Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،محمدحسین اقدمی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت:براساس تعاریف قانون نظام جامع دامپروری، دام شامل انواع چهارپایان و طیور شامل انواع طیور گوشتی و تخمگذار و پرندگان زینتی است که نهاده صرفاً به دام و طیوری که در تولید نقش دارد، تخصیص می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در حال حاضر در آذربایجان‌شرقی حدود ۴.۵ میلیون رأس دام سبک و سنگین وجود دارد که در بخش تولید شیر و گوشت فعالیت دارند که از این تعداد حدود ۳.۵ میلیون شامل دام سبک گوسفند و بز بوده و مابقی دام سنگین گاو، گوساله و گاومیش می‌باشد.

او به وضعیت طیور استان اشاره کرد و گفت: این حوزه شامل مرغ تخمگذار، مرغ گوشتی، مرغ مادر تخمگذار و گوشتی می‌شود که ظرفیت واحد‌های پرورشی گوشتی استان حدوداً ۱۰.۵ میلیون قطعه در سال می‌باشد و واحد‌های پرورشی حداقل چهار بار در سال امکان جوجه‌ریزی دارند و گوشت مرغ تولید می‌کنند و در بخش واحد‌های تخمگذار با وجود ۱۸۴و احد با تولید ۸ میلیون ۹۰۰ هزار قطعه در طول یک دوره یک و نیم‌ساله در حال فعالیت در بحث تولید تخم مرغ می‌باشند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: این آمار تنها مربوط به واحد‌هایی است که دارای مجوز هستند و زیر نظر سازمان جهادکشاورزی استان فعالیت می‌کنند.

اقدمی در ارتباط با صادرات و واردات در این حوزه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، مجوز برای صادرات طیور به کشور‌های دیگر وجود ندارد، اما در بخش دام سبک به دلیل وجود مازاد تولید در حوزه دام سبک مجوز صادرات وجود دارد.

او افزود: استان آذربایجان‌شرقی در تولید تخم مرغ ظرفیت تولید بالایی دارد و همواره مازاد تولید به استان‌های همجوار صادر می‌شود، اما در بحث مرغ با توجه به اینکه میانگین میزان تولید روزانه ۲۴۰ تن لاشه بوده و میزان مورد نیاز ۳۲۰ تن لاشه است، از استان‌های همجوار کسری مرغ مورد نیاز استان تأمین می‌گردد.

او با بیان چگونگی تأمین نهاده‌های دامی برای دامداران و کشاورزان در حوزه طیور بیان داشت: بعد از ثبت اتوماتیک میزان جوجه‌ریزی در سامانه سماصط، به ازای هر جوجه ثبت شده میزان مشخص نهاده‌های دامی از طریق بازارگاه وزارت جهادکشاورزی در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد، اما شاید کمی با تأخیر تأمین شود، اما در بخش دام، تأمین نهاده‌ها به چند روش مختلف انجام می‌شود که برای واحد‌های صنعتی شیری طبق دستورالعمل صرفاً باید به صورت نهاده خام باشد و برای واحد‌های روستایی و سنتی در قالب کنسانتره نهاده توزیع می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: همچنین در صورت امکان با توجه به عدم کفایت کنسانتره، برای واحد‌های روستایی جو و ذرت نیز تخصیص داده می‌شود.

اقدمی با بیان اینکه نهاده‌های دامی اختصاص یافته جوابگوی میزان موردنیاز دامداران و کشاورزان نیست، ابراز کرد: برای جبران این نیاز از نهاده‌های جانشین مثل کنجاله کلزا و سبوس استفاده می‌شود.

اقدمی ادامه داد: برای اکثر واحد‌های صنعتی مشکلی از بابت تأمین نهاده وجود ندارد و استفاده از نهاده‌های جانشین برای واحد‌های روستایی و سنتی است.

او با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند بسیاری از مشکلات تأمین نهاده‌های دامی را حل کند، افزود: در این صورت قیمت محصولات افزایش خواهد یافت و مصرف‌کنندگان و قشر ضعیف با مشکل مواجه خواهند شد که برای این چالش دولت باید با تعیین یارانه و تسهیلات از قشر ضعیف، تولیدکنندگان کوچک و مصرف‌کننده حمایت کند.

اوبا اشاره به اینکه حدود ۵۸۰ واحد گوشتی مجوزدار با ظرفیت تولید ۳.۵ میلیون جوجه‌ریزی در ماه فعالیت می‌کنند، گفت: خوشبختانه در سال‌جاری با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های انجام شده امکان احداث واحد‌های گوشتی به وجود آماده همچنین واحد‌ها می‌توانند ظرفیت تولید خود را براساس قانون و دستورالعمل‌ها افزایش دهند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طیور زنده دامداران سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نهاده های دامی برای واحد تأمین نهاده ۵ میلیون دام سبک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۶۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۸۴۰۴ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی با حضور وزیر راه

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اظهارکرد: همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی ۸۴۰۴ واحد مسکونی شهری و روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان افتتاح می‌شود.

سید احمد موسوی در حاشیه ورود وزیر راه و شهرسازی به تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: وزیر راه، عملیات ساخت ۱۰ هزار و ۲۲۱ واحد مسکونی را نیز آغاز می‌کند.

وی اظهار کرد: افتتاح یک باب مدرسه هوشمند به مساحت ۱۸۶۵ متر مربع و کلنگ‌زنی چهار باب مدرسه ۱۲ کلاسه به مساحت ۱۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع در شهر جدید سهند و آغاز عملیات ساخت مسجد علامه محمد تقی جعفری به مساحت ۲۵۲۴ متر مربع در شهر سهند از جمله برنامه‌های وزیر راه در آذربایجان شرقی است.

وی اظهارکرد: عملیات آماده سازی نخستین شهرک مسکونی آذربایجان شرقی با مساحت ۱۵۲ هکتار در شهرستان آذرشهر نیز با حضور وزیر آغاز می‌شود.

وی گفت: فرایند آماده سازی اولین دهکده شهری استان با ظرفیت ۱۴۰۰ قطعه هم در شهرستان سراب با حضور وزیر آغاز می‌شود.

وی از بهره برداری از معابر خاکی آسفالت‌ریزی شده طرح بازآفرینی شهری اهر به طول ۲۱ کیلومتر خبر داد .

وی یادآور شد: افتتاح طرح مشارکتی یک باب مجتمع تجاری در شهر جدید سهند با زیربنای ۲۵۰۰ متر مربع و ۳۱ باب مغازه نیز دراین سفر عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • سهمیه‌ آذربایجان شرقی در طرح نهضت ملی مسکن ۲۰۸ هزار واحد است
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • پروژه‌های فعال نهضت ملی مسکن از مرز ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد گذشت
  • افتتاح ۸۴۰۴ واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی
  • هشت هزار و ۴۰۴ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد
  • افتتاح هشت هزار و ۴۰۴ واحد مسکونی در آذربایجان شرقی
  • افتتاح ۸۴۰۴ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی با حضور وزیر راه
  • افتتاح بیش از هشت هزار واحد مسکونی در آذربایجان شرقی