Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، اکبر آزادی مسئول واحد آموزش اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه با سرد شدن آب و هوای استان و افزایش میزان استفاده از وسایل گرمایشی، میزان شیوع مسمومیت با گاز منوکسیدکربن (CO) نیز افزایش می‌یابد، گفت : گاز منوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است که در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گاز میل ترکیبی شدیدی با هموگلوبین خون دارد

او با بیان اینکه بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گاز‌ها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل اصلی مسمومیت با منوکسیدکربن هستند، گفت : علایم و نشانه‌های اولیه مسمومیت با مونوکسیدکربن می‌تواند شبیه علایم آنفولانزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می‌کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا شده اند و سعی در خواباندن خود می‌کنند.

آزادی علایم مهم و اولیه که باید به آن شک کرد را سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی، تند تند نفس کشیدن و حتی بی قراری دانست و افزود: میزان غلظت گاز منوکسیدکربن در محیط نیز بر شدت این علایم تاثیرگذار است.

 آزادی افزود: کودکان، زنان باردار، سالخوردگان و بیماران خاص در برابر منوکسیدکربن آسیب پذیر ترند و علایم مسمومیت در آن‌ها شدیدتر ظاهر خواهد شد.

او با بیان اینکه استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این نوع مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: باید از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و یا دارای نقص در دودکش جدا خودداری شود.

آزادی افزود: کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش از نظر نشت گاز‌های سمی قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود.

مسئول واحد آموزش اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است، افزود: اگر لوله دودکش بخاری سرد است، دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گاز‌های سمی از دودکش است، در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد شود.

او ادامه داد: داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از بروز نکردن خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد.

آزادی ادامه داد: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید بررسی و تعمیر شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و تولید گاز منوکسید کربن کند.

او گفت: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

او افزود: از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جدا خودداری شود. باید از قراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب پرهیز شود.

او در خصوص چگونگی برخورد با افرادی که دچار گاز گرفتگی شده اند، گفت: اولین اقدام، خارج کردن افراد مسموم از محل آلودگی و ورود آن‌ها به هوای آزاد است. برای این کار روی دهان خود را با دستمال مرطوب پوشانده و وارد محل شوید. در و پنجره‌ها را سریعا باز کرده و با اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی تماس بگیرید و آدرس دقیق بدهید.

آزادی افزود: هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی به بیمار ندهید. اتصالات گاز را ببندید و از روشن کردن لامپ و آتش خودداری کنید .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی گاز گرفتگی مونوکسید کربن وسایل گرمایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۳۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

ایسنا/لرستان دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: طی هفته گذشته تا به امروز و بدنبال بارندگی های اخیر و گرم شدن هوا و افزایش رویش قارچ‌ها در طبیعت ‌شاهد افزایش مصرف خوراکی قارچ و بروز ‌مسمومیت حاد در تعداد قابل توجهی از بیماران مراجعه کننده به مرکز مسمومیت‌های بالینی بیمارستان شهید رحیمی هستیم.

‌پیمان آسترکی در گفتگو با ایسنا گفت:
این پزشک متخصص بیان کرد: متاسفانه تعداد مسمومین افزایش صعودی داشته و اکثرا با علایم گوارشی شدید، لرز و تعریق و تاری دید مراجعه می‌کنند.
وی تاکید کرد: تشخیص قطعی غیر سمی بودن قارچ‌ها به صرف شکل ظاهری میسر نمی‌باشد.
آسترکی گفت: به علت شیوع قابل توجه موارد مسمومیت و تهدید سلامت افراد توصیه می‌شود از مصرف این‌گونه قارچ‌ها اکیدا خودداری شود.
او یادآور شد: مسمومیت ناشی از قارچ‌ها می‌تواند منجر به عوارض جدی نارسایی کبد و کلیه منتهی به پیوند و حتی مرگ در بیماران شود.
وی ادامه داد: توصیه می‌شود از مصرف قارچ‌های محلی خودداری کرده و در صورت بروز علایم سریعا به مراکز درمانی مراجعه تا اقدامات درمانی و تشخیصی در زمان مناسب صورت گیرد و تاکید می‌شود از خود درمانی پرهیز شود.

انتهای پیام        

دیگر خبرها

  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • اتصال دوباره واحد شماره ۲ بخاری نیروگاه شهید رجایی به شبکه سراسری
  • انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد  
  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • رشد تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین