ثبت «جشنواره ملی مطبوعات دینی» در تقویم سالانه جشنوارههای وزارت ارشاد
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۹۵۶۷
ایسنا/قم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از ثبت «جشنواره ملی مطبوعات دینی» در تقویم سالانه جشنوارههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: بهترین نشریه حوزه دین در این جشنواره معرفی میشود.
سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به اینکه شهر قم جایگاه ویژه و ممتازی در حوزه دین دارد، اظهار کرد: با عنایت به این جایگاه مهم و همچنین ظرفیتهایی همچون حوزه علمیه، مؤسسات حوزوی و فرهنگی و همچنین رسانههای استان قم برآن شدیم با پیگیریهای صورت گرفته در سه سال گذشته جشنوارهای ملی با محوریت دین با عنوان جشنواره مطبوعات دینی برگزار کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به جلسات برگزار شده در قم و تهران و هماهنگیهای صورت گرفته و کسب موافقتهای لازم برای برگزاری نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی، گفت: این جشنواره را به صورت ملی فراخوان کردیم تا گامی اثرگذار در راستای تقویت نشریات تخصصی حوزه دین و دیگر نشریات مکتوب و برخط که در زمینه دین نیز تولید محتوی دارند برداریم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه این جشنواره در تقویم جشنواره های سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است، گفت: شورای سیاستگذاری جشنواره سه بخش اصلی را در نظر گرفته که این بخشها شامل بخش حرفهای، موضوعی و نشریات تخصصی است.
حسینی کاشانی ادامه داد: سرمقاله، مقاله و یادداشت، مصاحبه، گزارش (خبری –تحلیلی – تحقیقی)، خبر، تیتر، عکس (خبری –گزارش تصویری)، گرافیک، طراحی و صفحهآرایی و… موضوعات بخش حرفهای جشنواره هستند که تمام نشریات مکتوب و برخط می توانند در آن شرکت کنند.
وی افزود: در بخش دوم نشریاتی که به صورت تخصصی به موضوع دین میپردازند میبایست سه شماره آخر خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند تا پس از بررسی و ارزیابی توسط هیئت داروان بهترین نشریه حوزه دین معرفی شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به موضوعات بخش موضوعی جشنواره اشاره کرد و گفت: ایثار و شهادت، نماز، امربهمعروف و نهیازمنکر، فرهنگ عمومی، اخلاق و فرهنگ شهروندی، مسجد، رکن محلهمحوری شهری و حجاب و عفاف در این بخش قرار گرفته است.
حسینی کاشانی با اشاره به اینکه نظر دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به برگزاری این جشنواره در قم مثبت است، بیان کرد: رایزنیهایی با جامعه المصطفی انجام دادیم تا برای سال بعد این جشنواره را به صورت بین المللی فراخوان و نشریات خارج از کشور که در حوزه دین فعالیت می کنند را نیز در این رقابت وارد کنیم.
وی از استقبال خوب نهادها و دستگاه های فرهنگی در برگزاری این جشنواره خبر داد و اظهار کرد: حوزه علمیه، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، کمیته امداد، شهرداری قم، سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم، کنگره شهدای قم، خانه مطبوعات، بسیج رسانه و ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد از جمله دستگاههایی هستند که در برگزاری این جشنواره به یاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم آمده اند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان ضمن دعوت از اصحاب رسانه و مطبوعات برای شرکت در این جشنواره، خاطرنشان کرد: انشاءالله با استقبال خوبی که از نخستین جشنواره مطبوعات دینی میشود بتوانیم جایگاه این جشنواره را به صورت دائم در قم تثبیت کرده و گامی در جهت توسعۀ مطبوعات دینی در فضای رسانهای کشور، برجستهسازی مسائل و سوژههای حوزه دینی قابل حضور در ساحت رسانه، ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانهای حوزه دین و تقویت فضای رقابتی برای تولید محصولات رسانهای دینی برداریم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه قم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مطبوعات دینی استان قم حوزه دین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پیریخت
به گزارش خبرنگار مهر، اوجگیری فرقه گرایی مذهبی، ورود اندیشههای کلامی یونان به حوزه اسلامی و دعوت دینی عباسیان همگی ضرورت تلاش و جهاد علمی را طلب میکرد تا اندیشه و معارف اسلامی مکتب اهل بیت علیهمالسلام با نهضت علمی و اصلاحی بالنده و با پیراستن از آرا و اندیشههای ناصواب و التقاطی، از آنها تمایز یابد و مهمتر از آن، اصول و قواعد بنیادی اسلام نیز استوار گردد. تجارب تاریخی بعد، بر درستی راه و راهبرد امام علیهالسلام صحّه نهاد؛ چنانکه در همه ملل و تمدنها آنچه موجب ماندگاری و بقاست، صرف عمل و تکثر عددی پیروان نیست و نبوده است، بلکه اندیشه و تفکر مبتنی بر اصول و قواعد استوار است که ماندگار میماند و مکتبی و دیانتی را مانا میسازد.
در دوران آشوبزده و بحرانهای سیاسی، دینی و مذهبی که همگی خود را منتسب به دیانت میدانستند و در اوجگیری فرقهها و تکوین مکاتب و نحلههای فکری که متأثر از اندیشهورزان دینی بودند، بیآنکه از آبشخور دین بهرهای برده باشند، امام صادق علیهالسلام به صیانت از دین و ترویج ارزشهای متعالی و ناب آن همت گمارد.
در همین راستا حجت الاسلام حمید احمدی مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص مقام علمی و فکری امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) با استفاده از سرمایه ارزشمند انسانی تربیت شده در مدرسه دو امام پیشین، نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پیریخت و با تأسیس مدرسه فقهی که امتداد آن به سایر ساحتها و حوزهها کشیده شد، حیات و بقای شیعه را تضمین کرد. امام در این نهضت عظیم از پرورشیافتگان مکتب امامت به شایستگی بهره برد و در شهرهای مختلف که کانون مباحث علمی بود، نخبگان بزرگ شیعه را مرجع دینی و فقهی مردم ساخت، آنچنان که حضرت درباره چند تن از بزرگان و فرهیختگان شیعی فرمود: کسی همانند زراره و ابوبصیر لیث مرادی و محمد بن مسلم و برید بن معاویه عجلی، ولایت ما و احادیث پدرم را زنده نکرد. اگر اینها نبودند، کسی از ما و احادیث ما اطلاع پیدا نمیکرد. اینها حافظ دین و اشخاص محل اعتماد پدرم بر حلال و حرام خدا هستند.
وی ادامه داد: این گروه شامل دهها تن از حکماً، متکلمان، محدثان و فقهای شیعی بودند و در کنار دهها عالم فرهیخته دیگر همانند ابن ابییعفور و ابوحمزه ثمالی در این نهضت علمی نقش آفرین بودند.امام در روایات زیادی با تأییدشان، ایشان را در مقام مرجعیت علمی و دینی در شهرها و مناطق مختلف معرفی کرد. چنانچه ابوالحسن بن اعین بن سوسن (زراره) که از نوادگان راهب یونانی مسلمان شده بود را در عراق مرجعیت بخشید. و دهها عالم بزرگ و برجسته دور او جمع شدند چنانچه ابناَبیعُمیر میگوید: "من و معاصرینم در کنار زراره همچون کودکانی بر گرد معلم بودیم".
حجت الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه امام با شناختی که از تواناییهای هر یک از این عالمان داشت، گفت: امام آنها را در حوزه خاص علوم اسلامی برای تبیین و بسط و دفاع از آن در هندسه اندیشه اسلامی مأمور ساخت. ابوجعفر محمد بن نعمان احول را به حوزه کلامی در عراق گمارد.ابومحمد هشام بن حکم که جوانی شجاع واز مدافعان سرسخت اندیشه شیعی بود در کنار علی بن اسماعیل میثمی در کلام و جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر، حماد بن عیسی و حماد بن عثمان را در حوزه حدیث مأموریت دادند.
مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین اظهار داشت: از دیگر اقدامها و جهاد علمی امام صادق علیهالسلام در عرصه تبیین و تثبیت نظریه امامت بود. پیداییاندیشههای زیدیه، کیسانیه و رواج جنبشهای مدعی مهدویت و قیام عباسیان، تردیدها و رهیافتهای گوناگونی را در نظریه امامت سبب شد. امام علیهالسلام تلاش گستردهای را با تمسک به نصوص دینی و سنت و سیره امامان علیهمالسلام و آموزههای عقلی و دینی در اثبات و استمرار جریان امامت و مختصات آن پرداخت. بیشترین تلاش امام معطوف به دو اصل مهم و بنیادی در امامت بود: اصل "نص در تعیین امام" و اصل "علم امام".
وی در پایان اظهار داشت: این جهاد و تلاش هوشمندانه امام صادق علیهالسلام، نهضت گسترده علمی و فرهنگی ایجاد کرد که به اصلاح و پالایش اندیشه اسلامی در چارچوب مکتب اهلبیت علیهمالسلام انجامید و لذا امام علیهالسلام به عنوان بزرگترین اصلاحگر فکری با پالایش اندیشه و تفکر اسلامی از پیرایهها و بیراههها به پاسداری و احیا و صیانت و بالندگی اسلام ناب پرداخت و نهضت بزرگ علمی و فرهنگی را بناگذاشت که مذهب شیعه امامیه به او شناخته و به نام او شهرت یافت و مذهب شیعه به جریان تنومند و بالنده تبدیل گردید و در آن آثار علمی در ساحتها و حوزههای مختلف خلق شد که امروز از تراثهای ارزشمند اسلام میباشند.
کد خبر 6096104 سمانه نوری زاده قصری