Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه با «شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود» همتای سعودی خود در مورد روابط و همکاری‌های دوجانبه  و آخرین تحولات منطقه از جمله موضوع هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری «شینهوا» «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین  در گفت‌وگو با همتای سعودی خود  گفت که در مواجهه با وضعیت ناپایدار بین المللی، چین و عربستان باید ارتباطات راهبردی نزدیک خود را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وانگ یی با اشاره به اینکه چین همیشه در دیپلماسی خود در خاورمیانه به روابط با عربستان سعودی اولویت می‌دهد، گفت که چین مایل است که دوست و شریکی بلندمدت، قابل اعتماد و پایدار برای عربستان سعودی باشد و منتظر همکاری با ریاض برای هدایت روابط دوجانبه به سطحی بالاتر و عمیق‌تر است.

به گفته وانگ، چین از موضع قاطع عربستان در همراهی چین در موضوعات مربوط به منافع اصلی چین قدردانی می‌کند و مانند همیشه قاطعانه از حاکمیت ملی، امنیت و ثبات این کشور حمایت کرده و با هرگونه دخالت در امور داخلی عربستان مخالف است.

وزیر خارجه چین با پرداختن به موضوع «برجام» گفت که چین موضع مشخص و منصفانه در مورد موضوع هسته‌ای ایران دارد و از ساز و کار بین‌المللی منع اشاعه سلاح اتمی و همچنین امنیت و ثبات در خاورمیانه و خلیج فارس بدون هیچ گونه منافع یا ملاحظات ژئوپلیتیک حمایت کند.

وانگ در ادامه افزود که چین نگرانی مشروع عربستان سعودی برای حفظ امنیت ملی را درک کرده و از آن حمایت می‌کند. وی گفت که توافق جامع در مورد موضوع هسته‌ای ایران دستاورد مهم چندجانبه‌گرایی است. وی افزود: «چین همچنان نقش سازنده‌ای در پیشبرد مذاکرات برای از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای ایران ایفا خواهد کرد.»

وزیر خارجه عربستان نیز گفت که روابط عربستان و چین بسیار مهم ،بسیار خوب  و در حال توسعه است و افزود که عربستان همیشه چین را به عنوان یک شریک راهبردی معتبر می‌داند. وی با تشکر از چین به دلیل مخالفت با مداخله خارجی در امور داخلی عربستان سعودی، گفت که عربستان نیز با هرگونه دخالت در امور داخلی چین قاطعانه مخالفت می‌کند.

وزیر خارجه عربستان همچنین گفت که ریاض برای نقش منحصر به فرد چین در موضوع هسته‌ای ایران اهمیت زیادی قائل است و انتظار دارد که چین نقش مهمی در ترویج از سرگیری توافق هسته‌ای ایران و حل همه جانبه و پایدار مساله هسته‌ای ایران داشته باشد.

وزرای خارجه عربستان و چین همچنین در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مشترک  تبادل نظر کردند.

گفتنی است، تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا  بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت «جو بایدن» رئیس جمهوئر کنونی آمریکا اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

منبع: الف

کلیدواژه: موضوع هسته ای ایران عربستان سعودی وزیر خارجه خارجه چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۷۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند

فایننشال تایمز می‌نویسد که کشور‌ها از آینده دارایی‌های خود در غرب می‌ترسند. آنها به طور خصوصی از نمایندگان اتحادیه اروپا خواستند "تسلیم فشار‌های آمریکا و انگلیس نشوند" و بر جلوگیری از مصادره ۲۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه پافشاری کردند.

در گردهمایی اخیر وزرای دارایی گروه ۲۰ در برزیل، نمایندگان در یک موضوع مبرم احساس ناراحتی عمیقی داشتند: مصادره بالقوه یا استفاده از دارایی‌های روسیه که تحت تحریم‌های غرب پس از حمله روسیه به اوکراین مسدود شده بودند.

دو وزیر - محمد الجدان از عربستان سعودی و سری مولیان ایندراواتی از اندونزی - از جمله کسانی بودند که از این بابت نگران بودند. سؤالات آنها از همتایان غربی خود به یک بحث پرتنش در مورد اینکه آیا صد‌ها میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه باید برای کمک به تأمین مالی اوکراین اختصاص داده شود، تبدیل شد.

آمریکا و هم پیمانانش استدلال می‌کنند که انجام این کار باعث تقویت مالی با پتانسیل تبدیل جنگ به نفع کی‌یف خواهد شد. برای مخالفان این ایده، چنین اقدامی خطر ایجاد یک سابقه خطرناک در حقوق بین‌الملل را به همراه دارد - سابقه‌ای که می‌تواند منافع هر کشوری را در غرب درگیر کند و نظم حقوقی بین‌المللی را نیز به خطر بیندازد.

در حال حاضر، کی‌یف به بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری که در ۲۴ آوریل توسط سنای ایالات متحده تصویب شد، پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی متکی است. اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، متحدانش را تحت فشار قرار می‌دهد تا به دنبال راه‌هایی برای بهره‌برداری از ذخایر تقریباً ۲۶۰ میلیارد یورویی روسیه باشند، در حالی که نشست سران گروه هفت در ایتالیا در ماه آینده به عنوان لحظه‌ای کلیدی برای فشار جهت پیشرفت تلقی می‌شود. پیش از این، نمایندگان G۷ گفتند که موضوع مصادره کامل دارایی‌های فدراسیون روسیه دیگر مورد بحث قرار نمی‌گیرد و اقدامات جایگزین در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات