Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از منصوب شدن به این سمت طی جلساتی با ناشران و انجمن‌های حوزه نشر، ضمن بیان دیدگاه‌های خود و واکاوی مشکلات فعالان حوزه راه‌حل‌هایی؛ از جمله تامین کاغذ از تولیدکنندگان داخلی و رتبه‌بندی ناشران را برای تحول در بازار کتاب مطرح کرده است.

به گزارش قدس آنلاین، در آخرین روزهای شهریورماه، یاسر احمدوند با حکم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان معاون امور فرهنگی این وزارتخانه منصوب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این حکم اهتمام به سیاست‌هایی به منظور اعتلای اندیشه و قلم، سفارش شد که «حمایت از حقوق نویسندگان، اهل قلم و ناشران»، «تدوین طرح برای حمایت از حقوق صاحبان آثار (مؤلفان، مصنفان، مترجمان، ویراستاران، تصویرگران، ناشران) و تعیین ضمانت‌های اجرایی آن» و نیز «تعامل سازنده و تبادل نظر با صنوف مرتبط و فعالان حوزه نشر و کتاب» برخی از ۱۰ مورد آن را تشکیل می‌دادند. به این ترتیب با حضور احمدوند، نشست‌هایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌ها و انجمن‌های حوزه نشر در مهم‌ترین نهاد قانون‌گذاری و مدیریت کتاب و نشر کشور، برگزار شده است. معاون فرهنگی در این جلسات، موضوعاتی که در دولت سیزدهم، مسائل کلیدی هستند را با ناشران در میان گذاشته است و ناشران نیز موضوعات مهم را مطرح کرده‌اند. این گزارش بازخوانی موضوعاتی است که در این  جلسات مطرح شده‌اند.  

رتبه‌بندی ناشران بر اساس کیفیت‌سنجی

یکی از موضوعاتی که در این چهار جلسه مطرح بوده تاکید بر رتبه‌بندی ناشران، بر اساس کیفیت آثاری است که منتشر کرده اند.  این مساله که پیش از این بارها از سوی مدیران نشر و اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای اختصاص یارانه و دیگر موضوعات پیشنهاد شده بود، این بار در مسیر اجرا قرار گرفته است.  احمدوند اعلام کرده در اداره کتاب باید به سمت کیفیت‌سنجی اثر حرکت کنیم.

در گام اول این رتبه بندی،  مجوزهای صادر شده ساماندهی می‌شوند و ارائه مجوزهای نشر بر اساس سازوکاری دقیق صورت می‌گیرد،  در ادامه برای ناشر و اثری که به چاپ می‌رسد کیفیت‌سنجی انجام می شود،  احمدوند گفته است معاونت امور فرهنگی نباید صرفا به دادن مجوزها اکتفا کند بلکه باید کتاب‌هایی که مجوز می‌گیرند نیز کیفیت‌سنجی شوند.

ساماندهی یارانه نشر

یکی از مسائلی که همیشه در میان ناشران و اهالی کتاب مورد بحث بوده است، یارانه اختصاص یافته به موضوعات مختلف در این حوزه است.  امکان سوق دادن بخشی از یارانه‌های نشر به سوی انجمن‌ها، با برنامه ریزی مناسب، برای رشد کارهای نوین مثل فروش آنلاین کتاب در سایت های حرفه ای و به طور دقیق، نکته جالب توجهی است که در این جلسات مطرح شده است.

هدفمند کردن یارانه‌های نشر، موضوع مهمی است که احمدوند بر آن تاکید داشته است و با رد مساله خرید کتاب از ناشران که سال‌هاست در قالب یک طرح حمایتی صورت می گیرد.  ایده جدیدی مبنی بر توجه به محتوا و رساندن هر کتاب به مخاطب ویژه خودش را مطرح کرد که در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ هم معاونت امور فرهنگی دنبال راهی برای اجرای آن خواهد بود.

خرید و توزیع هدفمند کتاب نیز نکته دیگری است که در قالب ساماندهی یارانه نشر و تغییر رویکرد هیئت انتخاب و خرید کتاب، صورت خواهد گرفت.  در این چارچوب حمایت از ناشران آموزشی نیز روشمند شده و از نظرگاه دیگری به ناشرانی که نوع کار فرهنگی متفاوتی را بر عهده دارند، کمک خواهد شد.

مدیریت کتاب و نشر؛ همراهی مدیران و متخصصان

تشکیل شورای راهبردی نشر، از تازه ترین موضوعات در حوزه مدیریت نشر است که در این جلسات مطرح شده و مورد تایید معاونت امور فرهنگی نیز قرار گرفته است. بر این اساس از ناشران و انجمن ها و تشکل ها خواسته شده است که در این شورا، همکاری کنند. از سوی دیگر احمدوند،  تصمیم‌گیری در حوزه نشر را به حضور انجمن‌ها و تشکل‌ها، مشروط کرده است و پرسیدن نظر متخصصان را اولویت کار قرار داده است. این روش برای گرفتن تصمیم های مهم و بزرگ در حوزه های مختلف نشر، به نوعی حمایت شناخته شده است، چون منافع بخش های مختلف در این دیدگاه، در نظر گرفته خواهد شد.

کاغذ، مساله همیشگی ناشران

کاغذ لازم برای تولید کتاب، هنوز و همچنان یکی از دغدغه های مهم ناشران است.  پس از مشکلاتی که برای واردات کاغذ در سال گذشته به وجود آمد و یارانه دریافتی برای واردات دولتی نیز دچار مشکلاتی شد، قیمت این کالای اساسی برای ناشران چند برابر شد و اقداماتی برای واردات کاغذ و بهبود وضعیت آن در بازار صورت گرفت.

در جلسات برگزار شده مشخص شد معاونت امور فرهنگی در برنامه جدید خود، کنترل بازار کاغذ با تمرکز بر تهیه کاغذ از تولید کننده داخلی را در اولویت قرار داده است.  تشکیل کمیته مساله کاغذ داخلی، به عنوان یکی از کارگروه های تازه تاسیس در معاونت فرهنگی و آغاز مذاکره برای تامین کاغذ نشر از طریق کارخانه‌های داخلی، از عزم جدی وزارتخانه محمدمهدی اسماعیلی برای برطرف کردن مشکل کاغذ نشر خبر می دهد.

قاچاق کتاب و بساط گستران؛ چالشی برای نشر ایران 

احمدوند با تاکید بر ضرورت مقابله همه‌جانبه با تکثیر غیرقانونی کتاب، این مساله را یکی از مهم ترین مشکلات نشر دانسته است. وزیر فرهنگ و ارشاد نیز بارها به این موضوع پرداخته است. این مساله یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که در این جلسات بررسی شده اند.  

تشکیل کارگروهی برای مبارزه با تکثیر غیرقانونی کتاب و صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان، از نخستین کارهایی بوده است که احمدوند در آغاز حضور خود در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد در دستور کار قرار داده است. گزارش هایی که خبرگزاری ایرنا با موضوع کتاب‌سازی، مهم‌ترین عامل رشد بساط‌گستران است و چرا نباید از بساط‌گستران، کتاب بخریم؟ به تفصیل علت این تصمیم گیری و تاکید معاون فرهنگی بر این موضوع را تشریح کرده است.

تقویت زیرساخت‌های عرضه کتاب 

تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های عرضه در حوزه نشر، یکی دیگر از موارد مهم در جلسات معاونت فرهنگی با ناشران بوده است، احمدوند با تاکید بر این که مهارت‌های کتابخوان کردن دیگران را فرا نمی‌گیریم و آموزش نمی‌دهیم، نحوه عرضه کتاب به مخاطبان  را نیز بخش مهمی از مساله کتاب خوانی دانسته است. این موضوع که به مساله عدالت فرهنگی نیز پیوند می خورد، برای وزارت فرهنگ دولت سیزدهم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بنا بر اعلام معاونت امور فرهنگی این نشست ها که تا کنون ۴ جلسه از آن برگزار شده است، ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب معاونت امور فرهنگی فرهنگ و ارشاد وزارت فرهنگ کیفیت سنجی رتبه بندی انجمن ها حوزه نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۷۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه ای به گستره صدا

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، «کتاب» به مثابه رسانه این روزها با گسترش رسانه‌های متنوع هنوز در قید حیاتی مبارک است و گرچه در قالب دیجیتال هم به بازار عرضه می‌شود یا با رسانه‌های دیگر همچون رادیو و تلویزیون بده‌بستان‌ دارد اما برای بسیاری همچنان نخستین انتخاب در رفاقت است. در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، شبکه های رادیویی با برپایی غرفه های رادیویی در مصلای امام خمینی (ره) سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب را به صورت زنده پوشش می دهند. علاوه بر این شبکه ها با طراحی برنامه های جدید و در قالب برنامه های روتین به معرفی كتاب، گفت وگو با ناشران، نخبگان و نویسندگان و... می پردازند.

رادیو ایران؛ گفتگو با ناشران برتر   

برنامه «باغ هنر» شبکه رادیویی ایران از ابتدا تا پایان سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب ساعت 16 از مصلای بزرگ تهران، محل برگزاری نمایشگاه كتاب، ضمن انعكاس رویدادهای مهم نمایشگاه با ناشران برتر و نویسندگان شاخص گفت و گو و از آنتن رادیو ایران تقدیم مخاطبان می شود. «ایران امروز» ،« ایرانشهر» و «تالار آیینه» نیز به نمایشگاه کتاب می پردازند.

رادیو جوان؛ چه خبر از کافه رادیو

برنامه کافه رادیو رادیو جوان از محل نمایشگاه کتاب پخش می‌شود. این برنامه رادیویی، ناشران و نویسندگان جوان را معرفی کرده و در بخش‌های دیگر، اخبار جدید نمایشگاه را پوشش می‌دهد. همچنین، برنامه کافه رادیو، با صدای هنرمندان، مردم را به خرید و مطالعه کتاب دعوت می‌کند تا سرانه مطالعه کشور را افزایش دهد و در بخش دیگر، کتاب های مطرح را معرفی خواهد کرد. 

رادیو فرهنگ؛ میزبان نویسندگان برجسته

شبکه رادیویی فرهنگ برنامه کتاب فرهنگ را با حضور نویسندگان و ناشران برجسته ساعت 17 تا 18 از گروه تاریخ و اندیشه  تقدیم مخاطبان می کند. گفتگوی گزارشگران با غرفه داران، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه و شنیدن دغدغه‌های آنها بخشی از این برنامه است. 

برنامه سرزمین من به طور زنده با بخش های گزارش، گفت وگو و اطلاع رسانی رویدادهای مربوط به نمایشگاه کتاب، ساعت ۱۳ تا ۱۴ از محل برگزاری نمایشگاه کتاب روی آنتن می رود.

برنامه  ققنوس با معرفی کتاب در گفت وگو با ناشران و نویسندگان حوزه ادب و هنر ساعت ۱۵ روی آنتن رادیو فرهنگ می رود و برنامه "صبح به وقت فرهنگ" در قالب گزارش اطلاع رسانی ساعت6 و 30 دقیقه پخش می شود.

رادیو تهران؛ اجرای نمایش عروسکی

برنامه «کتاب خوار» کاری از گروه فرهنگ و جامعه شبکه رادیویی تهران است که از نمایشگاه کتاب از ساعت 16 تا 17 به صورت زنده تقدیم مخاطبان می شود. هدف از برنامه کتاب خوار ترویج کتاب و کتابخوانی و کمک به مخاطبان برای انتخاب بهترین کتاب هاست. با توجه به محیطی بودن برنامه سعی شده از المان هایی استفاده شود که مخاطب یک نمایش عروسکی را هم در نمایشگاه ببیند. رضا صفری عروسک گردانی و صداپیشگی را به عهده دارد. 

رادیو اقتصاد؛ گذر بازار

رادیو اقتصاد در مجله رادیویی «گذر بازار» به برگزاری نمایشگاه کتاب می پردازد. بازار کتاب بخش 30 دقیقه ای از برنامه «گذر بازار» است که در قالب گزارش از نمایشگاه کتاب تهیه می شود. این برنامه صنعت نشر را از دیدگاه اقتصادی بررسی می کند. جایگاه نشر در صنعت رسانه، تهدیدها و فرصت های نشر در عصر همگرایی رسانه ها، چالش های تامین مواد اولیه، حقوق مالکیت فکری و کانال های توزیع از جمله مباحثی است که در گفت‌وگو با ناشران، فعالان فرهنگی و اقتصادی در این حوزه مطرح می شود.فناوری های جدید بکار گرفته شده در زنجیره ارزش کتاب، توجه ناشران و خریداران کتاب به مباحث پایداری به خصوص محیط زیستی و معرفی کتاب در حوزه اقتصاد، تجارت و مدیریت از دیگر بخش های این گزارش خواهد بود.

رادیو معارف؛ همراه با عصر جوانی

عصر جوانی نام برنامه‌ رادیو معارف است که از نمایشگاه کتاب به صورت زنده به روی آنتن رادیو معارف می رود. این برنامه با موضوع اهمیت مطالعه و کتابخوانی از ساعت ۱۷ تا ۱۸ از استودیوی ویژه معاونت صدا به سمع شنوندگان می رسد. از مهم ترین بخش های «عصر جوانی» می توان به معرفی و گپ و گفتی دوستانه با ناشران و نویسندگان جوان کشور نام برد.

رادیو سلامت؛ عشق کتاب 

شبکه رادیویی سلامت با ویژه برنامه«عشق کتاب» از نمایشگاه با مخاطبان همراه خواهد بود. این برنامه با هدف معرفی كتاب‌های حوزه های مختلف به ویژه سلامت، گفت وگو با نویسندگان، مترجمان، ناشران و اهل قلم پخش می‌شود. آیتم "پی رنگ" با بیان طرح و موضوع روز برنامه با توجه به نامگذاری روز روی آنتن می رود و آیتم "پندار" گفت وگوهای کارشناسان درباره تاثیر و بررسی مطالعه از ابعاد گوناگون است. از دیگر آیتم های این برنامه می توان به "شیرازه" اشاره کرد که در گفت وگو با نویسنده ها و مولفان حوزه سلامت تهیه می شود. آیتم "قصه گوهر"در حوزه واژه شناسی و تبارشناسی است. این برنامه شامل بخش های متنوع دیگری است.

رادیو ورزش؛ سکوی دانش 

ویژه برنامه«سکوی دانش» رادیو ورزش ضمن خوانش عناوین مطبوعات ورزشی به صورت روزانه به معرفی کتاب‌های جدید در حوزه ورزش می پردازد. گفت وگو با ناشران و نویسنده‌های کتاب های ورزشی از دیگر بخش‌های این برنامه است.‌

آیتم ویژه برنامه سکوی دانش درباره سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور است که به صورت طنز به این موضوع پرداخته خواهد شد. رادیو ورزش برنامه سکوی دانش را از  از ساعت 14 تا 15 تقدیم مخاطبان می کند.

رادیو نمایش؛ استودیو هشت یار مهربان

رادیو نمایش در ایام نمایشگاه کتاب ویژه برنامه «استودیو هشت یار مهربان» را به روی آنتن می برد. این برنامه ساعت 18 و 15 دقیقه به صورت زنده در رادیو نمایش از محوطه نمایشگاه کتاب پخش می شود که در آن با نویسندگان و ناشران ارتباط حضوری و مستقیم برقرار شده و به اطلاع رسانی درباره نمایشگاه کتاب می پردازد.

رادیو پیام؛ آگاهی از آخرین رویدادها

ویژه برنامه نمایشگاه کتاب از رادیو پیام با آگاهی از آخرین رویدادهای نمایشگاه بین المللی کتاب، روزی یکبار به صورت شناور پخش می شود.

دیگر خبرها

  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • اعلام فرصت ناشران بخش مجازی نمایشگاه کتاب برای آماده‌سازی پنل
  • در بخش مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ چه خبر است؟
  • تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد
  • آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