Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:06:36 GMT

سختی گیر برج خنک کننده چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۰۷۴۴

سختی گیر برج خنک کننده چیست و چه کاربردی دارد؟

سختی گیر برج خنک کننده (water softner) که با نام رسوب گیر برج خنک کننده معروف است، در واقع کار کاهش سختی آب یا سختی گیر درون جریان آب کولینگ تاور می‌باشد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دما گستر، داخل این دستگاه سختی گیر برج خنک کننده با سیلیس یا رزین های تبادل یونی پر شده است. برای دسترسی به داخل این سختی گیر، دو دریچه یکی بخش بالای سختی گیر و دیگری در انتهای آن قرار گرفته شده است که این دریچه ها امکان دسترسی داخل دستگاه را به ما می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطور معمول در بسیاری از موارد جنس متریال استفاده شده دستگاه سختی گیر برج خنک کننده فلزی یا فایبرگلاس هستند. همچنین درون کنار سختی گیر آب کولینگ تاور منبع نمکی قرار می‌گیرد که وظیفه بک واش یا همان احیا سخت گیر را برعهده دارد. منبع نمک توسط لوله مسیر آب نمک به منبع اصلی سختی گیر متصل شده است. همینطور داخل بخش فوقانی منبع اصلی سختی گیر یک پکیج قرار دارد که کار آن نمایش دادن فشار آب درون سختی گیر می‌باشد. 

امروزه دیده شده است که رسوب گیر برج خنک کننده یکی از رایج ترین انواع دستگاه سختی گیرها درون بازار می‌باشد. علت اصلی ایجاد رسوب یا گرفتگی در تاسیسات و دستگاه های مختلف، وجود دو عنصر کلسیم و منیزیم در آب مصرفی می‌باشد. از طرفی این سیستم با نام های دیگری همچون سختی گیر مکانیکی، تبادل یونی یا رسوب گیر رزینی نیز شناخته می‌شود.

رسوب زدای برج خنک کننده چیست؟

رسوب گیری سختی گیر برج خنک کننده سبب بروز مشکلات بسیار زیادی برای تجهیزات این سیستم می‌شود. از جمله مشکلات مهم رسوب گرفتگی برای این دستگاه می‌توان به کاهش یافتن راندمان انتقال حرارت بر اثر ایجاد رسوب در سختی گیر برج خنک کننده اشاره کرد. گرفتگی، کاهش دبی، کاهش کیفیت عملکرد پکینگ ها یا نازل ها بعلت رسوب گرفتگی ناشی از ورود تکه های کنده شده داخل حوضچه، لوله، گرفتگی سیستم، در تعریف دیگر کاهش تولید یا ترکیدگی آن بر اثر بیش از حد گرم شدن سطوح فلزی سبب خرابی زود هنگام دیگ بخار و توقف های ناخواسته درون دستگاه خواهد شد.

به همین دلیل برای آب موجود داخل دیگ های فشار بالا سیستم های با فرآیندی لازم است که کلیه یون های دی اکسید کربن و سیلیس را بطور تقریبی حذف می‌کند. همانطور که گفته شد ایجاد تشکیل رسوب درون برج خنک کن، چیلر ها و سایر سیستم های برودتی یا حرارتی موجب کاهش بازده و راندمان آن ها یا حتی بطور کامل از کار افتادن تمام بخش های دستگاه می‌شود. از طرفی سختی که در آب وجود دارد قدرت شویندگی انواع مواد صابونی را کاهش می‌دهد بگونه ای که بازدهی شوینده ها درون آب سخت نصف بازدهی آن ها در آب نرم می‌باشد.

کنترل رسوب توسط سختی گیر کولینگ تاور چگونه است؟

آبی که برای برج خنک کننده استفاده می‌شود، درون این دستگاه جریان دارد به شدت رسوب گذار است. به همین علت رسوب سخت یا یکنواخت بدون خلل و فرج، خوردگی در آن کم یا نرخ خوردگی هم پایین بوده است. داخل سختی گیر رزینی کاتیونی یون های کلسیم و منیزیم که عامل سختی آب هستند، جای خود را به یون های سدیم که تمایلی برای رسوبگذاری ندارند می‌دهند.

از سوی دیگر در این شرایط اندازه سختی کاهش پیدا می‌کند، اما میزان آنیون ها همچنان tds ثابتی دارند که تغییری نخواهد کرد. درون برج خنک کننده بدلیل تبخیر آب به میزان زیاد یا جایگزین شدن آب تازه، با گذشت زمان یون ها، مواد جامد درون آب اضافه می‌شوند. اگرچه فاکتورهای بسیاری برای خوردگی درون سیستم های خنک کننده است، اکسیژن محلول درون آب خنک کننده فاکتور اصلی خوردگی ذکر می‌شود که واکنش اکسیژن ها با دما افزایش می‌یابد.

عوامل موثر در خوردگی و افزایش سختی آب درون کولینگ تاور

دمای آب در چرخش

میزان اکسیژن محلول آب گردشی

اندازه دی اکسید کربن آب

ph یا اندازه اسیدیته

مواد جامد سوسپانسیون

مواد جامد محلول یا اصطلاحأ tds آب

سرعت جریان خطی سیال آب

معرفی نحوه کار سختی گیر برج خنک کننده

رسوب ها به شکل کلی به لایه ای چسبیده و پیوسته درون مواد خارجی تشکیل شده اند که بر روی سطحی از آب جریان دارد و انتقال حرارت انجام می‌دهند. املاح در دمای بالا از آب جدا می‌شوند، داخل سیستم های لوله کشی یا مجاری دستگاه ها رسوب می‌کنند، همین اتفاق موجب می‌شود بطور سالانه ده ها میلیارد دلار در جهان صرف تمیزکاری سیستم ها و تعویض قطعات می‌گردد. که می‌توانیم بگوییم یکی از روش های کاهش سختی آب، استفاده سختی گیر برج خنک کننده است. برخی انواع سختی گیر های مرسوم شامل رزینی کاتیونی، اسمز معکوس، مغناطیسی و گالوانیک است.

مزایای سختی گیر برج خنک کننده

افزایش راندمان سختی گیر برج خنک کننده و بهبود عملکرد دمایی سختی گیر برج خنک کننده

کاهش اندازه رسوب گرفتگی اجزای داخلی برج خنک کننده

کاهش هزینه های مربوط به بخش نگهداری سختی گیر برج خنک کننده

افزایش عمر قطعات داخلی برج خنک کن

کاهش دادن هزینه های سرویس و شستشو در برج خنک کن

نکاتی درباره نصب سختی گیر برج خنک کننده

محیط هایی که برای نصب سختی گیر برج خنک کننده در نظر گرفته شده که می‌تواند آب تغذیه را پس از عبور از سختی گیر مورد نظر به داخل مدارها ارسال کند. محل های مختلف  مدار ها، در شیر تخلیه برای برداشت آب استفاده شده است. برای استفاده از آب های مختلف، یک مخزن ذخیره آب به عنوان منبع تغذیه در ورودی مدارها یا قبل از سختی گیرها استفاده شد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برج خنک کننده رسوب گیر سیستم ها سختی آب یون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۰۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود

سریال «نون‌خ» پخش خود را از فصل‌یک آغاز کرد؛ سریالی که به مرور به اوج رسید و شخصیت‌های آن میان مخاطبان جا افتاد که یکی از آنها نقش سلمان بود. کاظم نوربخش با سریال نون‌خ و نقش سلمان یک‌شبه ره صدساله را در بازیگری رفت.

پررنگ‌شدن این کاراکتر از فصل‌دوم شروع و در فصل‌های بعدی سریال به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها و چهره‌ها تبدیل شد و برای نوربخش شهرت زیادی را به ارمغان آورد و او ازجمله بازیگران شناخته‌شده کردستان و شهرستان بیجار است که عمده فعالیت‌هایش به حضور روی صحنه متمرکز بوده است.

او توسط سعید آقاخانی که همشهری اوست و سابقه آشنایی و دوستی با هم دارند، برای بازی در این سریال دعوت شد. 

کاظم نوربخش درباره فصل پنجم نون خ و بازخوردهایش گفت: در فصل پنجم نون خ با شیرین ازدواج کردم و این فصل سریال سختی‌های خاص خودش را داشت.

وی ادامه داد: البته ما قرار بود ماه عسل برویم، اما درگیر داستان‌های فصل پنجم شدیم و تا روز آخر با سختی این قصه همراه بودیم و نتوانستیم ماه عسل خود را ادامه بدهیم.

نوربخش عنوان کرد: از فصل اول که این سریال پخش شد مردم خیلی به ما لطف داشتند و تا همین الان شرمنده محبت مردم هستیم.همیشه دوست دارم دل مردم شاد و لب آنها خندان باشد و هر کاری که انجام می‌دهیم برای مردم است.

وی درباره سختی‌های این فصل تصریح کرد: هر سریالی حتی سریال‌هایی که در خانه تصویربرداری می‌شوند سختی‌های خاص خود را دارند، اما سریالی که لوکیشن ثابت نداشته باشد و همیشه در جاده و مینی‌بوس باشد سختی‌های بیشتری دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • نکونام:می دانستیم بازی سختی داریم/ قضاوت داور بی نقص بود
  • نکونام:می دانستیم بازی سختی داریم
  • نحوه تعویض پکینگ برج خنک کننده
  • جهش تولید با فعالیت دانشگاه‌های مهارت‌محور محقق خواهد شد
  • چگونه دختری را عاشق خود کنیم؟ راهنمای کاربردی برای آقایان
  • رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان
  • وارفارین چیست و چه کاربردی دارد؟ + عوارض، استفاده در دوران بارداری و منع مصرف
  • روزهای سختی در انتظار استقلال است
  • فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود
  • ایجاد مهارت و کمک به شعار سال هدف اصلی دانشگاه علمی و کاربردی