Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:34:44 GMT

طرز تهیه رشته پلو با مرغ

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۱۶۹۱

طرز تهیه رشته پلو با مرغ

تنوع پلوها و چلوها در برنامه غذایی ما ایرانی ها آنقدر زیاد است که شما می توانید برای هر روز هفته یکی از آنها را درست کنید و هیچ وقت برای تهیه غذا دچار سردرگمی نباشید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آف دکور، یکی از این پلوهای خوشمزه که اصالتاً برای شهر تبریز است و جزو غذاهای سنتی آن محسوب می‌شود رشته پلو است که شما می توانید این غذای خوشمزه را در کنار مرغ یا در کنار کشمش و خرما یا گوشت چرخ کرده قلقلی شده و تفت داده شده میل کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با طرز تهیه رشته پلو زعفرانی آشنا می شوید و قبل از اینکه دستور پخت این غذا را آموزش دهیم، مواد لازم برای تهیه رشته پلو را برای شما معرفی خواهیم کرد.

در نظر داشته باشید نسبتهای بین مواد اولیه با دقت مشخص اندازه گیری شده و اگر بخواهید این غذا را برای تعداد نفرات بیشتر تهیه کنید باید حتماً نسبت بین مواد را رعایت کنید و بعد آنها را تغییر دهید.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو زعفرانی

برنج ایرانی :2 پیمانه 

رشته پلویی قهوه ای رنگ:100 تا 150 گرم

عدس:1 پیمانه

کره حیوانی :50 گرم

فیله مرغ :300 تا 500 گرم

زعفران آب شده:3 قاشق غذاخوری

دارچین:1 قاشق غذاخوری

پیاز سرخ شده :3 قاشق غذاخوری

کشمش پلویی و خرما:نصف پیمانه 

نمک ، فلفل و روغن :به میزان لازم

طرز تهیه رشته پلو زعفرانی

رشته پلو یکی از غذاهای بسیار لذیذی است که از ترکیب رشته پلویی و برنج تهیه می شود و در خیلی از مناسبت‌ها این غذا را تهیه می‌کنند. کسانی که دارای رژیم گیاهخواری باشند می‌توانند این غذا را بدون گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ هم استفاده کنند، ولی در ادامه طرز تهیه رشته پلو با فیله مرغ را به شما آموزش می دهیم.

در اولین مرحله باید برنج را خوب بشویید و داخل یک ظرف آب و نمک قابل توجهی بریزید و برنج را برای مدت حداقل ۴ ساعت بخیسانید.

در صورتی که تمایل داشته باشید داخل رشته پلو عدس بریزید باید عدس را هم از چند ساعت قبل خیس کنید و بپزید. ریختن عدس کاملا به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد و الزامی نیست.

کشمش ها را هم خوب پاک کنید و خیس کنید. اگر می‌خواهید کنار رشته‌ پلو خود خرما هم بگذارید هسته خرما را در بیاورید و بعد پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و داخل روغن تفت دهید.

سپس فیله های مرغ را هم به صورت نواری برش دهید و با مقداری فلفل و نمک و زردچوبه آنها را مزه دار کنید و سپس درون روغن یا کره تفت دهید که فیله مرغ سرخ شود.

پس از آن پیاز و خرما و کشمش را هم با آن ها مخلوط کنید و تفت دهید تا طعمشان به خورد یکدیگر برود.

بعد از گذشت مدت زمانی که گفته شد باید برنج را آبکش کنید و وقتی که آب را خالی کردید آن را درون قابلمه ای که آب داخل آن در حال جوشیدن است بریزید و همان موقعی که برنج در حال پخت هست تا نیم پز شد باید رشته پلویی را هم داخل آب برنج بریزید و هم بزنید که خوب با هم مخلوط و پخته شوند و وقتی که برنج از حالت استخوانی فاصله گرفت و نرم تر شد آن را آبکش کنید. سپس قابلمه ای که می‌خواهید غذا را داخل آن بگذارید روی شعله گاز قرار داده و کمی روغن درون آن بریزید و بعد ته دیگ سیب زمینی یا نان و چیزی که دوست دارید را ته ظرف قرار دهید و برنج ها را به کمک کفگیر درون قابلمه بریزید و بین لایه ها هم کمی دارچین بریزید و سپس دمکنی آن را بگذارید و صبر کنید تا غذای شما دم بکشد.

هنگامی که رشته پلو دم کشید باید مقداری زعفران دم کنید و کمی از برنج را داخل زعفران دم کرده بریزید و هم بزنید تا برنج زعفرانی درست کرده باشید.

سپس رشته پلو را داخل ظرف دلخواه سرو کرده و مقداری از برنج زعفرانی را به همراه مرغ، خرما و کشمش لابلای برنج روی پلو قرار دهید تا تزیین شده باشد.

البته می‌توانید رشته‌ پلو را به صورت کته درست کنید که به این منظور باید به هر میزان برنجی که برداشته اید یک پیمانه اضافه تر آب به همراه نمک و روغن داخل قابلمه روی شعله گاز بگذارید و وقتی که بجوش آمد و کمی از آب آن تبخیر شد رشته ها را مخلوط کنید و وقتی که کاملاً آب بخار شد در آن را بگذارید. حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید که رشته پلو دم بکشد.

نکات مهم برای خوشمزه شدن رشته پلو

معمولاً بیشتر رشته پلویی ها خیلی زود له و نرم می شوند، پس برای اینکه این اتفاق نیفتد و غذای شما ظاهر خوبی داشته باشد و بتواند برای مهمانیها و مجالس هم آن را تهیه کنید باید وقتی رشته ها را به برنج در حال جوش اضافه کنید که نزدیک آبکش کردن باشد تا رشته ها نرم نشوند.

با توجه به اینکه رشته پلویی شوری خودش را دارد، باید مقدار نمکی که داخل رشته پلو می ریزید را با دقت تعیین کنید تا غذا شور نشود.

رشته‌ پلو را با مرغ، گوشت چرخ کرده یا گوشت گوسفند نیز می توانید تهیه کنید.

دستور پخت رشته پلو در مجله آشپزی آف دکور

شما می ‌توانید با مراجعه به مجله آشپزی آف دکور به آدرس offdecor.com/cook لیستی از دستور پخت و طرز تهیه غذاهای ایرانی و بین‌المللی را در دسته ‌بندی‌ های مختلف غذای ایرانی، پیش ‌غذا، سالاد، کیک و شیرینی و غذای بین‌الملل را مشاهده کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رشته پلو با مرغ طرز تهیه رشته پلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۱۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید علی طاهری اطاق‌سرا اظهار داشت: یکی از شرکت‌های بزرگ کشور برنج‌های در انبار مانده کشاورزان را در دو ماه گذشته خرید و این اتفاق به افزایش قیمت برنج ایرانی انجامید.

بیشتر بخوانید: قیمت جدید برنج اعلام شد

وی از افزایش قیمت برنج ایرانی خبر داد و گفت: اوایل اسفند سال گذشته قیمت برنج ایرانی سیر افزایشی پیدا کرد و به طور مثال قیمت نوع طارم آن به طور تدریجی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلو نیز بالا رفت؛ این سیر افزایشی قیمت تا پس از تعطیلات عید و ۱۰ روز گذشته هم ادامه داشت، اما از حدود ۱۰ روز پیش تاکنون قیمت‌ها تثبیت شده و تغییری نداشته است.

وی افزود: در پی این افزایش قیمت برنج طارم از حدود ۶۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلو تغییر یافت البته این قیمتی است که از کشاورزی خرید می‌شود و برنج طارم بسته‌بندی شده که به دست مصرف‌کننده نهایی در سراسر کشور می‌رسد ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است.

طاهری ادامه داد: دلیل افزایش قیمت این است که یکی از شرکت‌های بزرگ کشور حجم زیاد برنجی که در سال گذشته به دلیل مازاد برنج در بازار در انبارها مانده بود را از کشاورزان خرید و در طول ۱۰ تا ۱۵ روز کاری هم پول برنج خریداری شده را پرداخت کرد، در نتیجه این افزایش تقاضا برای برنج قیمت آن چنان که شرح داده شد، افزایش یافت.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل اظهار کرد: این شرکت در نشستی که با یکی از وزارتخانه‌ها داشت بر سر خرید برنج‌های انبار شده به توافق رسید و در ابتدای امر و اوایل اسفند برنج را با قیمت ۶۸ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان در هر کیلو از کشاورزان می‌خرید، اما هر قدر خرید این شرکت ادامه پیدا می‌کرد قیمت کشاورزان برای برنج بالاتر می‌رفت و تا ۹۵ هزار تومان در هر کیلو هم پیش رفت تا اینکه سرانجام خرید آن ۱۰ روز پیش متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر خرید این شرکت از برنج‌کاران مازندرانی بود، اما از گیلانی‌ها هم خرید کرد.

گرانی برنج در پی افزایش نرخ دلار

طاهری افزایش نرخ ارز را هم بر افزایش قیمت برنج ایرانی موثر دانست و گفت: افزایش اخیر قیمت ارز که به گران شدن برنج‌های وارداتی انجامید نیز در افزایش تقاضا برای برنج ایرانی و بالا رفتن قیمت آن تاثیر داشت. با افزایش نرخ ارز قیمت برنج‌های خارجی ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان بالا رفت.

وی افزود: با این حال حدود ۲۵ درصد کشت پارسال هنوز فروخته نشده و در انبارها مانده که البته این بخش متعلق به تاجران است نه کشاورزان.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل پیش‌بینی کرد که در فصل برداشت برنج امسال قیمت‌ها مانند سال گذشته سرکوب نشود و توضیح داد: با این حال متاسفانه قیمت کشت برنج از ۴۰ میلیون تومان در هر هکتار در سال ۱۴۰۲ به ۵۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مطلوب برنج‌کار برای هر کیلو برنج با وجود هزینه‌ای که باید برای کشت برنج خرج شود رقمی حدود ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است، اما برای این قیمت تقاضایی وجود ندارد در نتیجه برنج‌کار مجبور است از سود خود کم کند تا بازار را از دست ندهد به نظر می‌رسد امسال برنج از برنج‌کار با قیمتی بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان خریداری شود.

طاهری از وضعیت خوب ذخایر آبی خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان برداشت همین وضعیت برقرار باشد و مشکل تامین آب نداشته باشیم.

وی در نهایت برآورد کرد که محصول برنج امسال از شالیزارهای مازندران به بیش‌تر از یک میلیون تن برسد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228858 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • ببینید | ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • پیشنهاد‌های مالی وسوسه کننده به شمسایی برای مصرف برنج + فیلم
  • چه کار کنیم نعناع روی دوغ نماند؟ | ترفند مخلوط شدن سبزی خشک در دوغ با کمک آب جوش
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار