Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با اشاره به حقوق مالکانه صاحبان آثار تاریخی گفت: مانعی جهت خرید و فروش آثار ملی وجود ندارد؛ در حالی که تخریب و آسیب‌ رساندن به آثار تاریخی با اقدامات قاطع قانونی مواجه خواهد شد.

احسان زهره‌وندی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خانه «سالاری» و ثبت ملی این اثر تاریخی اظهار کرد: خانه سالاری در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۰۶۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد و حکم ثبت این اثر به تمام مراجع ذی‌ربط ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثبت اثر تاریخی به این معنی نیست که حقوق مالکانه افراد نادیده گرفته شود بلکه تمام حقوق مالکانه محفوظ است و قابلیت خرید و فروش این اثر که دارای مالک خصوصی است، وجود دارد.

وی ادامه داد: بنا بر مواد ۵۵۸ و ۵۵۹ قانون مجازات اسلامی تعزیرات حکومتی هرگونه اقدامی که منجر به تخریب و یا آسیب رساندن به اثر شود، مجازات قانونی به دنبال خواهد داشت. بر اساس این مواد ممکن است از یک تا ۱۰ سال حبس به عنوان مجازات برای افراد در نظر گرفته شود. همچنین فردی که اثر تاریخی را تخریب می‌کند، باید دقیقا مانند اثر را بازسازی کند.

سرپرست معاونت میراث ‌فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بر این اساس در راستای خرید و فروش ملک مانعی وجود ندارد اما با افرادی که اقدام به تخریب و یا آسیب رساندن به اثر تاریخی می‌شوند، برخورد حقوقی قاطع صورت خواهد گرفت. در واقع این تخریب برای افراد نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ البته در کنار موارد گفته شده اقدامات پیشگیرانه نیز انجام خواهد شد.

زهره‌وندی تصریح کرد: تاکنون اخباری مبنی بر تخریب خانه سالاری دریافت نکرده‌ایم. تمام آثار تاریخی بافت پیرامون حرم و بافت تاریخی مشهد ثبت شده‌اند و ثبت آن‌ به شهرداری‌ها و استانداری‌ها نیز ابلاغ شده است؛ بنابراین چنانچه استعلام دریافت پروانه و ساخت ساختمان در این محل صورت گیرد، با مخالفت مواجه خواهد شد و به این ترتیب نتیجه‌بخش نخواهد بود.

وی عنوان کرد: ممکن است مالک قصد فروش ملک و یا تغییر فعالیت و کاربری‌ و فعالیت در زمینه‌های مختلف پذیرایی، اقامتی، فرهنگی و... داشته باشد که انجام چنین اقداماتی نه ‌تنها مشکلی ندارد بلکه از آن استقبال نیز می‌شود تا خانه‌ها احیا شده و فعالیت داشته باشد. حتی مجوزهای لازم برای چنین فعالیت‌هایی نیز صادر می‌شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خرید و فروش اثر تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۸۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان

سپهر زارعی معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: یک دستدار میراث فرهنگی ۹ شئ تاریخی به دست آمده در شهرستان حاجی آباد را به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تحویل داد.

وی افزود: این اشیاء شامل سکه، انگشتر و مهر متعلق به دوره ساسانی، صفویه و قاجاریه است.

معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: اشیاء پس از بررسی نهایی به موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج