح کشور تا قبل از ریاست جدید هیات خیلی بالا نبود تا اینکه با تغییر در راس هرم مدیریتی هیات، رتبه استان از ۲۷ به چهار کشور ارتقا یافت و خون تازه ای در رگ های این رشته دمیده شد.

وی با اشاره به زیرساخت های این رشته ورزشی در قزوین، افزود: یک سال و نیم گذشته به لطف مسوولان ورزش استان، یک کورت تمام شیشه ای استاندارد در شهر قزوین احداث کرده ایم و زمان و دسترسی ما برای استفاده از آن بیشتر شده است.

ولی ها گفت: کورت های سه طرفه و یک کورت شیشه ای نیز در شهرستان البرز در حال احداث است و در اقبالیه نیز در حال رایزنی برای احداث کورت های جدید هستیم.

مدال آوری در اسکواش خیلی راحتر از رشته های دیگر است

این مربی اضافه کرد: رشته اسکواش جزو رشته هایی است که مدال آوری در آن خیلی راحت تر از دیگر رشته ها بوده و روند سریعتری دارد چون تعداد ورزشکاران آن کمتر است و سطح رقابت میان ورزشکاران به مراتب کمتر می شود و راحت تر می توان صعود کرد.

ولی ها گفت:ما قبلا بازیکن هایی داشتیم که برای مسابقات ایران جونیور، مسابقات غرب و شمال غرب و مسابقات المپیاد اعزام شده و مقام های مختلف اولی و سوم تیمی را در رقابت های مختلف کسب کرده اند.

این مربی اضافه کرد: هروقت بازیکنان قزوین به مسابقات اسکواش اعزام شده اند با دست پر برگشته اند،به تعبیر دیگر رشته اسکواش، راهی است که هموار شده و سرعت مدال آوری در آن خیلی بیشتر از برخی رشته ها با تعدد بازیکنان است و خیلی سخت تر در آنها می توان به سکو یا مقام رسید.

معرفی رشته اسکواش نیازمند نگاه مثبت مسوولان است

نازلی امانی پور مربی و مدرس رسمی فدراسیون اسکواش از استان گیلان است که به عنوان مدرس برای دوره مربیگری سطح یک ملی در قزوین شرکت کرده است.

او از دوره نوجوانی اسکواش را شروع کرده و نزدیک به ۱۶ سال است که به عنوان بازیکن و مربی در کمیته های مختلف فدراسیون فعالیت دارد.

امانی پور که همزمان دبیر کمیته توسعه همگانی فدراسیون اسکواش نیز هست از مسوولان انتظار دارد در بخش شناخته شدن این ورزش و همگانی تر شدن آن در سطح کشور کمک کنند تا بتوان برای رشد این ورزش و هرچه بیشتر شناخته شدن آن گام برداشت.

این مربی معتقد است: معرفی بیشتر این رشته در سطح شهرها و روستاها باعث یافتن استعدادها و کسب موفقیت های بیشتر می شود.

وی از مسوولان درخواست کرد: نگاه بهتری به این ورزش داشته باشند چون پتانسیل ها و ظرفیت های بالایی دارد و به نشاط و شادابی بازیکنان و در نهایت سالم تر شدن جامعه کمک می کند.

استان گیلان در رشته اسکواش وضعیت مطلوبی دارد

مربی و مدرس رسمی فدراسیون اسکواش ایران گفت: خوشبختانه چون این رشته از ۱۵ تا ۲۰ سال قبل، فعالیت خود را در استان گیلان آغاز کرده، توانسته ایم در بعد معرفی بازیکنان مطرح در کمیته های استعدادیابی و تیم ملی خوب عمل کنیم و در بعد قهرمان پروری نیز بازیکنانی در بخش دختران و پسران در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت تجهیزات و زیرساخت های اسکواش در استان گیلان، گفت: این رشته در رشت فقط یک سالن استاندارد، سه کورت و زمین مخصوص دارد ولی تنها یک سالن در استان گیلان فعال است.

امانی پور اضافه کرد:اگرچه زیرساخت های اسکواش را در گیلان داریم ولی کافی نیست چون برای شهرستان های دیگر این امکان نیست که هربار تا رشت سفر کنند و برای برخی ساکنان رشت نیز دوری و مسافت زیاد تا سالن ها مطرح است.

وی افزود: هرچقدر زیرساخت های این رشته بیشتر باشد موجب شناخت و معرفی بیشتر این رشته میان اقشار مختلف جامعه می شود و به معرفی اسکواش و رشد آن کمک می کند.

این مربی با اشاره به ارزیابی خود از اسکواش در قزوین، گفت: این استان با توجه به اینکه کورت استانداردی ندارد و تنها فضای آن یک کورت شیشه ای است توانسته نیروهای خوبی را جذب کند تا بتوانند از آنها در قسمت مربیگری و بازیکن سازی در آینده استفاده کنند.

امانی پور گفت: اسکواش طی سالیان گذشته در قزوین مورد کم توجهی قرار داشته و به همین دلیل فعالیت های زیادی نداشته است و امیدواریم برگزاری این دوره، شروعی بر فعالیت جدی و با برنامه آن باشد.

این مدرس با بیان اینکه رشته اسکواش نوپا نیست ولی کمتر شناخته شده است،گفت:این رشته در سال های اخیر که موفقیت های بزرگی در ابعاد آسیایی و جهانی برای تیم های ملی اسکواش کسب شد تازه در حال شناخته شدن است.مربی اسکواش:این رشته به تازگی در حال شناخته شدن است و اگر با این روند پیش برود در آینده از نظر زیرساخت ها با مشکل جدی مواجه می شود.

امانی پور گفت:اگر با همین روند پیش برویم در آینده از نظر امکانات و زیرساخت های اسکواش دچار مشکل می شویم ولی از نظر بازیکن و استعداد مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از بازیکنان به دلیل کمبود امکانات، مشکلات مدیریتی و هزینه های زیاد با مشکل مواجه شده اند، گفت: ما با همین امکانات محدود، موفقیت های زیادی کسب کرده ایم و اگر توجه و حمایت بیشتری از این رشته هم از نظر مالی و زیرساخت های توسعه ای صورت گیرد قطعا به پیشرفت اسکواش در سطح ملی کمک می کند.

استان کرمانشاه از نظر مربی اسکواش دچار کمبود است

مریم الوندی از استان کرمانشاه در این دوره آموزشی شرکت کرده، او از هشت سالگی به اسکواش روی آورده و هم اینک حدود ۱۲ تا ۱۳ سال است که اسکواش کار می کند.

وی می گوید: استان کرمانشاه قهرمان های زیادی در این رشته داشته و دارد و وضعیت اسکواش در این استان خوب است ولی از نظر مربی کمبود دارد که به زودی با برگزاری دوره های مربیگری مرتفع می شود.

الوندی با اشاره به قهرمان های متعدد این استان در رشته اسکواش که همچنان در تیم های ملی حضور دارند، افزود: استان کرمانشاه دو کورت دارد که البته شیشه ای نیستند و استارت احداث چهار کورت دیگر در استان زده شده است.

وی با بیان اینکه داشتن یک مربی خوب چالش این رشته است، گفت: داشتن مربی خوب به غیر از زمین و کورت در موفقیت بازیکنان این رشته بسیار موثر است و یک نعمت بزرگ برای اسکواش بازان محسوب می شود.

الوندی اضافه کرد: اسکواش، آینده خیلی خوبی دارد و در چند سال گذشته، پیشرفت های خیلی زیادی داشته و بازیکنان و مربیان آن در سطح بالایی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اسکواش قزوین، گفت:این شهر، یک کورت بی نظیر و شیشه ای زیبا دارد و جزو معدود شهرهایی است که رو به جلو می تواند حرکت کند و جا دارد از میزبانی خیلی خوب قزوین در این دوره تشکر کنیم.

وضعیت اسکواش در تهران نسبت به قبل خیلی بهتر شده است

مهسا فلاح از تهران در این دوره مربیگری شرکت کرده؛ او پنج سال است که اسکواش بازی می کند و هم اکنون در باشگاه شاهین تهران فعالیت دارد.

او معتقد است: وضعیت اسکواش در تهران نسبت به قبل خیلی بهتر شده و تعداد سالن ها و کورت ها افزایش یافته است و مسوولان هم در سال های اخیر خوب کار می کنند و رسیدگی لازم را دارند.

وی اضافه کرد:اسکواش در تهران در کنار مابقی رشته های راکتی در یک ردیف قرار گرفته اند و افراد زیادی به آنها جذب شده اند و فعالیت آنها هم خوب پیش می رود و تهران نسبت به دیگر شهرها جلوتر است.

این ورزشکار در باره اسکواش قزوین، گفت: این استان هم خیلی مستعد دارد و به نظرم باید کورت های بیشتری در آن احداث شود یا کیفیت کورت های موجود افزایش یابد.

وی با بیان اینکه رشته اسکواش باید بیشتر معرفی شود و همچنین از سنین پایه در این رشته کار شود، افزود:خوشبختانه در تهران، استعدادیابی اسکواش از رده های سنی پایه انجام می شود که موجب شکوفایی استعدادهای این رشته ورزشی می شود.

