Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - اردبیل|سرویس اجتماعی: چند وقت پیش در حال چک کردن اخبار صفحات مجازی استان اردبیل بودم که با یک پست تامل‌برانگیز مواجه شدم، این پست شامل یک عکس از اهالی منطقه‌ای بود که در صف پر کردن آب ایستاده بودند و متن آن به وجود مشکل بسیار حاد منطقه خروسلو بیله سوار در زمینه تامین آب اشاره داشت.

از آنجایی که شمال استان اردبیل را به‌عنوان منطقه‌ای پر آب و حاصل‌خیز می‌شناسیم ملاحضه این متن و تصویر درباره مشکل آب در ذهنم سوالات زیادی ایجاد کرد، لذا پیگیر موضوع شدم تا ببینیم ماجرا از چه قرار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جهت کسب آگاهی بیشتر درباره مشکلات آن منطقه با یکی از اهالی منطقه خرسلو به گفتگو پرداختم تا موضوع بیشتر برایم روشن شود.

تشنگی روستاهای خرسلو

 فرهاد قاسمی، یکی از اهالی این روستا در این باره اظهار می‌کند: منطقه خروسلو از توابع شهرستان بیله‌سوار واقع در شمال استان اردبیل است و در حدود ۱۲۰ روستا را شامل می‌شود که تمامی این روستاها بلا استثنا با مشکلات جدی آب و راه دسترسی دسته و پنجه نرم می‌کنند.

وی می‌افزاید: علی‌رغم درخواست‌ها، پیگیری‌ها و رسانه‌ای شدن مسئله، متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسؤولان استانی در جهت رفع مشکلات این منطقه انجام نشده است.

این فرد بومی منطقه خروسلو ادامه می‌دهد: در حال حاضر آب‌رسانی به روستاها از طریق تانکرهایی انجام می‌شود که خود مردم درخواست کرده‌اند و هزینه‌های آن‌ها را شخصا پرداخت می‌کنند.

قاسمی با اشاره به خشک شدن چاه‌ها و منابع آب منطقه می‌گوید: متاسفانه بر اثر خشکسالی به وقوع پیوسته در طی ۱۰ سال گذشته اکثریت چاه‌ها و منابع آب روستاها خشک شده و تنها منبع تامین آب اهالی، تانکرهای آب است.

زمین‌های کشاورزی و دامداری در حال ازبین رفتن است

وی عنوان می‌کند: با وجود اینکه خروسلو در منطقه حاصل‌خیز مغان واقع شده اما زمین‌های کشاورزی در نبود بارندگی و آب خشک شده و دامداری نیز تاحدودی به علت نرسیدن آب کافی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

عملی نشدن قولی که سال ۸۸ مبنی بر لوله کشی آب دادند

وی می‌گوید: سال ۸۸ مسؤولان ذی‌ربط با حضور در منطقه قول دادند برای روستاهای خروسلو لوله‌کشی آب انجام دهند، اما اکنون با گذشت ۱۲ سال هیچ خبری از لوله‌کشی نیست و روز به روز به مشکلات اهالی افزوده شده و فریاد العطش گسترده‌تر می‌شود.

قاسمی به خالی شدن روستاها از سکنه اشاره کرده و ادامه می‌دهد: تلف شدن احشام به دلیل نبود آب، خشک شدن زمین‌های کشاورزی و نبود لوله کشی آب سبب شده تا اکثر روستاییان از این منطقه مهاجرت کنند.

راهکار چیست؟

این فرد اهل منطقه خروسلو برای حل مشکلات مذکور این چنین پیشنهاد می‌دهد: با توجه به نزدیکی به رودخانه پر آب ارس و هم‌چنین قرار گرفتن روستاها در جوار سدهای در حال تاسیس می‌توان مشکلات آب این منطقه را حل و فصل کرد.

وی تاکید می‌کند: با حل شدن مشکل راه و آب منطقه، کشاورزی و دامداری در منطقه خروسلو جانی دوباره می‌گیرد و برکات فراوانی روانه روستاها می‌شود.

قول‌های امیدوارکننده مسؤولان؛ طرح تفصیلی آب خروسلو تنظیم می‌شود

عباس جهانگیرزاده، نماینده مردم پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات منطقه خروسلو بیان می‌کند: برای حل مشکل آب آشامیدنی، آب مورد نیاز احشام و راه برنامه ویژه‌ای ترسیم کرده‌ایم و در این زمینه اعتبارات قابل توجهی نیز از منابع خشکسالی و تنش آبی جذب شده است.

وی افزود: رسیدگی به مشکلات کل منطقه خروسلو شامل روستاها، عشایر و قشلاقات جزو برنامه اساسی ما است و با توجه به اعتبارات مطلوب جذب شده تا در آینده نزدیک طرح تفصیلی آب تنظیم می‌شود، لذا مردم منطقه از این بابت اطمینان داشته باشند.

اولویت‌مان حل مشکلات منطقه خروسلو است

نماینده مردم پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر ماشین آلات راه‌سازی در روستای سیاب‌کندی مشغول فعالیت است و رفته رفته این فعالیت‌ها گسترش می‌یابد تا مشکلات در زمینه راه به حداقل برسد.

جهانگیرزاده تصریح کرد: مردم منطقه به هیچ وجه نباید دغدغه آب آشامیدنی، راه و نهاده دامی داشته باشند به طور مثال قرار است هزاران تن نهاده دامی در راستای رفع دغدغه دامداران و عشایران وارد منطقه مغان شود.

وی گفت: مهم‌ترین برنامه توسعه‌ای ما در منطقه مغان برای سال جاری متمرکز شدن بر حل مشکلات منطقه خروسلو است.

براساس اظهارات اهالی منطقه خروسلو اساسی‌ترین مشکل منطقه مربوط به نبود لوله‌کشی آب شرب و هم‌چنین عدم تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی و احشام است، لذا انتظار می‌رفت که مسؤولان منطقه زودتر از این‌ها فکری به حال روز خروسلو می‌کردند تا اکنون شاهد این‌چنین وضعیت نامطلوب نباشیم.

تکمیل سدهای مجاور منطقه مغان می‌تواند نقش بسزایی را در روانه‌سازی آب به زمین‌های خشک شده کشاورزی و هم‌چنین سیراب شدن احشام داشته باشند.

هم‌چنین نیاز است شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل در اسرع وقت عملیات لوله‌کشی آب شرب منطقه را به بهره‌برداری برساند تا بخشی از آلام مردم غیور ساکن خروسلو تسکین یابد.

عدم پاسخگویی آب فاضلاب استان اردبیل

برای کسب آخرین اطلاعات در خصوص طرح‌های در حال اجرا و برنامه شرکت آب فاصلاب استان اردبیل برای منطقه خروسلو به سراغ مسؤولان این اداره رفتیم اما با وجود پیگیری‌ها و درخواست‌های مکرر جهت مصاحبه، پاسخی از آن‌ها در این باره ارائه نشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اختصاص صحیح حق آبه از رودخانه‌های مجاور استان، سدسازی و مدیریت مصرف آب، جلوگیری از استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی از جمله مواردی است که می‌تواند در تامین آب پایدار مناطق مختلف موثر باشد.

علاوه  بر این  مسائل انتظار می‌رود بحث لوله کشی آب که از جمله نیازهای ضروری و ابتدایی برای زندگی است، در تمام نقاط روستایی استان از جمله منطقه خروسلو برقرار شود.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: آب نماینده مجلس فاضلاب استان اردبیل منطقه خروسلو لوله کشی آب بیله سوار تامین آب هم چنین حل مشکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۶۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از وصل‌شدن آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق تحت تأثیر سیلاب استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  زیرکوه، مهدی دوستی صبح امروز در بازدید از مناطق سیل زده زیرکوه اظهار داشت:  16 روستا و 14 پاسگاه مرزی با جمعیت متأثر 7200 نفر درگیر پیامدهای سیلاب شدند که در حال حاضر مشکل آب شرب این روستاها به صورت موقت برطرف شده است.

وی ادامه داد: اکیپ‌های عملیاتی از مرکز استان و شهرهای همجوار در کنار اکیپ های مستقر در شهرستان زیرکوه در سه شبانه روز بصورت مستمر تلاش نموده و با توجه به خرابی جاده های مواصلاتی و خساراتی که برای شبکه برق شهرستان پیش آمد، آبدار شدن روستاها با مشکلاتی همراه شد که خوشبختانه با تلاش شبانه روزی همکاران قطع آب روستاها مرتفع شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه کارشناسان شرکت در حال برآورد خسارات ناشی از سیلاب به صورت دقیق هستند تصریح کرد: حدود 50 کیلومتر از خطوط انتقال نیاز به اصلاح خط و تعمیق و تعویض لوله دارند و برآورد خسارت حدود 50 میلیارد تومان می باشد. باید برخی از خطوط انتقال آسیب دیده به صورت ویژه اصلاح گردد تا در تابستان مشکلی برای تأمین آب شهروندان نداشته باشیم.

وی ادامه داد: حساس ترین خط آسیب دیده، 8 کیلومتر لوله 300 جی آرپی بمرود_ حاجی‌آباد است که به صورت کامل از بین رفته است، ضمن اینکه خطوط انتقال مجتمع آهنگران هم به صورت جدی آسیب دیده است.

مدیرعامل آبفای استان خراسان جنوبی تأکید کرد: در حال حاضر آب موردنیاز شهروندان تنها از یک خط تأمین می‌گردد، لذا اصلاح این خطوط قبل از  تابستان بسیار حیاتی خواهد بود.

انتهای پیام/250/

دیگر خبرها

  • اتصال فاضلاب منزل به قنات جرم است
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • ضرورت پاسخگویی به مطالبات و دغدغه مردم خراسان جنوبی
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • توسعه کانال های ارتباط با مشتریان بیمه تعاون
  • ۱۳۵ چاه غیرمجاز در کرمانشاه مسدود شد
  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان
  • کارواش های منطقه یک تهران زیر ذره بین بازرسان
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد