Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@22:58:35 GMT

زلمای خلیلزاد استعفا کرد

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۹۴۰۵

زلمای خلیلزاد استعفا کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان تصمیم گرفته از سمت خود استعفا دهد. بلینکن همچنین گفت که "تام وست"، معاون فعلی خلیلزاد وظایفش را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، بلینکن در بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه منتشر شد، گفت که خلیلزاد در حال ترک سمت خود است و از وی بابت "دهه‌ها خدمت به مردم آمریکا" تشکر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلینکن تأکید کرد که تام وست، معاون خلیلزاد که پیش از این در دوران فعالیت جو بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت باراک اوباما، در تیم امنیت ملی فعالیت می‌کرد، به عنوان نماینده جدید ایالات متحده در افغانستان خدمت می‌کند.

خلیلزاد قبلا در مصاحبه‌ای با الجزیره اعلام کرده بود که قصد دارد این سمت را ترک کند.

این امر حدود دو ماه پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صورت می‌گیرد که با انتقادات شدید روبرو شد.

خلیلزاد از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ریاست هیات ایالات متحده و پست نمایندگی ویژه را بر عهده داشت و مذاکراتی را با طالبان در قطر انجام داد که به توافق صلح بین دو طرف منجر شد.

در همین حال به گزارش رویترز، یک فرد آشنا با موضوع به شرط ناشناس ماندن، اظهار داشت که خلیلزاد روز جمعه استعفای خود را ارائه کرده است. خروج وی در پی محرومیت وی از اولین مذاکرات رسمی دولت بایدن با طالبان پس از خروج آمریکا از افغانستان، که در اوایل ماه جاری میلادی (اکتبر) در دوحه برگزار شد، صورت گرفت.

خلیلزاد، متولد افغانستان، از سال ۲۰۱۸ رهبری مذاکرات با طالبان را بر عهده داشت که منجر به توافق فوریه ۲۰۲۰ برای خروج نیروهای آمریکایی در سال جاری شد. وی سپس بر جنبش طالبان و دولت اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان فشار آورد تا بر سر راه حل سیاسی برای پایان سالها درگیری مذاکره کند.

پس از سقوط دولت اشرف غنی و قدرت گیری طالبان، خلیلزاد به دنبال کمک به تخلیه شهروندان آمریکایی و افغان‌های در معرض خطر که برای دولت ایالات متحده کار می‌کردند، بود.

مقامات فعلی و سابق آمریکا پیشتر به رویترز گفته بودند که در سه سالی که خلیلزاد در این نقش حضور داشت، چهره یکی از بزرگترین شکست‌های دیپلماتیک آمریکا در حافظه تاریخ شد. مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که دیپلمات کهنه کار آمریکایی از اهرم قدرت برای گروه طالبان صرف نظر کرد، به طور مداوم دولت افغانستان را تضعیف کرد و علاقه چندانی به شنیدن دیدگاه‌های مختلف در داخل دولت آمریکا نداشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان آمریکا زلمای خلیل زاد ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۹۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

وزیر خارجه آمریکا، که هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی واشنگتن به تایوان به چین سفر کرده، گفت که واشنگتن به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با پکن است.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که با هدف حل تنش‌ها میان واشنگتن و پکن با هدف توسعه روابط دوجانبه به چین سفر کرده است، از پکن خواست تا زمینه فعالیت شرکت‌های آمریکایی در این کشور را فراهم کند.

بلینکن آنچه را که واشنگتن به‌عنوان رویه‌های تجاری ناعادلانه چین توصیف می‌کند، در نشست با مقامات دولتی محلی چین در مرکز مالی شانگهای مطرح کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: بلینکن با مقام ارشد شهر، دبیر حزب حاکم ملاقات کرد و نگرانی‌های خود را در مورد سیاست‌های تجاری چین و شیوه‌های اقتصادی آن مطرح کرد.

بلینکن تاکید کرد که آمریکا به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با چین و زمینه بازی برابر برای کارگران و شرکت‌های آمریکایی فعال در چین است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف بر اهمیت روابط بین مردم آمریکا و چین، از جمله گسترش مبادلات بین دانشجویان، دانش‌پژوهان و بازرگانان تاکید کردند.

واشنگتن و چین به‌طور فزاینده‌ای بر سر نحوه عملکرد شرکت‌های آمریکایی در چین و صادرات و ظرفیت تولید چین اختلاف نظر دارند. این اختلافات همچنین در پی آنچه حمایت پکن از مسکو در جنگ با اوکراین خوانده شده، تشدید شده است.

انتظار می‌رود سفر بلینکن به چین که تازه‌ترین ارتباط میان مقامات ارشد دو کشور است، شامل رایزنی درباره مسائل مختلفی از اقتصادی گرفته تا سیاسی و نظامی باشد.

هم‌زمان با ورود آنتونی بلینکن به چین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امضای مصوبه کنگره مبنی بر اعطای بسته کمکی چند میلیارد دلاری آمریکا به تایوان، آن را اجرایی کرد. این بسته شامل ۸ میلیارد دلار کمک در جهت مقابله با حمله نظامی احتمالی چین است.

بلینکن قرار است روز جمعه در پکن با وانگ یی، وزیر خارجه چین دیدار کند. همچنین احتمالا او قرار است دیداری نیز با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین داشته باشد.

دیگر خبرها

  • شبکه تلویزیونی آمریکایی درباره چین به بلینکن خط داد!
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل