Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون درمان وزارت بهداشت به تشریح جزئیات تصمیم کمیته علمی کرونا درباره بازگشایی مدارس پرداخت.

 دکتر قاسم جان‌بابایی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کووید۱۹، گفت: این جلسه چهل‌وپنجمین جلسه‌ای است که  برگزار شده و مباحث مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفت. یکی از موضوعات در زمینه بازگشایی مدارس و موسسات آموزشی بود که انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع دیگر درباره ارزیابی روش هوشمندسازی قرنطینه بود که در سه استان قزوین، آذربایجان غربی و کردستان  به صورت آزمایشی شروع به اجرا شده است.

وی افزود: مساله دیگر بحث مسائل ارزیابی آزمایشاتی است که روی بیماران کرونا انجام می شود؛ یعنی خدمات آزمایشگاهی بود که هم روش‌های مولکولی و هم روش‌های آنتی‌ژنی که با سرعت انجام می‌شود و مساله بررسی ژنی مورد بحث قرار گرفت. همچنین درباره عفونت‌های قارچی و قارچ سیاه مورد بحث قرار گرفت. بحث استفاده از طب ایرانی به عنوان طب مکمل نیز مبحثی بود که مورد بحث قرار گرفت.

وی در پاسخ با سوال ایسنا، درباره بحث بازگشایی مدارس، گفت: کمیته علمی تصمیم‌گیری علمی انجام داده و جوانب کار را در نظر می‌گیرند. به هر حال سود و زیان بسته بودن و باز بودن را باید در کنار یکدیگر قرار دهیم. به هر حال بسته بودن و ادامه تعطیلی مدارس، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دانش‌آموزان وارد می‌کند و لازم است که برای بازگشایی تصمیم‌گیری شود.

جان‌بابایی گفت: ترجیحا اولویت بازگشایی مدارس باید با استان‌هایی باشد که کمترین میزان بار بیماری را دارند. زیرا مهمترین فاکتور، بار بیماری در هر منطقه است. به عنوان موثرترین مولفه میزان بار بیماری حتما باید لحاظ شود، نه اینکه یکباره کل جاهایی که قرمز و زرد و نارنجی است را باهم باز کنیم. مساله مهمتر این است که چه دروسی باید به صورت حضوری باشند و آن دروس که کارایی مجازی برایشان موثر نیست، حضوری شوند و حتما باید این ملاحظه در در نظر بگیریم.

وی گفت: نکته دیگر زیرساخت‌هایی است که وزارت آموزش و پرورش در مدارس ایجاد کرده است. بالاخره واکسیناسیون اطفال یک قسمت کار است تا بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را بشکنیم، اما برای اطفالی که قرار است به مدرسه روند، اصولی مانند تامین ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها در مدارس و فضاهایی که باید مشخص شود تا دانش‌آموزان با فاصله از هم باشند، باید لحاظ شود. مجموعا همه این عوامل را کنار هم بگذاریم تا بتوانیم این اقدام را انجام دهیم. ضرورت دارد که مدارس به صورت منطقی و معقولانه بازگشایی شوند و به گونه‌ای پیش رویم که هم بچه ها بتوانند از مدارس استفاده کنند و هم باعث انتقال زنجیره بیماری نشوند.

جان‌بابایی مبنی بر لغو دورکاری در تهران با وجود نارنجی بودن تهران، گفت: خوشبختانه اکنون تهران روند رو به کاهشی دارد. به هر حال هم میزان بار سرپایی مراجعات و هم بستری و هم فوتی روند رو به کاهش دارد. فکر می‌کنم یک مولفه بحث باز شدن تمام ادارات و سازمان‌ها است، مولفه اصلی رعایت پروتکل‌هایی است که شاید هزاران بار گفته شده است. وقتی مردم به راحتی به رستوران رفته و غذا میخورند، اینکه بگوییم ادارات با نصف ظرفیت کار کنند، معقولانه نیست.

جان‌بابایی همچنین درباره ضرورت تزریق واکسن در کودکان، گفت: اولویت اول واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال است. نکته‌ای که وجود دارد، این است که طبق مطالعاتی که انجام دادیم و آمارهایی که داریم، واکسن هم میزان مرگ‌ومیر را به ویژه در سالمندان کاهش داده و هم میزان بستری افراد میانسال را کاهش داده است. در سالمندان به طور فاحشی بیش از ۲۰ درصد مرگ‌ومیرمان کاهش یافته است.

وی افزود: البته این آماری که ما داریم، از آنجایی که واکسیناسیون افراد سالمند را قبل از پیک پنجم داشتیم، به طوری است که اگر بخواهیم قضاوت صحیح‌تری کنیم باید مقداری زمان بگذرد. زیرا همچنان داریم روزی یک میلیون واکسن تزریق می‌کنیم و اگر بخواهیم اثربخشی آن را ببینیم، باید زمان بگذرد. بی شک آماری که داریم، از کل بستری‌هایی که در کشور است، مراجعین سرپایی به بیمارستان‌ها و میزان فوتی و بدحالی بیماران در بخش‌های ویژه واضحا با واکسیناسیونی که با سرعت انجام می‌شود و در حجم زیادی از افراد انجام شده، می‌تواند در کنار سایر مولفه‌ها خیال ما را راحت‌تر کند.

/ایسنا 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بازگشایی مدارس کمیته علمی جان بابایی قرار گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۲۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خجسته: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند / چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟

حسن خجسته باقرزاده، امزد انتخابات مجلس دوازدهم اظهار داشت: در موضوع زنان همیشه گفته‌ام که در طول تمام این سال‌ها می‌شود ادعا کرد که درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند.

به گزارش نسیم آنلاین، وی با اشاره تلویحی به بحث قانون حجاب و تصمیم گیری برای زنان پرداخته است.

بخشی از گفتگوی او را در ادامه می‌خوانید:

- در موضوع زنان همیشه گفته‌ام که در طول تمام این سال‌ها می‌شود ادعا کرد که درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند. یک مثال ساده بزنم. مثلا در آن زمان که مدرسه راهنمایی بود و دبیرستان، دختر‌ها باید روسری‌شان را برنمی‌داشتند. خوب در مدرسه همه خانم بودند. چرا برندارند؟ این یک تصمیم مردانه است.

- اگر خانم‌ها هم در تصمیم‌گیری‌ها باشند حرف‌های دیگری دارند. پیشنهادم این است که هر قانونی در حوزه فرهنگ می‌خواهیم بنویسیم، از داخل خانواده به قانون نگاه کنیم. از خانواده نگاه کنیم.

- خوب شما جامعه شناسی خواندید دیگر. ما چند تا نهاد داریم؟ حکومت است. دولت است. آموزش است. اقتصاد است. این چهار نهاد‌های اولیه است. درست است؟ حالا دین هم گاهی می‌گویم صریحا. یعنی به هر حال یک اعتقادی است. نهاد‌های بعدی نهاد‌های ثانویه هستند. نهاد‌های ثانویه. نهاد‌هایی که برای رفع نیاز پیش می‌آیند. پس نهاد خانواده، نهاد اولیه است.

- خدا رحمت کند یکی از اساتید ما در دانشگاه تهران می‌فرمودند که همان کومون‌های اولیه جامعه اولیه بشری که پیدا شد، دو تا قانون به ناچار پیدا شد. یک قانون تقسیم شکار بود؛ که بالاخره جگرش را که بخورد. حالا به تعبیر ما. قانون دوم رابطه با زنان بود. بعد ایشان می‌فرمودند که قانون دوم را زن‌ها وضع کردند. حالا ایشان ادله داشت. پس معلوم می‌شود موضوع مهمی است. یعنی موضوعی که در فطرت زن خدا گذاشته که می‌گوید در این مسایل تسلیم هر چیزی نباش. این مال چه زمانی است؟ مال کومون‌های اولیه. پس معلوم می‌شود یک هستی دارد.

- خدا آیت الله جوادی آملی را حفظ کند. کتاب زن در آینه جمال و جلال را بخوانید و ببینید مثلا ایشان به استناد آیات قرآن درباره زن چه چیز‌هایی آورده است. کراماتی که زن دارد. توصیه‌هایی که به مردان درباره زنان شده است. من فکر کنم مثلا ما اگر زن را با آن هستی که اینجا است تفسیر کنیم یک معنای دیگر دارد. قوانین هم یک شکل دیگر می‌شود. نوع رابطه اجتماعی با زن هم همینطور. ما بعضی از حوزه‌ها را «فرآوری» نکردیم و یکی از حوزه‌های خیلی خیلی مهم، حوزه زنان است.

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • ساخت ۱۱ مدرسه جدید در سیرجان
  • تداوم بارش‌ های سیل آسا و ضرورت توجه به بیمه محصولات زراعی و دامی
  • تداوم بارش‌های سیل آسا و ضرورت توجه به بیمه محصولات زراعی و دامی
  • پلیس تهران: اتوبان خرازی باز شد/ این بزرگراه همچنان مسدود است
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • مدیران مناطق تصمیم گیر نهایی شهریه مدارس غیردولتی هستند
  • بازگشایی جاده ارتباطی روستای گو بخش مرکزی نیکشهر
  • عملیات بازگشایی محور ماهور برنجی در دزفول انجام می‌شود
  • خجسته: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند / چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