Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی یک روانشناس گفت: میزان افتخار انعکاسی در جامعه امروز ایران پایین است.

تورج سپهوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به ‌طور کلی همه افراد در هر شرایط و هر موقعیت در گروه‌های متفاوتی قرار می‌گیرند و هر فرد دست ‌کم در یک گروه خانواده، یک گروه شغلی یا دوستانه قرار دارد. این گروه‌ها در دو دسته ما و شما تقسیم می‌شوند و زمانی که می‌گوییم ما یعنی به یک جمع و یکسری افراد تعلق داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است که بخشی از هویت ما متعلق به جمعی است که در آن حضور داریم. قومیت، نژاد، کشور، تیم‌های ورزشی و علیمی، سازمان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و... جزو گروه‌هایی هستند که افراد به آنها تعلق دارند.

سپهوند افزود: هر فرد با قرار گرفتن در یک گروه از منیت خود خارج می‌شود هرچند که حضور در این گروه‌ها به ‌صورت رسمی نباشد، مانند تیم‌های ملی یا باشگاهی ورزشی که افراد جامعه در آن حضور ندارند اما این تیم‌ها به مردم و مردم به آنها تعلق دارند، لذا کسب موفقیت و دستاورد و افتخار در این گروه‌ها به افرادی که به آنها تعلق دارند انعکاس می‌یابد و در نتیجه در فرد یا افراد افتخار انعکاسی به‌ وجود می‌آید.

وی ادامه‌ داد: درواقع افتخار انعکاسی حس جمعی است و هرچند احساس تعلق خود فرد تاثیر بسزایی در آشکار شدن و پیدایش این حس دارد، اما حضور در یک گروه و کسب دستاوردهای جمعی موجب ایجاد شدن آن می‌شود.

سپهوند باتاکید بر اینکه  این حس به معنای افتخار به دستاوردهای گروه است و با تعصبات خشک و کورکورانه تفاوت دارد، بیان کرد: در برخی از کشورها در حوزه پویایی جمعی، سوگیری شناختی افراد و افتخار انعکاسی مطالعات و تحقیقات بسیاری صورت گرفته و در این خصوص کتاب‌هایی نیز نوشته شده ‌است، برهمین اساس می‌توان از تجربیات کشورهای موفق در این حوزه استفاده کرد و حس نشاط جمعی را در جامعه افزایش داد.

وی اظهار کرد: این افتخار لزوما برای خود شخص نیست و حتی اگر برای افراد گروه یا جامعه دستاوردی بوجود می‌آید موجب نشاط، رضایت و شادی فرد می‌شود.

سپهوند اشاره کرد: میزان افتخار انعکاسی در جامعه امروز ایران پایین است هرچند در حوزه‌های ورزشی و اجتماعی میزان افتخار انعکاسی در جامعه ما بالاست اما در سایر حوزه‌ها نظیر علمی، صنعتی، پزشکی و... در سطح پایینی از افتخار انعکاسی قرار داریم و بی اعتمادی مردم و کم‌کاری سازوکارهای حکومتی و دولت در کاهش این حس موثر است. لازم به ذکر است که عدم توجه به افزایش این حس در درازمدت اثرات فرهنگی جبران ناپدیری دارد.

وی افزود: دولت می‌تواند با تخصیص بودجه، برنامه ریزی، آموزش، تبلیغات درست، ایجاد رقابت سالم و برجسته کردن افراد موفق در فراگیری این حس در جامعه نقش‌آفرینی کند.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه اراک تصریح کرد: متاسفانه در حوزه صنعت برخی محصولات ایرانی در مقایسه با محصولات کشورهای دیگر ضعیف هستند و حس افتخار انعکاسی را در این حوزه برنمی‌انگیزد. همچنین برخی با تبلیغات غیرواقعی و بی‌منطق موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به محصولات ایرانی شده‌اند، در حالی که تبلیغات می‌بایست منطقی و اصولی و مبتنی بر کیفیت محصولات باشد. تولید محصولات با کیفیت و تبلیغات منطقی خرید مردم را به دنبال دارد و در درازمدت موجب افزایش افتخار انعکاسی می‌شود.

وی افزود: در واقع با توجه به اینکه افتخار انعکاسی امری جمعی است، سازوکارهای حکومت و اقدامات دولت باید به گونه‌ای باشد که میزان نشاط و افتخار انعکاسی را در عموم مردم افزایش دهد. هزینه و برنامه ریزی، آموزش، تبلیغات درست، ایجاد رقابت سالم، برجسته کردن افراد موفق و فراگیر کردن حس افتخار به آنها در واقعیت برعهده دولت و حاکمیت است.

انتهای‌پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روانشناسي یک گروه گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۱۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود تیم ایرانِ یک به جمع ۸ تیم برتر والیبال ساحلی زیر ۱۹ سال آسیا

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مسابقات والیبال ساحلی زیر ۱۹ سال آسیا با حضور ۳۲ تیم به میزبانی کشور تایلند در حال برگزاریست امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت و در دور دوم مرحله گروهی رقابت‌ها تیم ایران یک با ترکیب حبیب اکبرزاده و امیرعلی قلعه نویی با نتیجه ۲ به صفر برابر تیم هنگ کنگ ۲ به برتری رسید و راهی مرحله یکچهارم پایانی شد.    تیم ایران یک پیش از این هم در گروه ۳ مقدماتی مسابقات مقابل تیم‌های ویتنام یک، استرالیا ۲ به برتری رسیده و به عنوان صدر نشین به دور بعد راه پیدا کرده بود.    تیم کشورمان برای رسیدن به نیمه نهایی، امروز به مصاف تیم نیوزیلند ۲ می‌رود.    اما در گروه چهار مقدماتی، تیم ایران دو متشکل از (محمد رسول بستگانی – کیارش باقری) با تیم‌های چین یک، سنگاپور یک و ویتنام دو مسابقه داد و بدون کسب پیروزی از حضور در مرحله بعد بازماند. ­

دیگر خبرها

  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • مردم ایران عصبانی و بیش از اندازه حسود هستند، اگر به زنی نگاه کنی کشته می‌شوی!
  • زمانی که پرچم کشورم را میان تماشاگران می‌بینم، بسیار افتخار می‌کنم
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • ۸۹۰ ورزشکار معلول زنجانی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
  • مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی امروز پایان می‌یابد
  • صعود تیم ایرانِ یک به جمع ۸ تیم برتر والیبال ساحلی زیر ۱۹ سال آسیا