Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، واژه "استاندارد" همیشه برای مصرف کنندگان اطمینان خاطر را به همراه دارد، تعیین شاخص ها و معیارهایی برای اطمینان از سلامت و ایمنی کالا یا خدمات در قبال مصرف و استفاده از آنها بهترین و کوتاه ترین جمله ای است که می توان در تعریف از استاندارد داشت.

در دنیای امروز که شهروندان با حجم بالا و تنوع گسترده ای از کالا و خدمات روبرو بوده و در هر شهر و شهرک صنعتی ده ها و صدها کارخانه مشغول تولید کالا هستند، نقش استانداردها برای تضمین ایمنی و سلامت کالاها و خدمات به عنصری کلیدی تبدیل شده است، البته امروزه استانداردها پا را از این حوزه فراتر گذاشته و به دایره رقابت تولیدکنندگان برای جذب مشتری و تصاحب بازار تبدیل شده اند، از این رو هر روز شاهد ارتقای سطح استانداردها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اهمیت این مقوله، هرساله همزمان با روز جهانی استاندارد(۱۴ اکتبر) هفته ای نیز برای گرامیداشت این مقوله و تبیین اهمیت استاندارد در کشورمان با همین عنوان نام گذاری شده است.

به مناسبت هفته استاندارد، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین گفت و گویی را با "سیروس صارمی" مدیرکل استاندارد استان قزوین در خصوص عملکرد و فعالیت های این دستگاه ترتیب داده که ماحصل آنرا به شرح زیر می خوانید.

ایرنا: فرایندها، شاخص ها و معیارهای انتخاب واحدهای نمونه به مناسبت روز جهانی استاندارد چیست؟

برای تشویق واحدهای تولیدی به ارتقای کیفیت و توجه بیشتر آنها به مقوله استاندارد و رقابت در این زمینه هرساله معرفی واحدهای نمونه در این بخش در برنامه سازمان ملی استاندارد قرار دارد.

براین اساس فعالیت ها و عملکرد واحدهای تولیدی متقاضی در حوزه رعایت استانداردها طی یک بازه زمانی یکساله (معمولا خرداد تا خرداد) مورد ارزیابی قرار می گیرد.

پژوهش و استمرار کیفیت در تولیدات، برخورداری از آزمایشگاه های مجهز به منظور کنترل کیفی و انجام آزمون بر روی محصولات تولیدی، مشارکت در تدوین یا بازنگری در استانداردها و نداشتن عدم انطباق با معیارهای تعیین شده استاندارد از جمله مهم ترین شاخص های انتخاب واحدهای نمونه در این زمینه به شمار می رود.

ایرنا: از آنجا که تولیدات صنعتی مدام در حال تنوع و تغییر هستند آیا این شاخص ها نیز تغییر می کنند؟

بله متناسب با تغییرات در حوزه صنعت این شاخص ها نیز تغییر می کنند و از آنجا که مهم ترین هدف بالا بردن کیفیت و ایجاد رقابت بین واحدهای تولیدی در این حوزه هست، هرساله معیارها و شاخص های جدیدی برای انتخاب واحدهای نمونه تدوین و اعلام می شود و در واقع این معیارها هرسال سخت گیرانه تر می شوند.

ایرنا: امسال چند واحد تولیدی به عنوان واحد نمونه استاندارد استانی معرفی و تجلیل می شوند و آیا از صنایع قزوین نماینده ای در واحدهای نمونه کشور نیز وجود دارد؟

خوشبختانه امسال یکی از صنایع قزوین به عنوان واحد نمونه کشوری انتخاب شده و به زودی معرفی و مورد تجلیل قرار می گیرد، در سطح استان نیز پنج واحد نمونه را مورد تجلیل قرار خواهیم داد و به آنها جایزه و لوح تندیس خواهیم داد و آنها را به عنوان صنایع نمونه استاندارد قزوین معرفی می کنیم.

ایرنا: چند واحد تولیدی در استان قزوین مشمول پروانه کاربرد نشان استاندارد هستند؟

بیش از هزار مورد از کالاهای تولیدی در صنایع قزوین مشمول پروانه اجباری کاربرد نشان استاندارد هستند

در حال حاضر ۷۰۰ واحد تولیدی در قزوین مشمول استاندارد اجباری هستند که البته تعداد پروانه های استاندارد در استان با این رقم متفاوت است و به بیش از هزار مورد می رسد که ممکن است برخی واحدهای تولیدی چند محصول تولید کرده و به طور همزمان دارای چند پروانه هستند.

ایرنا : فرایندی که منجر به ارایه پروانه استاندارد به واحدهای تولیدی می شود را توضیح دهید.

این فرایندها سخت گیرانه و برای حفظ ایمنی و سلامت مصرف کنندگان تعیین شده اند اما مانع تولید نیستند.

 واحدهای تولیدی ابتدا باید درخواست خود را به استاندارد اعلام کنند و به همراه آن مدارک و مستنداتی که در مقررات و قانون به آنها اشاره شده را ضمیمه درخواست خود کنند و در ادامه محصول آزمایشی آنها مورد بررسی و آزمون قرار می گیرد و باید کیفیت براساس استانداردهای تدوین شده مربوط به محصول مشخص تایید شود، ضمن آنکه مدیر کنترل کیفی این واحد نیز باید تایید صلاحیت شود و بعد این مراحل پروانه کاربرد نشان استاندارد به واحد مربوطه ارایه می شود که مدت زمان و اعتبار آن یکساله است و پس از این مدت باید تمدید شود.

ایرنا: در سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" چه اقداماتی برای اینکه امورات مربوط به صنایع در حوزه استاندارد به شکل بهتر و سریع تر پیش برود انجام داده اید؟

در برخی امور امکان سرعت بخشیدن به کارها و درخواست ها و صدور مجوزها وجود دارد که این موضوع را به کارشناسان و همکاران خود تاکید کرده ایم و اطاله ای وجود ندارد اما در برخی موارد امکان این موضوع وجود ندارد، مثلا نتیجه آزمون میکروبی برخی کالاها طی ۱۰ روز پس از آزمون مشخص می شود و از حیث قوانین و مقررات و روشن شدن نتیجه باید این مدت سپری شود.

با این وجود ما نهایت همکاری و همراهی را با صنایع استان داشته و داریم و می کوشیم در کنار رعایت مقررات و قوانین و استانداردها وقفه ای در کار تولید ایجاد نشود.

ایرنا:خیلی از استانداردهای تدوین شده مربوط به کالاها به سال های خیلی دور بازمی گردد، در حوزه بازنگری در استانداردهای تدوین شده چه عملکردی داشته اید؟

بازنگری استانداردها در دستور کار قرار دارد و در همین رابطه ۸۰ فقره بازنگری و به روزرسانی استاندارد در قزوین انجام شده است

توجه به کیفی سازی و بازنگری استانداردها از اولویت های سازمان ملی استاندارد است به طوری که در سال های اخیر تعداد بازنگری ها از تدوین استانداردهای جدید بیشتر شده اند.

در حال حاضر تعداد استانداردهای تدوین شده برای کالاها و خدمات در کشور به مرز ۴۰ هزار مورد رسیده و همان طور که اشاره کردید بسیاری از آنها نیازمند تجدیدنظر و بازنگری هستند.

در سال جاری ۸۰ فقره بازنگری در استانداردهای مربوط به انواع کالاها از جمله محصولات شیمیایی، سلولزی، ساختمانی، بهداشتی و صنایع غذایی و دارویی در برنامه کاری اداره کل استاندارد قزوین وجود داشت که همگی آنها با همت کارشناسان و نیروهای مجرب و با دانش مستقر در آزمایشگاه های همکار استاندارد انجام شده اند.

ایرنا:چندسالی است شاهد اجرای طرح طاها از سوی سازمان ملی استاندارد هستیم، امسال در قالب این طرح چند بازرسی، نمونه برداری و آزمون کالا از سطح بازار داشته اید؟

۱۳۰۰ مورد نمونه برداری و آزمون از کالاها در قزوین برای بررسی انطباق آنها با استاندارد در نیمه اول امسال انجام شده است

این طرح حدود ۱۰ سال است که با هدف نظارت استاندارد بر بازار در حال انجام است و در قالب آن اعتباراتی به اداره کل استاندارد استان ها برای خرید و نمونه برداری تصادفی کالا از بازار و آزمون آنها تخصیص داده می شود.

اگر محصولات آزمون شده دارای مشکل باشند چه در داخل استان و چه بیرون از استان تولید شده باشند مورد پیگیری قرار گرفته و با تولیدکنندگان متخلف مطابق با قانون برخورد می شود.

در قالب این طرح امسال چهار هزار فقره بازرسی از سطح بازار انجام شده است.

بازرسی های موردی ما نیز در نیمه اول سال جاری ۸۰۰ مورد بوده و در قالب آن ۱۳۰۰ کالا نمونه برداری و آزمون شده است.

البته بازرسی های استاندارد محدود به بازار و فروشگاه ها نمی شود بلکه تمرکز ما در این حوزه خط تولید کالاها است.

ایرنا: برخی از شهروندان شاید ندانند که چگونه باید از اصالت نشان استاندارد اطمینان حاصل کنند، در این خصوص توضیح بفرمایید.

در زیر نشان یا علامت استاندارد بر روی کالاها یک کد ۱۰ رقمی درج شده که شهروندان برای اطیمنان از اصالت آن می توانند این کد را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷پیامک بزنند تا بلافاصله اطلاعات مربوط به کالا از جمله مکان و تاریخ تولید و اصالت نشان استاندارد آن برای آنها ارسال می شود که اگر این اطلاعات مغایرت داشت می توانند با مراجعه یا تماس با ادارات کل استاندارد موضوع را برای پیگیری اطلاع رسانی کنند.

ایرنا:در سال های اخیر استاندارد های تشویقی و استاندارد برای محصولات کشاورزی بیشتر مورد توجه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است، در این خصوص توضیح بفرمایید.

۱۴۳ واحد تولیدی در قزوین دارای پروانه استاندارد تشویقی هستند و همچنین ۳۵ محصول کشاورزی استان از گواهی حد مجاز آلاینده ها برخوردار هستند

۲ نوع استاندارد وجود دارد، یک نوع اجباری و نوع دیگر تشویقی است، دارندگان استاندارد تشویقی الزام و اجباری برای آن ندارند اما بنا به خواست خود و با هدف مشتری پسندی، ارتقای برند و صادرات اقدام به دریافت پروانه تشویقی می کنند که در استان قزوین ۱۴۳ واحد تولیدی دارای این نوع پروانه هستند.

در حوزه محصولات کشاورزی نیز هم اکنون ۳۵ محصول خام کشاورزی دارای گواهی حد مجاز آلاینده ها هستند، این استانداردها فقط برای محصولات خام صادر می شود و محصولات فرآوری شده مانند زیتون شور یا پرورده شرایط خاصی دیگری برای دریافت استاندارد دارند و جزو محصولات صنعتی به شمار می روند.

البته هنوز استقبال در این خصوص بالا نیست چرا که هزینه های بازرسی و آزمون بر روی این محصولات بر هزینه های تولید برای کشاورزانی که داوطلب تولید محصول سالم هستند می افزاید و از سویی باعث می شود قیمت ها رقابت ها نباشد و نبود مکان عرضه مشخص نیز موجب می شود تا تولیدکنندگان این محصولات برای تمدید پروانه های خود رغبت چندانی نداشته باشند.

اگر تسهیلات و شرایط لازم مانند اختصاص مکان مشخص به این تولیدکنندگان ارایه شود شاهد افزایش پوشش استاندارد در حوزه محصولات خام کشاورزی خواهیم بود.

ایرنا: در سال های اخیر همواره اداره کل استاندارد نسبت به وضعیت نامناسب آسانسورها و نداشتن گواهی تاییدیه ایمنی گلایه مند بوده است، چه اقداماتی صورت گرفته است؟

دوست ندارم این جمله را به کار ببرم اما باید اذعان کرد با وجود هشدارها و گوشزدهای مختلف متاسفانه هنوز وضعیت آسانسورها در قزوین به ویژه در اماکن عمومی، آموزشی، درمانی و تجاری خوب و جالب نیست که این موضوع می تواند سلامت استفاده کنندگان از این وسیله نقلیه ساختمانی را با تهدید روبرو کند، البته بیشترین مشکل مربوط به آسانسورهای ساختمان های قدیمی و پیش از اجباری شدن استاندارد آسانسورهاست.

در ساختمان های جدید مالکان ملزم هستند به دریافت پروانه یا تاییدیه ایمنی آسانسور از شرکت های بازرسی که زیر نظر اداره کل استاندارد فعالیت می کنند هستند و تا نگرفتن این گواهی امکان دریافت پایان کار ندارند.

در حال حاضر فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد آسانسورهای اماکن عمومی استان قزوین از استاندارد برخوردار هستند و سایر آنها دارای نقص هستند که البته این موضوع مختص قزوین نیست و در سراسر کشور وضع به همین ترتیب است.

نلاش داریم تا در استان قزوین با همکاری شورای فنی استان، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان و صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل جداگانه ای در حوزه آسانسورها تهیه و اجرا شود و آنرا به سراسر کشور تعمیم دهیم تا در این حوزه با جدیت بیشتری به فعالیت پرداخته و شاهد گسترش پوشش استاندارد و بازرسی ها از این وسایل نقلیه ساختمانی باشیم.

ایرنا:در مواردی شرکت های بازرسی آسانسور نیز قوانین و مقررات رعایت نمی کنند، مثلا یک فرد از استاندارد مجوز فعالیت گرفته اما به جای اینکه خودش برای بازرسی از آسانسورها حضور پیدا کند، افزاد فاقد صلاحیت را به این کار اعزام می کند و در نهایت مهر و امضای او پای گواهی های تاییدیه رویت می شود، برای پیشگیری از این موضوع چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

شرکت های بازرسی دارای یک مسوول فنی و بازرس آسانسور هستند که این افراد اختصاصا باید بازرسی ها را انجام دهند در غیر این صورت تخلف کرده اند، این افراد باید کارت شناسایی که مورد تایید کمیته آسانسور و استاندارد هست را به همراه داشته باشند و به رویت مالکان آسانسورها برسانند.

اداره کل استاندارد بر روی این شرکت ها نظارت دارد و در همین رابطه اخیرا پروانه یک شرکت متخلف تعلیق شده و پروانه یک شرکت نیز ابطال شده است.

ایرنا:خیلی از مالکان ساختمان ها اقدامی برای تمدید گواهی تاییدیه ایمنی آسانسور نمی کنند و فقط به بازرسی های ادواری اکتفا می کنند، این مساله چه مشکلاتی به همراه دارد؟

اگر مالکان یا مدیران ساختمان ها اقدامی برای تمدید گواهی تاییدیه ایمنی آسانسورهای خود نکنند حتی اگر آسانسورشان بیمه شد در صورت وقوع حادثه بیمه مسوولیتی برای پرداخت خسارت ندارد

خیلی ها از مالکان یا مدیران ساختمان ها نمی دانند که حتی اگر آسانسورشان را بیمه کرده باشد اما اقدامی برای تمدید گواهی ایمنی آسانسور خود نکنند در صورت وقوع حادثه، شرکت بیمه خسارتی به آنها پرداخت نمی کند بنابراین از مالکان و یا مدیران ساختمان ها درخواست داریم تا سررسید تاریخ انقضای گواهی را به یاد داشته باشند و پیش از اتمام آن از سوی شرکت های بازرسی برای تمدید گواهی تاییدیه یا استاندارد اقدام کنند.

ایرنا:یکی از فعالیت های ادارات کل استاندارد نظارت بر استاندارد تجهیزات و وسایل شهربازی ها و پارک هاست، در این خصوص چه فعالیت هایی داشته اید؟

در این حوزه با ۲ موضوع روبرو هستیم یکی استاندارد وسایل شهربازی هاست که تعداد آنها محدود است و دیگری استاندارد وسایل مستقر در پارک هاست که تعداد آنها بسیار زیاد و نظارت بر آنها بسیار دشوار است.

تمامی وسایل و تجهیزات موجود در شهربازی های استان تحت نظارت و کنترل اداره کل استاندارد قزوین هستند و در این رابطه یک سامانه وجود دارد که وضعیت ایمنی این وسایل باید ثبت شود و در سال های گذشته وسایل مشکل دار یا پلمپ شده و از چرخه بهره برداری حذف شده یا ایرادات آن برطرف شده و سپس مورد استفاده قرار گرفته اند اما در حوزه وسایل موجود در پارک ها نیازمند همکاری مستمر شهرداری ها هستیم تا شاهد ساماندهی و استانداردسازی آنها باشیم.

ما در حوزه ایمنی و سلامت مردم با کسی شوخی ندارد و مثال بارز در این خصوص پلمپ تله سی یژ مجتمع کامان بود که تا زمان رفع نواقص فنی و انطباق با معیارهای استاندارد اجازه بهره برداری به آنرا ندادیم.

ایرنا:در حوزه جلوگیری از ورود کالاهای بدون کیفیت چه فعالیت هایی انجام داده اید؟

براساس قانون نمایندگان ما در گمرکات حضور دارند به طوری که پنج کارشناس اداره کل استاندارد در گمرک استان حاضر هستند و بر روی ورود و خروج کالاها (واردات و صادرات) نظارت دارند.

این کارشناسان علاوه بر اینکه مقررات گمرک در خصوص واردات کالاها وضع می شوند از طریق بررسی و آزمون مراقبت می کنند تا کالای بدون کیفیت و غیراستاندارد از طریق گمرک وارد چرخه مصرف نشود البته باید یادآور شد از آنجا که قزوین یکی از قطب های صنعتی کشور است بیشتر مواد وارداتی جزو مواد اولیه صنایع هستند.

برچسب‌ها سازمان ملی استاندارد ایران استان قزوین روز جهانی استاندارد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملی استاندارد ایران استان قزوین روز جهانی استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران استان قزوین روز جهانی استاندارد استانداردهای تدوین شده سازمان ملی استاندارد اداره کل استاندارد برای تمدید گواهی شرکت های بازرسی نشان استاندارد واحدهای تولیدی ایمنی آسانسور تاییدیه ایمنی گواهی تاییدیه واحدهای نمونه نمونه برداری واحد تولیدی استان قزوین ساختمان ها انجام شده بازرسی ها فعالیت ها شرکت ها شده اند شاخص ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۷۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر است

به گزارش خبرآنلاین، این نرخ تورم ماهانه اجاره، در مقایسه با روند یکی دو سال گذشته همین نرخ، در «سطح بسیار پایین» قرار گرفته به این معنا که میانگین تورم ماهانه اجاره مسکن طی دو سال 1401 و 1402، نرخ 3‌درصد بوده است.

دنیای اقتصاد نوشت: پس در این صورت آیا «بازار اجاره به سمت بهبود، حرکت کرده است؟»

بررسی‌ها برای پاسخ این پرسش، «جواب منفی» ارائه می‌کند، چون که «در همه فروردین‌ها در سال‌های اخیر، همواره تورم ماهانه اجاره مسکن، یک سقوط نرخ را تجربه کرده است.»

در فروردین دو سال اخیر نیز رشد ماهانه شاخص اجاره مسکن در کشور، 2‌درصد بوده است که تقریبا نصف همین نرخ در ماه‌های دیگر سال بود. این افت نرخ تورم ماهانه اجاره در ماه اول هر سال در مقایسه با میانگین تورم ماهانه اجاره 11ماه بعد از آن، «ناشی از تعطیلی بازار معاملات مسکن به خصوص معاملات اجاره» است. در ماه اول سال، تقریبا هیچ مستاجری جابه‌جا نمی‌شود مگر تحت‌تاثیر موارد خاص که حجم آن پایین است.

به این ترتیب، «تابلوی تورم ماهانه اجاره مسکن در فروردین 1403»، معیار مشخصی برای تحلیل وضعیت بازار اجاره‌نشینی و حال و روز مستاجرها نیست. از این رو، در این بررسی، لازم است «تورم نقطه‌ای اجاره مسکن» یا همان «میزان رشد اجاره‌بها در ماه اول سال‌جاری نسبت به ماه اول 1402»، دیده و تحلیل شود.

تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در ماه گذشته نرخ 41.8‌درصد را ثبت کرد. اینکه سرعت رشد نقطه‌ای و سالانه اجاره‌بهای مسکن به شکل تاریخی در دو سه سال گذشته و حتی در شروع امسال، افزایش یافته است، ناشی از «سطح جهش‌یافته تورم عمومی» و «تورم مسکن» است که در همین صفحه، قبلا درباره آن گزارش‌های تحلیلی منتشر شده بود. در این مقطع اما علاوه بر اینکه، ضرورت دارد سیاستگذار نسبت به «ریشه‌های تب بالای تورم اجاره مسکن» توجه کند تا بتواند «مهم‌ترین هزینه زندگی ماهانه خانوارها را از حالت سنگین و نامتعارف» به سطح نرمال برگرداند، «دو پیام هشداری» نرخ جدید تورم اجاره هم باید دیده شود.

سطح 41.8 درصدی رشد اجاره‌بها در قراردادهای فروردین 1403 از دو منظر مورد بررسی است.

این نرخ نشان می‌دهد، «فرمول مدنظر نمایندگان مجلس برای تعیین رشد مجاز اجاره‌بها در سال» که تصویب کرده‌اند و برای تایید نهادی روانه شورای نگهبان است، با «وضع موجود این بازار» همخوانی ندارد. فرمول نمایندگان می‌گوید، موجرها هر سال مکلف شوند «اجاره‌بهای سال جدید را براساس 50 تا 100‌درصد تورم عمومی افزایش دهند و بیش از آن، ممنوع باشد». اما در حال حاضر، تورم اجاره از تورم عمومی جلو زده است به این صورت که در فروردین امسال، تورم نقطه‌ای اجاره مسکن 41.8‌درصد شد در حالی که نرخ تورم عمومی نقطه‌ای در سطح 30.9‌درصد قرار گرفت. به این ترتیب، در وضع موجود که «نرخ رشد اجاره‌بها، 1.35 برابر نرخ تورم عمومی است»، ملاک قراردادن تورم عمومی برای تعیین تورم اجاره، امکان ‌پذیرش آن را از سوی بازار با تردید روبه رو می‌کند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899986

دیگر خبرها

  • سازمان ملی استاندارد صدرنشین جدول تبدیل دستگاهی
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • پلمب ۱۸ واحد صنفی متخلف در اهر
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر است
  • این خودروی لاکچری رسما رونمایی شد
  • وقوع ۵۹ درصد تصادفات تهران در بزرگراه ها/ مناطق ۴ و ۱۲ دارای بیشترین آمار تصادفات