Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از رادیو بین المللی چین، وانگ یی یکشنبه شب در گفت و گوی تلفنی با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی خاطر نشان کرد: چین همواره موضع عینی و منصفانه در مورد موضوع هسته ای ایران داشته و متعهد به حفاظت از سیستم بین المللی منع اشاعه هسته ای و دفاع از امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه و خلیج فارس است و به دنبال هیچ گونه سود شخصی و سیاسی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: چین نگرانی های مشروع عربستان سعودی در حفظ امنیت ملی خود را درک کرده و از آن حمایت می کند.

وانگ یی گفت: در مواجهه با تنش های بین المللی، چین و عربستان سعودی باید ارتباطات استراتژیک نزدیک خود را حفظ کنند؛ این مسوولیت قید شده در مشارکت استراتژیک جامع بین چین و عربستان است. طی سال های اخیر نیز، با توجه و هدایت راهبردی سران دو کشور، روابط چین و عربستان به طور مستمر توسعه می یابد.

وزیر خارجه چین افزود که کشورش از موضع قوی عربستان به منظور پشتیبانی از چین در موضوعات مربوط به منافع اصلی چین قدردانی می کند و مانند همیشه قاطعانه از عربستان در حفاظت از حاکمیت ملی، امنیت و ثبات حمایت می کند و به طور قطع با هرگونه دخالت در امور داخلی عربستان مخالف است.

وی ادامه داد: پکن فعالانه در پروژه های  توسعه عربستان سعودی مشارکت دارد و مایل است همراه با ریاض برای تعمیق ساخت مشترک "کمربند و جاده" و "چشم انداز ۲۰۳۰" عربستان سعودی همکاری داشته باشد و برای دستیابی به نتایج بیشتر در همکاری ها در زمینه انرژی، تاسیسات زیربنایی، سرمایه گذاری و ۵G تلاش کند.  

به گفته وی، چین مایل است با استفاده از فرصت چهلمین سالگرد برقراری روابط بین چین و شورای همکاری خلیج فارس، مذاکرات در مورد توافق نامه تجارت آزاد بین چین و این شورا را هرچه زودتر عملی کند.

وانگ گفت: پکن از آمادگی فعال ریاض برای میزبانی اجلاس سران چین و عرب قدردانی می کند و مایل است ارتباط خود را برای انجام کارهای مقدماتی این اجلاس در زمان مناسب حفظ کند.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی هم در این تماس گفت: روابط کشورش و چین بسیار مهم است و به خوبی پیش می رود. ریاض همواره پکن را به عنوان یک شریک استراتژیک قابل اعتماد می داند و مایل است همراه با یکدیگر همکاری ها در زمینه های مختلف را تعمیق بخشند.

وی افزود: عربستان سعودی برای نقش منحصر بفرد چین در موضوع هسته ای ایران اهمیت زیادی قائل است و انتظار دارد که این کشور نقش مهمی در از سرگیری توافق هسته ای ایران و حل همه جانبه و پایدار این مسئله ایفا کند.

نخست وزیر عربستان سعودی از چین برای مخالفت با مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی عربستان قدردانی کرد و افزود: عربستان سعودی همچنین با هرگونه دخالت در امور داخلی چین قاطعانه مخالف است، این اصلی است که ریاض همواره از آن دفاع کرده است.  

 در پایان دو طرف همچنین توافق کردند که تلاش های مشترکی را برای پیشبرد روابط دوجانبه به سطح بالاتر و عمیق تر انجام دهند.

 
 
  
  

منبع: الف

کلیدواژه: عربستان سعودی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۰۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند

یک رسانه آمریکایی گزارش داده عربستان سعودی دستگیری شهروندان منتقد سیاست‌های اسرائیل در فضای مجازی را دستگیر می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ امروز جمعه گزارش داده عربستان سعودی در بحبوحه چراغ سبز برای روابط دیپلماتیک با اسرائیل دستگیری شهروندان به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی در ارتباط با جنگ در غزه را تشدید کرده است.

طبق این گزارش، بازداشت افراد و محدود کردن آزادی بیان و اظهارنظرهای سیاسی در فضای مجازی که دامنه آن گاه شامل  حال کودکانی که تنها 10 سال سن دارند مسئله‌ای نامعمول  در عربستان نیست، اما به نظر می‌رسد موج جدید دستگیری‌های اخیر ریشه در نگرانی‌های امنیتی‌ای دارند که به «عملیات طوفان‌الاقصی» در 7 اکتبر و اتفاقات مابعد آن مربوط می‌شوند. 

