Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@17:05:52 GMT

بیش از ۳۲ نسخه نفیس ادبی مرمت شد

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۰۴۴۵

بیش از ۳۲ نسخه نفیس ادبی مرمت شد

مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از مرمت و بازسازی بیش از ۳۲ نسخه کتاب فرهنگی و ادبی در این اداره کل خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد حدادی با اشاره به مرمت و بازسازی آثار ادبی در اداره کل مرمت و حفاظت این سازمان، گفت: در راستای اهداف کلان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه حفاظت و نگهداری از میراث مستند و احیای هویت ملی، بیش از ۳۲ نسخه از کتب ادبی و فرهنگی در این اداره کل مرمت و بازسازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کتب مرمت شده شامل دیوان اشعار، مکاتبات شعرا و شرح‌های نوشته شده برای برخی از این آثار است.

مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: از شاخص ترین نسخ نفیس که اغلب دست نویس و برخی چاپ سنگی هستند، می‌توان به چهار جلد «دیوان حافظ»، یک جلد نسخه «گنج الگنج»، پنج جلد شاهنامه فردوسی، پنج جلد از آثار سعدی شامل «بوستان»، «گلستان» و کلیات آثار وی، دو جلد دیوان «خمسه نظامی»، یک جلد کتاب «مثنوی مولوی» و یک جلد دیوان «صائب تبریزی» اشاره کرد.

حدادی ادامه داد: همچنین در این بین آثار ادبی دیگری از شاعران و نویسندگان بزرگ در اداره کل مرمت و بازسازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرمت و بازسازی شده است که می‌توان به «کلیله و دمنه»، «مرزبان نامه»، «شرح گلشن راز»، دیوان «نظیری نیشابوری»، دیوان «امیر شاهی سبزواری»، آثار «امیر خسرو دهلوی»، مکاتبات «ملک الشعرای بهار»، یادداشت‌های «نیما یوشیج» و غیره اشاره کرد.

وی تصریح کرد: به منظور حفاظت بهتر این آثار، پس از انجام مراحل مرمت برگ‌ها، در صورت نیاز به مرمت جلد و یا ساخت جلد انجام می‌شود و همچنین برای نسخ نفیس جعبه حفاظتی طراحی و ساخته شده است.

مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اضافه کرد: اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان متولی این امر، همواره خدمات حفاظتی و مرمتی را به اشخاص علاقمند به حفظ و نگهداری از میراث ادبی، عرفانی و غیره ارائه می‌دهد.

حدادی خاطرنشان کرد: اسنادی که نیاز به مرمت دارند هم توسط اشخاص حقیقی و هم توسط سازمان‌های دولتی و خصوصی به این اداره کل ارسال می‌شوند و بر اساس میزان آسیب وارد شده به اسناد اقدامات حفاظتی بر پایه مقررات و تعرفه مصوب سازمانی انجام می‌شود.

کد خبر 529344

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نسخ خطی کتابخانه ملی آثار ادبی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اداره کل مرمت مرمت و بازسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۰۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: صنعت برق بیش از ٤٢ میلیون مشترک دارد که از این تعداد ٣٢ میلیون مشترک خانگی و تجاری هستند و با مصرف بهینه برق می‌توانند به کاهش ناترازی کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح سراسری «باانرژی» از ابتدای خرداد تا پایان شهریور اجرا می‌شود، افزود: مشترکان تجاری و خانگی می‌توانند با کاهش مصرف برق به صورت هفتگی طی ٢١ هفته اجرای این پویش، امتیاز دریافت کرده و از جوایز متعدد و ارزنده پیش بینی شده در این پویش بهره‌مند شوند.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: همچنین به مشترکان خانگی و تجاری که ١٥ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند، جوایز نفیسی مانند خودرو به صورت قرعه‌کشی اهدا خواهد شد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه سال گذشته ٤٠ درصد از مشترکان خانگی در طرح کاهش مصرف برق مشارکت کردند، تصریح کرد: امسال با توجه به افزایش طرح‌های تشویقی، پیش‌بینی می‌شود تعداد بیشتری از مشترکان به این طرح بپیوندند و با استقبال مردم از پویش با انرژی، ناترازی در صنعت برق به حداقل ممکن برسد.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: برنامه‌ریزی شده است تا در دوره گرم سال صادرات برق را در حداقل ممکن نگه داشته و واردات را به حداکثر برسانیم که این موضوع با توجه با شرایط آب و هوایی کشور پیش خواهد رفت.

دیگر خبرها

  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته
  • فراخوان نخستین سالانه تبادل عکس ایران
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • هدف دولت سیزدهم تقویت گردشگری در استان‌های غربی است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند