Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com یولیا پرسیلد، هنرپیشه زن روسی و کلیم شیپنکو، تهیه کننده فیلم به همراه اولگ نویتسکی، فضانورد «روسکاسموس» (شرکت فدرال فضایی روسیه) روز یکشنبه به زمین بازگشتند. این سه نفر سوار بر سفینه فضایی سایوز MS-18 در ساعت ۱۰:۳۵ صبح به وقت محلی در استپ قزاقستان فرود آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نویستکی که در مجموع ۱۹۱ روز را در ایستگاه فضایی اقامت داشت، نقش کوتاهی هم در فیلم سینمایی پرسیلید و شیپنکو بازی کرد. این فیلم سینمایی با نام Вызов یا «چالش»‌ ماجرای زن جراحی با بازی پرسیلد را دنبال می‌کند که برای انجام یک جراحی اضطراری بر روی یک فضانورد (با بازی نویتسکی) به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود.

شیپنکو  در مدت اقامت در ایستگاه فضایی چند کار فیلم را به طور همزمان انجام داد، از جمله کارگردانی، گریم، ویرایش صدا و فیلمبرداری. دو فضانورد روسی پیوتر دوبروف و آنتون شکاپلروف (که به همراه شیپنکو و  پرسیلد به ایستگاه فضایی رفت) هم در فیلمبرداری این فیلم شرکت داشتند.

یولیدا پرسیلد (مرکز) هنرپیشه، کلیم شیپنکو (دوم از راست) کارگردان و اولگ نویستکی (راست) در حال خداحافظی با همکاران روسی‌شان آنتون شکاپلروف (دوم از سمت چپ) و پیوتر دوبروف پیش از بازگشت به زمین در ایستگاه فضایی بین‌المللی.

نویتسکی، پرسیلد و شیپنکو سفرشان به زمین را با جدا شدن از سایوز MS-18 از مدول آزمایشگاهی چندمنظوره «نابوکا» در روز یکشنبه در ساعت ۰۱:۳۵ به وقت گرینیچ شروع کردند. سپس این سفینه با روشن کردن رانشگرهایش از مدار زمین خارج شد، وارد جو زمین شد و با یک چتر نجات فرودی آرام را انجام داد.

گروه‌های بازیابی این سه نفر را از کپسول فضایی خارج کردند و آزمایش‌های پزشکی اولیه را رویشان انجام دادند.

«روسکاسموس» پروژه این فیلم را در نوامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد. پرسیلد ۳۷ ساله از میان ۳۰۰۰ متقاضی و ۲۰ نامزد نهایی انتخاب شد. پرسیلد و آلنا موردوینا که به عنوان بازیگر رزرو انتخاب شد، یک برنامه آموزشی فشرده را برای اعزام به فضا گذراندند.

پرسیلد یک بازیگر موفق در روسیه است، در چند فیلم و سریال تلویزیونی موفق برنده جایزه شرکت داشته و همچنین در تئاتر «مالایا برونایا» در مسکو روی صحنه هم نقش‌آفرینی کرده است. پرسیلد نخستین بازیگر حرفه‌ای است که به فضا می‌رود و در میان ۶۸ زن فضانورد در سراسر جهان پنجمین زن روسی است که به فضا رفته است.

شیپنکو ۳۸ ساله کارگردان، فیلمنامه‌نویس، بازیگر و تهیه‌کننده است. از جمله فیلم‌های قبلی او می‌توان به فیلم سینمایی «سالیوت ۷» اشاره کرد که اقتباسی آزاد از ماموریت واقعی فضایی سال ۱۹۸۵ به همین نام است که آخرین ماموریت در دوران اتحاد شوروی به ایستگاه‌های فضایی رده «سالیوت» بود.

