Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس پلاس؛ محمد آزادی: برنامه مجلس حذف ارز ترجیحی است؛ ارزی که سربند بحران سال ۹۶ با نرخ ۴۲۰۰ تومان قرار بود پشتیبان سفره‌های مردم باشد. پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی اما معتقد است حتی با هزینه‌کرد میلیاردها دلار عملاً دلار جهانگیری نتوانست مانع افزایش قیمت کالاهای اساسی شود. پیشنهاد جایگزینی که حالا روی میز نماینده‌ها است، اختصاص «کارت اعتباری» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   

سیاه‌چاله‌ای به نام ارز ۴۲۰۰؛ دلار جهانگیری چگونه متولد شد؟

همین تازگی‌ها ولی‌الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی به ۱۰ سال حبس محکوم شد. وی متهم بود که در زمان مسؤلیتش میلیون‌ها دلار ارز ترجیحی را بدون مراعات تشریفات امنیتی به فردی مسأله‌دار پرداخت کرده است. احمد عراقچی معاون وی نیز به هشت سال حبس قطعی به اتهام اخلال در بازار ارز و سؤمدیریت محکوم شد. این پرونده اما تنها یکی از صفحات روایت غم‌بار ارز ۴۲۰۰ است. اما دلار جهانگیری اصلاً از کجا پیدا شد؟

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در دولت نخست روحانی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس مفصلاً از پشت‌صحنه‌های ماجرا پرده برداشت. این‌که چطور «همین‌طوری» آقای رئیس‌جمهور در جلسه‌ای که اوایل فروردین ۹۷ انجام شد، قیمت ۳۸۰۰ تومان را برای دلار دولتی مشخص کرد. درحالی که همان زمان در بازار آزاد نرخ ارز حدود ۵۰۰۰ تومان بود! البته بعد از کلی چانه‌زنی! درنهایت ۴۲۰۰ تومان تصویب شد.

سرکنجبین دولت روحانی اما صفرا فزود! بررسی نمودار بلندمدت نرخ ارز نشان می‌دهد، اعلام ارز ۴۲۰۰ کمترین مساعدتی به کنترل بازار آزاد نکرد. قیمت دلار همین‌طور افزایش یافت و تا نزدیکی‌های ۳۰هزار تومان نیز رسید. در مقابل کالاهای اساسی هم که قرار بود از ارز ترجیحی برای حفظ قدرت خرید مردم استفاده کنند، حسابی افزایش یافت. پرونده‌های متعدد دستگاه قضایی و محاکم متعددی که برگزار شد، نشان داد دلارهای ترجیحی عملاً به جیب سؤاستفاده‌کنندگان رفت.

حالا از سرنوشت میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تخصیص‌داده‌شده خبر معتبری در دست نیست؛ قدر مُسلم آنکه این سیاست نتوانست اثر روشنی در کنترل بازار داشته باشد. حالا نمایندگان مجلس و تیم اقتصادی دولت برای اصلاح این رویه مصمم‌اند.

 

اهالی بهارستان درباره ارز ۴۲۰۰ چه می‌گویند؟

مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است دلار جهانگیری نه تنها هیچگاه مانع از آب رفتن سفره‌های مردم نشد، بلکه عملاً به بازیچه مفسدان اقتصادی مبدل گشت. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «مشکل اصلی ارز ۴۲۰۰ تومانی این بود که نمی‌توان در بازار چند نرخ ارز را ایجاد کرد و بعد انتظار حفظ قدرت خرید مردم را داشت.طبق آمارهای موجود بین ۱۷ الی ۱۸ میلیارد دلار ارز و همچنین ۶۰ تا ۸۰ تن طلا حیف و میل شد. متاسفانه منابع کشور با اتخاذ این سیاست غلط ارزی به تاراج رفته است. اراده رئیس جمهور هم بر تغییر و تحول در اقتصاد کشور است».

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار نیز معتقد است هم مجلس هم دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ توافق دارند. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «سیاست ارز ترجیحی موجب بی‌عدالتی در کشور شده است و شکاف در جامعه را افزایش می‌دهد. اما موضوع مهم‌تر این است که نحوه‌ اقدام و مسیر انتخابی باید به گونه‌ای باشد که این جراحی موجب آسیب دیدن اقشار ضعیف جامعه نشود. مثلاً با پرداخت مستقیم از اقشار کم‌درآمد جامعه دفاع کرد.»

مردم چشم‌انتظارند؛ حالا پرونده حذف ارز ۴۲۰۰ روی میز نمایندگان مجلس است. آیا اهالی بهارستان با حذف دلار جهانگیری و اختصاص مابه‌التفاوت آن به‌صورت اعتبار به اقشار آسیب‌پذیر موافقت خواهند کرد؟ 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ارز 4200 دلار جهانگیری حذف ارز 4200 ارز ترجیحی پورابراهیمی بهارستان محمد آزادی خبرگزاری فارس ولی الله سیف دلار جهانگیری ارز ترجیحی ارز ۴۲۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۲۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آزاده صفی: سال ۲۰۱۸ پس از انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی، مسئولان استانی برای آماده‌سازی شهر و استقبال از این رویداد، دست به احداث، بهسازی و مرمت برخی از آثار و اماکن زدند که طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های بوعلی و اکباتان و میدان مرکزی شهر از این دست بود.

در حین اجرای این عملیات، اشیای تاریخی از میدان مرکزی شهر همدان کشف شد که سر و صدا و حواشی بسیاری را به همراه داشت. پس از کشف این اشیا اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به همراه شهرداری همدان وعده ساخت سایت‌موزه را در این مکان دادند.

حواشی گریبانگیر همیشگی سایت موزه همدان

از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱ که از طراحی تا بهره‌برداری سایت موزه به طول انجامید، این موزه که روزی قرار بود به عنوان یک اثر شاخص در مرکز شهر همدان خودنمایی کند و تاریخ این کهن‌شهر را به رخ گردشگران بکشد همچنان درگیر حواشی فراوان بود و حتی حواشی، پس از بهره‌برداری نیز دست از سر سایت موزه برنداشت و تا امروز نیز ادامه دارد.

احداث سایت موزه با همکاری سه مجموعه میراث‌فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی و کشمکش بین این دستگاه‌ها از جمله معضلاتی بود که چند سال گریبانگیر پروژه بود و مدت‌ها پروژه را در سکوت عمرانی نگاه داشت و خبری از اجرای آن نبود.

در سال ۹۷ که سایت موزه گرفتار کشمکش اداری بود عباس صوفی؛ شهردار وقت همدان گفته بود که برای به نتیجه رسیدن پروژه و ساخت بنا، باید میراث‌فرهنگی و راه و شهرسازی، بودجه مورد نیاز را در کار تزریق کنند تا شهرداری بتواند عملیات عمرانی را ادامه دهد.

محمدحسین مرادی؛ معاون وقت بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این زمینه گفته بود این اداره وظیفه‌ای در قبال تأمین بودجه و اعتبار پروژه احداث سایت‌موزه میدان مرکزی همدان ندارد.

همان زمان کامران گردان؛ رئیس وقت شورای شهر همدان نیز درباره پروژه گفته بود که سه‌گانگی در سه نهاد میراث‌فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری همدان از دلایل عمده طولانی شدن روند این پروژه است.

احمد ترابی؛ معاون وقت میراث‌فرهنگی همدان نیز همان زمان از رکود در روند ساخت پروژه سایت موزه میدان مرکزی همدان خبر داده و گفته بود این پروژه در همان مرحله‌ای که بوده، قرار داشته و پیشرفتی نکرده است و تنها آثار و اشیا تاریخی کشف شده به موزه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتقل شده است.

سایت موزه همدان قبرستان وعده‌های بی عمل مدیران

جدا از رکود طولانی پروژه و کشمکش بین دستگاه‌های مربوطه، وعده و وعیدهای بسیاری برای اتمام پروژه داده شد و سال‌ها سایت موزه میدان مرکزی همدان به قبرستان وعده‌های بدون عمل مدیران تبدیل شد و سرانجام اداره‌کل راه و شهرسازی از این پروژه کنار گذاشته شد و میراث‌فرهنگی و شهرداری اتمام پروژه را عهده‌دار شدند.‌

پس از آن نیز «افتتاح سایت موزه همدان در ماه‌های آینده» بارها تیتر رسانه‌ها شد و خلاصه این پروژه، پس از طی کردن هفت‌خان رستم شهریورماه ۱۴۰۱ و در سکوت خبری و ناباوری فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری افتتاح شد و در نهایت مدیریت آن به شهرداری واگذار شد.

باوجود اینکه انتظار می‌رفت افتتاح این مکان شاخص در میدان دیدنی همدان، میدان‌داری کند و به رونق گردشگری منجر شود اما حاشیه‌های بعد از افتتاح آنقدر قوی شد که تمام حواشی ساخت سایت موزه را از ذهن‌ها پاک کرد.

سایت موزه، محل وقوع معضلات اجتماعی در میدان مرکزی شهر

خلاصه اینکه پس از افتتاح هم گره از بخت تنها سایت موزه غرب کشور باز نشد و هر روز حاشیه‌هایش بیشتر از قبل شد و این حواشی تا جایی پیش رفت که حالا این موزه در میدان مرکزی شهر همدان به محلی برای وقوع انواع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

تأمین نیروی متخصص مانند موزه‌دار و راهنمای گردشگری، مهمترین مشکلات سایت موزه است که پس از گذشت یکسال و نیم از افتتاح، هنوز محقق نشده و گویا عزمی بر رفع این مشکل بزرگ نیز وجود ندارد. از طرفی شهرداری همدان فاقد این نیروهای متخصص است و از طرف دیگر میراث‌فرهنگی با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و این معضلات وضعیت سایت موزه را به کلافی سردرگم تبدیل کرده است.

با وجود اینکه استقبال از سایت موزه در ایام خاص مانند تعطیلات و مناسبت‌ها چشمگیر است و گردشگران تمایل بالایی به بازدید از آن نشان می‌دهند اما این مکان همچنان فاقد استانداردهایی مانند راهنمای گردشگری و موزه‌دار است و آنطور که باید در معرفی تاریخ همدان به گردشگران موفق عمل نکرده است.

جای خالی راهنمای گردشگری و موزه‌دار در تنها سایت موزه غرب کشور

در سایت موزه میدان مرکزی شهر همدان که با عنوان عریض و طویل تنها سایت موزه غرب کشور شناخته شده است آثاری از دوران ماد، اشکانی و پایه ستون‌های دوره هخامنشی تا دوره اسلامی وجود دارد که نشان می‌دهد حدود ۳ هزار سال در لایه‌های مختلف آن زندگی وجود داشته و تاکنون نیز مهمترین میدان شهر همدان باقی مانده است.

بنابراین این موضوع می‌تواند اصلی‌ترین دلیل و ادعا باشد که این حجم از تاریخ و تمدن هنوز در شهر زنده است و اگر آنها را به تماشای مخاطبان بگذاریم در جذب گردشگر تأثیرگذار خواهد بود، اما متأسفانه هنوز عزمی بر مدیریت صحیح این مکان در همدان شکل نگرفته و سایت موزه به محلی برای وقوع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

کد خبر 6090742

دیگر خبرها

  • عاقبت سبقت گرفتن با سرعت بالا (فیلم)
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • عاقبت رؤیافروشی؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی
  • سرقت از مردم در پوشش کمک برای خرید بلیت مترو
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!