Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-05-08@23:30:44 GMT

اولویت‌های راهبردی نفت و گاز شرق اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۲۸۲۱

اولویت‌های راهبردی نفت و گاز شرق اعلام شد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: توسعه میدان‌گازی توس و تداوم ذخیره‌سازی گاز، اولویت‌های راهبردی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق هستند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی با بیان این مطلب افزود: موقعیت راهبردی منطقه عملیاتی خانگیران و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق به‌عنوان تأمین‌کننده گاز استان‌های شمال شرق کشور ایجاب می‌کند توجه و اهتمام ویژه‌ای به‌منظور توسعه میدان گازی جدید توس و فاز دوم ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه دی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمادگی برای زمستان

وی در جلسه پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در نیمه دوم سال جاری، با اشاره به جایگاه ویژه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، از آمادگی این شرکت برای تأمین سوخت زمستان شمال و شمال شرق کشور خبر داد و افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های انجام‌شده در خصوص عملیات تعمیر چاه‌ها و حفاری چاه جدید با دکل حفاری، تعمیرات اساسی تأسیسات، خطوط لوله و چاه‌ها به میزان ۴۶ هزار نفر ساعت، تعویض مخزن ذخیره‌سازی مایعات مرکز اندازه‌گیری، انجام آزمایش‌ها و اقدام‌های بهبود چاه‌ها، این شرکت آمادگی تولید روزانه ۶۴ میلیون مترمکعب گاز را در فصل زمستان دارد.

تولید ۷ میلیارد مترمکعب گاز در نیمه نخست سال

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق از ابتدای امسال تاکنون موفق به تولید مجموع ۷ میلیارد مترمکعب گاز شده که معادل ۱۰۴ درصد تولید تکلیفی است. میانگین تولید روزانه گاز در چهار ماه پایانی سال نیز ۵۸ میلیون مترمکعب خواهد بود.

برنامه‌های عملیاتی نیمه دوم سال

حاتمی درباره پیش‌بینی عملیات موردنیاز چاه‌های شرکت نفت و گاز شرق در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در این برنامه، عملیاتی همچون اسیدکاری، عملیات با لوله‌مغزی سیار، مشبک‌کاری، نصب مسدودکننده، نمودارگیری، آزمایش ممیزی فشار ساکن، آزمایش چاه با تفکیک‌گر سیار، تزریق دوره‌ای مواد ضدخورندگی، تعمیر/ تعویض شیرهای تاج چاه، اندازه‌گیری فشار سرچاهی، بررسی وضع فشار فضای حلقوی، آزمایش تعیین میزان نمک در آب و موارد دیگر در میدان خانگیران به تعداد ۸۳۰ و ۳۳ مورد در میدان گنبدلی انجام می‌شود. این عملیات در نیمه نخست امسال ۷۴۷ مورد در میدان خانگیران و ۳۶ مورد در میدان گنبدلی انجام شده است.

تزریق بیش از ۱.۶ میلیارد مترمکعب گاز به شوریجه دی

وی به اجرای طرح راهبردی ذخیره‌سازی گاز طبیعی در این شرکت  درسال‌های اخیر در میدان‌های سراجه قم و شوریجه دی اشاره و تصریح کرد: در رابطه با میزان تزریق و بازتولید گاز از مخزن ذخیره‌سازی شوریجه دی، افزون بر تولید، تزریق گاز از ابتدای امسال تا ۲۵ مهرماه یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون مترمکعب انجام شد که ۸۱ درصد برنامه به شمار می‌آید و در صورت ادامه تزریق تا یک ماه آینده به رقم یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسیم.

تزریق ۸۸۰ میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه در چهار ماه پایانی نیز روزانه ۱۶ میلیون مترمکعب گاز از این میدان بازتولید خواهد شد، افزود: امسال در مجموع ۸۸۰ میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه قم تزریق شده که با مجموع گازهای باقیمانده در این مخزن، به یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

مهمترین پروژه‌ها

بر اساس این گزارش، اصلاح، تکمیل و توسعه تأسیسات فرآورشی موجود و احداث تأسیسات جدید در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق شامل نصب و جایگزینی مخزن ذخیره مایعات در مرکز جمع‌آوری، نصب مخزن جدید ذخیره مایعات (فاز ۲) در مرکز اندازه‌گیری، احداث هدر مستقل گاز شیرین مراکز جمع‌آوری، نصب تسهیلات سرچاهی چاه ۴۳ خانگیران و احداث خط لوله جریانی، نصب تسهیلات سرچاهی چاه‌های شماره ۲۸ و ۷۳ خانگیران، احداث فلش‌تانک در مسیر آب تخلیه از مخزن ذخیره در مرکز اندازه‌گیری به حوضچه‌های تبخیر پالایشگاه، احداث و نصب تأسیسات تفکیک مایعات در جمع‌آوری گنبدلی، راه‌اندازی کامل تأسیسات مرکز جمع‌آوری و احداث تأسیسات تفکیک و چاه‌های پروژه ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه دی و تکمیل سامانه حفاظت کاتدی خطوط لوله از مهم‌ترین پروژه‌های امسال نفت و گاز شرق است.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق یکی از سه شرکت تابع شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که مسئولیت تولید و بهره‌برداری از مخزن عظیم گاز ترش مزدوران و سه مخزن گاز شیرین شوریجه بی، شوریجه دی و گنبدلی در شهرستان سرخس واقع در ۱۸۰ کیلومتری شهر مشهد مقدس را به‌عهده دارد. این شرکت مسئولیت تأمین گاز موردنیاز پنج استان شرق و شمال کشور شامل خراسان رضوی، جنوبی، شمالی، مازندران و بخشی از استان سمنان را به‌عهده دارد.

منبع: شانا

کلیدواژه: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق ذخیره سازی گاز شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق شرکت نفت مناطق مرکزی ایران میلیون مترمکعب ذخیره سازی گاز مترمکعب گاز اندازه گیری مخزن ذخیره شوریجه دی جمع آوری چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۲۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آفرینی جزیره نوآور قشم در دیپلماسی فناوری و نوآوری در سطح بین المللی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ‎در حاشیه برگزاری نخستین رویداد مانوین که سه شنبه همزمان با نمایشگاه ببین المللی اینوتکس ۲۰۲۴ در پارک فناوری پردیس آغاز شد، توافق‌نامه‌ای با هدف استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و‌نرم، رونق اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع خلاق جزیره نوآور قشم توسط روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و عادل پیغامی رییس منطقه آزاد قشم امضا شد.

در این توافق نامه با هدف همکاری در پیشبرد برنامه‌های توسعه دانش‌بنیان برای تحقق جزیره نوآور قشم به عنوان اولین جزیره نوآور در کشور با رویکرد ارتقای شرکت‌ها و زیست‌بوم دانش‎ نامه، افزایش جذب و اشتغال نیروی انسانی نخبه و تحصیل‌کرده و حل چالش‎‌های جزیره قشم با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های نوآورانه، فناورانه و خلاقانه موجود، در سطح ملی و بین المللی منعقد شده است.

در این توافق‌نامه به نقش آفرینی جزیره نوآور قشم در دیپلماسی فناوری و نوآوری در سطح منطقه‌ای و بین المللی، تعریف طرح های کلان و ایجاد کنسرسیوم‎‌های دانش‌‎بنیان برای رفع نیاز‌های صنعتی به ویژه گلوگاه‌های فناورانه و کاهش ارزبری در سطح جزیره نوآور قشم، رشد کمی و کیفی شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان و خلاق در جزیره نوآور قشم و جهت‌دهی آنها به رفع نیاز‌ها و چالش‌های جزیره، ترغیب بنگاه‌های اقتصادی جزیره نوآور قشم برای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و نهاد‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری و صنایع خلاق جزیره توجه و تاکید شده است.

از دیگر اهداف توافق‌نامه همکاری یاد شده می‌توان به توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان و خلاق در حوزه‌های مرتبط با فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و تجاری جزیره نوآور قشم، ترغیب و تسهیل شرکت‌های فناور و دانش بنیان در صادرات محصولات و خدمات، بسیج خدمات، حمایت‌ها و امکانات حاکمیتی در جهت رشد شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و خلاق و شکل‌گیری شرکت‌های جدید به ویژه در حوزه‌های اولویت‌دار جزیره، تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار برای عبور از خام‌فروشی و تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر و تلاش برای جذب و انتقال فناوری‌های پیشرفته و نوین به جزیره در سطح ملی و منطقه‌ای اشاره کرد.

دو طرف همچنین برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌‎های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری جزیره نوآور قشم مانند پارک علم و فناوری، مراکز نوآوری تخصصی، شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاری خطرپذیر و ... با محوریت ظرفیت‌های موجود در جزیره نوآور قشم، تاسیس صندوق پژوهش و فناوری جزیره نوآور قشم و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی و ... برای حمایت از فعالیت‌های فناورانه و خلاقانه در جزیره قشم، ایجاد فرصت‌های شغلی و توانمندسازی نیروی انسانی نخبه، مستعد برتر و تحصیل‌کرده در جزیره نوآور قشم و جذب و نگهداشت آنها توافق کرده‌اند.

معاونت علمی بر اساس این توافق‌نامه همکاری متعهد شده است ضمن حمایت از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان پیشران و همچنین تشکیل و راهبری کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان با هدف رفع چالش‌ها و توسعه زنجیره‌های ارزش بومی و حوزه‌های اولویت‌دار جزیره نوآور قشم، شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور با توجه به نیاز‌های موجود در جزیره، از ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری جزیره نوآور قشم حمایت کند.

همچنین اولویت‌دهی و تسهیل‌گری در استفاده از ابزار‌های قانونی موجود در معاونت به ویژه ابزار‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان و قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، با هدف توسعه شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان‎ در جزیره نوآور قشم؛ حمایت از توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و توانمندسازی فعالان علمی، فناوری و صنعتی جزیره نوآور قشم در این حوزه حمایت از شکل‌گیری و رشد کسب‌وکار‌های نوپای دانش‌بنیان و فناور جدید با مشارکت ارکان زیست‌بوم شتاب‌دهنده، مرکز رشد، کارخانه نوآوری و... از دیگر تعهدات معاونت علمی در این توافق نامه همکاری است.

سازمان منطقه آزاد قشم نیز متعهد شده است ضمن شناسایی زنجیره‌های ارزش بومی جزیره قشم با تمرکز بر فرصت‌ها و مزیت‌های بومی آن و همچنین شناسایی نیاز‌های صنایع فعال در آن به منظور توسعه زنجیره‌های ارزش و تعیین موضوعات اولویت‌دار جزیره نوآور قشم، از تعریف طرح‌های دانش‌بنیان پیشران برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره‌گیری از فرصت‌ها و مزیت‌های بومی جزیره نوآور قشم و حل نیاز صنایع فعال در آن حمایت کند.

علاوه بر این، اولویت‌دهی اختصاص منابع جزیره نوآور قشم و اختیارات سازمان منطقه آزاد به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای تقویت فعالیت‌های دانش‌بنیان و حل مسائل بومی جزیره نوآور قشم، اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری از محل دارایی‌های سرمایه‌ای جزیره نوآور قشم برای تاسیس صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری جزیره نوآور قشم از دیگر محور‌های توافق با معاونت علمی به شمار می‌رود.

سازمان منطقه آزاد قشم در جلب مشارکت بنگاه‌های اقتصادی جزیره نوآور قشم برای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و نهاد‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری جزیره نوآور قشم و ایجاد صندوق‌های خطرپذیر شرکتی، تجمیع تقاضا در خرید‌های دولتی جزیره نوآور قشم با اولویت‌دهی به خرید کالا و خدمات دانش‌بنیان، حمایت و تسهیلگری در تصویب طرح‌های دانش‌بنیان در هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم به منظور اولویت‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای بهره‌مندی از منابع مالی تبصره ۱۸ قانون بودجه همکاری‌های لازم را صورت می‌دهد.

دیگر خبرها

  • اولویت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان در سال جهش تولید اعلام شد
  • برنامه دولت برای واگذاری های سال ۱۴۰۳ اعلام شد/ کیش ایر در اولویت
  • آغاز اجرای طرح زنجیره ارزش راهبردی ماهیان گرمابی خوزستان
  • نقش آفرینی جزیره نوآور قشم در دیپلماسی فناوری و نوآوری در سطح بین المللی
  • تولید حدود ۲۷۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲
  • ۳۰۷ کالای راهبردی نفتی شناسایی‌ شد/ ۷ پروژه در محله نهایی سازی
  • بازنگری مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت بیمه سرمد/ بهشتی‌نژاد مدیرعامل بیمه سرمد: ارائۀ خدمات بیمه‌ای به‌هنگام با حفظ کیفیت مهم‌ترین رکن مأموریت بیمه سرمد خواهد بود
  • جهاد میدانی محققان برای جهش تولید با مشارکت مردم در بوشهر اجرا شد
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید