Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-04@14:29:16 GMT

تابو شکنی جدید در نمایشگاه کتاب عربستان

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۰۳۸۲

تابو شکنی جدید در نمایشگاه کتاب عربستان

عربستان در سال‌های گذشته به دنبال مدرن‌سازی تصویر فوق محافظه‌کار خود در جهان بوده است و اینک در راستای همین سیاست، کتاب هایی را موضوع یا عناوین روابط نامشروع، سکولاریسم و جادو در نمایشگاه کتاب خود به نمایش درآمده است. 

به گزارش عصر ایران، با وجود نمایش چنین آثاری در نمایشگاه کتاب، برخی از مقامات عربستان سعودی همچنان آن را غیراسلامی می‌دانند و برخی از ناشران نیز می‌گویند همچنان به خودسانسوری‌های خود ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نمایشگاه بین المللی کتاب روزهای قبل در شهر ریاض عربستان پرداخته و از "تابو شکنی" و "جسارت" ناشران در رابطه با ارائه کتاب هایی می گوید که در سال‌های گذشته تصور نمایش آنها در این کشور امکان نداشته است. 

این اتفاق در حالی می‌افتد که مرزهای جدید برای ناشران همچنان نامشخص است.

پس از انتخاب "محمد بن سلمان" به عنوان ولیعهد عربستان، اصلاحات اقتصادی، مذهبی و اجتماعی در این کشور تشدید شد.

در این تغییرات زنان اجازه رانندگی پیدا کردند، سینماها پس از 35 سال باز شدند و کنسرت‌های مختلط (با شرکت مردان و زنان) برگزار شد.

اما این اصلاحات با سرکوب گسترده مخالفان همراه بود و منجر به بازداشت برخی فعالان حقوق زنان، برخی روحانیون و روزنامه نگاران شد.

یک کتاب عربی با عنوان "جامعه شناسی همجنس‌گرایی" در نمایشگاه بین المللی کتاب ریاض به نمایش گذاشته شد. در این نمایشگاه کتاب‌هایی با اسم ، عنوان یا محتوای روابط نامشروع، سکولاریسم و جادو به نمایش درآمد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

یک گزارش اطلاعاتی آمریکا، ولیعهد را به کشتار وحشیانه "جمال خاشقچی" روزنامه‌نگار متهم کرد. خاشقچی در سال 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید.

با این حال هنوز بسیاری از محافظه‌کاران عربستان سعودی از ترک سنت‌های دیرینه نگرانند و این امور را عامل "بی‌اخلاقی عمومی" می‌دانند.

"محمود القدومی" شهروند اردنی ساکن "ریاض" می‌گوید، مجموعه کتاب‌ها در نمایشگاه 10 روز کتاب "جسورانه و بی‌سابقه" بوده است. این نمایشگاه در اوایل هفته جاری میلادی به پایان رسید.

او گفت: "کتاب‌هایی درباره "تصوف" (صوفی‌گری) و "آته ایسم" (خداناباوری) در این نمایشگاه وجود داشته است". وی افزود:"این روند مخالف چیزی است که سال‌ها در این کشور حاکم بوده است".

او به کتاب علمی ای اشاره کرد که در مورد ریشه‌های شکل‌گیری جهان خریداری کرده و در آن هیچ اشاره‌ای به خلقت الهی نشده است.

"سعود کاتب" عضو "انجمن نویسندگان اندیشمند" سعودی سال‌هایی را به یاد می آورد که پلیس دینی "به رویدادهای فرهنگی حمله و آنها را متوقف می کرد و همچنین مانع حضور زنان در اجتماعات فرهنگی می‌شد".

یک زن در حال ورق زدن کتاب در نمایشگاه کتاب عربستان/ عکس: خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه در سال 2014 و با استناد به یک روزنامه محلی گزارش داد که 10 هزار جلد از 420 کتاب در نمایشگاه کتاب آن سال توقیف شد.

"کاتب" در این باره گفت: اینک اختیارت پلیس دینی کاهش یافته و "سطح آزادی کاملا متفاوت است".

"عبدالعزیز ترکی" بازدیدکننده سعودی از نمایشگاه کتاب این کشور گفت که برخی از کتاب‌های این نمایشگاه "شوک‌آور" بودند، زیرا "با میراث فرهنگی این کشور تناسب نداشتند".

برخی نیز به ارائه چنین کتاب‌هایی در نمایشگاه در فضای آنلاین واکنش نشان دادند.

یک شهروند سعودی با تاکید بر کتاب‌هایی با عناوین "دوستانم سگ هستند" یا "من ریش خود را می تراشم" نمایشگاه کتاب را پر از "محتوای شرم‌آور" خواند.

با این حال بسیاری از مردم عربستان نیز از انواع کتاب‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه ابراز خوشحالی کردند.

خودسانسوری

"مجید القصابی" سرپرست وزارت رسانه عربستان سعودی اعلام کرد که کتاب ها "در قلب" کمپین اصلاحات دولت قرار دارند.

او گفت: "در عصر الکترونیک دیگر نمی‌توان کتاب را متوقف کرد" و افزود: "به هر حال تمامی این کتاب‌ها به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می شوند".

"اسلام فتحی" ناشر مصری که هر سال در نمایشگاه کتاب ریاض شرکت می‌کند، در این باره گفت: در سال جاری کتاب‌هایی را آورده که "قبلا حتی به پیشنهاد آنها فکر نکرده است".

این کتاب ها شامل آثار "لئو تولستوی" و "فیودور داستایوفسکی" نویسندگان روسی و دو کتاب نویسنده انگلیسی "جورج اورول" به نام‌های "مزرعه حیوانات" و "1984" می شود.

مردم از نمایشگاه بین المللی کتاب ریاض بازدید کردند. بسیاری از نوع و محتوای کتاب های به نمایش درآمده خوشحال و برخی در فضای مجازی به آن انقاد کردند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

ناشر دیگری از لبنان گفت که هنوز خودسانسوری وجود دارد زیرا بسیاری نگران فراتر رفتن هستند.

ابن مرد که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما در حال حاضر کتاب‌های "بازتری" را وارد می‌کنیم و با خودسانسوری محدودیت ایجاد می‌کنیم".

وی افزود: هیچ کس نمی‌خواهد در صورت توقیف محموله کتاب ضرر سنگین کند.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب خبرگزاری فرانسه کتاب هایی کتاب ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۰۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تحویل غرفه‌های خودساز این دوره از نمایشگاه به ناشران از امروز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) آغاز شده است و برخی از ناشران کار غرفه‌سازی خود را آغاز کرده‌اند.

ناشرانی که غرفه سازی ندارند نیز می‌توانند از روز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) غرفه‌های خود را طبق نقشه مشخص شده دریافت کنند.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • اعلام فرصت ناشران بخش مجازی نمایشگاه کتاب برای آماده‌سازی پنل
  • در بخش مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ چه خبر است؟
  • نمایشگاه کتاب کارناوال شادی است
  • نمایشگاه کتاب ظرفیت جذب گردشگران خارجی را دارد
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۱۴ اردیبهشت
  • تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد
  • آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب
  • «شمع محفل» در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود