Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@13:47:18 GMT

دندان عقل از کجا آمده است؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۹۲۲۲

محققان دانشگاه آریزونا از ماهیت پیدایش دندانی که جای رویش در فک ندارد، رمزگشایی کردند.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران به نقل از روسیا الیوم نوشت: هالسکا گلواکا نویسنده و انسان شناس ارشد آمریکایی می‌گوید: یکی از اسرار تکامل بیولوژیکی انسان این است که چگونگی هماهنگ سازی دقیق بین ظهور مولر‌ها (یا دندان‌های مولر) با تاریخ زندگی و نحوه سازماندهی آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلوآکا با کمک گری شوارتز، دیرینه شناس در موسسه ریشه‌های انسانی دانشگاه آریزونا، نمونه‌هایی از جمجمه‌های مختلف را برای مقایسه تکامل آن‌ها جمع آوری کرد.

با تبدیل استخوان‌ها و دندان‌های ۲۱ گونه نخستین، به مدل‌های سه بعدی، محققان دریافتند که زمان بندی دندان‌های آسیای بزرگسال ما ارتباط زیادی با تعادل ظریف بیومکانیک در جمجمه‌های در حال رشد ما دارد.

فرم دندان‌های بالغ که ما برای خرد کردن غذا به صورت خمیر استفاده می‌کنیم، معمولاً در سه مرحله (۶، ۱۲ و ۱۸ سالگی) از لثه ما بیرون می‌آید.

سایر نخستی‌ها مولر‌های بالغ خود را زودتر دریافت می‌کنند. علیرغم همه شباهت‌های ما در مراحل رشد، شامپانزه‌ها (Pan troglodytes) دندان‌های آسیاب خود را در ۳، ۶ و ۱۲ سالگی دریافت می‌کنند، بابون‌های زرد (Papio cynocephalus) آخرین سن مولر‌های بزرگسال خود را در سن هفت سالگی و ماکاک‌ها (Macaca mulatta) در شش سالگی بیرون می‌زنند.

فاکتور مهمی که زمان رویش دندان را محدود می‌کند، فضاست. اگر فک به اندازه کافی برای دندان مصنوعی بزرگسالان بزرگ نباشد، اعمال فشار بر روی آن فایده‌ای ندارد.

انسان‌ها دقیقاً به اندازه آن‌ها فضای دهانی ندارند، زیرا دندان عقل نهفته یک مشکل بزرگ برای گونه‌های ماست. اما هنوز مشخص نیست که چرا این دندان‌ها اینقدر دیر در زندگی ما ظاهر می‌شود.

با این حال، داشتن یک فضای خالی برای دندان در حال رشد باعث نمی‌شود که یک دندان در آنجا ایده خوبی به نظر برسد. تعداد زیادی ماهیچه و استخوان از دندان‌ها پشتیبانی می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که فشار کافی می‌تواند غذای ما را با خیال راحت پاره کرده و خرد کند. به نظر می‌رسد که "ایمنی" در پشت توسعه دندان‌های دیررس ما قرار دارد.

شوارتز می‌گوید: به نظر می‌رسد که فک ما بسیار آهسته رشد می‌کند، به احتمال زیاد دلیل آن این است که در طول تاریخ رشد ما به کلی کند بوده است. در مقایسه با صورت‌های کوچک ما، هنگامی که در یک مکان، ایمن لازم وجود دارد، رشد دندان عقل به تأخیر می‌افتد.

مولر‌های خلفی در جلوی مفاصل گیجگاهی فکی قرار دارند که با هم مفصل بین فک و جمجمه را تشکیل می‌دهند. بر خلاف سایر مفاصل بدن ما، این دو محور باید همزمان با یکدیگر کار کنند. همچنین باید نیروی معقولی را به یک یا چند نقطه منتقل کنید تا شما را مجبور به گاز گرفتن و جویدن کند.

برای گونه‌هایی که فک بلندتری دارند، زمانی که جمجمه برای ایجاد ساختار مناسب برای نزدیک‌ترین دندان‌ها به عضلات نزدیک مفصل نیاز دارد، نسبتاً کوتاه است.

برای ما انسان‌ها که صورت‌های بسیار صافی داریم، چنین شانسی وجود ندارند و باید منتظر بمانیم تا جمجمه ما رشد کند تا جایی که نیرو‌هایی که بر روی هر یک از دندان‌های مولر بالغ قرار می‌دهید به فک در حال رشد ما آسیبی نرساند.

این نه تنها راهی جدید برای ارزیابی شرایط دندان‌ها مانند دندان‌های آسیاب آسیب دیده به ما می‌دهد، بلکه ممکن است به دیرینه شناسان کمک کند تا تکامل فک‌های منحصر به فرد ما را در میان اجداد ما درک کنند.

گلوواکا می‌گوید: این مطالعه یک دید قوی جدید ارائه می‌دهد که از طریق آن می‌توان پیوند‌های شناخته شده بین رشد دندان، رشد جمجمه و پروفایل بلوغ را مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره جرم گیری دندان؛ از عوارض تا فواید

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: اخبارسلامت دندان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دندان دندان ها مولر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۹۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مرد با چنگ و دندان شغلش را حفظ کرده است | در کوچه درختی چه می گذرد؟

همشهری آنلاین- رابعه تیموری:داوود پاکیزه و درست کار می‌کند، آنقدر پاکیزه که اوستا عبدالله را عمری میان مشتریانش روسپید نگه داشته است. اوستا عبدالله در سفیدگری مو سپید کرده و به آتش کوره دکان دود اندودش دیگ و پاتیل‌های کارکرده بسیاری جلا پیدا کرده‌اند. روزگاری همکاران اوستا عبدالله در بازار سیداسماعیل پرشمار بودند، اما حالا در این بازار فقط او و تک و توک سفیدگرانی جا خوش کرده‌اند که هنوز نمی‌توانند از کار و کسب دیرینه خود دل بکنند:

بیشتر بخوانید:اجناس این بازار مورد نیاز زنده و مرده بود


وسط تاریکی دکان حاج عبدالله، رویه طلایی تغار مسی خوب برق می‌زند. کف آن را هنوز داوود نسابیده و لک‌های سیاه، رنگ نقره‌ای کف تغار را پوشانده است. اندازه دکان حاج عبدالله به ١۵ متر نمی‌رسد. دوده کوره تا کمره دیوارهای طبله کرده دکان بالا رفته و قفسه‌ها و رف‌های فلزی که ابزار کار و وسایل خرده ریز را توی آنها چیده‌اند، زنگار بسته‌اند. کیسه‌های شن و نشادر گوشه دکان تلنبار شده‌اند و ظروف دوده گرفته‌ای را که باید امشب توی محلول جوهر نمک بخوابانند، شلوغ و درهم توی قفسه‌ها جای داده‌اند. تاباندن کوره با گاز شهری به صرفه‌تر است، ولی اوستا عبدالله محض احتیاط پیت نفت آبی رنگ زیر رف را هم هیچوقت خالی نمی‌گذارد. پیت حلبی هم که توی آن ذغال می‌ریزند و روی آن بساط چای صبحانه و عصرانه‌شان را به راه می‌کنند، با نفت می‌سوزد. دیگچه‌ها و سینی و قابلمه‌هایی را که سفید شده‌اند، کنار در باریک دکان چیده‌اند و نصیر مشغول بسته‌بندی آنها است تا به مشتریان تحویل دهند. داوود کوره را تابانده و مشغول جوشاندن دیزاب است. تا دیزاب داغ از قل زدن بیفتد، می‌تواند کمی نفس چاق کند.


دیگ و پاتیل‌های نذری

نصیر کنار دیگ مسی پر از جوهر نمک چمباتمه زده و هر بار که تکه پوست کوچک توی مشتش را روی آفتابه مسی می‌کشد، سیاهی و زنگار رویه آن توی راه آب باریک کف دکان راه می‌گیرد. بسیاری از همکاران حاج عبدالله برای سابیدن ظروف از اسکاج ظرفشویی زبر استفاده می‌کنند، ولی او هنوز هم پیش از آن که دسته پوست بز به آخر برسد، نصیر را برای خریدن پوست تازه به دباغی می‌فرستد. یک کیسه پر از شن ریزه هم همیشه ته دکان هست تا نصیر آنها را روی پوست بریزد و خوب کف و روی ظرف‌های سیاه را بسابد.
دیگچه‌ها و پارچ و آفتابه‌ها را نصیر هم می‌تواند توی کوره بتاباند، ولی نزدیک محرم و صفر و ماه رمضان که دیگ و پاتیل‌های نذری پزان از انباری‌ها بیرون می‌آیند، داوود باید خودش دم کوره بایستد. وقتی دیگ‌های مسی بزرگ و سنگین داغ می‌شوند،‌آسا ن نیست که با یک دست لبه سرخ و حرارت دیده دیگ‌ها را بگیری و با دست دیگر دیزاب جوشیده را توی آنها بغلتانی، ولی داوود خوب از پس کار برمی آید. از ١٢ سال پیش که پدرش دیگر قوت سفیدگری نداشت و خانه‌نشین شد، داوود رشته کار دکان حاجی را توی دستش گرفت. قبل از آن گاهی وردست پدر، پای کوره می‌ایستاد و از دیزاب جوشاندن تا قلع اندود کردن ظروف مسی را یاد گرفته بود.


پیشه‌ای رو به فراموشی

نصیر چند سال بعد از اوستاکار شدن داوود شاگرد دکان حاج عبدالله شده و هنوز مانده که قلع اندود کردن ظروف سابیده شده را به او بسپارند، ولی باید اول صبح و پیش از رسیدن داوود و اوستا عبدالله کوره را روشن و کم‌و زیاد شن و نشادر و دیزاب و زغال چوب را بسنجد تا وسط کار لنگ نمانند. اگر چه این‌روزها دیگر از دسته‌های کم‌اجدان و پاتیل و تغارهای مسی که اول صبح جلوی دکان سفیدگری تلنبار می‌شدند خبری نیست و شاید حتی چند روز گذر مشتری به بن‌بست درختی نیفتد، ولی اوستا عبدالله به عادت گذشته‌ها هر شب به نصیر سفارش می‌کند که همه ابزار و لوازم کار را روبراه کند تا کم‌و کاستی در کارشان نباشد. حاج عبدالله عمری به انصاف و مدارا با مشتری شهره بوده و حالا هم سعی می‌کند خوش انصاف باشد، ولی قیمت قلع که هر روز بالا و بالاتر می‌رود دست و بالش را بسته و با قد کشیدن نرخ این فلز وارداتی، اجرت کار او و شاگردانش هم بیشتر می‌شود. حاج عبدالله می‌گوید: «قدیم قلع را از بلژیک وارد می‌کردند، ولی از چند سال پیش این فلز از مالزی به ایران می‌آید. ما به‌صورت شمش و کیلویی قلع را می‌خریم و خودمان آن را آب می‌کنیم.» سفیدگری کار و کسب آبا و اجدادی اوستا عبدالله قاسمیان است و با آن که ظروف خوش رنگ و لعاب و ارزان‌قیمت تفلون جای ظروف مسی را در آشپزخانه بانوان ایرانی تنگ کرده‌اند، او باز هم نمی‌تواند از کوره سفیدگری و پیشه زنگار گرفته اش دل بکند.

کد خبر 846722 برچسب‌ها فلزات خبر مهم مهارت‌ها شغل

دیگر خبرها

  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • لیگ ملت‌ها: آمریکا تا دندان مسلح می‌آید
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • این مرد با چنگ و دندان شغلش را حفظ کرده است | در کوچه درختی چه می گذرد؟
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت
  • آرسنال ۵ - ۰ چلسی/ شیر‌های بی دندان به توپ بسته شدند+ فیلم
  • زیارتگاه دوست‌داشتنیِ شهر