فلاح اضافه کرد: هم اکنون مصر بهترین کشور در رشته اسکواش است و خیلی بر روی این رشته سرمایه گذاری کرده و نفرات برتر این رشته در سطح جهان از مصر هستند.

وی گفت: اگر سرمایه گذاری در این رشته از رده های پایین تر آغاز و امکانات آموزشی مانند کورت سه دیوار در مدارس ایجاد شود آینده خوبی برای آن در ایران قابل پیش بینی است.

 اسکواش، ارزش سرمایه گذاری دارد

سمیرا رستمی از استان البرز در این دوره شرکت کرده و ۱۰ سال است که با این رشته آشنایی دارد ولی مداوم کار نکرده است.

 او می گوید: قبل از کرونا علاقه زیادی برای شرکت در کلاس های مربیگری داشته ولی متاسفانه به دلیل شرایط همه گیری نتوانسته است در آنها شرکت کند اما در اولین دوره مربیگری که نزدیک به شهر سکونتش بوده حضور یافته است.

رستمی معتقد است: رشته اسکواش در کرج ابتدا از تک کورت یا تک دیواره شروع شد و بعدا کورت احداث گردید و استانداردهای ورزشی تا حدودی در آنها رعایت می شد ولی الان دو کورت استاندارد دارد و در حال پیشرفت است و بازیکنان خوبی را تربیت می کند.

این ورزشکار اضافه کرد: اسکواش ارزش سرمایه گذاری دارد چون رشته ناشناخته ای است و خیلی از افراد نمی دانند اسکواش چیست و به نظرم باید رسانه ها این رشته را معرفی کنند و ما نیز خودمان برای توسعه این رشته کمک کنیم.

وی گفت: برگزای دوره های مربیگری خیلی به این هدف کمک می کند چون مربیان و بازیکنان باید به روز بوده و اطلاعات جامع و کاملی از این رشته داشته باشند تا بتوان به قهرمانی رسید.

رسیدن به سکوهای قهرمانی با سرمایه گذاری در اسکواش آسانتر است

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین که برای بازدید از این دوره مربیگری در میان شرکت کنندگان حضور یافته، ضمن ابراز خوشنودی از میزبانی قزوین از این دوره می گوید: قطعا رشد، ارتقا و رسیدن به هدفگذاری تعیین شده در هر رشته ورزشی منوط به دانش افزایی بوده چون ورزش لحظه به لحظه در حال به روز شدن است و بر دانش آن اضافه می شود.

عباس علایی مقدم گفت: این کلاس ها برای مربیان اسکواش تازه شروع کار است و باید لحظه به لحظه دانش خود را به روز کنند چون اسکواش، رشته دانشگاهی بوده و تنها راه رشد آن به روز بودن و به روز ماندن است.

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین گفت: اسکواش، رشته ای است که اگر در ایران بر روی آن سرمایه گذاری شود خیلی سریع ورزشکاران ایران در سکوهای آسیایی قرار می گیرند ولی هنوز در خیلی از استان ها رشد پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه این رشته ورزشی در استان قزوین با تغییر در مدیریت آن، رشد بهتری داشته است، گفت: به زعم ما اسکواش رشته ای است که اگر همکاری و همدلی بیشتری در آن داشته باشیم می توانیم از ظرفیت های موجود به نحو بهتری برای رشد آن استفاده کنیم.

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین:رشته اسکواش در قزوین با تغییر مدیریت آن رشد بهتری داشته است.مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین گفت: در سال های اخیر حرکت های نویی را از اسکواش در بازی های آسیایی و مسابقات جهانی دیده ایم که اگر این حرکت ها هدفگذاری شود می تواند نتایج خوبی داشته باشد.

وی گفت: شما مربیان هم برای مربیگری در رشته خوبی وارد شده اید که اگر کمی پشتکار و دانش به روزی داشته باشید می توانید ورزشکاران خود را به سکوهای قهرمانی برسانید.

قزوین، ظرفیت توسعه اسکواش را دارد

رییس هیات اسکواش استان قزوین گفت: این رشته در استان طی سال های گذشته غیرفعال بوده و مربی زیادی هم نداشته است بنابراین این دوره را با هدف تربیت مربی برگزار کرده ایم.

صدیقه ربیعی افزود: یکی از کارهای ضروری که باید برای توسعه این رشته انجام می شد پرورش و جذب مربیان متناسب با نیاز هر شهرستان در سطح استان بود که امیدواریم با برگزاری این دوره،  مربیان جوان پای کار بیایند و بتوانیم این رشته را توسعه بدهیم.

ربیعی گفت: در حال حاضر ۳۲ ورزشکار در این رشته داریم که عموما از مرکز استان هستند ولی جذب ورزشکارانی بیشتر از این تعداد را در سایر نقاط استان هدفگذاری کرده ایم.

وی افزود: ما به فضاهایی که زیر نظر اداره کل ورزش است نیاز داریم تا به اسکواش اختصاص یابد که در این صورت بسیاری از مشکلات رشته ما حل می شود.

ربیعی گفت: اگر فضای بیشتری به ما اختصاص یابد می توانیم خانه اسکواش را ایجاد کنیم و گام های بلندی را برای جذب ورزشکاران جدید به این رشته برداریم.

رشته اسکواش اگرچه ظرفیت ها و سرمایه های زیادی در داخل کشور دارد ولی برای بسیاری از اقشار مختلف مردم، ناشناخته و کمتر معرفی شده است.

این رشته که به گفته کارشناسان، مدال آوری در آن بسیار آسانتر از رشته های ورزشی دیگر است ارزش سرمایه گذاری دارد ولی نیازمند فراهم سازی زیرساخت های ورزشی از جمله کورت مناسب و استاندارد برای جذب بازیکنان و پرورش مربیان است.

برچسب‌ها اسکواش وزارت ورزش و جوانان استان قزوین فدراسیون اسکواش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسکواش وزارت ورزش و جوانان استان قزوین اسکواش وزارت ورزش و جوانان استان قزوین فدراسیون اسکواش مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین زیرساخت های اسکواش فدراسیون اسکواش استان کرمانشاه رشته ورزشی رشته اسکواش توسعه این رشته سرمایه گذاری دوره مربیگری مدال آوری استان گیلان مربی و مدرس اسکواش جزو شناخته شدن شهر قزوین شرکت کرده توسعه ای شده اند یک کورت کورت ها رشته ها شیشه ای سطح یک یک سال ولی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۶۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۶۰۰ نفر به جمعیت حامیان ایتام در قزوین افزوده شد

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین گفت: از ابتدای سال جدید، ۳۶۶۳ نفر حامی به جمع حامیان در طرح اکرام ایتام و محسنین افزوده شده است که ۱۴۵ نفر از آن‌ها معلمان هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، ناصر ظاهری صبح امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در مراسم تجلیل از معلمان نیکوکار که در سالن جلسات آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در استان قزوین ۳۷ هزار و ۸۶۰ حامی اکرام حمایت از فرزندان تحت پوشش کمیته امداد را برعهده دارند که از این تعداد ۵۴۰۹ نفر از جامعه معلمان و فرهنگیان هستند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ فرهنگیان خیر که حمایت از فرزندان معنوی را برعهده دارند، هفت میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان به حساب فرزندان تحت حمایت خود واریز کردند. از ابتدای سال جدید نیز ۳۶۶۳ حامی به جمع حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین افزوده شده است که ۱۴۵ نفر آن‌ها معلم هستند.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۴۸ فرزند یتیم و ۶۴۰۴ فرزند محسنین تحت حمایت کمیته امداد استان قزوین هستند، خاطرنشان کرد: این افراد بیشتر در رده سنی ۶ تا ۱۸ هستند و امدادگران و کارشناسان اکرام در ادارات برنامه‌ریزی‌های مختلف آموزشی و فرهنگی را برای آن‌ها در دستور کار دارند.

ظاهری با اشاره به آیات ذکر شده در قرآن و احادیث معصومین رسیدگی به امور ایتام را بسیار مهم و از اولویت‌های دین دانست و عنوان کرد: هم‌اکنون حدود ۹۰۰۰ دانش‌آموز و دانشجو تحت حمایت کمیته امداد استان قزوین هستند.

وی ادامه داد: برای این دانش‌آموزان فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی، مشاوره تحصیلی، اردوهای زیارتی و سیاحتی و کلاس‌های تقویتی شامل دروس سال تحصیلی و کنکوری، مهارت‌آموزی و آموزش فنی و حرفه‌ای در حال انجام است.

کد خبر 749313

دیگر خبرها

  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • حفظ شمس‌آذر ۱۳۰ میلیارد بودجه می‌خواهد
  • پایان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان در یزد
  • ۳۶۰۰ نفر به جمعیت حامیان ایتام در قزوین افزوده شد
  • دقیقی: شهرداری قزوین از پرسپولیس حمایت می‌کند از شمس‌آذر نه!
  • معرفی شهید سرسنگی به عنوان شهید شاخص استان یزد
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور اسکواش باز البرزی در اردوی تیم ملی دختران جوان و نوجوان
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم