Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن لاسجردی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری نشست همسایگان درباره افغانستان در ايران، گفت: کشورمان در رابطه با این نشست چند ملاحظه دارد؛ نخست مسئله طالبان است که تاکنون موضوع مشخصی در به رسمیت شناختن طالبان نداشته ایم و تهران همواره اصرار دارد حکومت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد؛البته شاید تهران بخواهد طالبان را به سوی این نگاه مهم و اثر گذار جذب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هدف نشست تهران بیش از هرچیز این است که طالبان را به سمت گفت‌وگو سوق دهد تا بتواند با آن‌ها درباره تشکیل دولت فراگیر صحبت کند و همچنین مشکلات افغانستان نیز حل شود. این را هم باید مدنظر قرار داد که نادیده گرفتن بازیگران، گروه‌ها و اقوام در این کشور می‌تواند بحران ساز شود.

لاسجردی ادامه داد: ملاحظه دیگری که ایران آن را مدنظر دارد، مربوط به خط مشی سیاسی کشور است،زیرا دولت سیزدهم اولویت ارتباط با همسایگان را در دستور کار خود قرار داده است. اما زمانی که این موضوع از سوی دولت اعلام شد مشکلی به نام طالبان خود را نشان داد.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه درنشستی که برای مسئله افغانستان برگزار خواهد شد در خصوص نقش دیگر کشور‌ها نیز گفت‌وگو خواهد شد، اظهار کرد: کشور‌هایی مانند پاکستان یکی از مهره‌های مهم و موثر در حل مشکل افغانستان است همچنین کشور‌هایی مانند ترکیه و قطر نیز در شطرنج تحولات افغانستان موثر هستند.

وی افزود: تهران علاقه‌مند است که با برگزاری این نشست برای حل مشکل افغانستان و حضور همسایگان در این نشست،  ثبات منطقه‌ای را دنبال کند. این درحالی است که   برخی کشور‌های عربی تلاش کردند تا در مسئله‌ی افغانستان موضع قومیتی را مورد توجه قرار دهند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست همسایگان درباره افغانستان در ايران، گفت:‌ در اولین جلسه‌ای که وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به صورت برخط  برگزار کردند، توافق شد كه نشست بعدی با حضور وزرای خارجه در تهران باشد و این منوط به آماده شدن مقدمات است. این موضوع در دستورکار و پیگیری است ؛اما نمی‌دانیم چه زمانی امکان برگزاری نشست حضوری را در تهران خواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طالبان افغانستان تحولات افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۳۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های آمریکا ظالمانه است

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان محدودیت‌‌های وضع‌شده بانکی از سوی آمریکا را یک عمل انتقام‌جویانه و ظالمانه خواند و گفت این عمل توجیه اخلاقی و قانونی ندارد.

وی همچنین افزود برخی کشورها به پناهگاه، آموزش‌گاه و تمویل‌گاه داعشیان تبدیل شده است.

‏متقی افزود: «در یک کشور به داعش نیروی انسانی زمینه‌سازی می‌شود، کشور دیگر مسیری شده که داعشیان از آنجا عبور می‌کنند و کشور سومی هم پناه‌گاه، مراکز تمویل‌ و محلات برنامه‌ریزی در اختیار داعشیان قرار داده است.»

وی تأکید کرد درصورتی که این سه کشور مسئولیت خود را ادا کنند، در افغانستان و منطقه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه کشور همچنین گفت که در نتیجه سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور طالبان، افغانستان در ۳۸ کشور جهان نمایندگی سیاسی دارد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان به‌عنوان یک کشور امن و پیشرفته، در حال مبدل شدن به مرکز اقتصاد و ترانزیت است؛ از کشورهای منطقه و جهان خواست تا از این فرصت‌ها در افغانستان استفاده خوب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • خون شریک ۲ + فیلم
  • تصاویری قدیمی از پوشش متفاوت زنان افغانستانی قبل از طالبان
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد