Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،«زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه کاخ سفید در امور افغانستان از مقام خود کناره گیری کرد.

قرار است «توماس وست» معاون وی، جانشین خلیل‌زاد در پست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان کار او را ادامه دهد.

همچنین «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز با تأیید خبر استعفای خلیلزاد گفت: خلیلزاد از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلینکن با صدور بیانیه‌ای توضیح داد که نماینده ویژه کاخ سفید در امور افغانستان نامه استعفای خود را تقدیم کرده و قرار است معاون وی، عهده‌دار این سمت شود.

از خلیلزاد به عنوان چهره کلیدی سازش با طالبان و خروج بی برنامه آمریکا از افغانستان یاد می‌شود. بسیاری در افغانستان خلیلزاد را فردی خائن به افغانستان توصیف کرده اند. فرستاده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان پیشتر و چند ماه پیش از خروج کامل آمریکا از افغانستان، با حضور در کنگره گفته بود که پیش بینی‌ها در مورد پیشروی سریع نیروهای طالبان و سقوط کابل توسط آنها بعد از خروج ائتلاف بین المللی از افغانستان بدبینانه است.

خلیلزاد در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به سمت فرستاده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان انتخاب شده بود. او بعد از ۱۸ دور مذاکره توانست با ملأ برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر و معاون این گروه توافقنامه صلح امضا کند. با آغاز به کار ریاست جمهوری جو بایدن نیز، وزیر خارجه جدید آمریکا اعلام کرد که زلمی خلیلزاد به وظیفه‌اش به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان ادامه خواهد داد.

خلیلزاد ۶۹ ساله متولد شهر مزارشریف در شمال افغانستان با تابعیت آمریکایی است. او در دو دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش سمت‌های مهمی مانند سفیر آمریکا در عراق، سفیر آمریکا در سازمان ملل و سفیر آمریکا در افغانستان را به عهده داشته است. عملکرد او در ارتباط با افغانستان منتقدان بسیاری دارد. شماری از افغان‌ها به این باورند که خلیلزاد سنگ بنای افغانستان بعد از طالبان را کج نهاد و از آن به بعد، شکاف‌های قومی در این کشور عمیق‌تر شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طالبان خلیلزاد آمریکا امور افغانستان نماینده ویژه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۹۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد

نماینده ویژه رئیس‌جمهور و سفیر ایران در کابل تصریح کرد افغانستان مستقل ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور و سفیر ایران در حساب رسمی خود در «ایکس» نوشت: هفته جاری کابل پُرمشغله، پُربار و سراسر مسئله بود. گفتگوهای بسیار با مقامات عالی حکومت سرپرست افغانستان، ریاست دفتر یوناما، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، جمعی از دیپلمات‌های مقیم و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی داشتم که به یک موضوع توجه نشان می‌دادند: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای.

وی افزود: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای خود زمینه تولد نخستین کنفرانس همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان را رقم زد تا آشکار سازد افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد.

کاظمی قمی تصریح کرد: توافقاتی که براساس احترام به حاکمیت کشورها، تضمین و اجرای معاهدات دوجانبه و بین‌المللی، رعایت حسن همجواری و ترسیم منافع مشترک اثربخش خواهد بود.

نماینده ویژه ایران ادامه داد: بنابراین باید توجه داشت:

الف. قطار پیشرفت روندی که آغاز شده، متوقف نمی‌ماند.

ب. اراده عالی در مسیر نیل به مطلوب و گشایش دروازه‌های افغانستان به جهان برای ایفای یک نقش مسئولانه و مثبت خدشه‌ناپذیر است.

ج. سیاست‌گذاری‌ها در موضوعاتی چنین مهم را نباید متاثر از بیانات و اعلامات خبری تفسیر کرد.

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمیکاظمی قمی: کشورهای منطقه برابر تروریسم متحدانه عمل کنند

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • استعفای سخنگوی آمریکا در اعتراض به سیاست‌های کاخ سفید علیه غزه
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!
  • افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند