Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:06:50 GMT

۳۰ فروچاله در دشت های استان همدان ثبت شده است

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۰۱۱۲۳

۳۰ فروچاله در دشت های استان همدان ثبت شده است

«محمد ضروری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمامی این فروچاله ها در شمال و شمال غرب استان همدان هستند به طوری که ۱۵ مورد آن در دشت کبودراهنگ و ۱۵ مورد دیگر نیز در دشت رزن-قهاوند ایجاد و ثبت شده اند.

وی اظهار داشت: نخستین فروچاله استان همدان در سال ۱۳۷۱ در محدوده روستای «همه کسی» شهرستان بهار و آخرین مورد آن نیز سال ۱۳۹۷ در نزدیکی روستاد «کِردآباد» شهرستان کبودرآهنگ ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضروری با اشاره به اینکه نیروگاه برق شهید مفتح در محدوده دشت کبودرآهنگ قرار دارد، تصریح کرد: به طور مستقیم نمی توان گفت نیروگاه عامل اصلی ایجاد فروچاله است چراکه سال گذشته این نیروگاه معادل سه درصد مصرف آب منطقه را برداشت کرده و ۹۷ درصد دیگر مربوط به سایر بخش ها از جمله کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین عمق فروچاله ها در استان همدان مربوط به فروچاله روستای کردآباد با ۳۰ متر می شود و در مواردی نیز فروچاله هایی به عمق یک متر نیز در سطح استان ثبت شده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان همدان تصریح کرد: جریانات سطحی و زیرزمینی آب، از هزاران سال پیش موجب جابجایی رسوبات و تشکیل حفره ها و غارهای آهکی شده که با کاهش سطح آب های زیر زمینی، این حفره ها تخریب و در پی آن فروچاله ها ایجاد می شود.

وی ادامه داد: ایجاد فروچاله هزینه بسیار هنگفتی دارد که البته اگر در سال های آینده شاهد افزایش چشمگیر نزولات جوی باشیم، این حفره های زیر زمینی دیگر تشکیل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار فروچاله، فرونشت زمین نیز یکی دیگر از معضلات مربوط به کاهش باراندگی ها و سطح آب منابع زیرزمینی است، اظهار داشت: پدیده لوله زایی(لوله کشی برای آبیاری اراضی) در سال های اخیر افزایش چشمگیری یافته به نحوی که کاهش سطح خاک موجب نمایان شدن قسمت انتهایی لوله های آبیاری کشاورزی شده است.

ضروری افزود: سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب برداشت مازاد آب در استان همدان داریم که این موجب افزایش شیب منفی هیدروگرافیک های مصرف آب به عنوان یکی از مهمترین دلایل ایجاد فروچاله ها می شود.

وی با اشاره به اینکه باید با برنامه ریزی دقیق و اصلاح الگوی کشت، آب های زیرزمینی مدیریت شود، افزود: در سه تا چهار سال گذشته اقدامات خوبی در راستای حفظ آب های زیرزمینی انجام شده و با توجه به انسداد چاه های غیر مجاز و افزایش میزان بارندگی، روند شیب تند افت آب های زیر زمینی متوقف شده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان همدان ادامه داد: در سال آبی گذشته میزان بارش ها ۴۲ درصد نسبت به سال قبل و ۲۲ درصد نسبت به دوره بلند مدت کاهش یافته است که این کاهش طی یک سال آینده اثرات خود را نشان می دهد.

استان همدان در دسته استان های سرد و خشک کشور محسوب می شود و میانگین بلند مدت بارش در این استان سالانه ۳۶۰ میلیمتر به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها آب زیرزمینی فروچاله همدان فرونشست سفره آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای همدان خشکسالی پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آب زیرزمینی فروچاله همدان آب زیرزمینی فروچاله همدان فرونشست سفره آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای همدان خشکسالی استان همدان فروچاله ها آب منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۱۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه و توزیع ۸۴ حلقه لاستیک رایگان در همدان

سیدمسعود حسینی گفت: با توجه به اینکه بهره برداران بخش خصوصی اتوبوس بازوان توانمند شهرداری در خدمات رسانی به شهروندان هستند این اقلام به شکل رایگان تهیه و توزیع شده است.

او با اشاره به تداوم موارد حمایتی از ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: بسته‌های حمایتی دیگری تا پایان امسال به منظور حمایت از ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی در حال آماده سازی است که به زودی در موعد مقرر در اختیار این قشر زحمت کش قرار خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • کشف یک دیواره تاریخی از یک بنا در همدان
  • در صحن شورای شهر همدان چه گذشت؟
  • واقعیت فرونشست زمین در دریاچه مهارلو از دریچه دوربین مهر؛
  • تهیه و توزیع ۸۴ حلقه لاستیک رایگان در همدان
  • حمایت مردم همدان از اجرای طرح نور
  • تشییع و خاکسپاری شهید رنجنوش در همدان
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • سد اکباتان همدان در آستانه سر ریز شدن + فیلم | حجم ورودی آب به سد را ببینید
  • بارش باران بهاری در استان همدان
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است