قبل از فیلم «چالش»، فضانوردان اتحاد شوروی برای فیلم داستانی روسی «بازگشت به مدار» در سال ۱۹۸۴ از  سفینه سایوز T-9 و درون ایستگاه فضایی سالیوت ۷ فیلمبرداری کرده بودند.  بیست‌ و چهار سال بعد، ریچارد گاریوت فضانورد با سرمایه خصوصی فیلم کوتاه علمی-تخیلی به نام «اوج ترس» (Apogee of Fear) را در ایستگاه فضایی بین‌المللی ساخت.

سایوز MS-18 در مجموع ۱۳۰ میلیون کیلومتر را با تکمیل ۳۰۵۶ چرخش مداری پیمود.

کد خبر 632577 برچسب‌ها ایستگاه فضایی بین‌المللی روسیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایستگاه فضایی بین المللی روسیه ایستگاه فضایی بین المللی ایستگاه فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۵۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!

در یک اتفاق هولناک، قطعه‌ای از زباله‌های فضایی روسیه به ماهواره ناسا موسوم به TESS نزدیک شد و این ماهواره را در آستانه نابودی قرار داد. این حادثه خطرناک به وضوح نشان می‌دهد که زباله‌های فضایی تا چه اندازه می‌توانند برای فضاپیماها خطرناک باشند. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، در یک اتفاق هولناک، قطعه‌ای از زباله‌های فضایی روسیه به ماهواره ناسا موسوم به TESS نزدیک شد و این ماهواره را در آستانه نابودی قرار داد. این حادثه خطرناک به وضوح نشان می‌دهد که زباله‌های فضایی تا چه اندازه می‌توانند برای فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی خطرناک باشند.

در تاریخ 23 آوریل 2024، ماهواره TESS ناسا که به منظور جستجوی سیارات فراخورشیدی طراحی شده است، با قطعه‌ای از زباله‌های فضایی روسیه به نام BL0002B به شدت نزدیک شد. این اتفاق می‌توانست منجر به برخورد و نابودی ماهواره TESS شود.

خوشبختانه، با انجام مانورهای اضطراری، ماهواره TESS توانست از برخورد با زباله‌های فضایی روس فرار کند. با این حال، این حادثه خطرناک زنگ خطری برای ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی به شمار می‌رود.

زباله‌های فضایی شامل قطعاتی از ماهواره‌ها، موشک‌ها و دیگر اجرام ساخته دست بشر هستند که در مدار زمین رها شده‌اند. این زباله‌ها با سرعتی معادل 29 هزار کیلومتر در ساعت در مدار زمین حرکت می‌کنند و می‌توانند به شدت به فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی آسیب برسانند.

یک تکه زباله فضایی جمعه با ماه برخورد می‌کند

در حال حاضر، هزاران قطعه زباله فضایی با قطر بزرگتر از 10 سانتی‌متر در مدار زمین وجود دارد. میلیون‌ها قطعه زباله فضایی با قطر کوچکتر نیز در مدار زمین وجود دارند که اگرچه به تنهایی نمی‌توانند آسیبی جدی وارد کنند، اما در صورت برخورد با فضاپیما می‌توانند منجر به آسیب‌های جدی شوند.

ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی در حال تلاش برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکل زباله‌های فضایی هستند. یکی از راه‌حل‌ها، جمع‌آوری زباله‌های فضایی از مدار زمین است. راه‌حل دیگر، طراحی فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی به گونه‌ای است که در برابر برخورد با زباله‌های فضایی مقاوم‌تر باشند.

حادثه نزدیک شدن ماهواره TESS به زباله‌های فضایی روس، نشان‌دهنده خطرات فزاینده زباله‌های فضایی برای فعالیت‌های فضایی انسان است. یافتن راه‌حل‌های مناسب برای این مشکل، امری ضروری است تا از بروز فاجعه‌های فضایی در آینده جلوگیری شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ فضانورد چینی به سمت ایستگاه فضایی چین رفتند
  • ۳ فضانورد چینی به ایستگاه فضایی می‌روند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی شان می شوند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • چین ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی خود می‌فرستد
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم