Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@08:32:19 GMT

شگردهای نگهداری از میوه‌ های خشک

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۷۱۶۳

یکی از راه‌های افزایش ماندگاری میوه‌ها خشک کردن آنهاست اما باید دقت کنیم این محصولات نیز در صورتی که درست نگهداری نشوند، ماندگاری پایینی دارند و علاوه بر چسبنده‌شدن، ممکن است میوه‌ها عطر و طعم طبیعی خود را از دست بدهند یا دچار تغییر رنگ شوند. در ادامه چند نکته کلیدی برای نگهداری از این تنقلات سالم و مغذی را با هم مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وقتی میوه‌ها خشک می‌شوند، رطوبت تمام قطعات میوه الزاما با یکدیگر برابر نیست. درجه خشک‌شدن به اندازه قطعات، موقیعت آنها در خشک‌کن، رطوبت اولیه و سایر عوامل بستگی دارد. توصیه می‌شود میوه‌ها را پس از خشک ‌کردن در منزل یا خریداری برای مدتی حدود هفت روز در یک ظرف در بسته نگهداری کنید تا با یکدیگر تبادل رطوبت کرده و به سطح متعادلی از رطوبت برسند.

در غیر این صورت برش‌ها یا قطعات مختلف میوه ممکن است خیلی خشک یا خیلی نرم باشند. به این عمل اصطلاحا مشروط‌ کردن گفته می‌شود و پس از آن می‌توانید میوه‌ها را با یکی از روش‌های ذکر شده در بخش‌های بعدی بسته‌بندی و نگهداری کنید.

برخلاف تصور که این محصولات ماندگاری بالایی دارند و نیاز به مراقبت خاصی ندارند، اما این محصولات به‌شدت مستعد جذب حشرات و نیز جذب مجدد رطوبت از محیط هستند. در نتیجه باید به‌طور صحیحی بسته‌بندی و نگهداری شوند.

اگر این محصولات را با خشک‌کن خانگی تهیه می‌کنید قبل از هر چیز اجازه دهید کاملا سرد شوند. گرما سبب ایجاد تعریق شده و رطوبت لازم در بخش‌های سطحی برای رشد کپک‌ها فراهم می‌شود. پس باید آنها را در ظروفی با در محکم و غیرقابل نفوذ و دسترسی برای حشرات بسته‌بندی کنید. از قراردادن آنها به‌صورت روباز و در مدت زمان طولانی در محیط منزل بپرهیزید. می‌توانید از ظروف شیشه‌ای، پلاستیکی یا حتی کیسه‌های پلاستیکی به‌شرط محکم‌بودن در، استفاده کنید. در صورتی که دستگاه وکیوم دارید، گزینه خوبی برای بسته‌بندی این محصولات است.

سعی کنید در صورتی که حجم زیادی از این محصولات را دارید، آنها را در بسته‌بندی‌های کوچک و مناسب برای یک وعده بسته‌بندی کنید تا از باز و بسته شدن مکرر در آن مطمئن شوید. این عمل سبب می‌شود محصول بارها در معرض رطوبت قرار گرفته و کیفیت خود را از دست بدهد.

اگر برای خشک‌شدن میوه از ترکیبات گوگردی استفاده شده‌است (مثلا قیسی یا کشمش‌های تیزابی) به‌هیچ‌وجه نباید آنها را در ظرف فلزی نگهداری کنید. اگر حتی در ظرف فلزی است، بهتر است میوه ابتدا در کیسه‌های پلاستیکی بسته‌بندی و سپس در ظرف مورد نظر قرار گیرد.

میوه‌های خشک باید در محل سرد، خشک و تاریک نگهداری شود. این محصولات چون جزو اقلام غذایی خشک هستند، می‌توانند بین چهار ماه تا یک‌سال ماندگاری داشته باشند.

دمای نگهداری پایین‌تر سبب افزایش ماندگاری آنها می‌شود و در عوض در دماهای بالا سریع‌تر رنگ و عطر و طعم خود را از دست می‌دهند. بیشتر میوه‌های خشک حدود یک‌سال در دمای ۱۵درجه سانتی‌گراد و شش ماه در دمای محیط قابل نگهداری هستند. در فریزر و در دمای یخچال در صورت بسته‌بندی مناسب این میوه‌ها یک‌سال و گاهی بیشتر ماندگاری دارند.

هر چند وقت یک‌بار حتما میوه‌ها را چک کنید چون در صورتی که برخی قطعات مجدد رطوبت جذب کنند، حالت چسبنده پیدا کرده و ممکن است کل اجزای محموله به هم بچسبند. ظروف شیشه‌ای بهترین گزینه برای نگهداری هستند زیرا رطوبت جذب شده به‌راحتی قابل مشاهده است و شما می‌توانید سریع ظرف را عوض کنید. اگر میوه‌ها مرطوب شده‌اند اما هنوز کپک نزده‌اند می‌توانید مجددا آنها را خشک کنید.

سبزی‌های خشک‌شده معمولا ماندگاری کمتری نسبت به میوه‌های خشک دارند زیرا درصد قند آنها کمتر است.

در صورت مشاهده کپک ریسک نکنید و از مصرف میوه‌های خشک پرهیز کنید و کل محموله را در صورت مشاهده کپک دور بریزید.

برخی میوه‌ها نظیر انجیر در حین نگهداری ممکن است شکرک بزند. در این صورت جای نگرانی برای مصرف آنها نیست.

دكتر مریم قادری قهفرخی - متخصص صنایع غذایی / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مشاغل خانگی تنقلات میوه های خشک بسته بندی میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۷۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا

مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر ثبت هر چه سریع‌تر انبارها و مراکز نگهداری کالای فعالان اقتصادی در سامانه مناطق آزاد، گفت: مراکزی که ثبت نشوند، پلمب می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، مسعود مورموگویی امروز با اعلام این خبر به رسانه‌ها، اظهار داشت: با توجه به تاکید رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان رئیس کارگروه ارتقای سلامت اداری، پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در این منطقه آزاد، تمام تولیدکنندگان، بازرگانان، فعالان حوزه کالای همراه مسافر و کسبه قشم تا تاریخ 11 اردیبهشت‌ماه فرصت دارند نسبت به ثبت انبارها و مراکز نگهداری کالاهای خود در سامانه کشوری اقدام کنند.

وی از تولیدکنندگان، بازرگانان، فعالان حوزه کالای همراه مسافر و کسبه قشم درخواست کرد در این بازه زمانی نسبت به بارگذاری کامل اطلاعات درخواستی در سامانه Wms.freezones.ir اقدام کنند.

مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: براساس اختیارات کارگروه ارتقا سلامت اداری، پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز، انبارها و مراکز نگهداری کالاهای فعالان اقتصادی ثبت نشده در سامانه مناطق آزاد پلمب می‌شوند.

مورموگویی تاکید کرد: فعالان یاد شده با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و به قید فوریت، تمام انبارها یا مراکز نگهداری کالاهای مرتبط با فعالیت خود را در سامانه اعلام شده به صورت کامل ثبت کنند.

وی یادآور شد: بدیهی است ارائه خدمات آتی سازمان منطقه آزاد به فعالان اقتصادی منوط به ثبت اطلاعات انبارها و مراکز نگهداری کالای آنان در سامانه یاد شده است و در غیر این صورت کارگروه ارتقای سلامت اداری، پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز موظف است براساس اختیارات قانونی محوله و با دستور مقام قضایی نسبت به پلمب انبارهای ثبت نشده در سامانه اقدام کنند.

ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا، خاطرنشان کرد: تمام تولیدکنندگان، بازرگانان، فعالان حوزه کالای همراه مسافر و کسبه قشم باید مدارک مربوط به تائیده انبارهای خود شامل ثبت نام در سامانه Wms.freezones.ir را به همراه اجاره‌نامه یا سند انبار و تائیدیه کد پستی با کاربری تجاری، انبار، کارگاه و خدماتی بودن مکان از اداره پست و مجوز مرتبط دارای اعتبار از سازمان منطقه آزاد قشم را به مدیریت بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم تحویل دهند.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا
  • شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند
  • چمبر تست دما و رطوبت چیست؟
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • عوامل تاثیرگذار بر کپک زدن فرش