Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمجمه و عاج ماموت (ماستودونت) ۹ میلیون ساله در مرکز تحقیقات دیرینه شناسی مراغه بازسازی و به موزه تنوع زیستی پارک پردیسان منتقل شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ محمد مدادی، مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: طی اکتشافات در شمال روستای مردق شهرستان مراغه یک نمونه قطعه عاج سمت راست با طول ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ متر به دست آمد که از نظر طول و قطر شاخص بوده و جز رکوردهای جهانی به شمار می‌آید و از نظر جنس به ماستودونت ها تعلق دارد همچنین معرفی و شناساندن این نمونه ارزشمند که جزو ذخایر دیرینه شناسی کشور محسوب می‌شود، تصمیم به بازسازی کامل جمجمه و عاج سمت چپ و ساخت ماکت از آن برای نمایش عمومی گرفته شد که با همکاری اداره کل استان آذربایجان شرقی و مرکز تحقیقات دیرینه شناسی مراغه به انجام رسید.

همچنین غلامرضا زارع رئیس اداره محیط زیست مراغه در ادامه بیان کرد: طی مطالعات و بررسی‌های انجام شده این نمونه از نظر جنس به ماستودونت ها و از نظر سن به دوران میوسن فوقانی تعلق دارد.

وی در مورد نحوه بازسازی این نمونه ارزشمند گفت: بر اساس فک زیرین به دست آمده از گونه مذکور و مقالات متعدد خارجی از جمجمه پایه ریزی شده و بر اساس عاج سمت راست به دست آمده، عاج سمت چپ نیز طراحی شد. قطعات عاج و جمجمه بر اساس زاویه‌های اصلی موجود در مقالات متعدد بر روی همدیگر قرار گرفته و نهایت سعی شده است بر اساس نمونه‌های اصلی رنگ کاری و آماده نمایش شود.

منطقه فسیلی مراغه به علت داشتن فسیل علف‌خواران بزرگی چون ماستودونت و دینوتریوم از خانواده فیل‌ها، کرگدن و نخستی‌ها از شهرت جهانی برخوردار است.

ماموت با نام علمی: Mammuthus سرده‌ای از پستانداران گیاه‌خوار بزرگ و منقرض‌شده از خانواده فیل است. ماموت در آغاز دوره پلیوسن در حدود ۵ میلیون سال پیش به وجود آمد و تا حدود ۴۰۰۰ سال پیش نیز توانست به بقای خود ادامه دهد. ماموت در آمریکای شمالی، اروپا و شمال آسیا همانند سیبری می‌زیسته و بدنش از موهای بلند پوشیده بوده و عاج طویل و پیچداری داشته است.

برچسب ها: جمجمه ماموت ، محیط زیست ، پارک پردیسان

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: جمجمه ماموت محیط زیست پارک پردیسان محیط زیست بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله لوازم خانگی قاچاق در مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی سرهنگ فارسی گفت: در راستای اجرای طرح تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماموران نیروی انتظامی مراغه در حین گشت زنی و کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه کامیون باری فوتون مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: ماموران در بازرسی از خودروی مذکور تعداد ۷۵ دستگاه انواع لوازم خانگی خارجی قاچاق که فاقد هرگونه مدارک مثبته گمرکی بود را کشف و در این رابطه یک نفر دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 فرمانده انتظامی شهرستان مراغه با اشاره به اینکه کارشناسان امر ارزش تقریبی این محموله را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد کردند با تاکید بر برخورد قاطع پلیس با عوامل قاچاق از شهروندان خواست موارد مشکوک را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام و هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تقدیر از عملکرد پلیس را با سامانه ۱۹۷ در میان بگذارند.

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • کشف سیگار خارجی قاچاق در مراغه
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • کشف وسایل نقلیه سرقتی در مراغه
  • ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز شهر مراغه
  • کشف محموله لوازم خانگی قاچاق در مراغه
  • سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه
  • منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود
  • تجلیل از ۱۶ معلم ماندگار در استان یزد
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء