Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@14:57:11 GMT

چرایی برگزاری مذاکرات ایران و اروپا در بروکسل

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۹۴۸۴

چرایی برگزاری مذاکرات ایران و اروپا در بروکسل

آفتاب‌‌نیوز :

سیدرضا میرطاهر در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اتحادیه اروپا در راستای منافع خود در کنار قدرت های بزرگ بین المللی همیشه به برجام به گونه ای نگاه کرده که اروپا در انجام آن نقش مهمی داشته است و سعی کرده از آن حفاظت کند.

وی ادامه داد: هر چند مذاکرات وین به نتیجه ملموس در شش دور نرسید اما معتقدم مذاکرات در بروکسل را می توان ادامه همان مذاکرات وین دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته زود است درباره محتوا و نتیجه مذاکرات آتی صحبت کرد اما با توجه به پیشرفت های فنی هسته ای ایران، غرب و آمریکا نگران هستند و می خواهند هر چه زودتر ایران را به پای میز مذاکره بیاورند تا روند این پیشرفت ها را متوقف کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: این مساله موجب شده طرف آمریکایی ضمن دعوت به مذاکره لحن تهدیدآمیزی هم داشته باشد. آنتونی بلینکن گفته بود اگر ایران به مسیر مذاکره برنگردد آمریکا آماده است گزینه های دیگر را روی میز بگذارد، البته این موضع آمریکا بیشتر یک بلوف است چراکه به خاطر شرایط منطقه و بحث افغانستان آنها آمادگی روی میز قرار دادن سناریوی مداخله یا اقدام نظامی علیه ایران را ندارند و این اقدام و موضع گیری بیشتر برای واداشتن تهران برای بازگشت به میز مذاکره است.

میرطاهر گفت:آنها نگران هستند پیشرفت های ایران به مرحله غیر قابل بازگشت برسد.

وی با بیان اینکه در این زمینه باید به نقش اسرائیل نیز توجه داشت، گفت: آنها مدام بر ایران هراسی تمرکز کرده و درباره تهدیدات ادعایی ناشی از پیشرفت های فنی ایران فضا سازی می کنند.

وی تصریح کرد: در عین حال از جانب تهران با توجه به روند تحریم ها و لزوم برداشته شدن تحریم ها برای بازیابی وضعیت مطلوب این تمایل وجود دارد که مذاکرات ایران و ۱+۴ زودتر از سر گرفته شود و فکر می کنم سفر انریکه مورا در روند اجرایی شدن دور جدید مذاکرات موثر بوده است.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره رویکرد تیم مذاکره کننده ایران تصریح کرد: با توجه به شخصیت فرد مذاکره کننده یعنی آقای باقری که به سر سختی در مذاکرات معروف هستند، شاید بتوان گفت که ماهیت مذاکرات تغییر می کند اما هدف از مذاکره همان است که آقای رییسی و مقامات ارشد گفتند که لغو تحریم ها علیه ایران با راستی آزمایی و اجرای تعهدات برجام متقابل باید باشد. از این رو هدف اصلی هر گونه مذاکره لغو تحریم های یک جانبه آمریکا و اروپا علیه ایران است و به نظرم در مذاکرات جدید تمرکز بر این مساله بیشتر از قبل خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مذاکرات هسته ای مذاکرات وین برجام پیشرفت ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

 اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در حالی در ریاض عربستان شروع به کار کرد که مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی از مهمترین اهداف این اجلاس برای ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احسان که به ریاض سفر کرده است، امروز در نشست رسمی مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی حضور یافت. خاندوزی تا ساعتی دیگر در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

در حاشیه این اجلاس، وزیر اقتصاد کشورمان در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تأمین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تأمین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

خاندوزی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تأمین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشورهایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تأسیس این پنجره تأمین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تأمین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به خصوص کشورهای هدف که نقش پررنگ‌تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

کد خبر 749032

دیگر خبرها

  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری از ایران فردا | برخوردها از سال ۸۸ جامعه را پیچیده‌تر کرده | تنش‌های بزرگ در دل رخدادهای کوچک است!
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • چرایی برگزاری امتحانات پایه نهم در روزهای پنجشنبه
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی