Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سیاوش ستاری، کارگردان برنامه خیمه‌شب‌بازی پهنه رودکی در خصوص پیشینه این برنامه گفت: ایران از گذشته دو شکل نمایش مکمل عروسکی داشته است. یکی از این دو نمایش «جیجی ویجی» است که مرکز اصلی آن شهر شیراز است و دیگری نمایش شاه سلیم یا خیمه‌شب‌بازی است که ابتدا در اصفهان رواج داشته و پس از دوران قاجار به تهران منتقل شد و آنقدر رنگ و بوی این شهر را به خودش گرفته است که می‌شود از آن به عنوان میراث نمایشی شهر تهران یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاری درباره خانه موزه خیمه شب بازی ایران نیز گفت: خانه موزه خیمه شب بازی ایران در سال ۱۳۹۷ توسط من و خانم ستاره اسکندری با هدف حفظ روایت زنده هنر خیمه شب بازی ایران افتتاح شده است. این خانه موزه اولین تماشاخانه سیار خیمه شب بازی را با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار راه اندازی کرده و تعداد بسیار زیادی نمایش را در روستاهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و سایر نقاط کشور با هدف مواجه کردن نسل جدید با این هنر اصیل ایرانی، اجرا کرده است و در حال حاضر در همکاری با بنیاد رودکی برنامه خیمه شب بازی در پهنه را برگزار می‌کند.

بنا بر اعلام بنیاد فرهنگی-هنری رودکی،‌ وی افزود: استقبال از این برنامه در پهنه رودکی بسیار خوب بوده و این موضوع نشانگر ظرفیت بسیار ارزنده‌ این پهنه در تبدیل به گذر فرهنگی است.

برنامه خیمه شب بازی تا ۲۸ مهر، هر شب در دو سانس ۱۹ و ۲۰، در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود.

شهرزاد مبرهن و ساینا ستاری (بازی دهنده)، سپهر رضایی (نوازنده) و مریم تواسونی (دستیار کارگردان و مدیر اجرا) طی این خیمه‌شب‌بازی‌ها را اجرا می‌کنند.

برچسب‌ها بنیاد رودکی تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد رودکی تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی بنیاد رودکی تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی خیمه شب بازی پهنه رودکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۵۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در حاشیه این نشست با بیان این که نشستِ حاضر به منظور هماهنگی برای برپایی نمایشگاه آثار نفیس موزه ایران باستان در استان‌ها برگزار می‌شود گفت: از طرف وزارت خانه، ۱۱ استان به عنوان استان هدف برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان، انتخاب شده است و آذربایجان شرقی هم یکی از این استان هاست که اموال مربوط به منطقه آذربایجان به خصوص سکه‌های زرین ضرب تبریز و جینی‌های آبی و سفید که در موزه آذربایجان موجود نیست، از تهران به این موزه منتقل می‌شود و از روز ۲۹ اردیبهشت که روز جهانی موزه هاست، به نمایش گذاشته می‌شود.

حمزه زاده افزود: نمایش این آثار نفیس به مدت ۳ ماه در موزه آذربایجان ادامه خواهد داشت و هموطنان به خصوص هم استانی‌ها می‌توانند از این آثار دیدن کنند.

به گفته وی، در روز جهانی موزه ها، بازدید از همه موزه‌های استان رایگان است.

وی همچنین گفت: در کنار نمایشِ اموال انتقالی از موزه ایران باستان، یافته‌های جدید باستان شناسی استان به خصوص یافته‌های بسیار مهم مربوط به تپه چمن شهرستان لیلان به مدت ۳ ماه در موزه آذربایجان به نمایش گذاشته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • «مست عشق» هنوز در ترکیه اکران نشده است/ اعلام زمان دقیق اکران ترکیه تا دو هفته آینده و رایزنی برای نمایش در کشورهای دیگر
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • گزارش| سفر رئیسی به سریلانکا؛ نمایش اقتدار مهندسی ایرانی
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • «کودک شو» : تلاش بودجه‌سوز برای استمرار یک تجربه‌ی تمام‌شده