حملات اسرائیل به غزه تاکنون به شهادت بیش از 34 هزار فلسطینی منجر شده و بسیاری از دیگر شهروندان در این منطقه را در معرض نیازهای فوری برای غذا و مسائل درمانی قرار داده است. این اتفاقات باعث ایجاد موجی از انتقادها علیه اسرائیل در جهان عرب و حتی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا شده است.

عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای این کشور از جمله مصر و اردن نگران هستند که این روند ممکن است موجب آغاز موجی از اعتراضات داخلی در این کشورها شوند. خاطرات خیزش‌های سال 2011 که به «بهار عربی» معروف شد هنوز از یاد بسیاری از حکام عرب نرفته و بسیاری از آنها نگران تکرار آن رویدادها هستند.

منابع نزدیک به عربستان سعودی می‌گویند از جمله افرادی که به تازگی به این دلیل دستگیر شده مدیران یکی از شرکت‌هایی است که جزو پیمانکاران طرح تحول اقتصادی موسوم به «چشم‌انداز 2030» است. گفته می‌شود این فرد بازداشت‌شده دیدگاه‌های خود در خصوص غزه را در فضای مجازی ابراز کرده است.

منابع مورد استناد بلومبرگ گفته‌اند یک چهره رسانه‌ای دیگر که گفته اسرائیل هرگز نباید مورد بخشش قرار گیرد نیز جزو دستگیرشدگان است. فرد دیگری که گفته که رستوران‌های فست‌فود آمریکایی بایستی به دلیل حمایت ایالات متحده از اسرائیل تحریم شوند نیز دستگیر شده است.

یک فرد مطلع از نحوه تفکر حکومت عربستان سعودی موج دستگیری های اخیر را تأیید کرده و دلیل آن را سطح بالای هشدار در عربستان بعد از 7 اکتبر دانسته و گفته حکام سعودی تمایل دارند از اظهارنظرهایی در فضای مجازی که ممکن است امنیت ملی را به خطر بیندازند جلوگیری کنند.

این دستگیری‌ها نشان می‌دهند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که به طور غیررسمی اداره کل امور حکومتی در این کشور را در اختیار دارد در صورت تصمیم‌ به عادی‌سازی روابط با اسرائیل هیچ گونه انعطاف‌پذیری و توجه به افکار عمومی نشان نخواهد داد.

احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیلوزیر خارجه عربستان: قبل از توقف جنگ در غزه هیچ بحثی درباره عادی‌سازی با اسرائیل نمی‌کنیمرسانه سعودی: تبلیغات آمریکا و اسرائیل درباره عادی‌سازی با عربستان برای تحریف افکار عمومی است

ساعاتی قبل‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال نهایی‌سازی توافق امنیتی دوجانبه با عربستان سعودی برای ارائه ضمانت‌های امنیتی و همچنین کمک‌ به برنامه هسته‌ای است و این در حالی است که هنوز چشم‌اندازهای مبهی برای تحقق توافقی جهت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو وجود دارد.

دولت آمریکا به ریاست جو بایدن از چند ماه پیش به دنبال میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل  در ازای موافقت با توافقی دیگر با عربستان سعودی برای ارائه کمک در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین ضمانت‌های امنیتی و دفاعی به این کشور خاورمیانه است.

دو منبع مطلع روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند در پیش‌نویس یک سند، اصول و طرح‌هایی برای احیای تلاش‌های ایالات متحده آمریکا جهت شکل‌دهی به «منطقه ناپایدار خاورمیانه» که بعد از عملیات 7 اکتبر موسوم به «طوفان‌الاقصی» از ریل خارج شدند مشخص شده است.

رویترز نوشته مذاکره‌کنندگان آمریکا و عربستان فعلاً توافق امنیتی دوجانبه میان دو طرف را در اولویت قرار داده‌اند و این توافق قرار است در مرحله بعد، بخشی از بسته گسترده‌تری باشد که به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل ارائه می‌شود. نتانیاهو آنگاه بایستی در خصوص دادن امتیاز برای برقراری رابطه با عربستان تصمیم بگیرد. 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • وقوع سیلاب سهمگین در شمال مکه مکرمه
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند