Web Analytics Made Easy - Statcounter

انوار احمد، مدرس علوم قرآنی در مدرسه قرآن حمزه(ع) در شهر آدیس آبابا کشور اتیوپی با اشاره به اینکه اتحاد میان پیروان اهل سنت و شیعه در جهان اسلام یکی از نیازهای اصلی جوامع اسلامی در شرایط کنونی به شمار می رود، افزود: ایجاد گروه ها و جریان های تندرو و افراطی وجود اسلام را تهدید می کند. به همین دلیل مساله تقریب مذاهب از سده ها پیش همواره جزو دغدغه های مهم علما و رهبران مذهبی اسلام بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا اگر اختلافی وجود نداشت و تهدید تفرقه و نزاع و تعصب های مذهبی و مساله تهدید دشمنان در میان نبود، موضوع تقریب مذاهب اسلامی تا این اندازه مورد تاکید قرار نمی گرفت.

انوار احمد در ادامه افزود: آن چه که پیگیری آن در شرایط کنونی ضروری به نظر می رسد، یافتن راهکارهای ایجاد وحدت بین شیعه و سنی و ارائه راه حل هایی است که بتواند به اتحاد و همگرایی در جهان اسلام بینجامد و زمینه های نزاع، درگیری و جنگهای فرقه ای را از بین ببرد. قرآن مجید هم بارها درباره وحدت سخن گفته و پیامدهای شوم آن را بازگو کرده است.

او افزود: منشا اختلاف از منظر قران کریم کسانی هستند که به جای کم کردن اختلافات و نزدیک کردن افکار و اندیشه ها تلاش می کنند عرصه را برای رویارویی پیروان مذهبی مختلف مهیا سازند و  با سطحی نگری و طرح موضوعات دور از منطق بر دامنه اختلافات و نزاع های مذهبی می افزایند.
 
انوار احمد در ادامه تصریح کرد: مسلمانان باید از طریق تلاش و  با حسن نیت در راه ایجاد اتحاد و همگرایی بکوشند و کاری کنند که صفوف مسلمانان فشرده تر شود و دل های آنها برای شنیدن دستورات اسلام که بر همگرایی توصیه کرده، آماده شود. در همین راستا برخی از رهبران مذاهب اسلامی اهمیت اتحاد را درک نموده و بر آن تأکید زیاد داشته و در این باره از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند. از این رو ضروری است که مسلمانان با اتکا به قدرت خداوند از اختلاف میان خود دوری کرده و صف های خود را از منظر اجتماعی و سیاسی فشرده تر سازند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: کنفرانس1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۰۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد

«عنوان بصری» دربرگیرنده بیانات آیت‌الله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی در شرح حدیث عنوان بصری مروی از امام صادق(ع) است که به صورت موضوعی منتشر می‌شود.

جلد ششم کتاب عنوان بصری به تازگی منتشر شده که مولف در این جلد، به شرح فقره «ولا یُدبّر العبدُ لنفسه تدبیراً» از این حدیث نورانی پرداخته و موضوع تدبیر در امور اجتماعی و حکومت را بسط و توضیح داده است.

آیت‌الله طهرانی در مجالس نوزده‌گانه این کتاب در توضیح مختصات مکتب الهی و حکومت اسلامی و تفاوت آن با سایرین، محوریت توحید را شاخصه اصلی حکومت اسلام بیان داشته و آثار و تبعات آن را برمی‌شمرند. وی با تاکید بر اهمیت انتخاب تعابیر و کیفیت شعارِ در حکومت اسلام، توجه به توحید و اخلاص در عمل را محور حرکت حاکم اسلام مطرح کرده و با بیان جریاناتی از تاریخ معصومین و اولیای الهی به تبیین مطلب می‌پردازد.

نویسنده در بخشی دیگر از کتاب، با تبیین کلام امام صادق(ع) در حدیث شریف که به عدم تدبیر عبد نسبت به خویش اشاره دارند، اصطلاح مشورت و تدبیر اجتماع و جایگاه و اهمیت آن در اسلام را شرح و تفصیل داده و مسئله تعهد و تخصص را از زوایای مختلف واکاوی و تشریح می‌کند.

برخی از دیگر موضوعات این اثر عبارتند از: «بنای عالم تکوین و خلقت بر توحید»، «نظام تربیتی انسان از منظر اسلام»، «وظایف فردی و اجتماعی سالک در شبانه‌روز»، «اتقان و استحکام عمل در سیر و سلوک إلی‌ الله»، «اهمّیت تعهّد و وجوب التزام به آن»، «اهمّیت بینش عرفانی در مسائل فقهی و اجتماعی»، «لزوم تامین امنیت اخلاقی برای تمام اقشار جامعه در حکومت اسلام».

در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم: «آن کسی که در انجام امور نسبت به مسائل إتقان و إحکام ندارد، نسبت به مسائل سلوکی هم هیچگونه پیشرفتی ندارد! آن کسی که نسبت به تعهدات اخلاقی و شرعی‌اش بین افراد احساس وظیفه نمی‌کند و یا نسبت به قراردادهای مابین طرفین احساس وظیفه‌ای ندارد و خدا را جدای از این مسائل فیمابین می‌داند، در وادی سلوک و حرکت هم بیش از یک مدّعی نیست و یک سانت هم به جلو نمی‌رود! سلوک به معنای انطباق نفس با واقعیت‌ها و با مسائل فطری است نه اینکه یک سری کارهایی را انجام دادن و نمازی را خواندن و اورادی را گفتن و بعد به هر کاری دست زدن و به هر عمل خلافی اشتغال پیدا کردن و هر ارزشی را زیر پا گذاردن.»

گفتنی است مجموعه «عنوان بصری» از دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع منتشر می‌شود که جلد ششم در ۶۲۰ صفحه توسط انتشارات مکتب وحی روانه بازار نشر شده است. دیگر موضوعات این دوره عبارتند از: «جلد اول: ولایت و هدایت»، «جلد دوم: حقیقت ذکر»، «جلد سوم: حقیقت علم»، «جلد چهارم: تزکیه و تهذیب»، «جلد پنجم: حقیقت عبودیت».

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • سپاه از حریم ولایت و اسلام جانانه دفاع می‌کند
  • حماس: حمله به رفح به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