Web Analytics Made Easy - Statcounter

خدارحم امیری زاده روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:بجز این چهار حوضه آبی ، در هیچ حوضه دیگری محدودیت کشت پاییزی وجود ندارد و کشاورزان می‌توانند به هرمیزان ، اراضی خود را زیرکشت پاییزی ببرند.
وی با بیان اینکه تعیین الگوی کشت پاییزی در خوزستان بر اساس آورد رودخانه‌ها خواهد بود افزود:هم اکنون آورد رودخانه ها و ذخایر آب پشت سدهای مهم خوزستان به کمترین میزان خود در۵۰ سال اخیر رسیده است از این رو برنامه مصوب کشت پاییزی که قبلا" در سطح یک میلیون و ۳۰هزار هکتار تعریف شده بود محقق نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امیری زاده با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی از رودخانه ها تامین می‌شود افزود: این در حالی است که خوزستان حدود ۴۰ درصد و استان های بالادست حدود ۵۰ درصد با کاهش بارندگی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹روبه رو بوده‌اند و این کاهش بارندگی و خشکسالی باعث محدودیت در کشت‌های پاییزی نیز شده است.
وی ادامه داد:الگویی که برای کشت‌های پاییزی امسال درنظر گرفته شده با توجه به میزان آبی است که سازمان آب و برق در اختیار کشاورزان استان قرار می‌دهد.
امیری زاده با بیان اینکه در برخی حوضه های آبی به خصوص حوضه آبریز دز ممنوعیت کشت برای چغندرقند و دانه روغنی کلزا اعمال می‌شود اظهار داشت: کشت‌های متنوع و متفاوتی برای این حوضه‌ها در نظر گرفته شده تا کشاورزان دچار خسارت زیادی نشوند.
وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی و خشکسالی در مناطق محدودی از کشت دیم استفاده می‌شود افزود:در کشت دیم ، همه چیز به بارندگی های پاییزه و زمستانه بستگی دارد که امیدواریم با تفضل الهی بارندگی‌های موثر سبب توسعه کشت دیم در استان شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان  با بیان اینکه در سال زراعی گذشته  ۱۷.۵میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید شد گفت: استان خوزستان در تولید برخی محصولات مهم و راهبردی همچون گندم ، کلزا و چغندرقند رتبه نخست کشور را در اختیار دارد ولی امسال به علت خشکسالی و کمبود آب با کاهش عملکرد در واحد سطح روبه رو خواهیم بود.
وی اظهار داشت:سطح مصوب کشت چغندرقند در استان ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار تعیین شده ولی با توجه به تعیین الگوی کشت ، تنها حدود سه هزار هکتار از اراضی استان به زیرکشت این محصول می‌رود.
امیری زاده از کشاورزان و بهره برداران استان خواست با توجه به خشکسالی ، احتمال بروز خسارت و شکنندگی بخش کشاورزی ، نسبت به بیمه محصول خود اقدام کنند.

برچسب‌ها کشاورزی خشکسالی اراضی کشاورزی خوزستان پروندهٔ خبری تلاش ها برای رفع تنش آبی در خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی خشکسالی اراضی کشاورزی کشاورزی خشکسالی اراضی کشاورزی خوزستان امیری زاده کشت پاییزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۴۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال

ایسنا/خراسان شمالی رئیس گروه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی از رشد ۱۹.۵ درصدی بارش باران در سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

علیرضا گلرخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: میزان بارندگی در استان از ابتدای فروردین ماه تا کنون ۵۸.۶ میلیمتر بوده که این میزان پارسال ۲۰.۱ میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های این سال زراعی، گفت: بارندگی از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا ۱۸ اردیبهشت ماه امسال ۱۸۵.۸ میلیمتر بوده و این میزان در بلندمدت ۱۹۹.۴ میلیمتر بوده است. میزان بارندگی‌ها در این سال زراعی نسبت به دوره بلندمدت، کاهش ۶.۸ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: بارندگی‌ها در سال زراعی گذشته ۱۳۲ میلیمتر بوده که بارندگی‌های انجام‌شده در این سال زراعی نسبت به سال گذشته ۴۰.۷ رشد داشته است.

رئیس گروه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: ۷۷.۲۵ درصد پهنه خراسان شمالی در یک سال گذشته درگیر انواع خشکسالی بوده است. اکنون ۲۷.۶۱ درصد پهنه استان درگیر خشکسالی خفیف، ۲۸.۲۱ درصد درگیر خشکسالی متوسط، ۲۵.۶۴ درصد درگیر خشکسالی شدید و ۵.۸۰ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید بوده است.

گلرخ افزود: از بین شهرستان‌های استان بام و صفی‌آباد ۱۰۰ درصد درگیر خشکسالی است. همچنین شهرستان شیروان با ۴۹.۶۷ درصد شرایط بهتری را نسبت به سایر مناطق استان از لحاظ خشکسالی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقال گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در خوزستان
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان مثبت شد
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان اعلام شد
  • میانگین بارش سال زراعی استان مثبت شد
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • برنامه چهار هفته پایانی لیگ برتر فوتبال اعلام شد
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان